Focus Raven 8.7 projekt - tips på viktminskning - blev en Cube Elite C:68X Pro

rajapruk

Medlem
Beställt en ny Focus Raven 8.7 i storlek L.
pic.png

Jag är lite sugen på att eventuellt byta några komponenter för att reducera vikt. Kanske kolfiberhjul.
Följande komponenter sitter på den:
config.png

Jag tager gärna emot tips på vad som lämpligast skall bytas ut för att reducera vikt, och i vilken prio-ordning. Bäst viktreducering per krona liksom.

Pedaler: Xpedo Spry (gold). 276g paret enligt spec (ändrat från DMR V12 Magnesium Platform Pedals black 350g efter tips i tråden).

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
Generellt kan man säga att du verkar köpt lite för bra cykel, den blir dyr att lätta. Men satsa ändå på roterande vikt först. Hjul, däck, slanglöst. Hjul köper du Kina-kolfiber, typ Lightbicycle, EIE, mfl (sök på forumet du hittar massor), bländas inte av de ultralätta smalfälgarna, 25-30 inner vill du ha. Däck är ju en smaksak, men kompromissa inte med funktion för några gram. Slanglöst sparar inte mycket, men är billigt.
När du inser att det kommer kosta uppåt 10k för hjulen kommer du nog titta på annat. Gruppen? Jo, det som sitter på har bra funktion, köper du annat är det bara för vikten i såfall. Ska du byta, gör det direkt innan du smutsat ner den, det borde ge bättre betalt. Sadel, stolpe, stam, styre osv? Ger inte någon bättre funktion, men är ändå kul att byta till finare grejor och efter din preferens.

Kör hårt!

rajapruk

Medlem
Hur mycket får jag för hjulen som sitter på tror ni om jag säljer dem helt oanvända?

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Sixten lyckades väl sälja en massa oanvända avplock för runt 70% av tyskens pris.

Själv är jag dålig på begagnad affärer och bor inte i Stockholm så jag tvekar.

Andra har köpt en ragley ram och skruvat på det som blir över och sålt som hel cykel.

rajapruk

Medlem
Generellt kan man säga att du verkar köpt lite för bra cykel, den blir dyr att lätta. Men satsa ändå på roterande vikt först. Hjul, däck, slanglöst. Hjul köper du Kina-kolfiber, typ Lightbicycle, EIE, mfl (sök på forumet du hittar massor), bländas inte av de ultralätta smalfälgarna, 25-30 inner vill du ha. Däck är ju en smaksak, men kompromissa inte med funktion för några gram. Slanglöst sparar inte mycket, men är billigt.
När du inser att det kommer kosta uppåt 10k för hjulen kommer du nog titta på annat. Gruppen? Jo, det som sitter på har bra funktion, köper du annat är det bara för vikten i såfall. Ska du byta, gör det direkt innan du smutsat ner den, det borde ge bättre betalt. Sadel, stolpe, stam, styre osv? Ger inte någon bättre funktion, men är ändå kul att byta till finare grejor och efter din preferens.

Kör hårt!
Ok, ska doktorera på Kinahjul då! Troligtvis köpa sådana och sälja de som sitter på cykeln oanvända. Tror att de kan vara rätt lättsålda.

rajapruk

Medlem
Börjat på en viktkalkyl.
Intressant, att byta bromsar och bromshandtag verkar ge störst viktminskning per krona.
Jag har räknat i kalkylen med att kunna sälja befintliga delar till halva nypriset.
viktkalkyl.png

Gult - oklara uppgifter
Grönt - beslut, uppgraderas inte.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Alltså vill inte göra dig besviken men jag förvånas över hur tung din hoj är med det komponentvalet.

Min BMC TE02 från 2016 vägde original 11.4 utan pedaler men med bl.a. Shimano SLX/XT 2x10, 36/22T Deore-vevar, Deore-bromsar (2*295 gram), SM-RT66 160/160 skivor (2*160 gram), DT Swiss 483d på Deorenav (2153 gram) samt aptungt styre, sadel, och sadelstolpe. Men genom byta till bl.a 1x10 med XTR-reglage & Zee-bakväxel (-270 gram), Race Face Turbine 34T (-170 gram), DT Swiss 361 & DT 350-nav (-460 gram), Magura SL2 160/160 (-96 gram) samt uppgradering av styre, styrstam, sadel och sadelstolpe (-250 gram), lättare slangar (-210 gram) etc landade den under 10 kg (med pedaler).

Visst blir det per definition lättare med 1x10 än 1x12 men eftersom de flesta komponenterna på din hoj är SLX ("bra budgetgrejor") och hjulen inte är några bojsänken så behöver du sikta ganska mycket högre än XT för att det ska börja bli någon skillnad mer än i plånboken.

implor

Aktiv medlem
Har du vägt cykeln själv?

min egna cykel och den excel jag gjorde skiljer sig rejält. Typ 6-800gram om jag minns rätt.

jonte987

Aktiv medlem
fast en xtr shifter kan inte väga mer än en slx. Det är nåt knas. Utan klämma och/eller vajer.

rajapruk

Medlem
Jag har inte vägt cykeln, gått på spec. Focus Raven-ramen skall vara lätt i sig.
Fick leveransbesked just nu på vecka 48... Hmmm, kanske kancellerar.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det beror väl på vad man gillar ;-) ? Om man bara kör torrt underlag och är förtjust i att det går i sidled så fort det är lite fuktigt är RaRay/RaRalph ett utmärkt val.
Inte i performance-gummit, men mönstret passar utmärkt.

fast en xtr shifter kan inte väga mer än en slx. Det är nåt knas. Utan klämma och/eller vajer.
Mina väger nog lika mycket faktiskt, sen skiljer det i känsla.

rajapruk

Medlem
Alltså vill inte göra dig besviken men jag förvånas över hur tung din hoj är med det komponentvalet.

Min BMC TE02 från 2016 vägde original 11.4 utan pedaler men med bl.a. Shimano SLX/XT 2x10, 36/22T Deore-vevar, Deore-bromsar (2*295 gram), SM-RT66 160/160 skivor (2*160 gram), DT Swiss 483d på Deorenav (2153 gram) samt aptungt styre, sadel, och sadelstolpe. Men genom byta till bl.a 1x10 med XTR-reglage & Zee-bakväxel (-270 gram), Race Face Turbine 34T (-170 gram), DT Swiss 361 & DT 350-nav (-460 gram), Magura SL2 160/160 (-96 gram) samt uppgradering av styre, styrstam, sadel och sadelstolpe (-250 gram), lättare slangar (-210 gram) etc landade den under 10 kg (med pedaler).

Visst blir det per definition lättare med 1x10 än 1x12 men eftersom de flesta komponenterna på din hoj är SLX ("bra budgetgrejor") och hjulen inte är några bojsänken så behöver du sikta ganska mycket högre än XT för att det ska börja bli någon skillnad mer än i plånboken.
Jag tycker också totalvikten känns hög, med tanke på att ramen bara skall väga 800-någonting gram.

jonte987

Aktiv medlem
Vi hade väl i.o.f sig en tråd där vi kom fram till att man kunde komma ner på 10kg för 30 000. Så frågan är om du bantar 1kg för 10 000. 10kr per gram.

NickPick

Aktiv medlem
Vikten på en MTB ur kartong är lite svår. För referens vägde min Epic HT lika mycket (11,12), men kostade typ 10 kakor mer.

Bara en sån sak som slangar väger ju ofta jättemycket på en ny cykel. Räkna med 250g för dom. Köper du en ny fin hardtail så föreslår jag en med modern geometri. Focus vet jag inget om dock.

rajapruk

Medlem
Allebike Majestic HT var mitt förstaval, men de har 500 cyklar backorder typ och kan inte leverera i år.

rajapruk

Medlem
Jag har cyklat på en kompis Focus Raven och gillar den. Men det säger inte så mycket. Är inte insatt i geometrier etc.

mg25

Aktiv medlem
Du kan spara några gram och hundralappar om du kollar på Garbaruk kassett istället.

NLC

Aktiv medlem
Ramen väger 885g enligt spec.
Återigen ursäkta för att vara en party pooper, men med en så pass lätt ram är det IMHO ännu mer märkligt att slutvikten hamnar över 11 kg om inte de komponenter du listat i verkligheten väger (mycket) mer. Med lite defensiva gissningar på de komponenter du inte har angiven vikt på som t.ex. sadelstolpe, sadel, styrlager, vevlager, grepp, TAs, höljen och vajrar samt ett antagande att det sitter 2x250 gram slangar på hjulen så hamnar min kalkyl på ca 10.5 kg + pedaler.

Så mitt råd är att plocka av så mycket som möjligt och väga själv, lita inte på kataloguppgifter, och därefter börja leta efter (hekto) gram att skala bort.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Enligt focus hemsida så väger focus 8,7. 11,15 kg i M. En L borde väga mer.

jonte987

Aktiv medlem
Low end disk eftersom de inte vill skriva ut? Är väl inte lägsta botten men värt att kolla (sparade 90g per skiva på dotterns hoj)

rajapruk

Medlem
Känns som någon vikthund är begraven här någonstans, kanske. Får se hur mycket jag vill/kan plocka av och väga. Kan ju hoppas på att någon del på den som är enkel och billig att byta är jättetung!

NLC

Aktiv medlem
Känns som någon vikthund är begraven här någonstans, kanske. Får se hur mycket jag vill/kan plocka av och väga. Kan ju hoppas på att någon del på den som är enkel och billig att byta är jättetung!
Precis rätt tänkt! Kanske någon har fyllt sadelröret med sand... (hände en kollega en gång efter att han malt på lite för länge om hur lätt hans cykel var)

freddag

Aktiv medlem

freddag

Aktiv medlem
x1900-hjulen i 25 millimeters bredd tror jag snarare väger 1900 g, så där kan du ju räkna hem lite mer. men om inte budgeten är obegränsad tror jag det är smartare att bygga egna hjul med 25-millimeters newmenfälgar och xt-nav. säg 1630 g och 4500 kr med halvlätta ekrar. 130 gram för 5500 kr upp till kolfiberhjulen är dyrt. de pengarna gör mer nytt på styre, stolpe, sadel, stam.

NLC

Aktiv medlem
vevpartiet kan du byta till exempelvis slx 7100 som väger ~520 g och kostar 900 kr: https://r2-bike.com/SHIMANO-SLX-Crank-Direct-Mount-1x12-speed-FC-M7100-1-without-Chainring

aliexpressklinga för 300 kr inkl avgifter väger 66 g: https://m.aliexpress.com/item/4000250811457.html

summa ~590 g, 182 g besparing för c:a 1200 kr, 6,60 kr/g.
Eller för en handfull eurodollar mer, en sexig blingklinga från Garabruk
https://r2-bike.com/GARBARUK-Chainr...-speed-narrow-wide-Shimano-XTR-M9100-32-Teeth som kanske dyker upp innan veckan är slut isf när hösten börjar.

rajapruk

Medlem
Det finns olika längder på SLX-vevarm, hur ska man tänka där? 165mm, 170mm, 175mm.

rajapruk

Medlem
x1900-hjulen i 25 millimeters bredd tror jag snarare väger 1900 g, så där kan du ju räkna hem lite mer. men om inte budgeten är obegränsad tror jag det är smartare att bygga egna hjul med 25-millimeters newmenfälgar och xt-nav. säg 1630 g och 4500 kr med halvlätta ekrar. 130 gram för 5500 kr upp till kolfiberhjulen är dyrt. de pengarna gör mer nytt på styre, stolpe, sadel, stam.
"Bygga själv" - vad betyder det rent praktiskt? Behövs specialverktyg mm?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer