Focus Raven 8.7 projekt - tips på viktminskning - blev en Cube Elite C:68X Pro

freddag

Aktiv medlem
"Bygga själv" - vad betyder det rent praktiskt? Behövs specialverktyg mm?
ekernyckel, youtubevideo/hjulbyggartråden, cykelramen som riktställ, dt swiss ekerlängdskalkylator på nätet. observera att du nog behöver newmens egna brickor om du ska ha deras fälg.

rajapruk

Medlem
Förstår att det blir absolut bäst pris så, men det känns för svårt för mig.

Primera

Medlem
Hej,

Kul projekt. Lättade själv en liknande cykel (Orbea Alma M30) drygt 1,5 kg fördelat på kolfiberstyre-/-stam och foamgrepp (-200 g), kolfiberstolpe/-sadel (-300 g), KCNC Razor-skivor (-100 g), slanglösa Newmen/DT-hjul (-800 g) och Xpedo-pedaler (-180 g) för totalt under 10 000 kr med lite reafynd osv. Alma M30 ser f.ö. ännu bättre ut inför 2021 med bl.a. längre reach, Shimano-delar och SID-gaffel men problemet är väl (som för många andra märken/modeller) leveranstiden.

Lycka till!

rajapruk

Medlem
Orbea Alma ser fin ut.
Jag vill ha Fox-dämpare, Shimano-växlar och lätt ram med "potential". Det är de förutsättningarna som styrde mig mot Focus Raven 8.7.
Orbea Alma M25 -2021 har Fox-dämpare och Shimano XT, men då går den upp 10' i pris jämfört med den jag köpte.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Klingor på budget köper man från superstar, inte kina 👍.
Googla weight weenie FAQ och läs den. Finns på MTBR. Ramvikten i katalog och irl brukar skilja pga färg och storlek.
Väg allt i ett Excel. Skoj så!

freddag

Aktiv medlem
Klingor på budget köper man från superstar, inte kina
pga leveranstid eller funktion? kinaklingor funkar grymt bra i min erfarenhet av billiga 104 bcd:are. jag har köpt och slitit ut ett antal. det låga priset gör att en inte plågar sig med att köra en halvt utsliten, bara sätta på ny. överlägset bästa kinagrejen i min erfarenhet.

ser inte heller att superstar erbjuder klingor för shimano direct mount.

NickPick

Aktiv medlem
pga leveranstid eller funktion? kinaklingor funkar grymt bra i min erfarenhet av billiga 104 bcd:are. jag har köpt och slitit ut ett antal. det låga priset gör att en inte plågar sig med att köra en halvt utsliten, bara sätta på ny. överlägset bästa kinagrejen i min erfarenhet.

ser inte heller att superstar erbjuder klingor för shimano direct mount.
Leveranstid, funktion, hellre något tillverkat i Europa än i diktaturen Kina osv. Kostar väl en 40 spänn mer men det kan det vara värt.

Om man byter till lätt vevparti då kryllar det av sram xx1, då halva Sverige bytt till effektmätare (typ).

xzbatt

Medlem
ekernyckel, youtubevideo/hjulbyggartråden, cykelramen som riktställ, dt swiss ekerlängdskalkylator på nätet. observera att du nog behöver newmens egna brickor om du ska ha deras fälg.
Alltså hur många kronor sparar du på att bygga hjul själv? Jämför jag med Eie, slowbuild osv så ser jag knappt någon besparingspotential.
Med det sagt så kanske inte jag vet var jag ska köpa komponenterna till bäst pris, eller så är kostnaden för att få hjulet byggt låg och hjulbyggarna har bra inköpspriser.

freddag

Aktiv medlem
Alltså hur många kronor sparar du på att bygga hjul själv? Jämför jag med Eie, slowbuild osv så ser jag knappt någon besparingspotential.
Med det sagt så kanske inte jag vet var jag ska köpa komponenterna till bäst pris, eller så är kostnaden för att få hjulet byggt låg och hjulbyggarna har bra inköpspriser.
helt sant med slowbuild, de har märkligt låga priser. men vågade inte rekommendera. tycker mig sett i nån tråd att de är helt överbelamrade med beställningar och inte svarar på mejl.

freddag

Aktiv medlem
Leveranstid, funktion, hellre något tillverkat i Europa än i diktaturen Kina osv. Kostar väl en 40 spänn mer men det kan det vara värt.

Om man byter till lätt vevparti då kryllar det av sram xx1, då halva Sverige bytt till effektmätare (typ).
tipsa gärna ts med konkret annons på ett beggat prisvärt xx1-vevparti. tycker de brukar vara dyra eller försvinna på 5 minuter.

rajapruk

Medlem
Uppdaterat kalkylen med lite av era tips. Grönmarkerat den komponent som jag tycker verkar vettigast. Gult är oklara uppgifter, det jag inte hittat.
(obs, alla uppgifter är specar från nätet)
viktkalkyl2.png

freddag

Aktiv medlem
jag överslagsräknade lite snabbt och högt på hemmabygget med xt-nav förut, det blir exakt 392 euro plus 10 euro frakt, om en köper på r2 och väntar på att fälgarna kommer i lager, som de skulle ha gjort i augusti. 4200 kr.

på slowbuild tar de 4800 kr inkl frakt för newmenfälg och dt350-nav (som av de flesta anses finare än xt, men jag är inte jätteimponerad): https://www.slowbuild.eu/mtb-29/1400-gr-newmen-x-a-25/

här är väl senste slowbuildtråden. bedöm själv: https://happyride.se/forum/threads/slowbuild-nagon-som-fatt-kontakt-nyligen.3683088/

rajapruk

Medlem
Om någon orkar så får ni gärna ge ett exakt exempel på vad jag skulle kunna beställa från Slowbuild som är vettigt. Alla olika parametrar och val är rena grekiskan för mig.
Jag väger 100 pannor, 185cm, och vill köra en del stig. Då kanske 30mm innerbreda hjul är att rekommendera?
Tung gubbe på lätt cykel. Löjligt, jag vet!

Senast ändrad:

rajapruk

Medlem
Slowbuild verkar var trög på att svara på mail, men han levererar. Så tolkade jag tråden. Så jag kör nog på Slowbuild, om ni hjälper mig exakt vad jag ska ha.

freddag

Aktiv medlem
Om någon orkar så får ni gärna ge ett exakt exempel på vad jag skulle kunna beställa från Slowbuild som är vettigt. Alla olika parametrar och val är rena grekiskan för mig.
Jag väger 100 pannor, 185cm, och vill köra en del stig. Då kanske 30mm breda hjul är att rekommendera?
Tung gubbe på lätt cykel. Löjligt, jag vet!
vissa kommer rekommendera 30 mm, andra 25. en skulle kunna tänka att du med 100 kg kommer behöva så högt däcktryck att den ökade stabiliteten av en 30-millimetersfälg vid lågt tryck inte är lika relevant för dig. men en kan ju också tänka att 30-millimetersfälgarna förmodligen är lite tåligare mot genomslag.

jag skulle nog gå på 30 mm ändå. så kan du köra lägre tryck och kanske oroa dig mindre för genomslag: https://www.slowbuild.eu/mtb-29/newmen-sl-a-30/

du ska ha boost och microspline. tyvärr listar slowbuild bara den kombon med "cl"-fäste för skivorna. så då går kcnc razor bort i ditt excelark.

Screenshot_20200901-143325_1.png

lite märkligt, för på 35-millimetersfälgarna går det att beställa med 6-hålsinfästning:
Screenshot_20200901-143928_1_1_1.png

kanske går att mejla? men det var det där med att få svar.

freddag

Aktiv medlem
men vikten kommer nog hamna ganska nära orginalhjulen.

rajapruk

Medlem
Tips på märken/modeller av kolfiber-styre, stam, sadelstolpe, och sadel som är lämpliga för ett sådant här viktminskningsprojekt mottages tacksamt.

jonte987

Aktiv medlem
nej, men jag nöjde mig med x-tools. Verkar stämma rimligt med hushållets andra vågar. Dock inget för att väga skruv med.

rajapruk

Medlem
Hade det inte varit enklare om du köpt en lite vassare modell på en gång? :cool:
Tipsa gärna om vilken, jag kan avbeställa denna om det kommer upp något bättre.
Kravspec: Lätt HT för XC och lite stig med fox och Shimano (xls eller bättre). Målbild under 10kg totalvikt.
(Rockshox och/eller sram vill jag inte ha)
Budget 25’

Örjan Lax

Aktiv medlem
Tipsa gärna om vilken, jag kan avbeställa denna om det kommer upp något bättre.
Kravspec: Lätt HT för XC och lite stig med fox och Shimano (xls eller bättre). Målbild under 10kg totalvikt.
(Rockshox och/eller sram vill jag inte ha)
Budget 25’

jonte987

Aktiv medlem
Vi hade en massa förslag för 28-30k i annan tråd.
Vet inte hur rolig C:62 är men lite vikt för pengarna (eller hur man säger)

rajapruk

Medlem
Hmmm, den har bättre gaffel och bättre däck. Men jag undrar om inte Focus Raven har lättare ram, så större potential (viktmässigt)?
Nu gjorde ni det svårt för mig! Ska jag byta till den? (Jag beställde av samma shop, så enkelt att byta)

Örjan Lax

Aktiv medlem
Hmmm, den har bättre gaffel och bättre däck. Men jag undrar om inte Focus Raven har lättare ram, så större potential (viktmässigt)?
Nu gjorde ni det svårt för mig! Ska jag byta till den? (Jag beställde av samma shop, så enkelt att byta)
Inget fel på Focus Raven heller. Man får gå upp till ca 30-35k om det ska bli större skillnad sen rent viktmässigt.

jonte987

Aktiv medlem

rajapruk

Medlem

Freddie L

Aktiv medlem
Så för att lätta en Focus köper man en Cube? :-)
Jag tror också du har gjort rätt! Grattis till fin cykel!

NickPick

Aktiv medlem
Beställde denna istället. Den känns ”färdig”, så denna tråd kan typ stängas.
Tack för alla råd och tips. Grymt forum!
Du for följa upp med vad den väger och vad du byter här! Focus var snyggare men jag förstår varför du köpte en "VW". Ser bra ut... Men 2999 euro är väl inte 25k?;)

rajapruk

Medlem
Jag får sälja av någon annan leksak, eller ett organ, helt enkelt :)

rajapruk

Medlem
Sluta nu! :)
Nej, men finns det bättre alt för 30’ så säg.

rajapruk

Medlem
Jag är 185cm, 83cm grenhöjd. I gränslandet mellan L och XL ram. Ångest. Valde L nu. Ångest.
I cubes storlekstabell byter de till XL vid 189cm.

Senast ändrad:

rajapruk

Medlem
Vad skulle ni valt i mina skor? L eller XL? Jag är lite i gränslandet där.

rajapruk

Medlem
På cykelvasa och stökigt nerför så är XL bättre, men L roligare och smidigare på stig, typ?
Jag ska köra cykelvasan nästa år är planen.

skier

Aktiv medlem
Cube gör ganska korta cyklar, jag hade valt en xl ifall inte standover-höjden blir för hög

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer