Flexibelt lätt kamerafäste

Pastis

Aktiv medlem
Hmm, skulle vilja ha ett lätt flexibelt kamerafäste på mina cykelresor. Tänkte att man skulle kunna klämma fast en kamera på cykelstyret eller sätta fast den på en pinne/gren/staket/stolpe under turerna. Har letat efter lite olika lösningar och inte hittat något vettigt som är lätt, utan de verkar mera gjorda för tyngre film/systemkameror. Någon som har några idéer lösningar?

Manfrotto Super Clamp 035, väger hela 410 gram och klarar diameter 13-55 mm, men verkar nästan overkill för en liten lätt kamera...
t320_fdd82d997168e79ee0bad980c77a9421.jpg

Sedan två såna här, 1st med 1/4" skruv för att kunna fästa kameran direkt och 1 st med 3/8" skruv för att kunna fästa en kulled vid behov
03638.jpg

Om man tvingas sätta fast klämman på sniskan ute i naturen behövs en kulled/arm att sätta på klämman och de väger också cirka 300 gram. Det blir hela 700gram och jag som betalat stora pengar för lätta cyklar... ;)

fredrikw

Aktiv medlem
RAM gör riktigt bra och flexibla lösningar, jag har använt ett sådant för att placera en GoPro-kamera på lite olika ställen på cykeln med gott resultat. Inte de lättaste grejerna, men det funkar och den otroliga stabilitet man får på köpet är värt den extra vikten skulle jag vilja säga.

Jag har följande kombination
http://www.ram-mount.com/CatalogRes...d/082065077045066045050051055085/Default.aspx
http://www.ram-mount.com/CatalogRes...d/082065077045066045050048049085/Default.aspx
http://www.ram-mount.com/CatalogRes...82065077045066045050051049090085/Default.aspx

Pastis

Aktiv medlem
Men kan man ha Gorillapods på cykeln och filma när det är stökit? Vibrerar inte kameran loss då och sänker ned sig och tappar fokus? Annars verkat det ju toksmidigt!

Globalistic

Aktiv medlem
Pastis skrev:
-------------------------------------------------------
> Men kan man ha Gorillapods på cykeln och filma
> när det är stökit? Vibrerar inte kameran loss
> då och sänker ned sig och tappar fokus? Annars
> verkat det ju toksmidigt!

Jag har filmat med gorillapod på cykeln och det var icke så smidigt. Filmen blev sönderskakad :/ Den jag länkade till fungerar mycket bättre för filmning. Dock kan ett minipod fungera bättre om du har plats i fickan, jackan etc. Nackdelen är att vissa minipods inte klarar belastningen från SLR cams.

JojjeM

Aktiv medlem

KentS

Ny medlem
Kolla Kjell och Co, de har ett lätt fäste som passar på styret. Jag har inte provat det skarpt än, men det ser lovande ut.

Pastis

Aktiv medlem
När jag sökte efter fler alternativ hittade jag en lättare Manfrotte som bara väger 110 gram, den klarar att gripa om 35mm.
Manfrotto-386BC-02.jpg

Men hittade även denna bild, kunde inte undgå att visa den. Undrar om foto eller cykling är mest prioriterat? ;)

5758887704_69c6f54fd5_b.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer