Flottsbro-hjälmkrav

pavement

Medlem
Flottsbro-hjälmkrav
Hej!

Efter att ha varit på semester i Trysil och cyklat med familjen och barnen, blev vi alla sugna på att cykla mer på preparerade stigar, gärna lite utförs. Flottsbro ligger nära till hands, men tyvärr känns det inte rimligt att, utöver liftkort, hyra fullface-hjälmarna (5*169 kr) för en dag. Förstår att det är bra på alla sätt och vis för folk som kör hårt och "på riktigt", men det gör inte vi. Någon som vet hur kinkigt fullface-kravet är i Flottsbro, eller har tips på billigare alternativ i området?

BJS

Aktiv medlem
Flottsbro-hjälmkrav
Jag uppfattar kravet som absolut. Iofs har jag egen hjälm och då är det en icke fråga. Iaf för fega gubbar är FF en självklarhet.
MV5BODNkYmIwYTMtYzdhNy00YWE3LThkYmEtNzA5ZTE5YmVjYzZlXkEyXkFqcGdeQXVyNTIzOTk5ODM@._V1_FMjpg_UX1...jpg

nwestblad

Aktiv medlem
Flottsbro-hjälmkrav
Kul att ni fått mersmak!! Förstår att kostnaden är sur men samtidigt är Flottsbros krav på fullface helt rimligt. Alla bikeparks som har fokus på nerförscykling borde ha det! Sen finns det snällare parker med enklare leder (som jag uppfattat att Trysil är) och då kan det passa med valet hos individen. 169 kr är en billig peng för att skydda huvudet. Ni kommer känna att det är värt det och ha superkul! 😃

MTBemil

Aktiv medlem
Flottsbro-hjälmkrav
Hej!

Efter att ha varit på semester i Trysil och cyklat med familjen och barnen, blev vi alla sugna på att cykla mer på preparerade stigar, gärna lite utförs. Flottsbro ligger nära till hands, men tyvärr känns det inte rimligt att, utöver liftkort, hyra fullface-hjälmarna (5*169 kr) för en dag. Förstår att det är bra på alla sätt och vis för folk som kör hårt och "på riktigt", men det gör inte vi. Någon som vet hur kinkigt fullface-kravet är i Flottsbro, eller har tips på billigare alternativ i området?
dem hade ej fullface krav tills rätt nyligen och det infördes strax efter en grabb slog sig rejält där fullface hade räddat mycket. har faktiskt inte trotsat kravet själv så är inte hundra på hur hårda dem är, men speciellt för nybörjare så är fullface ett måste. man kan tänka sig att man bara skall köra lugnt men det finns alltid okända faktorer som man själv inte har kontroll över.

Farsan

Aktiv medlem
Flottsbro-hjälmkrav
Är kravet i Flottsbro FF-hjälm?

Jag säger är det utför så är det skydd och FF som gäller.
Varje dag ser man folk här i Åre som ”bara” ska prova lite.
En otb när det går nerför med stighjälm det kan göra duktigt ont om man träffar fel.

Häromdagen var det en kille som låg före mig på grön led nästan nere vid 8:an där det är mycket lösgrus/sten. FF hjälm men bara t-tröja och shorts. Han går omkull, det var ingen vacker syn med uppfläkt hud och smuts och grus imonterat i huden.
ONT!

Håller helt med ovanstående, pruta inte på skydden vid utförs.

Jag vet vad folket på Åre HälsoC tycker om saken, dom har fullt upp.

Cykla det ni vill men gör det med rätt utrustning.

Ride safe H Christer/Åre

Fundadores

Aktiv medlem
Flottsbro-hjälmkrav
Om ni vill cykla på preppade stigar utan FF så finns det ju en fin bana i Sigtuna. Även i Järvsö finns ju preppade XC spår där man dessutom kan åka lite utför. I bikeparken har man FF, särskilt om det är barn vi pratar om.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Flottsbro-hjälmkrav
Liftkort samt hjälmhyra blir mkt pengar för fem pers.

Bor man nära Flottsbro och vill köra XC istället är väl XCO banan i just Flottsbro betydligt närmare än Sigtuna eller Järvsö. Fast det var ju utför TS ville åka som jag förstod det.

NickPick

Aktiv medlem
Flottsbro-hjälmkrav
Barnen är ju inte så viktigt kanske, men om bara du hyr en hjälm kanske?
Obs ironi. Olyckor händer. Kör xc så duger era (förmodade) vanliga hjälmar bra.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Flottsbro-hjälmkrav
Fast xco-banan är väl mer rotig stig än "preppad" led? Om man inte vill cykla naturstig men hålla riskerna under FF kravet skulle jag kolla på Hacksta.

Aron

Moderator
Flottsbro-hjälmkrav
Värt att ha i åtanke är att Trysil och Flottsbro har helt olika karaktär. Visst överlapp finns, men det är lite som att jämföra Melodifestivalen med Rockfest Suomi. Håller man sig i den övre delen av Gullia känns FF som överkurs. I Flottsbro känns dock kravet högst berättigat.

I Rudan, Haninge, finns några uppmärkta och delvis preparerade spår som är värda ett besök ifall ni inte redan varit där.

Topp