Fjällräven x Specialized

x-country

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
15 mars blir spännande

”Ett samarbete mellan Sverige och Kalifornien, mellan vandring och cykling. Kläder och utrustning som hjälper dig att upptäcka nya stigar och perspektiv. Långt från trafiken, där luften är frisk och sinnet lugnt och klart.”

n3wton

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
Det kan ju bli lovande! Jag vill inte cykla i vandringskläder och inte laga mat över öppen eld i cykelkläder. Har faktiskt funderat ganska länge på vad jag ska ha på mig på de där fräcka bikepackingturerna jag ska ut på i framtiden.

Idag har jag bara cyklat långt - sovit snabbt i tält - cyklat vidare, alternativt cyklat med gamla slitna cykelkläder som inte gör så mycket ifall de luktar rök efter turerna med ungarna ut i "vildmarken" (=så långt bort 5- och 7-åringen orkar cykla på ett par timmar..).

Mycket intressant om de kan få ihop något som jag skulle kunna tänka mig att cykla långt i men som samtidigt tål att krypa runt en lägerplats på knä med.

NickPick

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
S-works konken - RRP 4799 sek.
S-works kåsa ”big mouth” - RRP 1099 sek.
Fjällräven ”sjöstaden” long sleeve gravgrav shirt in khaki -RRP 1999 sek.

Sagan edition ”dagg” Abisko lite zip-off pants/shorts limited to 2000 like any other high end garment - RRP if you have to ask you can’t afford it.

Save the planet - buy high end.

cerro

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
S-works konken - RRP 4799 sek.
S-works kåsa ”big mouth” - RRP 1099 sek.
Fjällräven ”sjöstaden” long sleeve gravgrav shirt in khaki -RRP 1999 sek.

Sagan edition ”dagg” Abisko lite zip-off pants/shorts limited to 2000 like any other high end garment - RRP if you have to ask you can’t afford it.

Save the planet - buy high end.
Redan beställt? :)

NickPick

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
Köper du dessutom en Levo Sl för 150000 kr så får du en Kånken på köpet!
Jag tycker att man får ännu mindre för pengarna om man köper en sworks tarmac sl7 di2 för 158990 så jag tar en sådan istället. Väntar bara på att u-länderna ska öppna upp fabrikerna så jag kan få min cykel snart!

Lätt att driva med ett sådant arrogant och rätt marknadsvidrigt märke tyvärr. Däremot är det ju kul med fjällräven såklart.

n3wton

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
Ser ganska lite ut som cykelkläder på bilderna.. Jag hade hoppats på dedikerade cykelkläder men som tål lite stryk. Typ vandringsbyxor i tight modell utmed vaderna och med bra benfickor och som tål nötning från sadeln, och jacka med vindtät front i G1000 men med genomsläpplig och stretchig baksida. Typ som att man är vandringsklädd på framsidan (där slitaget ofta sker) och cykelklädd på baksidan, samtidigt som man får med lite grejer utan att kläderna blir bylsiga och fladdriga.

heffe

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
Ska en tro fjällräven reklamen på instagram, vilken känns hyfsat trovärdig, så bjuds det minst på cykelväskor av touringmodell i klassisk fjällräven design och färgsättning.

Screenshot_20220312-080241_Instagram~2.jpg

Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
Det hela resulterade alltså i en Anorak? Det sämsta överdragsplagget som någon kommit på?

Att den kostar 3500 förvånar väl inte.
Nog för att jag är lite snål men 3500kr för en bomulls/polyester-anorak i 70-talsdesign som är "anpassningsbar med greenland-wax", mao inte vattentät alls och en passform som funkar perfekt som segel på cykeln. Får mitt fjällräven 4-säsongstält att kännas fantastiskt prisvärt.

Men det kommer säkert sälja bra ändå bara för att det är dyrt.

n3wton

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
Det där var så långt från vad jag hoppats på att det inte ens går att beskriva.

Istället för att slå ihop cyklist + vandrare (som är en ganska naturlig koppling tycker jag, speciellt i bikepacking-eran som råder) så har man siktat in sig på målgruppen som normalt åker buss men nu kan tänka sig att sätta sig på en elcykel istället. Dvs de har slagit ihop jag-går-bara-på-asfalt-i-stan-men-Fjällräven-är-fräckt-människor med cykeltrendsmänniskor.

Vad ska man ha i den stora plastbyttan? Regnvatten?

Anorak är ju rena genidraget dessutom. Dom gulliga marknadsföringsmännisnorna har missat att man har cykelhjälm på huvudet, som förmodligen är ganska mycket ivägen om man vill ta av sig jackan om det blir varmt. Applåd på den.

Berk

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized

Man kan såklart hoppas, men resultatet förvånar mig (tyvärr) inte. Fjällräven har blivit mode för storstadsbor som vill vissa att som är utemänniskor och jag förknippar Specialized mer med pengar och image än med äventyrlig cykling.

Berk

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
Man kan såklart hoppas, men resultatet förvånar mig (tyvärr) inte. Fjällräven har blivit mode för storstadsbor som vill vissa att som är utemänniskor och jag förknippar Specialized mer med pengar och image än med äventyrlig cykling.

PS säger jag som storstadsbor som just nu har en jacka från Fjällräven på mig och är just tillbaka från en cykeltur där jag bärade Specialized hjälm, skor och handskar ...

NickPick

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
Det är ju herr Nohlin från SVerige som ändå stått bakom detta på något vis, men som han sade i en pod att Specialized mäter i "antal tusen sålda X" därför flyger inte allt inom företaget, även om det är poppis hos kunderna.

DVS: Det ska helt enkelt sälja bra för att det ska flyga, annars får det vara. Det förklarar nog hypen och en prka för 3500, vem köper ens den? Ingen hoppas jag. Knappt någon kritik på sociala medier heller, däremot såg jag att det typ anses innovativt hos Fjällräven att göra en GUL kånken. Herregud vad sociala medier ställer till det :D

glitch

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized

Istället för att slå ihop cyklist + vandrare (som är en ganska naturlig koppling tycker jag, speciellt i bikepacking-eran som råder) så har man siktat in sig på målgruppen som normalt åker buss men nu kan tänka sig att sätta sig på en elcykel istället. Dvs de har slagit ihop jag-går-bara-på-asfalt-i-stan-men-Fjällräven-är-fräckt-människor med cykeltrendsmänniskor.

Vad ska man ha i den stora plastbyttan? Regnvatten?

Anorak är ju rena genidraget dessutom. Dom gulliga marknadsföringsmännisnorna har missat att man har cykelhjälm på huvudet, som förmodligen är ganska mycket ivägen om man vill ta av sig jackan om det blir varmt. Applåd på den.
Hjälm? Publiken har hövding!

Berk

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
Nu till de viktiga frågor i livet. Min Kånken Big, som har mer än 10 år på nacken, är nästan slut. Använder den dagligen för att handla mat och på cykelutflykter. Vet någon var jag kan hitta en ny?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
DDR-nostalgi i kombination med sämsta tänkbara plagg oavsett cyklings-disciplin. För 3 500 papp till råga på allt. WTF!?

Det kunde ju blivit så bra. Typ vandringsbyxa med plats för knäskydd o avsmalnande ben hade ju varit klockrent. T o m Lager157 kunde ju sno ihop det!

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
Cykla i Islands-jacka får mig ooosökt att tänka på Claes Månssons karaktär Länsantikvarien i "Den Ofrivillige Golfaren". Väskan verkar också ligga i linje med den stilen.

fhloston

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
Ja, de verkar inte ha rena cyklister som målgrupp, men cyklist är ett spretigt begrepp.

Annars gillar jag G1000, även om det inte är idealiskt för cykelkläder.

n3wton

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
Ja, de verkar inte ha rena cyklister som målgrupp, men cyklist är ett spretigt begrepp.

Annars gillar jag G1000, även om det inte är idealiskt för cykelkläder.
Instämmer kring G1000. Jag gillar att det inte är så tätt (och är ytterst skeptiskt till goretex, men det behöver vi inte gå in på här). Hade varit intressant att få se det i ett vettigt cykelplagg, då jag tror det hade kunnat fungera fint i kombination med lite stretch osv.

Jaja, vi får gå vidare från detta jippo-upptåg..

moros

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
Oj vilket slappt samarbete!

1.Sätt ena logotypen på den andra
2. Tryck på en t-shirt, strumpor och keps
3. Häng prislapp på 800kr

Fanns det inte mer synergi och idéer att utforska? De hade ju kunnat lägga lite mer kärlek i designprocessen tycker man.
Efter att ha kollat igenom sidan så känns det som att det "nära samarbetet" mest har handlat om själva reklamarbetet med flashiga photoshoots, filminspelningar och balla modeller med mustach och poppiga glasögon

Hutnu

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
En fråga: jag gillar funktionen med en sidokorg eller "hink" som man lägger sin väska i. Nån som har tips på alternativ till denna som kanske är lättare/snyggare/smartare? Bra fästen är ganska viktigt tänker jag, så den inte skramlar runt.

heffe

Aktiv medlem
Fjällräven x Specialized
En fråga: jag gillar funktionen med en sidokorg eller "hink" som man lägger sin väska i. Nån som har tips på alternativ till denna som kanske är lättare/snyggare/smartare? Bra fästen är ganska viktigt tänker jag, så den inte skramlar runt.
Ett gammalt touring knep verkar ju vara att ta valfri bytta / tunna / whathaveyou och sonika skruva fast fästen från ortleib (?) eller annan tillverkare som går att köpa löst. Känns lättare att hitta en korghink i vettig storlek att använda än en redan färdig lösning.

Topp