Förbjuden cykling på Sörmlandsleden?

freddag

Aktiv medlem
Jag, som gillar små tekniska stigar, vill ju inte att det ska bli för stora "förbättringar", så att säga. Då försvinner ju själva stigen.
du får helt enkelt anpassa dig till att fler mänskor vill frilufsa på samma ställe som du. det finns gott om plats på andra ställen att fly till för oss folkilska.

grundinställningen bör vara att vad kul att så många vill frilufsa här, det löser vi! hugg i här!

BFS

Aktiv medlem
Du får helt enkelt anpassa dig till att fler mänskor vill frilufsa på samma ställe som du. Det finns gott om plats på andra ställen att fly till för oss folkilska.
Jag har inget problem med att fler är ute i skidspår och på stigar (även om naturupplevelsen är bäst med endast naturen som sällskap). Jag vill dock gärna bevara det fina som finns (så att det är kvar). Vissa saker är svåra att göra ogjorda.

freddag

Aktiv medlem
Jag vill dock gärna bevara det fina som finns
det finns mycket fint. många stigar blir bara mer tillgängliga för fler ju mer de fixas. till glädje för fler. men nånstans går gränsen. motocross, formel 1 och boeing 747 gör mer skada i skogen än nytta och glädje.

BFS

Aktiv medlem
det finns mycket fint. många stigar blir bara mer tillgängliga för fler ju mer de fixas. till glädje för fler. men nånstans går gränsen. motocross, formel 1 och boeing 747 gör mer skada i skogen än nytta och glädje.
Det är ju det som är lite av problemet, att det ursprungliga försvinner när man ökar tillgängligheten. Säger inte att det är ett reellt problem, men jag tror att människor tvekar inför att åtgärda slitage just pga detta tankesätt. Dvs att naturen är natur (och att för mycket tillgänglighet förstör naturen).

freddag

Aktiv medlem
för mycket tillgänglighet förstör naturen
1. i de allra flesta fall hotas inte naturvärden av en tilljämnad stig.
2. ibland gynnas naturen när ökad trafik kräver anläggning av en spång över våtmarken.
3. nyttan och glädjen med det omotoriserade friluftslivet väger i de flesta fall över till stigens fördel även när det är en liten naturpåverkan.

etnica

Aktiv medlem
Då min hemmarunda till 45% går på sörmlandsleden och alternativet är att ta bilen nån annanstans så tror jag att jag fortsätter vänta på min första utskällning att jag förstör stenhällarna.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Då min hemmarunda till 45% går på sörmlandsleden och alternativet är att ta bilen nån annanstans så tror jag att jag fortsätter vänta på min första utskällning att jag förstör stenhällarna.
Cykla odubbat och med muskelkraft så har du åtminstone goda motargument mot sådana utskällningar.

Christ

Medlem
Jag mailar svt också. De har nog inte tänkt igenom artikeln helt och hållet utifrån ett journalistiskt perspektiv.
jag känner mig rätt säker på att uttalandet och önskemålet inte har med slitage att göra, utan snarare att man helt enkelt inte vill ha cyklister på stigarna. Fullt förståeligt, många vill ha stigen och naturupplevelsen för sig själva. Men det är fel väg att gå. För det första kommer det aldrig att fungera, folk kommer cykla ändå. För det andra skulle det gå att hitta en enkel lösning med samarbete och någon slags ”vett och etikett” på leden för cyklister. Har sett argument att alla cyklister inte följer reglerna, vilket helt säkert stämmer. Men att låta det vara skälet till att stoppa alla som vill cykla är ungefär lika genomtänkt som att Trump inte släpper in muslimer i USA. Hantera de som inte sköter sig på ett snyggt sätt och låt alla andra köra vidare!

BFS

Aktiv medlem
1. i de allra flesta fall hotas inte naturvärden av en tilljämnad stig.
2. ibland gynnas naturen när ökad trafik kräver anläggning av en spång över våtmarken.
3. nyttan och glädjen med det omotoriserade friluftslivet väger i de flesta fall över till stigens fördel även när det är en liten naturpåverkan.
1. Håller med.
2. Håller med.
3. Håller med.
4. Människor är känslostyrda. De struntar ofta i fakta och det blir känslor istället (= ingen dialog, inga förbättringar/lösningar). Hur skapar vi ett hållbart (omotoriserat) friluftsliv? Om privatperson X fixar ett surhål på egen hand (utan nån sorts gemensamt godkännande) kommer privatperson Y att gå i taket (även om Y inte gillar surhålet).

freddag

Aktiv medlem
jag drömmer om en gemensam intresseorganisation för vandrare, svampplockare, bärskördare, cyklister, ryttare, löpare och elcyklister med diagnosticerad fysisk funktionsnedsättning: "sveriges skogars omotoriserade frilufsare". ssof, som free and open source software, foss, men för öppna skogar.

rix

Aktiv medlem
Är det fel att påpeka vad som är rätt? Ok. Då säger vi så.
Ja i många fall så är det fel. Och i många fall så har dessa arga män som du inte heller alltid rätt när de påpekar, skriker och i vissa fall tar till våld. Min sambo cykelpendlar och det är relativt vanligt att man får höra att folk skriker på henne och har försökt uppfostra henne fast hon uppenbarligen inte gjort något fel. Men det är alltid någon som tycker att man inte får göra på ena sättet och andra sättet, inte sällan har de helt enkelt fel. Men ändå har de bestämt sig för att skrika och bråka. Har hänt mig också när jag har cyklat att någon arg gubbe hittar på någon egen lag eller förordning, men mindre sällan eftersom jag inte cykelpendlar.

Utöver detta så är det fruktansvärt otrevligt och ohyfsat. Men alla är ju uppenbarligen inte så väluppfostrade i detta land.

ooms

Aktiv medlem
Jag har inget problem med att fler är ute i skidspår och på stigar (även om naturupplevelsen är bäst med endast naturen som sällskap). Jag vill dock gärna bevara det fina som finns (så att det är kvar). Vissa saker är svåra att göra ogjorda.
Jag har problem med de rövhattar som promenerar i skidspåren, och kaxigt drar till med att allemansrätten minsann ger dem rätt till det när man lite försynt frågar varför de förstör spåren...

marr

Moderator
Forumvärd
Jag har problem med de rövhattar som promenerar i skidspåren, och kaxigt drar till med att allemansrätten minsann ger dem rätt till det när man lite försynt frågar varför de förstör spåren...
Har du? Var attans händer det?

BFS

Aktiv medlem
jag drömmer om en gemensam intresseorganisation för vandrare, svampplockare, bärskördare, cyklister, ryttare, löpare och elcyklister med diagnosticerad fysisk funktionsnedsättning: "sveriges skogars omotoriserade frilufsare". ssof, som free and open source software, foss, men för öppna skogar.
Jag som vandrare, (USEL svampplockare, medioker bärskördare, cyklist, engångsryttare, löpare skulle gilla en öppen skog. Jag skulle också ställa upp på att INTE besöka känslig skog (pga slitage eller djurliv osv). Flora/fauna mår bättre utan vår inblandning och jag tycker det är utmärkt med tex skoterförbudsområden i fjällen. Jag tror vissa delar av vissa skogar skulle kunna må bra av att vara stiglösa (speciellt om det är en hög belastning). Jag tror inte jag är ensam om den tanken.

Stigcyklingen och mtb är framtiden, säger jag som bara cyklar bockstyre, grus och asfalt. Lvg-klubben i min stad är borta sen 10 år, klubbhuset ett ödehus. Allt mer stadsnära exploatering och ökande trafik kommer tränga bort lvg-cyklingen mer och mer, i de regioner där flest bor. Alltså får vi som helst springer eller går i skogen leva med allt fler mtb-cyklister och lerigare stigar.

freddag

Aktiv medlem
tänk om vi kunde bli ett vi och ta oss an de viktiga friluftsfrågorna tillsammans, stärka allemansrätten för alla omotoriserade och fånga upp intresset för stigar och leder som exploderat med corona.

istället för att kalla varandra rövhattar och försöka stänga ute varandra.

BFS

Aktiv medlem
Ja i många fall så är det fel. Och i många fall så har dessa arga män som du inte heller alltid rätt när de påpekar, skriker och i vissa fall tar till våld. Min sambo cykelpendlar och det är relativt vanligt att man får höra att folk skriker på henne och har försökt uppfostra henne fast hon uppenbarligen inte gjort något fel. Men det är alltid någon som tycker att man inte får göra på ena sättet och andra sättet, inte sällan har de helt enkelt fel. Men ändå har de bestämt sig för att skrika och bråka. Har hänt mig också när jag har cyklat att någon arg gubbe hittar på någon egen lag eller förordning, men mindre sällan eftersom jag inte cykelpendlar.

Utöver detta så är det fruktansvärt otrevligt och ohyfsat. Men alla är ju uppenbarligen inte så väluppfostrade i detta land.
Måste man skrika för att påpeka? Att skrika är otrevligt och ohyfsat. Att påpeka nåt (helst nåt som stämmer) är inte nåt fruktansvärt.

BFS

Aktiv medlem
här hade föreningen sörmlandsleden kunnat spela en roll och komma med förnuftets röst, men...
4. Människor är känslostyrda. Folket på Sörmlandsleden är troligtvis rädda för att det kommer att bli en katastrof. Utan en dialog kommer de inte ändra sig (oavsett hur många cyklister som hävdar sin rätt att slita på naturen).

BFS

Aktiv medlem
Ja, om man bara ser till sitt och sina rättigheter, så blir alla andra rövhattar per automatik.

freddag

Aktiv medlem
Jag tror vissa delar av vissa skogar skulle kunna må bra av att vara stiglösa
så kan det vara i ovanligt känsliga fall, och då ska det vara lika för alla besökare. men i många fall är det positivt att folk får komma och se den känsliga skogen och få sympati med den ickemänskliga naturen. det kan också vara bättre att dra upp en stig som folk håller sig på än att de trampar omkring överallt i ett känsligt område.

rix

Aktiv medlem
Måste man skrika för att påpeka? Att skrika är otrevligt och ohyfsat. Att påpeka nåt (helst nåt som stämmer) är inte nåt fruktansvärt.
Men det är likväl otrevligt. Även om du inte kanske har den sociala kompetensen för att se det så är det otrevligt. Därför går inte jag runt och påpekar alla fel jag ser som andra gör. Utöver detta är det ofta så att den som påpekar inte alltid har rätt även om de som påpekar självklart alltid tror de har rätt. Det finns dessutom skäl för att vissa gör fel, och man kan inte veta alla dessa skäl, därför är det enklast att inte påpeka dessa fel.

BFS

Aktiv medlem
så kan det vara i ovanligt känsliga fall, och då ska det vara lika för alla besökare. men i många fall är det otroligt positivt att folk får komma och se den känsliga skogen och få sympati med den ickemänskliga naturen. det kan också vara bättre att dra upp en stig som folk håller sig på än att de trampar omkring överallt i ett känsligt område.
Jag vet ju inte vad som är känsligt (men den kunskapen finns). Och naturligtvis ska det vara lika för alla. Vissa tider ska man kanske undvika vissa områden helt (som i fjällen). Det är nåt de flesta ställer upp på, tror jag. Det är ju svårt att avgöra om en sån stig (in till ett känsligt område) tar upp allt slitage, eller ökar intresset (så att det blir mer intresse till det känsliga området). Inte så lätt, men om man har en målsättning så är det ju större chans att man lyckas.

BFS

Aktiv medlem
Men det är likväl otrevligt. Även om du inte kanske har den sociala kompetensen för att se det så är det otrevligt. Därför går inte jag runt och påpekar alla fel jag ser som andra gör. Utöver detta är det ofta så att den som påpekar inte alltid har rätt även om de som påpekar självklart alltid tror de har rätt. Det finns dessutom skäl för att vissa gör fel, och man kan inte veta alla dessa skäl, därför är det enklast att inte påpeka dessa fel.
Varför är det otrevligt? Om du gör fel så gör du ju fel. "Du får inte parkera här." "Skit i det, GW!" Var är otrevligheten?

jonte987

Aktiv medlem
Är det upp till random messerschmitter att bestämma när skogen är för känslig?

Och är vanlig sketskog känslig för lera och vatten? Den står ändå utomhus året runt....

BFS

Aktiv medlem
Är det upp till random messerschmitter att bestämma när skogen är för känslig?

Och är vanlig sketskog känslig för lera och vatten? Den står ändå utomhus året runt....
Jag skulle nog anlita nån som sysslade med flora/fauna för att avgöra vilken skog som är känslig/skyddsvärd (men det är jag, det).

freddag

Aktiv medlem
min åsikt är att staten (i bred mening) kan sköta det där med tillträdesförbud, som med fågelskyddsområden. vår organisation SSOF kan lobba för en jämställdhetsprincip för alla omotoriserade frilufsare som bör avspeglas i naturreservatens stadgar.

i min mening ärdet helt godtyckliga cykelförbud i många reservat. tillträdesförbuden borde antingen gälla alla, eller tas bort för alla omotoriserade.

rix

Aktiv medlem
Varför är det otrevligt? Om du gör fel så gör du ju fel. "Du får inte parkera här." "Skit i det, GW!" Var är otrevligheten?
Om jag får parkera där då? Var är otrevligheten då? Om du inte förstår varför det är otrevligt att försöka läxa upp alla som gör minsta lilla fel i samhället (enligt dig) så är det nog så enkelt att vi är tillbaka på ruta 1, där jag undrade var det är för fel på människor som prompt ska läxa upp alla.

BFS

Aktiv medlem
min åsikt är att staten (i bred mening) kan sköta det där med tillträdesförbud, som med fågelskyddsområden. vår organisation SSOF kan lobba för en jämställdhetsprincip för alla omotoriserade frilufsare som bör avspeglas i naturreservatens stadgar.

i min mening ärdet helt godtyckliga cykelförbud i många reservat. tillträdesförbuden borde antingen gälla alla, eller tas bort för alla omotoriserade.
Jag tycker att man måste/borde kunna motivera förbud. Det skulle öka förståelsen och samtidigt synliggöra eventuella problem (som går att diskutera).

freddag

Aktiv medlem
en sak till. till många naturreservat och vandringsleder är det jättedåliga kommunikationer för alla som inte har bil (c:a hälften av sveriges hushåll). möjligheten att cykla till reservaten och lederna öppnar upp platserna för fler, i synnerhet i de lägre inkomstgrupperna som inte har bil.

cykelförbuden och sluta-cykla-vädjandet försvårar tillgången, en måste släpa lås och våga lämna cykeln osv. sett så så är det lite av en demokratifråga också.

ledningen i föreningen sörmlandsleden gissar jag har både bilar och goda inkomster.

BFS

Aktiv medlem
Om jag får parkera där då? Var är otrevligheten då? Om du inte förstår varför det är otrevligt att försöka läxa upp alla som gör minsta lilla fel i samhället (enligt dig) så är det nog så enkelt att vi är tillbaka på ruta 1, där jag undrade var det är för fel på människor som prompt ska läxa upp alla.
Om jag parkerar där jag får parkera har den andra personen fel. Varför skulle jag bry mig då? Jag kan upplysa personen om att jag visst får parkera där (jag behöver inte skrika). Är orsaken till "hatet mot cyklister" att cyklister gör FÖR MYCKET rätt? Alla läxar heller inte upp alla. "Privatpoliserna" påpekar felaktigheter som andra (cyklister) gör. Bilar tutar på andra bilister som gör fel. Är alla sjuka i huvudet?

sih

Aktiv medlem
http://www.friluftsframjandet.se ?

BFS

Aktiv medlem
en sak till. till många naturreservat och vandringsleder är det jättedåliga kommunikationer för alla som inte har bil (c:a hälften av sveriges hushåll). möjligheten att cykla till reservaten och lederna öppnar upp platserna för fler, i synnerhet i de lägre inkomstgrupperna som inte har bil.

cykelförbuden och sluta-cykla-vädjandet försvårar tillgången, en måste släpa lås och våga lämna cykeln osv. sett så så är det lite av en demokratifråga också.

ledningen i föreningen sörmlandsleden gissar jag har både bilar och goda inkomster.
Jag läste i en bok om vandringar i Stockholm. Där var det faktiskt sjukt bra med kommunikationer till lederna (typiskt stockholmare att ha bra kollektivtrafik). Men jag förstår din poäng och håller med om att skogen ska vara tillgänglig för alla (utan motor).

BFS

Aktiv medlem
Själv tycker man ju att det dom pratar om i artikeln inte är slitage utan bara dåligt upplagd stig igenom våtmark.
Svårt att avgöra skillnaden (om man är lagd åt att vilja vinkla nåt). En spång genom en myr gör ju både myr och människa glad.

freddag

Aktiv medlem
undrar om polisen verkligen krockade med bussen eller om det bara är föreningen sörmlandsledens ledning som tycker det.

20210124_181849.png

IM

Aktiv medlem
För att återgå till ämnet.

Jag skrev till SVT Sörmland och hoppas att fler vill göra likadant. Så här skrev jag:

”Hej!

’Cyklister förstör Sörmlandsleden’ läser jag på SVT Nyheters förstasida innan jag klickar mig in på artikeln som handlar om att föreningen som har hand om Sörmlandsleden är upprörda över att människor cyklar där, vilket ni nu har ändrat till att även inkludera ridning.

Med en sådan rubriksättning anammar ni föreningens narrativ att cykling förstör leder, när forskningen i själva verket inte är samstämmig eller tillräcklig för att underbygga sådana påståenden. Att sedan skriva ut det utan citattecken, som ett faktum, riskerar att spä på det cyklisthat som redan råder. Är det det journalistik är till för, att onyanserat sprida vidare en sidas version av saken? Sedan har ni uppdaterat artikeln med en faktaruta om allemansrätten, och även några få ord om ridning, men det är fortfarande tydligt vad målet är.

För oss som nyttjar allemansrätten på ett ansvarsfullt sätt och cyklar på stigar blir dylika narrativ - att cyklister förstör - ytterst skadliga. De flesta av oss cyklister som rör oss i skog och mark är respektfulla och försöker göra så lite väsen av oss som möjligt för att inte fler förbud ska införas och strypa tillgången till vår favoritaktivitet. Vi är smärtsamt medvetna om att det finns människor som anser att cykling inte ska tillåtas i skogen, oavsett om det gör skada eller ej, och att basunera ut att cykling förstör riskerar att utöka denna grupp människor.

Så snälla, anamma inte endast en sidas syn på saken och ändra rubriken så att den inte kan misstas som ett faktum.

Vänliga hälsningar från förtvivlad cyklist”
@havet for the win. 🙏

IM

Aktiv medlem
Precis min tanke. När en led blir populär vilket bevisligen hänt i Coronatider så ökar slitaget från cyklar,vandrare, hästfolk och folk som allmänt inte tänker på naturen alls. Till slut ruttnar markägaren, hen skiter i vad som orsakar skadan, hen vill inte ha den alls och säger upp avtalet. Överutnyttjande av stigar funkar helt enkelt inte det ligger i sakens natur.
Har själv sett bivackplatser där det ordnats gruppturer där det ofta legat drivor mer skräp och nerhuggna träd i omgivningen , inte alls förvånad att han som ägde marken sa upp avtalet (skåneleden) och tog bort bivacken. Visa ansvar och ta hänsyn är svårt för många som vill hävda nån slags 'rätt' i allemansrättens namn. Jag är rädd att det kommer med tiden ge motsatt effekt och den fantastiska hävd med tiden kommer försvinna. Men Sverige är stort och jag behöver inte cykla på Sörmlandsleden så jag är inte direkt part i målet heller.
+1 vad det gäller bristande hänsyn och ansvar. Den som inte uppvisar de egenskaperna i naturen har onekligen missuppfattat Allemansrätten.

I grund och botten torde frågan röra någonting helt annat än vem som har rätt att diktera villkoren för den viss del av naturen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer