Flerdagarstur på mtb, bra vandringsleder?

tobbovic

Ny medlem
Någon som har bra tips på sträckor för mtb längs vandringsleder? Så mycket stig som möjligt önskas. Sträckor där det är allt för stökigt med dubbeldämpad och man bör helt undvika? Jag har titta på Skåneleden, t. ex Båstad-Sölvesborg eller Åstorp-Kivik. Även Sörmlandsleden typ Stockholm-Järna-Mariefred(typ), verkar ju bra enligt trailforks b.la. Hur är andra delar av den leden, typ runt Nyköping och Katrineholm, någon med erfarenhet? Blekingeleden, någon som kört? Tänkte vara ute 3-5 dagar o köra vindskydd/vandrahem. Allt gott

Aron

Aktiv medlem
En gammal RR Från Södertälje Mariefred

tobbovic

Ny medlem
En gammal RR Från Södertälje Mariefred
Tack, fin tråd. Vet du hur det är att fortsätta längre än Mariefred? Till Katrineholm?

Aron

Aktiv medlem
Jag har inte cyklat längre åt det hållet. Har dock för mig att det var några som cyklade hela leden för några år sedan. Men jag vet inte hur mycket de fick bära.

Jag cyklar en del Sörmlandsleden i Kolmården. Det är superfin men ganska teknisk cykling. Ibland får man bära. Jag vet inte hur det är att cykla den med packning dock. Vindskydd finns lite här och var men de kan ju vara upptagna ifall man kommer fram sent...

Azog

Aktiv medlem
Någon som har bra tips på sträckor för mtb längs vandringsleder? Så mycket stig som möjligt önskas. Sträckor där det är allt för stökigt med dubbeldämpad och man bör helt undvika? Jag har titta på Skåneleden, t. ex Båstad-Sölvesborg eller Åstorp-Kivik. Även Sörmlandsleden typ Stockholm-Järna-Mariefred(typ), verkar ju bra enligt trailforks b.la. Hur är andra delar av den leden, typ runt Nyköping och Katrineholm, någon med erfarenhet? Blekingeleden, någon som kört? Tänkte vara ute 3-5 dagar o köra vindskydd/vandrahem. Allt gott
Jag har sprungit/cyklat/gått norra halvan av SL Åstorp-Kivik. Cykelbar till största delen, men cykelförbud i Skäralids nationalpark.

Aron

Aktiv medlem
Jag är personligen lite småsugen på den nordligaste delen av Bohusleden. Vet dock inte hur cykelbarheten är 4-5 dagar från Strömstad.

tobbovic

Ny medlem
Jag är personligen lite småsugen på den nordligaste delen av Bohusleden. Vet dock inte hur cykelbarheten är 4-5 dagar från Strömstad.
Jag gjorde ett försök på Bohuselden förra året med start i Strömstad. Mycket fin för mtb fram till Vassbottnen där vi tog in i en stuga. Lagom dagssträcka om man tar det hyfsat lugnt. Sträckan efter dock tung efter en stund, mycket lyfta, igenväxt, kuperat och tekniskt så avbröt och tog grusvägar ner mot Etapp 21. Dock värt att kika in Älgfallet nära vassbottnen. Sen körde vi inte så mycket längre på leden men tror att det ska vara hyfsad framkomlighet över Kynnelfjäll som verkar vackert (dock inte kört själv alltså).

tobbovic

Ny medlem
Jag har sprungit/cyklat/gått norra halvan av SL Åstorp-Kivik. Cykelbar till största delen, men cykelförbud i Skäralids nationalpark.
Ok, tack! Hur långt kom du mot Kvik? Körde själv på Skåneleden för 2 år sedan fram till Sjunnerup över 2 dagar i lugnt tempo

tobbovic

Ny medlem
Jag har inte cyklat längre åt det hållet. Har dock för mig att det var några som cyklade hela leden för några år sedan. Men jag vet inte hur mycket de fick bära.
I trådar här verkar etapp 18-22 vara både ok och riktigt stökigt. Men en del gamla uppgifter. Vad skulle du säga är tidsåtgången (förstås svårt att uppskatta) från Nacka-Läggesta med heldagar och 20-30 L säck

Aron

Aktiv medlem
Vad skulle du säga är tidsåtgången (förstås svårt att uppskatta) från Nacka-Läggesta med heldagar och 20-30 L säck
Två dagar om du är i god form och komfortabel på teknisk stig. Jag har inte kontrollräknat, men det borde vara någonstans 160-170 km. Det tråkiga är att Södertälje hamnar mitt på, med mycket väg och tätbebyggda områden. Jag skulle övernatta någon mil innan eller efter om jag sov i skogen.

Azog

Aktiv medlem
Ok, tack! Hur långt kom du mot Kvik? Körde själv på Skåneleden för 2 år sedan fram till Sjunnerup över 2 dagar i lugnt tempo
Jag har cyklat Åstorp-Höör typ. Till fots har jag varit fram till Hörby och även runt Brösarps backar på slutet. E22-Brösarp har jag inga minnen av att ha varit på, så den sträckan kan jag inte ge något utlåtande om.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer