För mycket skydd? Paranoid?!

Grogu

Medlem
Körde en del DH för cirka 10 år sedan och har nu köpt mig en riktigt fin cykel för att köra igång igen. Men på 10 år och nu 31 bast så har man insett att en skada inte är lika roligt längre och påverkar min vardag för mycket.. Hjälper ju inte att 9/10 jag pratat med skadat något under 2020:LOL:

Jag körde tidigare med enbart en POC full face hjälm (10 år gammal nu) och knäskydd men då jag tänkte försöka mig på mer parker i år och även ett par hopp vill jag ha lite bättre skydd. Min fråga till er är om följande blir overkill eller vad ni rekommenderar!

-Ny Fullface hjälm, typ POC eller Fox
-Leatt 5.5 Body jacket
-Fox D30 Knee/shin guard
-Eventuellt även Leatt DBX 3.5 Neck Brace om jag hoppar mer (Tjörns Bike Park ser ju brutalt kul ut)

Sen handskar m.m.

Era tankar/råd?

Kommer ju även cykla en del i typ Änggården här i Götet där jag inte behöver allt detta såklart men med allt man hör om ryggskador/dödsfall så blir man fan lite paranoid.

Ha de gott!
//Marcus

Peheda

Medlem
Personligen tycker jag Fullface-hjälm, Body jacket och ben/knäskydd är en bra nivå på skyddsutrustning för liftcykling.Men jag är ju mer än tio år äldre förstås.

Grogu

Medlem
Tack för bra svar! Fick hem Leatt 5.5 Body jacket precis och sitter kanon. Känner dock att den är jäkligt varm och stor men kanske värt det för skyddet.. Någon som testat Leatt Air jacket eller andra som är nöjda?

implor

Aktiv medlem
Tack för bra svar! Fick hem Leatt 5.5 Body jacket precis och sitter kanon. Känner dock att den är jäkligt varm och stor men kanske värt det för skyddet.. Någon som testat Leatt Air jacket eller andra som är nöjda?
Finns en tråd om Leatt airfit som jag skapat. Finns en bild ur manualen där som är väldigt bra för att välja storlek. https://happyride.se/forum/threads/nagon-som-anvaender-leatt-3df-airfit.3686201/#post-3881681

Vi hade ju minst två allvarliga tillbud i Järvsö förra året (varav en dog). Så man ska inte snåla på skydden.

Han som klarade sig men blev allvarligt skadad är tydligen son till en bekant fick jag veta i veckan.

Fundadores

Aktiv medlem
Börjat så smått och insåg, gubbe som man är, att skydd är rätt bra. Jag har en Dainese Ryholite 2 jacket. Inte jättevarm och man kan ta bort ärmarna som har axel och armbågsskydd. Finns säkert ännu bättre skydd men jag tycker den har ”rätt” skydd. Skydd för revbenen hela vägen och rejäl ryggplatta. Inga hårda plastskydd utan genomgående mjuka skydd. De tål ju inte spetsning av grenar och annat lika bra som hårdplast men känns inte som det är det jag är rädd för direkt.

implor

Aktiv medlem
@Grogu

Bra att jag såg din tråd :). Gjorde att jag fick tummen ur arselet och beställde grejor själv. Leatt Airfit väst och IXS FF MIPS är nu på väg!

Grogu

Medlem
Finns en tråd om Leatt airfit som jag skapat. Finns en bild ur manualen där som är väldigt bra för att välja storlek. https://happyride.se/forum/threads/nagon-som-anvaender-leatt-3df-airfit.3686201/#post-3881681

Vi hade ju minst två allvarliga tillbud i Järvsö förra året (varav en dog). Så man ska inte snåla på skydden.

Han som klarade sig men blev allvarligt skadad är tydligen son till en bekant fick jag veta i veckan.
@Grogu

Bra att jag såg din tråd :). Gjorde att jag fick tummen ur arselet och beställde grejor själv. Leatt Airfit väst och IXS FF MIPS är nu på väg!

Haha härligt att höra! :)

Tack för trådtipset! Blir nog att beställa en Airfit och testa hur den känns jämfört med den tjockare 5.5. Det som hände i Järvsö fick nog flera att tänka till.. Vet inte vad för skydd eller om de ens hade skydd på sig men kommer inte snåla när det gäller säkerheten.

Grogu

Medlem
Börjat så smått och insåg, gubbe som man är, att skydd är rätt bra. Jag har en Dainese Ryholite 2 jacket. Inte jättevarm och man kan ta bort ärmarna som har axel och armbågsskydd. Finns säkert ännu bättre skydd men jag tycker den har ”rätt” skydd. Skydd för revbenen hela vägen och rejäl ryggplatta. Inga hårda plastskydd utan genomgående mjuka skydd. De tål ju inte spetsning av grenar och annat lika bra som hårdplast men känns inte som det är det jag är rädd för direkt.
Ser ut att vara en bra jacka med de viktigaste skydden. Tänker att man får anpassa sig lite efter var och hur man kör och kanske ha olika skydd. Är ju perfekt när man kan ta bort vissa delar

implor

Aktiv medlem

Tack för trådtipset! Blir nog att beställa en Airfit och testa hur den känns jämfört med den tjockare 5.5. Det som hände i Järvsö fick nog flera att tänka till.. Vet inte vad för skydd eller om de ens hade skydd på sig men kommer inte snåla när det gäller säkerheten.
Bikester har vettigt pris på Västen. 2000kr och alla storlekar i lager. Har du Benify via jobbet så är det 10% rabatt!

jonte987

Aktiv medlem
Hur ser ni på level 1 vs level 2 då?
Lite sugen på nåt med revbenskydd men det är väl mest de här level 1 jackorna?

Hälsingland

Aktiv medlem

Han som strök med saknade väl inga skydd, en FF räddar väl inte nacken utan främst gaddarna och hakan.

Stervelo

Aktiv medlem
Vad jag vet finns det inget solklart bevis, forskning, för neck brace. Svårt att undersöka dock, går ju inte ha kontrollgrupper direkt och tests utfallet på 3 månader.

Valhalla_

Aktiv medlem

D i U

Aktiv medlem
Sålänge det känns bra för dig så kör med så mycket/lite skydd du vill. Jag ser folk åka med fullface och helkroppsskydd på lätta xc stigar hemma i mina skogar vilket Jag har svårt att förstå men park/dh är ju en annan femma. Var föresten finns den där bikeparken på Tjörn? Lät intressant.

implor

Aktiv medlem
Här är i alla fall någonting

Klistrar in den biten som kanske är mest intressant.

1615649845438.png

Av alla 8529 skadofall så hade 4726 inte neck brace och 3803 hade neck brace.

wasp

Aktiv medlem
Själv så vill jag slå ett slag för nackskydd och ryggskydd.

Min prio är såhär; Hjälm(fullface), nackskydd, ryggskydd, knäskydd, bröstskydd.
Jag ser tråkigt lite nackskydd i backarna vilket är tråkigt med tanke på att det är den värsta tänkbara skadan jag kan tänka mig. Ett brutet revben, knölad lever eller vrickad fot kan jag hantera. Men bruten nacke vore tufft att återhämta sig från.

Armbågsskydd hade jag också gärna haft men har inte hittat en modell som inte hasar ner till handlederna vid cykling.

Stojje

Medlem
Stjäl tråden litegrann. Är en neck brace alltid bra för alla? Jag upplever själv att jag klarar mig ganska bra från skador trots många krascher genom att kupera, rulla runt och låta ryggskydd/ ryggsäck ta smällen. De gånger det gått mindre bra är när jag av någon anledning inte kunnat eller inte hunnit dra in huvet för att rulla runt. Hur funkar det med neck brace?
Om jag gör en otb med neck brace och landar på nacke, vart tar kraften då vägen?

wasp

Aktiv medlem
Stjäl tråden litegrann. Är en neck brace alltid bra för alla? Jag upplever själv att jag klarar mig ganska bra från skador trots många krascher genom att kupera, rulla runt och låta ryggskydd/ ryggsäck ta smällen. De gånger det gått mindre bra är när jag av någon anledning inte kunnat eller inte hunnit dra in huvet för att rulla runt. Hur funkar det med neck brace?
Om jag gör en otb med neck brace och landar på nacke, vart tar kraften då vägen?
Istället för att din nacke bryts/vinklas mer så sprids kraften ut över axlar/bröst/rygg. Eventuellt så kan du bryta ett nyckelben om du ramlar konstigt.Men då du slipper skada nacken om det skulle hända så är det enligt mig en okej kompromiss.

implor

Aktiv medlem
Leatt har en ganska bra video hur det är tänkt å fungera. Ganska lång dock.

Grogu

Medlem
Sålänge det känns bra för dig så kör med så mycket/lite skydd du vill. Jag ser folk åka med fullface och helkroppsskydd på lätta xc stigar hemma i mina skogar vilket Jag har svårt att förstå men park/dh är ju en annan femma. Var föresten finns den där bikeparken på Tjörn? Lät intressant.
Jaa främst är det en ekonomisk fråga just nu där jag inte kan köpa skydd för alla sorters stigar/parker. Fullface blir det nog oavsett men behöver ju betydligt mindre i skogen än i parker absolut. Vill lära mig att hoppa lite därav neckbrace men får se hur det blir :)

Tjörns Bike Park är på gång! Hittade den av en slump på Red Bulls parker 2021. Länkar till deras insta

Mycket hopp men kan bli riktigt bra :)

implor

Aktiv medlem
Det var denna jag såg när jag mer seriöst började fundera på att köpa en. Hittar dock inga butiker som säljer de, vore gott att prova en innan köp eller nätbeställning.
Bikester har fria returer. Men du bör ha den väst som du vill använda ihop med nackstödet först.

sedan har Leatt mtb specifika nackskydd. Kolla på deras hemsida så du inte köper för motorcross. Tror mtb heter DBX.

implor

Aktiv medlem
1. Det är ingen garanti.
2. leatt nacksydd är designade att ge vika vi 1/7 av kraften som krävs för att bryta nacken (slag framifrån)
3. dom sitter bara och spekulera utan någon data eller statistik att hänvisa till.
4. kraft reduktionen är i många led 20-25%. Han som bröt nacken verkar ju inte vara paralyserad. Nackskydden kanske begränsade skadan.
5. statestik visar att bryta nyckel är mindre sannolikt med nackskydd än utan (ca 40%)
6. Dåligt designat nackskydd kan säkert orsaka skador vid en krasch.

Skulle behövas mera studier men den som finns visar att det finns klara fördelar att ha ett nackskydd.

Stervelo

Aktiv medlem
En envariabel analys är inget som går att ta på allvar, med sån analys så ser man att fler människor skadas när cykelhjälm införs. Så, visa en analys som är något att ha alltså.

Velocipeden

Aktiv medlem
Bidrar med anekdot.
Jag har krashat i ett hopp (tvekade...) och landade troligen ganska exakt mitt på huvudet. Låg höj men maximal otur i landningen så jag spräckte två ryggkotor (och maximal tur i övrigt, helt rehabiliterad idag). Hade ff och ryggskydd. Hade jag haft nackkrage hade det nog inte gjort någon skillnad, men hade jag landar snett hade det nog varit bra.

Velocipeden

Aktiv medlem
...och lite med det sagt så är det psykologiska (veta sina gränser, ta ett steg i taget, känna sig trygg i det en tar sig an, osv.) en stor del av dina skydd även om det finns en stor shit happends faktor.

Grogu

Medlem
Bidrar med anekdot.
Jag har krashat i ett hopp (tvekade...) och landade troligen ganska exakt mitt på huvudet. Låg höj men maximal otur i landningen så jag spräckte två ryggkotor (och maximal tur i övrigt, helt rehabiliterad idag). Hade ff och ryggskydd. Hade jag haft nackkrage hade det nog inte gjort någon skillnad, men hade jag landar snett hade det nog varit bra.
Tror absolut att den mentala delen är viktig och inte köra stora drops eller hopp direkt utan bygga upp långsamt. Sen är det en hel del tur hur man landar och visst kan nackskydd säkert rädda men i flera fall hjälper den säkert inte eller kanske förvärrar. Man kommer långt med hjälm och lite skydd på kroppen :)

Grogu

Medlem
Update om skyddköp!

Köpte både Leatt Airfit jackan och deras värre 5.5 jacka(även för cross) och måste säga att jag är besviken.
Airfit jackan satt för det första riktigt dåligt på min kropp, skydden var formade utåt och inte runt kroppen och sen var även flertal skydd trasiga och av på mitten. Beställt från Bikester och inväntar återkoppling..

5.5 Jackan sitter sjukt bra men det är för mycket skydd för MTB och Downhill..

Så nu är jag tillbaka på ruta 1 för överkroppsskydd.. Ska kika på Fox helskyddsjacka tänkte jag. Någon som testat och kan komma med betyg? Eller andra tips?

Även köpt hjälmen POC Coron Air Spin FF som sitter otroligt bra!

implor

Aktiv medlem
Update om skyddköp!

Köpte både Leatt Airfit jackan och deras värre 5.5 jacka(även för cross) och måste säga att jag är besviken.
Airfit jackan satt för det första riktigt dåligt på min kropp, skydden var formade utåt och inte runt kroppen och sen var även flertal skydd trasiga och av på mitten. Beställt från Bikester och inväntar återkoppling..

5.5 Jackan sitter sjukt bra men det är för mycket skydd för MTB och Downhill..

Så nu är jag tillbaka på ruta 1 för överkroppsskydd.. Ska kika på Fox helskyddsjacka tänkte jag. Någon som testat och kan komma med betyg? Eller andra tips?

Även köpt hjälmen POC Coron Air Spin FF som sitter otroligt bra!
Jag fick min Leat airfit igår. Passade till en början dåligt men efter spänt sidoremarna och låtit den varit på i 15min kändes den bättre. Verkar mjukas upp av värmen.

implor

Aktiv medlem
IXS Trigger FF mips får gå i retur. Satt inte alls lika bra som min Bell Super DH mips. Lurar om jag ska skaffa en Bell super 3R 200-250gram lättare än DH. DH vägde jag in på 990gram.

Edit. 3R verkar inte vara så mycket lättare. Anger 784gram för medium. Min large (58-62cm) DH väger 990gram (min våg)

Senast ändrad:

Grogu

Medlem
Jag fick min Leat airfit igår. Passade till en början dåligt men efter spänt sidoremarna och låtit den varit på i 15min kändes den bättre. Verkar mjukas upp av värmen.
20210317_153244.jpg

Ah jag testade samma men tyckte den satt onaturligt på ryggen och bröstskyddet lite för lågt ner. Hjälpte inte att hälften av skydden såg ut så här heller haha.

Alla har ju olika kroppsform så den passar garanterat bättre på vissa än andra :)

implor

Aktiv medlem
Visa bilaga 476079

Ah jag testade samma men tyckte den satt onaturligt på ryggen och bröstskyddet lite för lågt ner. Hjälpte inte att hälften av skydden såg ut så här heller haha.

Alla har ju olika kroppsform så den passar garanterat bättre på vissa än andra :)
Sant! Krävs nog ett riktigt test med cykel för att veta hur de funkar. Synd att man inte har en butik med alla modeller å bara kan testa.

IXS har populära modeller du kan kika på.

Köp & Sälj

Topp