Flyga med cykel i väska?

Belse

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Hur funkar det att flyga med en nedpackad cykel? Har en mjuk cykelväska, med hård botten och lite stoppning som viks ner på sidorna runt cykeln. Hur hårdhänt blir dessa lite större specialbagage behandlade på flyget, funkar det med en mjuk väska eller kastar och slänger dom runt väskorna så man bör ha en hård väska istället? Fundrar på om man även skulle klippa till ett liggunderlag till lämplig storlek för att lägga runt ramen för lite extra skydd...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Man lämnar in den och sen hämtar man ut den.

Elrör och hjulaxlar i samt lossa växelöra är väl det jag rekommenderar. Lite stoppning runt är alltid bra. Sen tejpar jag fast styret mm så det inte rör sig, lite för det är enklare att packa då med.

Rattnalle

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
De lyckas kasta även cykelväskor på 30 kg långt och tungt. Fan vad pengar det skulle gå att tjäna om man på riktigt kunde automatisera bort tomtarna från det systemet …

Vad är det för väska du har? T ex Evocs väskor är ju semihårda och de skyddar bra. Hjulen sitter ju utanpå och däcken tar de värsta smällarna. Men jag har alltid lite extra stoppning på utsatta ställen ändå.

Rattnalle

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Man lämnar in den och sen hämtar man ut den.

Elrör och hjulaxlar i samt lossa växelöra är väl det jag rekommenderar. Lite stoppning runt är alltid bra. Sen tejpar jag fast styret mm så det inte rör sig, lite för det är enklare att packa då med.
Det är nästan aldrig riktigt så enkelt varken att boka eller checka in. Utom med lågprisbolagen. Men annars, ja.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Jag har aldrig gjort annat än checkat in och hämtat ut, bara åkt SAS och Norwiegan, kanske skiljer på andra?

Jag kör hård väska (klassiska som finns i 100 märke) till MTB men det är lite pyssel, vissa cyklar får man sticka ur framgaffeln med men det tar typ en kvart att sätta ihop den ändå så ser det inte som ett problem.

Hasse#7

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Man bör gå all in på DIY.

Bilagor

• 20140225_165131.jpg
    20140225_165131.jpg
    434.6 KB · Besök: 35
  • 20140225_165308.jpg
    20140225_165308.jpg
    399.3 KB · Besök: 34

Rattnalle

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Jag har aldrig gjort annat än checkat in och hämtat ut, bara åkt SAS och Norwiegan, kanske skiljer på andra?

Jag kör hård väska (klassiska som finns i 100 märke) till MTB men det är lite pyssel, vissa cyklar får man sticka ur framgaffeln med men det tar typ en kvart att sätta ihop den ändå så ser det inte som ett problem.
Olika kombinationer av bolag inom Lufthansa respektive Airfrance/KLM är meckigare. Man måste ringa och boka cykel, får inga kvitton osv. De blir nästan alltid bekymrade vid incheckningen av att inte kunna se cyklarna ordentligt, om det är betalt eller inte osv. Det ordnar sig alltid men verkar sådär stabilt.

GoranS

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?

SAS har jag för mig hade gjort om s.a. man var tvungen att boka in cykeln sista gången jag flög med dem innan pandemin.

mv70

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Sennaste resor har ja lossat skivor från hjul. Har tröttnat på rätta ut. Har mjuk evoc cykelväska. Annars brukar det funka ok

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Olika kombinationer av bolag inom Lufthansa respektive Airfrance/KLM är meckigare. Man måste ringa och boka cykel, får inga kvitton osv. De blir nästan alltid bekymrade vid incheckningen av att inte kunna se cyklarna ordentligt, om det är betalt eller inte osv. Det ordnar sig alltid men verkar sådär stabilt.
Ja, det är fascinerande hur skakiga rutinerna ofta känns. Det inträffar ju ändå inte alltför sällan att någon vill ha med en cykel på ett flyg så man kunde ju tycka att det vore bra för bolagen också att det är klart, tydligt och enkelt hur cyklar ska hanteras.

stenmark

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Hos norwegian och Ryan mm så bokar och köper man sin biljett och cykelfrakt online vid biljettköp.

Så är det inte hos alla lufthansa ägda bolag, eller KLM eller aifrance.
Vilket flera har skrivit ovan, så läs dem texten igen och inse att alla bolag är inte som de bolag du åkt med.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Hos norwegian och Ryan mm så bokar och köper man sin biljett och cykelfrakt online vid biljettköp.

Så är det inte hos alla lufthansa ägda bolag, eller KLM eller aifrance.
Vilket flera har skrivit ovan, så läs dem texten igen och inse att alla bolag är inte som de bolag du åkt med.

Du kanske kan läsa själv?

Belse

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Lite dåligt med svar på originalfrågan, men mycket svar på bokningsproblem hos vissa flygbolag, men för att återgå till urspungsfrågan, funkar det bra med en lite mjukare cykelväska, eller behandlar flygplatspersonalen specialbagaget så våldsamt så man bör ha en hård väska istället?

Pfaff

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Lite dåligt med svar på originalfrågan, men mycket svar på bokningsproblem hos vissa flygbolag, men för att återgå till urspungsfrågan, funkar det bra med en lite mjukare cykelväska, eller behandlar flygplatspersonalen specialbagaget så våldsamt så man bör ha en hård väska istället?
Ja det fungersr bra. Hitta gärna en väska med fixtur för ramen typ Scicon. Ett hjul på var sida och rörskålar på ramen och det är säkert.
Och nej, bagagehanterarna skiljer inte på hårda och mjuka, alla behandlas lika illa. De hårda väskorna kan spricka i hanteringen. Det finns iofs en hård och mycket dyr väska - Buxom eller nåt i den vägen- som är skottsäker men med cykel inuti får du nog räkna med att betala övervikt varje gång. En mjuk väska kan uppstoppas med kläder till maxvikt. De skyddar också.
Jag har själv flygit med mjuk väska kanske ett tjugotal ggr utan missöden. Väskan ser dock med tiden ut därefter men det finns ju gorillatejp...

dantor

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Skulle säga att mjuk väska funkar. Med rörisolering, distanser i hjulfästena, rätt styv kartong att stärka upp sidorna med samt lossat växelöra har i vart fall funkar för mig, liksom för några som svarat tidigare i tråden. Det är klart att det finns en risk att något går sönder, men jag bedömer den som rätt liten även om det såklart beror på vilken risk man vill ta och cykelns värde. Skulle man sova dåligt över det, vore ett bra alternativ att hyra på plats om det finns möjlighet.

Hasse#7

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Min variant med kartong är ju mittemellan hård och mjuk. Det funkar hittills. Problemet med helt hård är att den är tung, med helt mjuk att den inte skyddar helt. Jag har sett staplar med liggande cykelväskor, stående hårda på band som vält över annat gods. Jag tror det handlar om att förebygga otur. Kom även ihåg att i specialbagage kommer rullstolar, golfbagar, slalomskidor, barnvagnar och surfbrädor. Dessutom är det ibland svårt att veta var grejerna kommer ut vid ankomst. Det gör att det kan bildas en hög, eller att helt okunniga står och sliter i sin tvillingbarnvagn utan att bry sig om övrigt gods. Jag brukar hjälpa till att lasta av för att minska på trycket.

Senast ändrad:

Startgas

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Jag flög denna sträcka 2014/2015:
Arlanda - Helsingfors - Shanghai - Auckland.
Napier - Auckland - Hong Kong - Helsingfors - Arlanda.
Alltså 7 flighter, med en Evoc halvmjuk cykelväska(den har diverse stag för att styva upp).
Jag tog loss hjul, bromsskivor, bakväxel, styre. Distans runt hjulaxlarna så inte gaffel eller baktriangel kan klämmas ihop.
Fick öppna väskan och visa att det inte satt kvar jord på däcken i tullen i NZ, undrar hur det blir ifall man har en ihoptejpad kartong?
Sen var cykeln i fråga en riktig pansarvagn, Nukeproof Mega v1, så jag hade ingen större anledning att vara nervös över hur de skulle behandla den.

Hasse#7

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Jag flög denna sträcka 2014/2015:
Arlanda - Helsingfors - Shanghai - Auckland.
Napier - Auckland - Hong Kong - Helsingfors - Arlanda.
Alltså 7 flighter, med en Evoc halvmjuk cykelväska(den har diverse stag för att styva upp).
Jag tog loss hjul, bromsskivor, bakväxel, styre. Distans runt hjulaxlarna så inte gaffel eller baktriangel kan klämmas ihop.
Fick öppna väskan och visa att det inte satt kvar jord på däcken i tullen i NZ, undrar hur det blir ifall man har en ihoptejpad kartong?
Sen var cykeln i fråga en riktig pansarvagn, Nukeproof Mega v1, så jag hade ingen större anledning att vara nervös över hur de skulle behandla den.
Antar att du syftar på min kartong? Det är bara att lossa remmarna och dra undan presenningen så kan man titta i kartongen.

Belse

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Väskan har jag redan, vann den på en facebookutlottning på Bikeshop.se, så det är en mjuk väska som jag redan har. Får börja med att provpacka lite hemma här, och se hur det blir med ramen fastspänd och hjulen packade i sina påsar bredvid, för att ev stoppa i lite liggunderlag som extra skydd på långsidorna...

Denna väska är det:

Pfaff

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Väskan har jag redan, vann den på en facebookutlottning på Bikeshop.se, så det är en mjuk väska som jag redan har. Får börja med att provpacka lite hemma här, och se hur det blir med ramen fastspänd och hjulen packade i sina påsar bredvid, för att ev stoppa i lite liggunderlag som extra skydd på långsidorna...

Denna väska är det:

Klart den funkar. Bra med 4 hjul, resten av packningen i en ryggsäck och du kan förflytta dig med cykel och packning utan problem.

Rattnalle

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?

Denna väska är det:

Konceptet är samma som Evocs Bike Bag i grunden. Dock kan inte se på bilderna om den har några hårda stag instuckna i det mjuka för att ge stadga och fördela krafter? Hjulen uppfyller ju i och för sig till stor del den funktionen.

Tänk att du ska vara hyfsat bekväm med att hela väskan ligger på sidan, eventuellt med en likadan ovanpå, eller liggandes på sidan blir kastad mellan band och bagagevagn ute på plattan. Det är ju nämligen vad den utsätts för. De flesta kast jag sett har gjorts med väskans botten nedåt, är ju ändå enklast så, men har sett ett sidokast eller två med.

Belse

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Konceptet är samma som Evocs Bike Bag i grunden. Dock kan inte se på bilderna om den har några hårda stag instuckna i det mjuka för att ge stadga och fördela krafter?
Det är två halvmjuka gavlar med som man sticker ned på sidorna och fäster med kardborre mot ytterhöljet, kanske viktigast att hitta något lite lagom styvt som inte väger för mycket att staga upp med där så det blir lite mer mothåll mot väskor som ligger och tynger ovanpå...

dantor

Aktiv medlem
Flyga med cykel i väska?
Det är två halvmjuka gavlar med som man sticker ned på sidorna och fäster med kardborre mot ytterhöljet, kanske viktigast att hitta något lite lagom styvt som inte väger för mycket att staga upp med där så det blir lite mer mothåll mot väskor som ligger och tynger ovanpå...
Kartong funkar bra till att stadga upp sidorna med, jag tog någon gammal Ikea- eller cykelkartong, minns inte riktigt.

Topp