Fjädertråd

Fjädertråd
Hej,

Hittade inget svar eller så mycket alls om fjäder till bakdämpare här på forumet, men om det finns så får admin ta bort denna :)

Men jag ställer min fråga här då jag har noll koll på just Coils dämpare och dess fjädrar. Har köpt en cykel där det sitter på en fjäder i nuläget som passar vikten 75-80kg och jag ligger snäppet över och skulle behöva 85-90kg på min fjäder ungefär. Frågan är då vart hittar man och kan beställa en ny fjäder? Google har inte hjälpt mig så mycket direkt. Kan man ha Öhlinfjäder på en icke Öhlindämpare? Och vad är det för mått man ska leta efter till min dämpare? Tycker det står inte så mycket på fjädern som sitter på nu. Har en Marzocchi med en Cane Creek fjäder på nu.

/Alex

Bilagor

Fjädertråd
Hittar inget mer som står på dämparen mer än bilden på fjädern, det är inte original på cykeln. Det är en Scott Ransom 900 Tuned 2019 som den sitter på i alla fall.

Eveningstar

Aktiv medlem
Fjädertråd
Allt du behöver veta i det här fallet står väl på fjädern? :)
Bara köp en lika dan fast lite hårdare. Killgissar lite: den du har är progressiv så du ska nog ha det igen?

Fjädertråd
Allt du behöver veta i det här fallet står väl på fjädern? :)
Bara köp en lika dan fast lite hårdare. Killgissar lite: den du har är progressiv så du ska nog ha det igen?
Så jag ska leta efter en fjäder som heter typ 65mm*500 lbs?
Senast jag åkte Coil var kanske 15 år sedan och hade redan då dålig koll på det. Men spelar det någon större roll om den är progressiv eller inte? :)

Fjädertråd

Jag skulle nog tagit en funderare om jag var du om du inte ska gå upp 2 snäpp. Jag kör 55x400-488 och väger 65+kläder.
Ah okej, har ju inte testkört den så mycket heller utan bara hunnit rulla på gatan. Får nog fundera på saken lite mer då.

marran

Aktiv medlem
Fjädertråd
500lbs säger den här räknaren (men jag är partisk) https://www.ohlins.com/performance-...t&units=Si&weight=90&sag=30&sag_type=0&step=3
Scrolla ner för coil-dämpare och fjäder.

Fjädrar har lite olika innerdia, jag TROR Cane Creek och Ö är lika men kan inte ta gift på det. Bomber-dämparen är samma som gamla Fox, de har bland de mindre ytterdiametrarna så de flesta fjädrar passar, men egentligen vill du nog ha en adapter för att det inte ska sitta snett/löst/skramla. Eftersom du redan har en CC-fjäder kan där nog redan sitta en adapter.

Tänk på att det är din vikt med utrustning som räknas, kör du med skydd+fullface+ryggsäck osv så ta med det i siffran du matar in.

Fjädertråd
500lbs säger den här räknaren (men jag är partisk) https://www.ohlins.com/performance-...t&units=Si&weight=90&sag=30&sag_type=0&step=3
Scrolla ner för coil-dämpare och fjäder.

Fjädrar har lite olika innerdia, jag TROR Cane Creek och Ö är lika men kan inte ta gift på det. Bomber-dämparen är samma som gamla Fox, de har bland de mindre ytterdiametrarna så de flesta fjädrar passar, men egentligen vill du nog ha en adapter för att det inte ska sitta snett/löst/skramla. Eftersom du redan har en CC-fjäder kan där nog redan sitta en adapter.

Tänk på att det är din vikt med utrustning som räknas, kör du med skydd+fullface+ryggsäck osv så ta med det i siffran du matar in.
Var precis in på den sidan och räknade ut också, sen att hitta en återförsäljare för bara fjädern var inte allt för lätt.
Ja, dom vikterna har jag räknat in. Fullutrustad så väger jag runt 90 kg +- på ett kg ungefär.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer