Focus Raven 8.7 projekt - tips på viktminskning - blev en Cube Elite C:68X Pro

rajapruk

Medlem
Jag vet inte var/hur standover mäts. Räcker det generellt med 3cm till godo?

Örjan Lax

Aktiv medlem
Jag vet inte var/hur standover mäts. Räcker det generellt med 3cm till godo?
Ja det är en smaksak, men min uppfattning är att man inte behöver lika mycket över på en HT jämfört med en FS där jag gärna har lite mer. På min HT har jag bara 1-2 cm tror jag.

freddag

Aktiv medlem
Här har du en modern cykel att jämföra mot. Cube känns rätt kort i reach.
epic va? 465 mm mot 480 mm i reach och en halv grad gaffelvinkel är ingen jätteskillnad. om ens märkbar? för några år sedan hade xl-ramar 420-430 mm reach.

cuben verkar vara ett bra köp i prisklassen. epic ht har väl rätt ordentligt mycket billigare komponenter vid samma prisnivå.

rajapruk

Medlem
Denna cuben designades 2020, så borde väl vara hyffsat modern? Jag såg en video på tyska med konstruktören, där jag uppfattade att komfort var ett av huvudmålen med den nya designen. Flex och styvhet på olika ställen i ramen. Ramvikt 900g (tror jag han sa).
Den har exakt de komponenter jag vill ha, så den är klockren så sett.

Senast ändrad:

freddag

Aktiv medlem
huruvida det går att urskilja ett par millimeters flex i ramen genom 5 centimeters fjädring i däcken tvistar internetcyklisterna. jag tvivlar :)

men jag tror cuben blir jättebra. snygg också. vikten på ramen/cykeln får nog också räknas till det estetiska mer än praktiska dock. risken är att du är snabbare på en heldämpad 13-kilos yt izzo för samma 30 tusen.

rajapruk

Medlem
Jag har haft en tung fulldämpad (Scott Genius 750 -19) som jag precis har sålt. Jag tycker lätt hardtail är roligare.
Jag kör backträning ibland brant uppför (Brudaremossens skidbacke GBG), tycker det är skön idiotträning.

rajapruk

Medlem
För skojs skull, en ny viktkalkyl.... 🙂
vikt.png

Bromsskivor och kassetten kanske.... Skulle de passa på denna cykeln rätt av tror ni? Eller måste man byta något annat också i så fall, eller adaptrar av något slag?

Senast ändrad:

rajapruk

Medlem
Skulle vilja få lite tips av alla cykelexperter här. Vill vara lite redo om det skulle komma ut något fynd på black-friday eller liknande.

Om jag skulle köpa en Garbaruk-kasett, vilken av dessa tror ni det är som passar till en ny Cube Elite C:68X Pro 2021?
Microspline eller freehub? Det är grekiska för mig (på cykeln sitter Shimano XT M8100 10-51T kassett original)

Och skulle dessa bromsksivor troligtvis passa rätt av?
Eller behöver man typ en sådan här till?
(På cykeln sitter Shimano XT M8100 bromsar/skivor original)

Kan man byta till en större (203mm) skiva rätt av, för bättre bromsförmåga? Eller då måste något justeras, typ bromsbeläggens placering?
Det sitter 180mm fram och 160mm bak på den orginal, enligt spec.

Har fått preliminärt besked från bike-discount.de om att cykeln är redo att levereras till mig vecka 44.

Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
Du behöver ta reda på vad det är för nav på hjulen för att veta vilka bromsskivor som passar. Antingen är det nav med 6 hål eller centerlock. Ang. 203mm rotor så antar jag att du menar fram? Isf behöver du en adapter mellan gaffeln och bromsoket och du behöver kolla så gaffeln är godkänd för 203mm skiva. Tror verkligen inte att det behövs 203mm skiva på en xc-hoj dock. Bak går det mest troligt inte att få in så stor skiva.

Om det sitter en XT 10-51 kassett på original så ska du ha en kassett för microspline-body ifall du ska byta.

skier

Aktiv medlem
jag tycker det är svårt att se och newmens nav verkar finnas med både 6-bult och centerlock.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Vad jag får fram så är det endast 6-håls på Newmen Evolution SL X.A.25

men sätta 203 mm på en XC-raketkänns fel om man vill hålla ner vikten.

rajapruk

Medlem
Jag har mailat Cube och frågat nu. Alltid intressant att se om man får svar.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Ser ut så på bilden men söker man på hjulsetet som står på cube's hemsida så står det 6-håls.

Tror inte det är så stora blackfriday vinster på bromsskivor så jag skulle nog vänta med det tills cykeln är hemma

rajapruk

Medlem
Jag fick svar från Cube nästan direkt, det är centerlock.
Då ska jag ha sådan adapter också med andra ord? Eller finns det andra lätta bromsskivor som är mer lämpade för centerlock?

jonte987

Aktiv medlem
I vilket fall i så får man lägga till och dra ifrån adaptorn när man jämför. En RT-MT800 169mm väger typ 108g inkl låsring. Fina grejor.

rajapruk

Medlem
Hur mycket ungefär brukar tubeless spara i vikt totalt sett på 29”-hjul? (Det man tar bort i vikt minus det man lägger till i vikt, summerat för 2 hjul)

moros

Aktiv medlem
Det beror ju på hur tunga slangar som sitter i och om man specat vikten med eller utan slang, samt hur mycket vätska du häller i. Senaste TL-konverteringen för min del innebar att ta ut 200g slang per hjul och i med ca 80g vätska och ventil per hjul. Fälgtejpen var sen ytterligare 18g lättare per hjul än fälgbandet som satt på, så lite över 250g besparing. Men går man på specad vikt så redovisar vissa tillverkare den kompletta vikten utan slang trots att det sitter slang i av praktiska skäl, så då är väl besparingen gissningsvis noll...

tmalm

Aktiv medlem
Sitter det redan clskivor behöver du ingen extra adapter när du byter till andra clskivor.

/T

skier

Aktiv medlem
Sitter det redan clskivor behöver du ingen extra adapter när du byter till andra clskivor.

/T
Tror tanken var att byta till 6-bultsskivor pga vikt, men det borde väl gå att hitta skivor som är för cl från början och någorlunda lätta.

jonte987

Aktiv medlem
An adaptor verkar väga 30-55 gram så det kan man nog lägga ner.
Jag vet inte hur lätta CL som finns men vanliga väger typ 107g så det lär inte finnas mycket bättre med adaptor

NickPick

Aktiv medlem
50 gram. Viktminskningen är sekundär.
Ibland väger ju
An adaptor verkar väga 30-55 gram så det kan man nog lägga ner.
Jag vet inte hur lätta CL som finns men vanliga väger typ 107g så det lär inte finnas mycket bättre med adaptor
25 för en dtswiss... Då behöver man inte skruvar heller.

Vänta på leverans och stycka cykeln, väg upp i excel så blir det bra det här .

Muxxor

Medlem
Ofta avser det en medium-cykel... det lär visa sig när du packar upp den! Blir intressant att se vad du väljer för uppgraderingar

rajapruk

Medlem
Jag satt och läste på lite om oval klinga igår. Kanske något för mig som kör brant backträning (uppför) ibland.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Är det enkelt att byta klinga? Eller kräver det specialverktyg?
Praxis bör väl vara 8mm insexa och sen 3 st T25/T27 som håller drevet.
Det motsvarar Lego 2-5 år.

Jag tycker ovalt är trevligt men på så små klingor tycker jag inte det är någon dealbreaker. Hade slitit upp original först.

weldion

Aktiv medlem
Jag satt och läste på lite om oval klinga igår. Kanske något för mig som kör brant backträning (uppför) ibland.
Kör ovalt på en av mina cyklar och runda på de andra två. Tycker att det är väldigt liten skillnad för att motivera ett utbyte av en alldeles ny klinga.
Tycker mer att man känner av nackdelen av ovalt och det är när man kommer upp i hög kadens. Då blir det lätt ett ryckigt rundtramp.
Kör slut på den nya klingan och byt till oval om du är sugen på att göra ett test.

rajapruk

Medlem
Hur länge håller saker egentligen?
Om jag cyklar 1h varje dag, när kommer jag då ungefär behöva byta klinga? 1 år? 3 år?
Kasett?
Bromsskivor?

skier

Aktiv medlem
Hur länge håller saker egentligen?
Om jag cyklar 1h varje dag, när kommer jag då ungefär behöva byta klinga? 1 år? 3 år?
Kasett?
Bromsskivor?
beror väldigt mycket på hur noga du är med rengöring och hur skitigt det är, man kan nöta ut en uppsättning bromsbelägg på 3h cykling om det är tillräckligt grisigt, men för mig håller det ungefär så här länge:

-Klinga 2 år
-Kassett 2 år
-Bromsskivor 5-6 år
-Kedja 0,5 år

rajapruk

Medlem
Min förra cykel körde jag kedjan väldigt avtorkat torr (men ren), med Muc Off Dry Lube i länkarna. Är det rätt väg att gå?

rajapruk

Medlem
Bike-discount.de höjde priset med 150E när jag bytte från L till XL utan att säga något. De ändrade tillbaka när jag påtalade det. Men jag fick lite dålig smak i munnen av detta och kancellerade min order.
Tillbaka på ruta ett. Kanske får vänta in en ny Allebike, eller spana vad som kommer ut begagnat.

NickPick

Aktiv medlem
Med tanke på alla timmar research du redan gjort så är det väl bara att maila och fråga varför? Det är ju inte heller så schysst att förboka hojar och avboka dom. Butiken blir ju drabbad isåfall... 150 euro blir skapligt kilopris för att byta storlek.

Begagnat är bra. Spana igenom blocket och så. Blir mer prisvärt, och man kanske kan få en "bättre ram" att bygga på.
Jag ser som sagt fram emot byggtråden!

rajapruk

Medlem
Jag mailade och frågade varför de gjorde så, men fick aldrig något svar på det.

rajapruk

Medlem
De kändes även luriga med beräknad leveranstid. "slutet av året" på storlek XL "tror" de nu, medans svensk återförsäljare beräknas få i April. Väldigt stor diff där....

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer