För stor eller liten cykel

Dalle73

Ny medlem
Halloy!

Jag tänkte införskaffa min första heldämpade MTB. Men jag ligger mitt i skaven mellan en M och L på storleken. Så vad ska man välja? Vilken kommer jag har mest nöje med och få minst problem med :-). Är främst trail jag tänkte använde den till.

Guaruska

Aktiv medlem
Medium. För att du säger att det e din första och då vill man såklart att det ska va kul...enkelt. Det är enklare att lära sig med en lite för liten cykel.

Ustzeust

Aktiv medlem
Tänk på att moderna cyklar är extremt korta när man sitter på sadeln. Jag kör med sadeln så långt bak det går men sitter nästan upprätt som på en damtralla

Dalle73

Ny medlem
M och L är ingen universell standard. Det skiljer mycket mellan olika tillverkare. Hur lång är du och vilken cykel är det du tittar på?
Jag tittar på en Fuel EX 5. Jag är 179 cm lång. Och beninnerlängd ca 82 cm. Då hamnar jag mellan M/L och L enligt TREAK. Så jag vet inte vem jag ska välja :)

H.

Aktiv medlem
Ok! Trek har ju som du säger en extrastorlek i form av M/L och skillnaden mellan den och en L är nog mest en fråga om tycke och smak. Du kommer säkerligen trivas på båda. En M är troligen för liten.

Enkelt uttryckt kan man säga att en mindre ram kommer göra det lite lättare att hantera cykeln när det går långsamt och en större kommer göra det lättare att hantera cykeln när det går fort. Men som sagt, i detta fall är det nog mest bara att köpa den ena och vara nöjd... Enda skillnaden är 15mm på längden och sadelrörslängd. Möjligen att beninnerlängd talar för en M/L för att du ska kunna köra en sänkstolpe med ordentlig slaglängd.

Makten

Aktiv medlem
Tänk på att moderna cyklar är extremt korta när man sitter på sadeln. Jag kör med sadeln så långt bak det går men sitter nästan upprätt som på en damtralla
Så upplever jag också det.
Känns som att ni båda då har valt för små storlekar. Det branta sadelröret är ju bland annat för att kunna få en vettig sittande position trots att cykeln är lång.

jonte987

Aktiv medlem
Känns som att ni båda då har valt för små storlekar. Det branta sadelröret är ju bland annat för att kunna få en vettig sittande position trots att cykeln är lång.
Det beror nog på cykeln. På tex Honzo ESD är ett kort som fan trots lång reach. Folk är ju kåta i brant STA och skiter i ett. Fast vill man inte sitta ner så behöver man ju inte bekymra sig om det.

Fundadores

Aktiv medlem
Kör en Fuel Ex i large. Är 179 cm lång men har långa armar, passar bra för mig. Har man korta armar/kort överkropp kanske M/L är bättre.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer