Flytta 105 till äldre crescent ram?

Flytta 105 till äldre crescent ram?
Första inlägget här efter att ha läst mil med bra trådar. Jag har uppdaterat en Trek X01 CX med nya 105 reglage, nya däck osv för att göra den till en modern gravel. Cykeln går som ett skott.

Men jag har fått blodad tand och är nu lite sugen på att modernisera en äldre crescent cykel. Så min fråga är går det att flytta hjul och hela drivlinan med växlar, trampor, bromsar och allt från Treken till en typ Crescent Positron, Världsmästarcykeln eller snarlik?
 

Bilagor

  • FC25810F-1EB4-4BE2-8F72-91C368419E81.jpeg
    FC25810F-1EB4-4BE2-8F72-91C368419E81.jpeg
    1.1 MB · Besök: 224
  • D1EBC1D1-5BAB-457A-A8B3-7A1AD8C53850.jpeg
    D1EBC1D1-5BAB-457A-A8B3-7A1AD8C53850.jpeg
    889 KB · Besök: 222
  • 764EA142-C652-44F3-A165-16B91BA80B55.jpeg
    764EA142-C652-44F3-A165-16B91BA80B55.jpeg
    123.1 KB · Besök: 226

aben

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Första inlägget här efter att ha läst mil med bra trådar. Jag har uppdaterat en Trek X01 CX med nya 105 reglage, nya däck osv för att göra den till en modern gravel. Cykeln går som ett skott.

Men jag har fått blodad tand och är nu lite sugen på att modernisera en äldre crescent cykel. Så min fråga är går det att flytta hjul och hela drivlinan med växlar, trampor, bromsar och allt från Treken till en typ Crescent Positron, Världsmästarcykeln eller snarlik?
Tyvärr inte, eller kanske inte tyvärr för det är ändå inte riktigt rätt ram för de komponenterna tycker jag..
 

ooms

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Bredden på baknavet kan ev vara ett problem (äldre cyklar har smalare bakgaffel, vet inte exakt när det ändrades). Bromsfästen bör du också kolla upp, ser ut att vara olika på Treken och Crescenten på bilderna, eller(?). Dvs du kan ev behöva skaffa andra bromsar till Crescenten. Finns säkert andra saker som kan skilja också.
 

kais01

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
du kommer att byta ner dig, och ganska ordentligt.

treken är cool:)

crescenten kanske är fin att titta på, och trevlig där den är, men kan aldrig bli annat än den stela best den i grunden är.
 

d_anders

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Hittar du en liknande crescent med lite rost och behåller den som den är så har du en i princip stöldsäker cykel. Din trek ser trevlig ut.
 
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Tack för förtroendet @Kashedian. Första fråga till ts är om det är cykeln ovan som är aktuell för konvertering eller någon annan Crescent?
Hej! Jag hade en Surly Straggler innan som jag gillade men skulle vilja bygga nåt som har nya komponenter men känns mer oldschool och inte så polerat. Av klassisk stålram eller mer trekking ram. Skulle helst vilja få på 35 mm däck. Klurat på Crescent Positron som är på bilden men även kollat lite äldre Miyata 1000 och Trek 520.

Så har inte en exakt modell i åtanke utan tänkte mest på vad jag behöver ha koll på. Bredd på ramen bak verkar ju vara en grej. Finns det någon genväg, typ tillverkad efter ett visst årtal eller liknande?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Hej! Jag hade en Surly Straggler innan som jag gillade men skulle vilja bygga nåt som har nya komponenter men känns mer oldschool och inte så polerat. Av klassisk stålram eller mer trekking ram. Skulle helst vilja få på 35 mm däck. Klurat på Crescent Positron som är på bilden men även kollat lite äldre Miyata 1000 och Trek 520.

Så har inte en exakt modell i åtanke utan tänkte mest på vad jag behöver ha koll på. Bredd på ramen bak verkar ju vara en grej. Finns det någon genväg, typ tillverkad efter ett visst årtal eller liknande?
Positron är växelsystemet och inte modellnamnet. Crescent brukade vara noga med att skriva ut namnen på växlarna på ramen, som att de var något att skryta med. Särskild omtanke verkar varbergarna ha lagt på att få med de mest utskällda systemen som Positron och Pentasport.

Generellt kan man säga att Positron satt på Crescents (och ibland Monarks) standardcyklar från sent 70-tal och under hela 80-talet. Hojarna med fem-tio växlar var ibland upphottade (”hurtbullecyklar”) med bockstyre och smala däck. Ramarna hos de här modellerna är nästan alltid kvalitetsmässigt jättebra men i oreducerade rör (”vattenledningsrör”) som väger väldigt mycket. Hojarna duger inte till mycket mer än att användas i vardagen: kortare sträckor till arbetet och affären, badstranden, krogen. Lackeringen är kanske den bästa i världen medan komponenterna är ganska tunga, trista och under 80-talet allt plastigare.

Positronväxlarna är väldigt mycket bättre än sitt rykte men har ofta levt ett hårt liv vilket skulle kunna förstöra vilket system som helst. Indexeringen sker i själva växeln, lägena bestäms av att korgen på växelföraren flyttas mellan ett antal ”hack” eller skåror. Dessa slits ut med tiden. Det finns ingen traditionell vajer eller fjäder - växelreglaget drar och trycker en pianotråd fram och tillbaka. Tråden är krånglig att byta men håller väldigt länge.

Jag skulle inte satsa på att konvertera en Positronutrustad hoj. Du kommer att bli besviken på prestandan. En riktig Crescent- eller Monarkracer däremot, det är en helt annan sak.

Miyata 1000 är svår att få tag på men i gengäld en av de bästa touringcyklarna som har byggts, brukar kamraterna i Miyatatråden säga. Det är något annat än en racer.
 
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Positron är växelsystemet och inte modellnamnet. Crescent brukade vara noga med att skriva ut namnen på växlarna på ramen, som att de var något att skryta med. Särskild omtanke verkar varbergarna ha lagt på att få med de mest utskällda systemen som Positron och Pentasport.

Generellt kan man säga att Positron satt på Crescents (och ibland Monarks) standardcyklar från sent 70-tal och under hela 80-talet. Hojarna med fem-tio växlar var ibland upphottade (”hurtbullecyklar”) med bockstyre och smala däck. Ramarna hos de här modellerna är nästan alltid kvalitetsmässigt jättebra men i oreducerade rör (”vattenledningsrör”) som väger väldigt mycket. Hojarna duger inte till mycket mer än att användas i vardagen: kortare sträckor till arbetet och affären, badstranden, krogen. Lackeringen är kanske den bästa i världen medan komponenterna är ganska tunga, trista och under 80-talet allt plastigare.

Positronväxlarna är väldigt mycket bättre än sitt rykte men har ofta levt ett hårt liv vilket skulle kunna förstöra vilket system som helst. Indexeringen sker i själva växeln, lägena bestäms av att korgen på växelföraren flyttas mellan ett antal ”hack” eller skåror. Dessa slits ut med tiden. Det finns ingen traditionell vajer eller fjäder - växelreglaget drar och trycker en pianotråd fram och tillbaka. Tråden är krånglig att byta men håller väldigt länge.

Jag skulle inte satsa på att konvertera en Positronutrustad hoj. Du kommer att bli besviken på prestandan. En riktig Crescent- eller Monarkracer däremot, det är en helt annan sak.

Miyata 1000 är svår att få tag på men i gengäld en av de bästa touringcyklarna som har byggts, brukar kamraterna i Miyatatråden säga. Det är något annat än en racer.
Stort tack för klargörandet!
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Wow den var verkligen snygg! Vad ska jag då leta efter för model?
Crescents enklaste träningsracer under 80-talet hette 316 (eller 92316 om du vill). Underskattad och fin cykel i high tension-stål (hi-ten). Jag har konverterat en sådan till modernare komponenter.
C28E62C8-03DB-48E5-B454-CE4D37CF8042.jpeg


Modellerna 318, 319 och 320 är ”riktiga” racers i Reynoldsrör. Skillnaden ligger i originalutrustningen, inte i ramen. De finns med 120- och 126 millimeters gaffelavstånd. Ramarna är enkla att vidga till 130 mm för att kunna använda moderna hjul med kassett istället för frikrans.
 

aben

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Generellt kan man säga att Positron satt på Crescents (och ibland Monarks) standardcyklar från sent 70-tal och under hela 80-talet. Hojarna med fem-tio växlar var ibland upphottade (”hurtbullecyklar”) med bockstyre och smala däck. Ramarna hos de här modellerna är nästan alltid kvalitetsmässigt jättebra men i oreducerade rör (”vattenledningsrör”) som väger väldigt mycket. Hojarna duger inte till mycket mer än att användas i vardagen: kortare sträckor till arbetet och affären, badstranden, krogen. Lackeringen är kanske den bästa i världen medan komponenterna är ganska tunga, trista och under 80-talet allt plastigare.
Här vill jag å det bestämdaste lägga in en protest. Jag har en sådan och det är en alldeles utmärkt ram för långfärder, min gick som det tidigare innan jag fick Miyatan :)
 

wressus

Medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Wow den var verkligen snygg! Vad ska jag då leta efter för model?

Det är nog bara 92319 och 92320 som är lite snålare med plats för däck. Ska du ha 35mm funkar nog alla under 92319. 318,317 etc har fästen för stänkskärmar och lite mer plats för däcken.

Men den bästa för din konvertering är nog en Race 2316 som har cantifästen och plats för typ 37mm däck.
 

Bilagor

  • IMG_0060.JPG
    IMG_0060.JPG
    1.1 MB · Besök: 54
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Det är nog bara 92319 och 92320 som är lite snålare med plats för däck. Ska du ha 35mm funkar nog alla under 92319. 318,317 etc har fästen för stänkskärmar och lite mer plats för däcken.

Men den bästa för din konvertering är nog en Race 2316 som har cantifästen och plats för typ 37mm däck.
Det är nog bara 92319 och 92320 som är lite snålare med plats för däck. Ska du ha 35mm funkar nog alla under 92319. 318,317 etc har fästen för stänkskärmar och lite mer plats för däcken.

Men den bästa för din konvertering är nog en Race 2316 som har cantifästen och plats för typ 37mm däck.
Mitt i prick! En Race 2316 vore ju drömmen. Behöver man ändå böja ut ramen för att moderna hjul ska passa?
 

HåkanC

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Här vill jag å det bestämdaste lägga in en protest. Jag har en sådan och det är en alldeles utmärkt ram för långfärder, min gick som det tidigare innan jag fick Miyatan :)
Men du har ju å andra sidan väldigt stora ramar och köp med väldigt mkt packning
afjLLwc.jpg

och
x7xetk3.jpg

Då är det ganska självklart att en ram som är funkar för dig inte behöver vara särskilt bra lämpad för en mindre cyklist,
som kanske även är lättare och dessutom cyklar med mindre o lättare (eller helt utan) packning.
Omdömena i #5, #7, #10 och #11 är ju inte tagna helt ur luften.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
@aben Jag kände redan när jag skrev det där om krogen och stranden att ”det här kommer aben att hugga på”. 😉

Jag har ju haft några Crescentar i standardmodell och visst funkar de bra till det mesta, garanterat också till långfärd, men det är inte så kul att cykla på dem om jag jämför med lättare och piggare hojar. De svarar liksom inte när jag vill pressa ur dem lite fart och smidighet.
Undantagen är tidiga (nåja, inte tidiga med Crescentmått mätt men om vi ska prata hyggligt moderna hojar) sportmodeller från tidigt 70-tal. De är riktigt kul, om än lite rangliga och opålitliga med originalhjul och -bromsar.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Det vi är helt överens om är att äldre stålramar är sjukt underskattade och löjligt billiga, men vill man ha en njutbar cykel, då måste man veta vad man ska leta efter.

Med det sagt: Vill man ha en simpel vardagscykel är det ALLTID bättre att köpa en svensk 80-talshoj med Positron eller treväxlad Torpedo än en ny modell. Jämfört med det som finns på standardcykelmarknaden i dag är de gamla bättre byggda, har bättre lager, högre kvalitet på komponenterna, mycket bättre lack, mycket bättre rostskydd och är lättare att reparera. Dessutom tycker jag att de är snyggare att se på (helt subjektivt, japp) och man får glada blickar och kommentarer.
 

aben

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
@aben Jag kände redan när jag skrev det där om krogen och stranden att ”det här kommer aben att hugga på”. 😉
Haha, det är lite av min käpphäst det där. Det finns ett gammalt talesätt som lyder: "Den är en dålig ryttare som inte prisar sin springare" men faktum är att de här gamla sportmodellerna är riktigt bra för långfärd med några uppgraderingar, förutsatt då att de har fått vettiga däck och körställningen justerats in.

Däremot inte rätt cykel för det ts söker, det är en för enkel ram och cykel att bygga på, en brukscykel skulle man kunna kalla den, och det kräver alldeles för stora ändringar för att få komponenterna att passa för att det skulle vara värt besväret.
 

ADD

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Det vi är helt överens om är att äldre stålramar är sjukt underskattade och löjligt billiga, men vill man ha en njutbar cykel, då måste man veta vad man ska leta efter.

Med det sagt: Vill man ha en simpel vardagscykel är det ALLTID bättre att köpa en svensk 80-talshoj med Positron eller treväxlad Torpedo än en ny modell. Jämfört med det som finns på standardcykelmarknaden i dag är de gamla bättre byggda, har bättre lager, högre kvalitet på komponenterna, mycket bättre lack, mycket bättre rostskydd och är lättare att reparera. Dessutom tycker jag att de är snyggare att se på (helt subjektivt, japp) och man får glada blickar och kommentarer.
Ligger mycket i det. Och därtill tillfredsställelsen av att ha fixat till och putsat upp den från fyndskick till nyttskick.
 

ADD

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Haha, det är lite av min käpphäst det där. Det finns ett gammalt talesätt som lyder: "Den är en dålig ryttare som inte prisar sin springare" men faktum är att de här gamla sportmodellerna är riktigt bra för långfärd med några uppgraderingar, förutsatt då att de har fått vettiga däck och körställningen justerats in.

Däremot inte rätt cykel för det ts söker, det är en för enkel ram och cykel att bygga på, en brukscykel skulle man kunna kalla den, och det kräver alldeles för stora ändringar för att få komponenterna att passa för att det skulle vara värt besväret.
Ser bara i tråden att TS vill uppgradera en gammal Crescent med moderna komponenter. Då har han fått goda råd hittills tycker jag. Vad den skall användas till ser jag inget om.
 
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Ser bara i tråden att TS vill uppgradera en gammal Crescent med moderna komponenter. Då har han fått goda råd hittills tycker jag. Vad den skall användas till ser jag inget om.
Blir mest asfalt för pendling till jobb men cyklar även en del grusväg och tänker på sikt kunna packa lättare saker för längre turer. Har fått otroligt mkt bra tips här 👍🏻
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Jag har också gjort det där några gånger.
- kolla vevlager (brittiskt är enklast, italienskt rätt enkelt, franskt är klurigt (omöjligt med det vevparti du har på treken), fauber ännu mer klurigt att hitta nya lager till). Allt går dock att lösa med pengar, research och tålamod.
- enkelt tips är att kolla på ramar med klistermärken där det står ”columbus” ”Tange” eller ” Reynolds”. Sedan står ofta en siffra eller en undertitel. Då kan man googla den och se om det är bra stål. Jag skulle valt en cykel med lite finare stål för att tycka att det var värt det (tex. Reynolds 531). Gamla crescent av finare modell har som ovan nämnts ofta tillräckligt bra ramar enligt mig.
- måtten på en gammal ram med rakt överrör och lång reach i styret och lång stam är annorlunda än en modern ram så en ”58 cm ram” från 1970 kan motsvara en helt annan storlek idag (tex.54 cm på en ram med lite slope). Så se till att provsitta om möjligt.

Kul projekt! Man lär sig massor och även om det kostar tid, tålamod och några fel-köp är man stolt efteråt :)
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Jag har också gjort det där några gånger.
- kolla vevlager (brittiskt är enklast, italienskt rätt enkelt, franskt är klurigt (omöjligt med det vevparti du har på treken), fauber ännu mer klurigt att hitta nya lager till). Allt går dock att lösa med pengar, research och tålamod.
- enkelt tips är att kolla på ramar med klistermärken där det står ”columbus” ”Tange” eller ” Reynolds”. Sedan står ofta en siffra eller en undertitel. Då kan man googla den och se om det är bra stål. Jag skulle valt en cykel med lite finare stål för att tycka att det var värt det (tex. Reynolds 531). Gamla crescent av finare modell har som ovan nämnts ofta tillräckligt bra ramar enligt mig.
- måtten på en gammal ram med rakt överrör och lång reach i styret och lång stam är annorlunda än en modern ram så en ”58 cm ram” från 1970 kan motsvara en helt annan storlek idag (tex.54 cm på en ram med lite slope). Så se till att provsitta om möjligt.

Kul projekt! Man lär sig massor och även om det kostar tid, tålamod och några fel-köp är man stolt efteråt :)
Bra sammanfattat Jonatan! Vill komplettera med lite vevlagerinformation som jag önskar att jag hade fått när jag började fixa och dona med äldre svenska cyklar.

Många äldre Crescent och Monark, både standardhojar och racers, har ett vevhus med gängor för Fauberparti. Det kan hända att det sitter ett sådant parti på cykeln och du vill byta till lösa vevar. Då finns det tre alternativ.

  1. Leta reda på och köp den legendariska, finsktillverkade adapter som sägs kunna göra det möjligt att sätta dit ett BSA-lager. En adapter som få har sett och ännu färre har köpt.
  2. Köp en reservdelscykel och stjäl vevlagret från den. MCB hade ett fyrkantslager för Faubergängor på 80-talet.
  3. Tänk om och behåll den smidda Fauberveven.
Har cykeln inte Faubergängor har den med stor sannolikhet fransk gänga i vevhuset. Crescents proffsmodeller var franskgängade under åtminstone 70- och 80-talet. Detta är mindre krångligt men kan bli dyrt. Veloform i Göteborg har nya vevlager med fransk gänga. Glöm inte att båda lagerhylsorna är högergängade vilket innebär att du måste låsa den vänstra hylsan noga och helst använda gänglåsning, annars kommer den att skruvas upp med tiden.
 
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Många äldre Crescent och Monark, både standardhojar och racers, har ett vevhus med gängor för Fauberparti. Det kan hända att det sitter ett sådant parti på cykeln och du vill byta till lösa vevar. Då finns det tre alternativ.
  1. Leta reda på och köp den legendariska, finsktillverkade adapter som sägs kunna göra det möjligt att sätta dit ett BSA-lager. En adapter som få har sett och ännu färre har köpt.
  2. Köp en reservdelscykel och stjäl vevlagret från den. MCB hade ett fyrkantslager för Faubergängor på 80-talet.
  3. Tänk om och behåll den smidda Fauberveven.
Det sista är nog det mest realistiska, axeln måste ha rätt längd för vevarna så #2 är ofta en återvändsgränd. På Crescentcykeln som visas i trådstarten är det inga komponenter som rakt av går att flytta över från Treken utan ett omfattande och kostsamt arbete. Lägger man sen till att det är en väldigt enkel ram så blir det givna svaret att det inte är rätt cykel som grund för ett sådant här bygge. Däremot kan den bli en en bra cykeln ändå men inte som neoretro.
 

Ilves

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Bra sammanfattat Jonatan! Vill komplettera med lite vevlagerinformation som jag önskar att jag hade fått när jag började fixa och dona med äldre svenska cyklar.

Många äldre Crescent och Monark, både standardhojar och racers, har ett vevhus med gängor för Fauberparti. Det kan hända att det sitter ett sådant parti på cykeln och du vill byta till lösa vevar. Då finns det tre alternativ.

  1. Leta reda på och köp den legendariska, finsktillverkade adapter som sägs kunna göra det möjligt att sätta dit ett BSA-lager. En adapter som få har sett och ännu färre har köpt.
  2. Köp en reservdelscykel och stjäl vevlagret från den. MCB hade ett fyrkantslager för Faubergängor på 80-talet.
  3. Tänk om och behåll den smidda Fauberveven.
Har cykeln inte Faubergängor har den med stor sannolikhet fransk gänga i vevhuset. Crescents proffsmodeller var franskgängade under åtminstone 70- och 80-talet. Detta är mindre krångligt men kan bli dyrt. Veloform i Göteborg har nya vevlager med fransk gänga. Glöm inte att båda lagerhylsorna är högergängade vilket innebär att du måste låsa den vänstra hylsan noga och helst använda gänglåsning, annars kommer den att skruvas upp med tiden.
Nu har ni sett den legendariska finsktillverkade adaptern. Kan meddela att den fungerar alldeles utmärkt, den gav nytt liv åt min gamla Maraton.
 

Bilagor

  • Screenshot_20220919-081630~2.png
    Screenshot_20220919-081630~2.png
    285.1 KB · Besök: 45

pojmonen

Ny medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Första inlägget här efter att ha läst mil med bra trådar. Jag har uppdaterat en Trek X01 CX med nya 105 reglage, nya däck osv för att göra den till en modern gravel. Cykeln går som ett skott.

Men jag har fått blodad tand och är nu lite sugen på att modernisera en äldre crescent cykel. Så min fråga är går det att flytta hjul och hela drivlinan med växlar, trampor, bromsar och allt från Treken till en typ Crescent Positron, Världsmästarcykeln eller snarlik?
Behåll crescenten som den är, den är ju ganska fin.
 

aben

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Jag har ju haft några Crescentar i standardmodell och visst funkar de bra till det mesta, garanterat också till långfärd, men det är inte så kul att cykla på dem om jag jämför med lättare och piggare hojar. De svarar liksom inte när jag vill pressa ur dem lite fart och smidighet.
Undantagen är tidiga (nåja, inte tidiga med Crescentmått mätt men om vi ska prata hyggligt moderna hojar) sportmodeller från tidigt 70-tal. De är riktigt kul, om än lite rangliga och opålitliga med originalhjul och -bromsar.
Jag känner själv lite samma, att min vattenståls-Monark inte är riktigt lika kul längre men jag tror en hel del ligger i vetskapen att den inte är en "fin" cykel på samma sätt som mina Miyata. Man blir en aning bortskämd helt enkelt och du har ju nu cyklar i typ världsklass om än några år gamla men kvaliteten blir inte sämre för det :)
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Jag känner själv lite samma, att min vattenståls-Monark inte är riktigt lika kul längre men jag tror en hel del ligger i vetskapen att den inte är en "fin" cykel på samma sätt som mina Miyata. Man blir en aning bortskämd helt enkelt och du har ju nu cyklar i typ världsklass om än några år gamla men kvaliteten blir inte sämre för det :)
Fattar precis vad du menar, men i fallet med min första Crescent (Pehr Silver) reagerade jag faktiskt på att det inte var så kul att cykla, även om jag inte hade så mycket att jämföra med. Jag hade förväntat mig.. mer på nåt sätt. Det kändes alltid lite trögt och tungt trots att han var väl underhållen. Sedan byggde jag en pendlare på en gammal racerram och då var glädjen där.
 

aben

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Fattar precis vad du menar, men i fallet med min första Crescent (Pehr Silver) reagerade jag faktiskt på att det inte var så kul att cykla, även om jag inte hade så mycket att jämföra med. Jag hade förväntat mig.. mer på nåt sätt. Det kändes alltid lite trögt och tungt trots att han var väl underhållen. Sedan byggde jag en pendlare på en gammal racerram och då var glädjen där.
Men hade du lättrullande däck och en rimligt aero körställning? Sen gör cykelintresset sitt till också för nöjet tycker jag, särskilt nu som med Miyata eller för all del den Crescent med Columbus-finstål jag köpt (men inte monterat ihop än).

Fast det är klart, det ingår på sätt och vis i att man har en finare (bättre) cykel så det är nog en kombination av allt som gör det roligare.

Men bra däck betyder mycket (det mesta) som bekant ;)
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Men hade du lättrullande däck och en rimligt aero körställning? Sen gör cykelintresset sitt till också för nöjet tycker jag, särskilt nu som med Miyata eller för all del den Crescent med Columbus-finstål jag köpt (men inte monterat ihop än).

Bra däck betyder mycket (det mesta) som bekant ;)
Nae, det var en standardhoj med 630-hjul, så inte jättemycket att välja på.

11E934BF-3E8D-41C2-89FF-0A04213D2D60.jpeg
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Vet inte hur mycket Jan Heine-hjärntvätt det är men upplever skillnad mellan ramar. Kör en ultralätt ram i fin-stål, upplever inga problem att ligga och pys-cykla i 30 knyck. På en gammal vattenrörs-crescent däremot (med samma däck och minst lika aggro sittställning) är det mycket tyngre! Men har svårt att tro på det själv - är nog psykiskt :)
 

HåkanC

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Det är nog mer än stålkvalité och rörtjocklek som skiljer mellan din ultralätta ram i fin-stål och den gamla vattenrörs-crescenten.
Enl min erfarenhet kan även små skillnader i geometri och sittställning ha stor inverkan på hur olika cyklar upplevs, även om ramarna är gjorda av samma material och mer likvärdiga än i ditt fall.
 

ADD

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Plus skillnader i allt som roterar. Hjul, kedja, drev osv. Det kan göra mer skillnad än vikt och flex som är ganska marginella skillnader egentligen. De flesta känslomässigt upplevda skillnaderna sitter oftast på sadeln.

Ungefär som självutnämnda vinexperter på en blindprovning om man lyckas lura in dem på en sådan. När de höjer Vino tinto till skyarna och dissar 300kr flaskan.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Vet inte hur mycket Jan Heine-hjärntvätt det är men upplever skillnad mellan ramar. Kör en ultralätt ram i fin-stål, upplever inga problem att ligga och pys-cykla i 30 knyck. På en gammal vattenrörs-crescent däremot (med samma däck och minst lika aggro sittställning) är det mycket tyngre! Men har svårt att tro på det själv - är nog psykiskt :)
Det är definitivt skillnad i känsla mellan "fina" och mindre fina ramar, men det beror nog inte bara på vikten utan på ergonomi, styrning o s v. (I uppförsbacke var det dock en jäkla skillnad och den var garanterat viktrelaterad.) Den estetiska och den känslomässiga aspekten är förstås väldigt viktiga, men för mig var det den tyngre och "mindre fina" cykeln som var den vackrare. Det var därför jag tvekade att sälja den, trots att min nya vardagshoj är lättare och goare att cykla på. Estetik är lika viktig som funktion för mig, det bästa är om de går att kombinera.
 

aben

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Vet inte hur mycket Jan Heine-hjärntvätt det är men upplever skillnad mellan ramar. Kör en ultralätt ram i fin-stål, upplever inga problem att ligga och pys-cykla i 30 knyck. På en gammal vattenrörs-crescent däremot (med samma däck och minst lika aggro sittställning) är det mycket tyngre! Men har svårt att tro på det själv - är nog psykiskt :)
För mig är det ingen tvekan om att det är stor skillnad mellan hur en lätt stålram och en i vattenledningsrör upplevs att cykla på även om allt annat är lika. Att det inte skulle vara det är dessutom helt orimligt, ett ramrör med ungefär samma rördiameter men med en godstjocklek på mindre än hälften har helt andra mekaniska egenskaper vid böjning och vridning jämfört med den med kraftigare rör.

Det hade varit intressant med fler tester än Heines för jag tror också att styvare inte nödvändigtvis är bättre utan att det finns en optimal ramstyvhet för den givna användningen. Men jag tror också att skillnaden i fart nog är ganska liten även om den tyngre kan kännas trögare.
 
Topp