[Förälder] Barnstol, cykelvagn/kärra eller andra alternativ

juanxxx

Medlem
Hej, i vår och höst kommer jag att vara föräldrarledig till en ettåring. Jag har en vision om att vi ska kunna vara ute mycket (och gärna cykla) om nu ungen vill det...

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av barnstol eller cykelvagn/kärra. Vad tycker ni har fungerat / inte fungerat bra? Har ni använt det till längre turer?

EDIT: Jag tänker mig turcykling på varierat underlag - asfalt eller gruvägar. Inget MTB.

Senast ändrad:

velovin

Aktiv medlem
Vi har en Thule Cross 1 som vår 0-åring spenderat MÅNGA mil i under det gångna året. Mycket nöjda och saknar inte barnstol.

En kompis gick andra spåret, skaffade bara barnstol till sin 1-åring. Nu har de sålt stolen och bytt ut den mot vagn...

Daijin

Medlem
Jag har använt både Thulevagn och barnstol. Föredrar barnstol som ger lite fler möjliga vägval om man har den på en mtb + lite roligare att cykla med. Men till en ettåring är det vagn som gäller skulle jag säga. Vid ca 1,5 - 2 år har mina varit stora nog för längre turer i barnstol.
Mvh Oskar

perzzon

Aktiv medlem
Har kört och sprungit många mil med Thule-vagn med vår, nu, 2-åring.
Tycker det är kalas att få med sig lite mer och att få väderskyddet.

Vi köpte en stol till fruns cykel nu i höstas men den har blivit liggande pga väder.

desmo

Aktiv medlem
Till längre turer så skulle jag säga att en vagn är att föredra. Och då tänker jag när det blir en timme eller mer. Men för en tur till affären eller badhuset på en kvart så tycker jag en barnstol är att föredra.
Vi har kört cykelsemester med vagn. Fungerar kanon!
Barnen gillar både vagnen och stolen.
Nu funderar jag på en Macride för lite äventyrligare turer.

Vi har haft en thule/Chariotvagn som använts mycket. En hel del till cykling, men även löpning, skidor och skridskor. Det bästa med vagnen är att den dels inte blir lika känslig för om du själv svajar lite när du cyklar, dvs du kan välta utan att det händer vagnen något mer än att den stannar (teoretiskt iaf). ÄR det halt åker jag bra mkt hellre med vagn än med barnstol på hojen. Barnet kan dessutom sitta och sova, vilket inte är fel när de är i den åldern, då kan du hoja längre (om du vill träna).

Du får även med dig lite mer packning i en vagn, antingen om du vill göra en utflykt eller åka och handla. Kombinationen vagn och korgen fram på min hoj gjorde att jag utan problem fick med tre stora kassar käk hem. Du kan dessutom åka någonstans och sen bygga om vagnen till en gåvagn och bara låsa hojen och knata iväg.

Nackdelen är att man blir ett längre ekipage och om man inte håller koll kan man råka svänga lite snävt och till exempel smälla i en betongsugga med vagnen.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora nackdelen med vagn är att man inte har lika bra koll på barnet, det är svårare att se och kommunicera. Annars tycker jag det är trevligare att cykla med än kärra, speciellt med ett barn som börjar väga lite mera, då blir det lätt vingligt med barnstol imho.

Har även kört (billigare) lastcykel och det är verkligen ännu mindre "cykelkänsla" men kul att ha barnen framför sig, och de tycker (iaf våra) att det är roligare än kärra.

NAnders

Aktiv medlem
Bara ut och cykla? Stol, tills barnet är så stort att cykeln blir baktung. Sedan vagn.

Transportera matkassar också? Vagn, fast först när barnet är så stort att det kan sitta ordentligt i vagnen. Eller så sätter man barnet i stolen och lastar i vagnen.

Med tanke på att en stol med klickfäste är billig och lätt tas av och på efter behov finns ingen anledning att inte köpa en stol fastän man har en vagn.

Hur tidigt de klarar barnstol är nog ganska individuellt. Jag har bara kört stol, inte kärra, Tycker det har fördelen att man dels kan ge sig ut på lite skogsäventyr (brukar uppskattas om man har äventyrliga barn) samt att gungandet är fenomenalt på få ungen att somna.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vagn kan lösa en del logistikproblem eftersom man kan cykla till fsk och sedan kan den andra föräldern gå hem t.ex. Så gjorde vi väldigt länge.

h.g.j

Aktiv medlem
Vi har en begagnad Thule vagn och tom frun som inte är cykeltokig tycker att enda felet med den är av vi inte köpte den tidigare.

Den har varit med på många "sövningsturer", nöjesturer och cykelsemester... Ofta använd som barnvagn vid stängsling och sånt också. Enda nackdelen är ju som jomper säger att kommunikationen kan bli lite svår ibland, men annars är det klockrent både på asfalt, grusväg och mer traktorväg. Man får ju dessutom med sig mer saker än bara barnet också.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Låna en vagn av någon och testa. Inte alla barn är superförtjusta i att åka vagn. Våra barn lärde sig tycka om vagnen men tyvärr först när de var 4-5 år. Trist att stå med en vagn om ungen gallskriker varje gång man prövar...

trampapådå

Aktiv medlem
Jag har en feva star seat (https://rightforbike.se/produkt/feva-star-barnsits-cykel/) som jag har cyklat väldigt mycket med min son från att han var ca 1,5 år. Kan varmt rekommenderas, barnet håller i styret och får vara aktiv på cykeln och inte bara en passagerare. Min grabb älskar den, bäst tycker han de är i bmx banan och riktiga skogsturer. Barnet sitter bra över ramen så framdämparen tar bort det mesta stötarna. En annan fördel är att den passar de flesta mtbs, det kan vara svårt med barnstol och FS. Tar knappt 2min att montera på

Foss

Aktiv medlem
Har kört båda, långa turer/sovturer - vagn. Kortare turer/ut och se sig om - stol. När andra barnet kom köpte jag en stol som man sätter på styrstammen och därmed har barnet framför sig. Den är omåttligt populär och storebror kastar avundsjuka blickar på lillsyrran. Bättre kommunikation med barnet i den stolen med. Dessvärre en maxvikt på 15 kg så vi får se om det blir en säsong till eller om det får bli en till ”vanlig” stol. Om du skaffar stol, oavsett om den sitter fram eller bak, vill jag varmt rekommendera ett rejält dubbelstöd så cykeln står rakt när du lastar i och ur. Finns en variant som är kompatibel med moderna cyklar som är ett dubbelstöd i utfällt läge men viker ihop sig på en sida som ett vanligt enkeltstöd. Har köpt det till båda våra brukscyklar.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Foss sa:
Har kört båda, långa turer/sovturer - vagn. Kortare turer/ut och se sig om - stol. När andra barnet kom köpte jag en stol som man sätter på styrstammen och därmed har barnet framför sig. Den är omåttligt populär och storebror kastar avundsjuka blickar på lillsyrran. Bättre kommunikation med barnet i den stolen med. Dessvärre en maxvikt på 15 kg så vi får se om det blir en säsong till eller om det får bli en till ”vanlig” stol. Om du skaffar stol, oavsett om den sitter fram eller bak, vill jag varmt rekommendera ett rejält dubbelstöd så cykeln står rakt när du lastar i och ur. Finns en variant som är kompatibel med moderna cyklar som är ett dubbelstöd i utfällt läge men viker ihop sig på en sida som ett vanligt enkeltstöd. Har köpt det till båda våra brukscyklar.

Var fick du tag på det stödet?

(Jag har insett att jag behöver fixa stöd på min stadshoj, vilket bär mig emot, men måste man så måste man...)

juanxxx

Medlem
Tack för många bra svar. Lutar åt en vagn nu för att sedan gå över till en barnstol frampå cykeln.

Roos

Aktiv medlem
Jag gick spåret med billig lådcykel.
+ Går prata med (i mitt fall) båda barnen och hålla dom från att slåss (2 grabbar) utan att stanna hela tiden.
+ Jag har kört 2 barn, gravid fru + långfärdsskridskoutrustning i lådan utan större problem. Veckohandling och 2 barn var heller inget problem.
+ Stabil när det är halt då det är en trehjuling så ingen risk att cykla omkull med de små

- Det är ju ingen cykel som man på detta forumet ser det utan mer ett transportredskap som man trampar fram.
- El är nästan ett måste om det inte är platt där man bor för det går inte lätt utan (Alternativt HTFU!)
- Svårare pussel med hämta/lämna på förskolan så man tar med sig hela cykeln eller inget alls, vi löser det med att jag lämnar och cyklar till jobbet och frugan promenerar hem med barnen då det inte är så långt.

Den är vridstyv som en kokt spagetti, värdelösa v-bromsar och tveksamt kvalitetsintryck men den gör verkligen det den ska och har hittills inte strulat alls, skulle jag köpa en ny idag skulle jag lägga några kronor till för en lite bättre än det absolut billigaste marknaden kan uppbringa. Det som vägde över till lådans fördel för oss var kompisars input om att inte behöva stanna hela tiden för att bryta bråk samt att kunna prata med barnen under färd.

roding

Medlem
När barnen blir lite äldre så rekommenderar jag starkt en Mac-Ride.

https://mac-ride.com/

Sponsrade dom på kickstarter och nu är dom igång sedan länge med en fantastiskt produkt. Gjord för att barnen ska sitta mellan dig och styret och gjord för att tåla en skogsrunda, dock kanske man inte kan bomba på som en galning men jag har kört ganska så långa pass på relativt tuff terräng utan problem.
Bägge mina barn har älskat att cykla MTB med mig när jag har haft denna och det har varit fantastiskt roligt!!

roding sa:
När barnen blir lite äldre så rekommenderar jag starkt en Mac-Ride.

https://mac-ride.com/

Sponsrade dom på kickstarter och nu är dom igång sedan länge med en fantastiskt produkt. Gjord för att barnen ska sitta mellan dig och styret och gjord för att tåla en skogsrunda, dock kanske man inte kan bomba på som en galning men jag har kört ganska så långa pass på relativt tuff terräng utan problem.
Bägge mina barn har älskat att cykla MTB med mig när jag har haft denna och det har varit fantastiskt roligt!!

Hur gamla var dina barn när de kunde sitta på en Mac-ride? Den har ju inget som håller fast dem direkt så det känns ju som om de måste vara hyfsat stora. Jag är lite sugen på att skaffa nåt till dottern som fyller två snart..

roding

Medlem
Började från två års åldern ungefär. Eftersom man spänner fast deras fötter, dom håller själva i styret och sitter mellan ens armar så fungerar det överraskande bra faktiskt. Inte ångrat en sekund att jag sponsrade dom. Ett år till så är dags för barn nummer tre att kör MTB med pappa på det sättet! :)

desmo

Aktiv medlem
roding sa:
Började från två års åldern ungefär. Eftersom man spänner fast deras fötter, dom håller själva i styret och sitter mellan ens armar så fungerar det överraskande bra faktiskt. Inte ångrat en sekund att jag sponsrade dom. Ett år till så är dags för barn nummer tre att kör MTB med pappa på det sättet! :)

När blir det för stora?
Stora tjejen är redan 4år och 100cm (och jag endast 168cm).
Lilla tjejen är två i sommar så för henne är det nog perfekt.
Synd bara att det ska vara så förbenat dyra!

roding sa:

Då kanske det får bli en sån till sommaren då.

Lejon

Aktiv medlem
Som så många andra hör hade vi en Chariot och var supernöjda. Funkar bra att cykla med. Hade även cykel med barnstol för kortare transporter men längre turer föredrog jag vagnen utan tvekan.
Är också väldigt attraherad av en sportskittad Omnium Cargo i tanken med en stol på flaket, har dock ej testat. Men det vore snarare som komplement till vagn, inte ersättning. https://omniumcargo.dk/omnium-cargo/

roding

Medlem
desmo sa:
roding sa:

När blir det för stora?
Stora tjejen är redan 4år och 100cm (och jag endast 168cm).
Lilla tjejen är två i sommar så för henne är det nog perfekt.
Synd bara att det ska vara så förbenat dyra!

Jag är 170cm kort och det fungerar fortfarande för mig och min tjej som är fyra. Tror att om kanske max 1år så är hon för stor för den. Det som blir när dom blir lite större är att man får skeva liiiite med knäna för att dom ska få plats på bästa sätt, framförallt eftersom man får flytta bak deras sadel lite på röret. Jag vet att dom är dyra men dom är sjuukt roliga och väldigt lätta att sätta på och ta av. Man byter ut en spacer under styret och det är den ena fästpunkten. Den andra spänner man fast runt sadelstoplen med en klämma varje gång man ska cykla. Tar max en minut att sätta dig och ta av. Jag rekommenderar den start även om det är lite pengar!

Gushem

Aktiv medlem
Någon med erfarenhet av att cykla med stol monterad fram på en gravel/krullstyrecykel? är det en bra ide? eller är en vanlig, monterad bakom sadeln att föredra?

Topp