Föräldra "lediga" i gbg?

triple

Medlem
Föräldra "lediga" i gbg?
Hej alla glada!

Just nu är det kallt och jävligt för små barn på cykel, men snart kommer våren!
Jag tänkte kolla om det finns andra i liknande situation som jag i göteborgsområdet; Vi jag och min dotter är nämligen hemma på dagarna och plannerar att cykla en del på dagarna när det inte längre är is på gataorna. Min lilla tjej kommer att sitta i barnstol och vi kommer företrädelsevis cykla på asfalt och göra lite längre dagsutflykter.

Är det någon som är sugen att hänga på?
Alltså dagtid, lite lagom tempo med stop för blöjbyten och fika...

Jag bor på hisingen, men vi kommer att cykla åt alla vädersträck!

MTBiker

Aktiv medlem
Föräldra "lediga" i gbg?
Jag har varit FL i 5 månader nu. Tyvärr bor ja i Jönköping så utflykter kanske blir svårt.
Jag har kört barnen i cykelkärra, vi har biltemas variant som funkar mycket bra. Inga problem neråt -10 då de sitter mycket bra skyddade.

Fördelen med kärra är att de sitter bättre, kan ha med sig leksaker samt att du slipper ha tyngden på cykeln när du står upp o trampar.

JockeS

Aktiv medlem
Föräldra "lediga" i gbg?
Rekommendation är att införskaffa en kärra... fungerar perfekt för blöjbyten, packning m.m. samt stabilare cykel.

PeterA

Aktiv medlem
Föräldra "lediga" i gbg?
Jag startar min andra pappaledighet första mars och är hemma ett halvår. Mitt cyklande på dagtid kommer att inskränka sig till Säröbanan. Lite senare på våren blir det till och från några av de fina stränderna söder om stan (pss som jag gjorde förra ledigheten) :-)

Jag kör med cykelkärra med har även barnstol. Cykelkärran är dock mycket bättre. Fungerar att sätta in bilbarnstol samt ta med hela pick-nick kittet med blöjor, fika, grill, leksaker etc;-)
/Peter

Senast redigerad av en moderator:

EB

Medlem
Föräldra "lediga" i gbg?
En lite följdfråga kanske... Hur fort kan (bör?) man köra med cykelkärra med medföljande unge? Jag har för mig att jag läst i manualen till vår vagn att de inte rekommenderar över en viss hastighet (kan ha varit 25km/h???)...

Kan denna typ av cykling överhuvudtaget användas till träning eller är det bara för utflykts-/transportcykling?

PeterA

Aktiv medlem
Föräldra "lediga" i gbg?
Jag får lasta min kärra med upp till 45kg, så jag ser inget behova att susa fram i sanbbare än 20km/h. Och inte ens det går om det är uppförsbacke;-)

Sammanfattning: Utflykts/transport som ger viss träningseffekt. Betänk dock att man får hålla på med det man tycker om och att barnen brukar älska det.
/Peter

triple

Medlem
Föräldra "lediga" i gbg?
Säröbanan är en av det ställen jag tänkt cykla, fram för allt för att jag kan ta mig dit på cykelbana hela vägen! Det är helt klart inte trevligt att behöva ha passeradnde bilar på några millimeter från min dotter...

Det var faktiskt också en anledning till att jag tänkte köra med barnsadel bakpå. Vi cyklade nämligen en sommar på Gotland med biltemas kärra (utan barn, bara packning i den) Men kärra blir ganska brett och bilar gillar att köra nära och kärror är låga...
Men kanske det där med att hon kan ha med sig leksaker är en anledning till kärra?

Jag antar att man inte cyklar så himla fort med barn men kan man kombinera nöjet för barnet med iaf lite träning så gör det inget!

PeterA

Aktiv medlem
Föräldra "lediga" i gbg?
> Jag antar att man inte cyklar så himla fort med
> barn men kan man kombinera nöjet för barnet med
> iaf lite träning så gör det inget!
Japp:-)

cjmax

Aktiv medlem
Föräldra "lediga" i gbg?
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan nog tänka mig att haka på, även om det blir
> asfalt, om cykelabstinensen blir outhärdlig.

Plumse, när/hur länge e du hemma?

Jag kan nog också haka på, men det blir först Juli-Oktober som det ser ut nu.

/CJ

Topp