Fjolårets begagnade värsting eller årets mellanklass? Lapierre

puruff

Ny medlem
Vad säger ni generellt? Fjolårets begagnade värsting eller årets mellanklass för samma pris.
Jag har kollat på fjolårets Xelius 9.0 och årets 7.0.

Senast ändrad:
Skulle jag köpa en cykel i den här prisklassen så hade jag nog velat köpa nytt för att få garantier och veta att grejerna fungerar som de ska. Dessutom skulle jag planerat att behålla cykeln i många år.

11-delat på den begagnade medan 12-delat på den nya så en generation nyare där.. Integrerade kablar på den nya, kan ju vara både fördel och nackdel.

det är skönt att slippa vänta oändligt på garantihantering av eventuella ofullkomligheter på cykeln.

för prisnedslaget som bör komma på begagnat kan man byta ut slitdelar i drivlinan om och om igen.

och en begagnad cykel som stått emot användning har sas en godkänd-stämpel på sig. faktiskt tryggare därvidlag.

orsak att köpa nytt som jag ser det är om det skett något avgörande teknikskifte (11- till 12-delat kvalificerar definitivt inte) eller om det finns något alldeles extra i garantiväg, som till exempel orbeas livstids ramgaranti.

Sist jag köpte en ny MTB var kring 1994. Sedan dess har ett otal cyklar avverkats, tre ramar har bytts ut av tillverkare på garanti, då jag sett till att ha originalkvitto (vilket har räckt) och i övrigt sparat en hel del pengar. Någon gång lär jag ha otur, men utslaget på min mediokra karriär har det varit lönsamt och roligare att köpa begagnat.

Tillbaka
Topp