Flytta 105 till äldre crescent ram?

Jonatan F

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Det svåra är att finansiera flera identiska ramar med olika diameter för ett dubbelblindtest :)

En uppenbar skillnad är att min mjuka flexiga ram rör sig så mycket när jag står och bryter att framväxeln (friktions-ramreglage) flyttar sig! Sannolikt pga att vajern sträcks och släpper vid varje tramptag.
 

Mange Campa

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Det går utmärkt att byta till äldre Crescent-ram. Man får ev trixa lite med detaljer, men överlag så går det att lösa. Lycka till!
Jag har byggt två gamla Crescent med nya Campagnolo växel-detaljer och hjul. Men jag har behållit äldre analoga växelväljare och blandat lite mellan "fel" växelsystem = ändå inga större problem med kompatibilitet.
Cykeln på bilden är 309 Competition från 80-talet och det hade funkat utmärkt med moderna växelreglage om jag hade velat det (nu är det gamla friktions-växelreglage från Campagnolo). Det svåraste är om man måste byta lager för vevhuset. Gamla Crescent har ofta fauber- eller fransk gänga. Måste konverteras till brittisk BSA för att enkelt montera nåt nytt med flest valmöjligheter. Just denna cykel har franska lagerskålar. Skålarna är egentligen för Shimano Hollowtech II-lager, men jag slipade om dem lite grann för att kunna montera Campagnolo Ultra-torque-vevar.
 

Bilagor

  • 20220716_181545.jpg
    20220716_181545.jpg
    1.3 MB · Besök: 33
Senast ändrad:

Kashedian

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Passar på att utnyttja tråden medans forumets stålexpertis ändå är här.

En retroram för singlespeed-bygge som har plats för breda däck med syfte att användas året om någon enstaka kilometer åt gånget, främst för pendling till- och från tågstationer utan att behöva oroa sig för att den ryker omedelbart.
 

Hutnu

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Passar på att utnyttja tråden medans forumets stålexpertis ändå är här.

En retroram för singlespeed-bygge som har plats för breda däck med syfte att användas året om någon enstaka kilometer åt gånget, främst för pendling till- och från tågstationer utan att behöva oroa sig för att den ryker omedelbart.
1 km? Vilken sketen cykel som helst som har fotbroms och stänkor, ju skabbigare desto bättre.
 
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Det är nog bara 92319 och 92320 som är lite snålare med plats för däck. Ska du ha 35mm funkar nog alla under 92319. 318,317 etc har fästen för stänkskärmar och lite mer plats för däcken.

Men den bästa för din konvertering är nog en Race 2316 som har cantifästen och plats för typ 37mm däck.
UPDATE

Har precis varit och köpt en Race 2316, vinröd med härlig patina. Växlarna går väldigt trögt men fungerar. Kan jag flytta mina delar till denna rakt av eller måste jag böja ut något?
 

Bilagor

  • CE5C5BDE-195A-46F2-AF30-4926FBFF6B12.jpeg
    CE5C5BDE-195A-46F2-AF30-4926FBFF6B12.jpeg
    806.7 KB · Besök: 31
  • FA43B019-BB37-4177-BE87-AA2908C95D82.jpeg
    FA43B019-BB37-4177-BE87-AA2908C95D82.jpeg
    697.7 KB · Besök: 31
  • 84F2A30B-C40C-48F7-AAA0-BEA2B64B63D9.jpeg
    84F2A30B-C40C-48F7-AAA0-BEA2B64B63D9.jpeg
    670.2 KB · Besök: 31

mzi

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Om det sitter ett frihjul på så är det nog 126mm brett, medan ett modernt hjul är 130mm. Så du behöver flytta ut triangeln 2mm per sida.
 

Nickson

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Prova först om hjulen passar. Gör de inte det så mät vad du har på din Trek insida droputs och jämför mot din 2316, kolla även om ramen är rak innan du eventuellt vidgar den. Du behöver ett nytt vevlager och främre växelförare har antagligen för stor klamma, kanske går med ett mellanlägg.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Jag hade dock behållt vevarmarna som sitter där om de spinner fint. Mycket mindre besvär. Det kan dock bli svårt att hitta nya klingor så kolla det först om du behåller de gamla vevarna.
 

Mange Campa

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Blir mest asfalt för pendling till jobb men cyklar även en del grusväg och tänker på sikt kunna packa lättare saker för längre turer. Har fått otroligt mkt bra tips här 👍🏻
Jag vill bara poängtera att jag inte riktigt håller med vissa andra här som säger att de "tunga" positron-cyklarna skulle vara dåliga att ha som utgångsmaterial för en uppdaterad cykel. En ram är bara en ram. Det som gör skillnad är hjul och nya växlar.
Jag har även byggt om en äldre, tung, svetsad, orange Crescent med nya hjul och drivlina och den cykeln har blivit oerhört lättcyklad! Några hg i ramen gör varken till eller från. Byt ut positron-växlarna samt konvertera det ev. faubernavet till bsa så kan du göra underverk. Det är coolt med såna där gamla Crescent-ramar!
20220305_142441.jpg
 
Senast ändrad:

wressus

Medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
2600 kostade den. Den är verkligen vacker. Stort tack för tipset.

Lätt värt det. Du kan ju faktiskt bara börja med att köpa en ny bakväxel med long cage, större kassett, narrow wide klinga och skruva av framväxeln. De reglagen är ju helt ok.

Den cykeln är från 1996, så angående bakaxeln så vill jag minnas att den är modern 130mm.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Flytta 105 till äldre crescent ram?
Lätt värt det. Du kan ju faktiskt bara börja med att köpa en ny bakväxel med long cage, större kassett, narrow wide klinga och skruva av framväxeln. De reglagen är ju helt ok.

Den cykeln är från 1996, så angående bakaxeln så vill jag minnas att den är modern 130mm.
Lurigt det där. Är det åttadelad RSX är det 130 mm mellan kedjestagen, för då är det kassett. Är det sjudelad skulle det kunna vara 126 mm eller 130 mm. Det finns nämligen sjudelade frikransar för nav anpassade till 126 mm.

Äh, vad fan, varför lyssna på oss andra som killgissar? Ut och mät!
 
Topp