Flexande/stötdämpande sadlar

VanGarg

Aktiv medlem
Rumpan behöver inte ny sadel, den klarar sig ändå.
Men jag funderar på om en sadel med någon form av flex i kan göra mig en touch snabbare nerför. O vem vill inte bli det? (:
Kör en hardcore hardtail, har 2.8" däck bak och en sadelstolpe jag e väldigt nöjd med, samt en kolfibersadel utan någon som helst padding.

Problemet jag skulle vilja förbättra är att vid strava-hetsande i mina trakter så ingår i princip alltid kortare delar (20-40m) tramp med hyggligt jämt underlag, men inte så jämt att det funkar särskilt väl att ha sedeln uppe vid full fart. Vilket gör att jag måste stå även där, vilket tröttar ut istället för att återhämta.

Ooooch då kom jag in på om en flexig sadel skulle kunna lösa problemet. Säg 1cm flex skulle göra en hel värld av skillnad. Tror dock de flesta
Flexande sadlar snarare jobbar med enstaka millimeter.

Någon som testat bike yoke smagma eller något annat flexande som kan rekomenderas?
Är alltså inte ute efter tips fulldämpade cyklar, dämpade sadelstolpar eller damcykel-sadlar för komfort.
Intresset ligger helt i flex för prestanda (:

Batavus

Aktiv medlem
Nja, tror inte det. En mjukare sadel torde försämra kraftöverföringen från dina ben. Min erfarenhet är också, att man i längden inte sitter särskilt bra på fjädrande och "uppstoppade" sadlar.

MTBemil

Aktiv medlem
för att bli snabbare med sadeln uppe, cykla med sadeln uppe. kan också hjälpa att flytta fram eller leka med vinkeln. tror inte sadeldämpning hjälper med annat än komfort

kais01

Aktiv medlem
du kan börja med att sänka däcktrycket:) och vem vill sitta på sadeln när det går fort nedför?

men en bekväm och korrekt formad sadel är annars bra på alla vis. det hindras inte att av den är fast i känslan. det skall enligt mig kännas bra på sadeln även utan blöjbyxor. selle italia x0 är ett exempel.

VanGarg

Aktiv medlem
för att bli snabbare med sadeln uppe, cykla med sadeln uppe. kan också hjälpa att flytta fram eller leka med vinkeln. tror inte sadeldämpning hjälper med annat än komfort
Tack för din input. Menar du att det främst är bättre teknik som kommer göra det lättare att cykla snabbt med sadeln uppe, och att ev flex i sadel mer eller mindre bara hjälper konforten?

Med ostoppad sadel i nuläget befinner jag mig ju i precis andra änden av spektrat. Och jag misstänker att det ändå påverkar situationen negativt. Sen är det möjligt att ytterligare giv i sadeln inte kommer göra nämnvärd skillnad.

VanGarg

Aktiv medlem
du kan börja med att sänka däcktrycket:) och vem vill sitta på sadeln när det går fort nedför?

men en bekväm och korrekt formad sadel är annars bra på alla vis. det hindras inte att av den är fast i känslan. det skall enligt mig kännas bra på sadeln även utan blöjbyxor. selle italia x0 är ett exempel.
Sitter bra på den hårda sadeln jag har nu, även utan blöjbyxa. Det är just på skumpigare underlag det blir problem o jag tvingas sänka stolpen.
Däcktryck har jag redan så lågt som jag önskar.

Ingen som faktiskt testat dämpade sadlar? Alltså inte mjuka svampiga stoppningar. Snarare flexande chassin, elastomerer etc

freddag

Aktiv medlem
flex i sadelinfästningstrakten har jag inte provat, men jag tycker att flex i sadelstolpen kan göra en märkbar gnutta för komforten trots lågt däcktryck. så om en har dropper tycker jag inte att lite flex i sadelinfästningstrakten låter helt dumt.

men jag tror inte du blir så mycket snabbare på stig. där tror jag inte det går att komma ifrån att öva upp den där lite halvsittande positionen, att smålätta lite hela tiden och mikrositta någon sekund här och där. från halvsittande är det också närmare till att mikropumpa terrängen för att behålla/vinna fart.

freddag

Aktiv medlem
eller bli först på happy med en sån här mackapär? :) https://www.amazon.se/WJQ-stötdämpa...=spring+saddle+bicycle&qid=1620890374&sr=8-19

41MBSlzv7GL._AC_SY1000_.jpg

MTBemil

Aktiv medlem
Tack för din input. Menar du att det främst är bättre teknik som kommer göra det lättare att cykla snabbt med sadeln uppe, och att ev flex i sadel mer eller mindre bara hjälper konforten?

Med ostoppad sadel i nuläget befinner jag mig ju i precis andra änden av spektrat. Och jag misstänker att det ändå påverkar situationen negativt. Sen är det möjligt att ytterligare giv i sadeln inte kommer göra nämnvärd skillnad.
så jag ser det så för att ta ett småtekniskt parti snabbt så måste man ställa sig 1-2 cm över sadeln och om man tar i när man rör sig framför eller bakom så är det ett problem oavsett hur mycket sadeln flexar eller dämpar. Men dropper är lite av ett lyxproblem, när jag körde xc hardtail så var det otroligt sällan som jag faktisk sänkte sadeln, och kände inte riktigt ett behov för det, men nu när jag har dropper så används den ju flitigt. Jag säger inte att droppers är dåligt eller att man aldrig får sänka sadeln, men att öva på att ta tekniska partier och branta utförslöpor med sadeln uppe ger väldigt mycket

glitch

Aktiv medlem
Jag har haft sq labs sadel med elastomerer i olika hårdheter. Kan inte påstå att det gav nåt jämfört med en vanlig bra sadel som passar min stuss.
Tror mer på som folk nämnt lägre tryck, kanske andra däck och bättre teknik för att "flyta" med så man lättar lite på rumpan i rätt ögonblick.

kais01

Aktiv medlem
Sitter bra på den hårda sadeln jag har nu, även utan blöjbyxa. Det är just på skumpigare underlag det blir problem o jag tvingas sänka stolpen.
Däcktryck har jag redan så lågt som jag önskar.

Ingen som faktiskt testat dämpade sadlar? Alltså inte mjuka svampiga stoppningar. Snarare flexande chassin, elastomerer etc
isf skulle jag om du inte har en hisspinne funderat på på en dämpad sadelstolpe. eller kanske hellre det självklara svaret heldämpad cykel.

(ot)framfjädringen har begränsad nytta. körde t ex tre timmar igår i riktigt stök, rotmattor och stenbumlingar, med grabbar som är nära elit, alltså något snabbare än jag. men lätt nedför går det bättre att hänga med.

råkade på hemväg sedan se att framgaffeln varit låst. hänt flera gånger tidigare, och som vanligt ingen avgörande skillnad. vill hävda att bakfjädring är viktigare. kör med 0,85 bar fram och 1,05 bak.

så om jag skulle offra ena fjädringen skulle det helt självklart vara framgaffeln som ryker. är också så jag har det på min vardagspendlare. att 99 procent av marknaden gjort tvärtom säger en del, men inte att det det är rätt väg att gå.

jonte987

Aktiv medlem
Själv tycker jag det märks rätt bra om dämparen är låst. Fast å andra sidan drar eliten ifrån mig även om jag låser upp den.
Jag tänker att man låter bli att sitta ner när det stökar oavsett om man har dämpning eller inte.

kais01

Aktiv medlem
det är en fox, så helt stum blir den ju inte. ändå ett observandum att effekten av fjädrad framgaffel är så begränsad.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer