Flytt från USA till Sverige - vilken cykel tar jag med hem?

Froste

Medlem
Hallå, hoppas på att få råd kring cykelval för stigcyckling i Stockholmstrakten.

Jag med familj ska flytta hem till Sverige efter 7 år i Kalifornien. Jag har såklart hunnit bli en riktigt inbiten cyklist under mina år här med en hel del långdistanscykling på väg och grus samt stigcyckling. Cyklingen är fantastisk här i Marin och Sonoma County med ändlösa vägar och stigar att utforska. Men nu har det blivit dags att styra kosan öster ut. Med all största sannolikhet hamnar vi i Stockholm eller Nacka, gärna nära Hellas.

Just nu har jag en Ibis Ripley 4 som jag verkligen gillar både uppför och utför. Tidigare hade jag en Kona Unit SS och Santa Cruz Chameleon. På den heldämpade hojen cyklar jag både snabbare och längre med bättre komfort. Gillar fart, naturliga stigar med bröt och off-camber kurvor. Föredrar långa dagar ute i naturen, cyklar gärna vilse och ser något nytt.

Så nu till frågan, Vilken stigcykel tar jag med hem när vi flyttar? Är en Ibis Ripley för mycket cykel för Hellas och Stockholmstrakten och borde jag byta den mot en hardtail eller kanske tex Specialized Epic Evo eller en Spur innan flytt. Eller är en hoj med brantare sadel+styrvinklar att föredra i de svenska skogarna? Här är jag van vid 20-40 min klättringar med 10 minuters utförslöpor och i Hellas är det mer rullande terräng.

Förstår att det är en ganska öppen fråga men kanske har ni några råd kring detta. Tackar på förhand och ser fram emot att träffa er ute i de Svenska skogarna.

Aron

Moderator
Modeller med liknande geometri och slaglängd som Ripleyn är de vanligaste cykeltyperna i Hellas. Området är jämförelsevis platt men mycket stenigt och tekniskt. FS är helt dominerande och de flesta rullar på 120-160 mm slag.

glitch

Aktiv medlem
Ripley 4 är kanon för Hellas / Nackareservatet så ingen anledning att byta som jag ser det.

kais01

Aktiv medlem
föreslår behåll din cykel om du är nöjd med den.

man kan ju alltid göra en n+1:)

Der Kaiser

Aktiv medlem
Det viktigaste när man flyttar hem till Sverige igen är att ha köpt en bil mer än ett år innan så man kan ta med den som flyttgods, alltså en bil som aldrig skulle bli godkänd i Sverige om man köpte den här eller byggde den här. Kanske inte är så lätt ifrån Usa.....
Om topic så är det många som trivs på Ripley-liknande cyklar i Hellas.

Frenchy

Aktiv medlem
The Ripley is my bike of choice when I head to Hellas or any other trails network around the archipelago

Hasse#7

Aktiv medlem
Ta med en elektrisk Fiat 500e hem. Billiga lågmilare där i CF. Köp för -60kkr, sälj för +120kkr. Bra elbil här. Men nu är det väl inte ett års marginal kvar?

erik h

Aktiv medlem
Klart Ripleyn ska med. Utmärkt Hellascykel.

Alla nya FS är, tycker jag, lite för långa, slacka och låga, köper du något nytt blir det bara värre. Och Ibis är roligare än Specialized.

En SS som Unit är ännu finare i Hellas om du har den smaken. Men sånt är ju billigt och enkelt att skaffa nytt här hemma sen. Man behöver en FS för långturer.

zinkpasta

Aktiv medlem
VA?!?! Hade inte kollektivet här bestämt att det är det enda som faktiskt går att hoja på nu för tiden? Och så säger du helt tvärtom.. Stört....

"We had all the momentum; we were riding the crest of a high and beautiful wave. . . . So now, less than one year later, you can go up on a steep hill in Stockholm and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark—that place where the wave finally broke and rolled back.” - Hunter S Thompson, lätt parafraserad.

kroem

Aktiv medlem
Det är detta som gäller i Sthlm.
2905104354.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer