För att återgå till ämnet.
Jag skrev till SVT Sörmland och hoppas att fler vill göra likadant. Så här skrev jag:
”Hej!
’Cyklister förstör Sörmlandsleden’ läser jag på SVT Nyheters förstasida innan jag klickar mig in på artikeln som handlar om att föreningen som har hand om Sörmlandsleden är upprörda över att människor cyklar där, vilket ni nu har ändrat till att även inkludera ridning.
Med en sådan rubriksättning anammar ni föreningens narrativ att cykling förstör leder, när forskningen i själva verket inte är samstämmig eller tillräcklig för att underbygga sådana påståenden. Att sedan skriva ut det utan citattecken, som ett faktum, riskerar att spä på det cyklisthat som redan råder. Är det det journalistik är till för, att onyanserat sprida vidare en sidas version av saken? Sedan har ni uppdaterat artikeln med en faktaruta om allemansrätten, och även några få ord om ridning, men det är fortfarande tydligt vad målet är.
För oss som nyttjar allemansrätten på ett ansvarsfullt sätt och cyklar på stigar blir dylika narrativ - att cyklister förstör - ytterst skadliga. De flesta av oss cyklister som rör oss i skog och mark är respektfulla och försöker göra så lite väsen av oss som möjligt för att inte fler förbud ska införas och strypa tillgången till vår favoritaktivitet. Vi är smärtsamt medvetna om att det finns människor som anser att cykling inte ska tillåtas i skogen, oavsett om det gör skada eller ej, och att basunera ut att cykling förstör riskerar att utöka denna grupp människor.
Så snälla, anamma inte endast en sidas syn på saken och ändra rubriken så att den inte kan misstas som ett faktum.
Vänliga hälsningar från förtvivlad cyklist”