Förbjuden cykling på Sörmlandsleden?

freddag

Aktiv medlem
Ju fler desto bättre brukar jag säga. Dra ett PM med vad du vill säga så ska jag se vad jag kan göra. Jag är aktiv som MTB ledare inom FF och har pratat med miljögruppen tidigare gällande bla. Lovön.
jag tror det behöver komma inifrån.

kanske vore det rent av genialiskt pr för friluftsfrämjandet att sätta ner foten mot de som vill begränsa den omotoriserade allemansrätten. de kan kritisera föreningen sörmlandsleden, hembygdföreningen på lovön et al. friluftsfrämjandet kan använda detta för att få uppmärksamhet, en chans att berätta om sin mångfacetterade verksamhet och komma ut ur debatten som de som följer med i tiden och värnar demokratisk omotoriserad tillgång till skogarna och en allemansrättslig jämställdhetsprincip.

om det kombinerades med ett erbjudande om att organisera sina medlemmar i underhållsåtgärder på de mest trafikerade sträckorna blir de svårt för folk att inte sympatisera med ff som en konstruktiv och öppen organisation.

ff kunde förklara att konflikter i skogen inte löses genom att försöka stänga ute andra och skuldbelägga på gruppnivå, utan genom att samsas och visa uppskattning för varandra och hjälpas åt med underhållet.

men eftersom jag inte är insatt i ff vet jag inte vad som är organsatoriskt möjligt. jag är själv helt värdelös på att navigera föreningspolitik och -verksamhet.

Scut

Aktiv medlem
jag tror det behöver komma inifrån.

kanske vore det rent av genialiskt pr för friluftsfrämjandet att sätta ner foten mot de som vill begränsa den omotoriserade allemansrätten. de kan kritisera föreningen sörmlandsleden, hembygdföreningen på lovön et al. friluftsfrämjandet kan använda detta för att få uppmärksamhet, en chans att berätta om sin mångfacetterade verksamhet och komma ut ur debatten som de som följer med i tiden och värnar demokratisk omotoriserad tillgång till skogarna och en allemansrättslig jämställdhetsprincip.

om det kombinerades med ett erbjudande om att organisera sina medlemmar i underhållsåtgärder på de mest trafikerade sträckorna blir de svårt för folk att inte sympatisera med ff som en konstruktiv och öppen organisation.

ff kunde förklara att konflikter i skogen inte löses genom att försöka stänga ute andra och skuldbelägga på gruppnivå, utan genom att samsas och visa uppskattning för varandra och hjälpas åt med underhållet.

men eftersom jag inte är insatt i ff vet jag inte vad som är organsatoriskt möjligt. jag är själv helt värdelös på att navigera föreningspolitik och -verksamhet.
Bra sammanfattning! Jag ska se vad jag kan göra. Gällade Lovön så uttalde sig Miljörådet och Mälardalens region mot de nya föreskrifterna. Dock så delar de tyvärr inte riktigt min syn gällande separation av utövargrupper. I Lovö fallet så utryckte man positivism att man skulle separera brukargrupper.

havet

Aktiv medlem
I mina dystopiska stunder ser jag en framtid där det inte längre finns skogar som vi känner dem, utan de har förändrats så mycket så att två alternativ återstår:

1. Massiva odlingar där det är tillträdesförbud och träd står i snörräta rader. Där sköter drönare och liknande automatiserade system om sådant som gödsling, hydrering, eventuella skadedjursangrepp osv. Detta motiveras med ekonomiska och miljömässiga argument, att maximera utvinning av biologiskt material och samtidigt bland annat binda kol. (Och detta är inte någon fantasi, utan något de redan experimenterar med.)

2. Små, instängslade områden likt våra naturreservat dit framtidens människor kan åka för att uppleva ”riktig natur”. Men så är det inget riktigt med den eftersom det sker en omfattande ”naturvård” för att uppnå en ”genuin” känsla. (Likt det gör i många naturreservat i dag, fast mer extremt.) Det skulle alltså vara mer som ett uppstyrt naturmuseum än vad vi känner som skog.

Det skulle då inte finnas några platser kvar att lufsa runt och bara vältra sig i skogens varande. Det är svårt att förklara den inneboende känslan av förlust i mig som skulle drabba mänskligheten om detta dystopiska scenario, eller något ens i närheten, skulle bli verklighet, och jag vet inte om andra också känner så. Men när tillträde begränsas, användargrupper förbjuds, skogsbolagen och andra skogsägare får mer makt och allemansrätten tummas på mer och mer, så rör vi oss mot en plats där något dylikt skulle kunna ske. Ägarintressen trumfar allmänintressen, kapital går före humanism, intresseorganisationer kapar delar av skogen och gör den till ”sin”.

Det är därför det är viktigt att fortsätta strida för allemansrätten och allt vad den innebär. En skog som är tillgänglig för alla omotoriserade når också ut till fler människor så att de får uppleva vad som är viktigt att bevara. Så att de känner den där känslan av samhörighet med allt liv där och vill kämpa för att bevara den.

Därför tycker jag också att det är så viktigt att alla cyklister i möjligaste mån inte bara bevakar sin rätt att röra sig på olika platser, utan också försöker vara ambassadörer för skogen (och resten av naturen) och allt liv den innehåller. Det kanske låter väldigt hippie och flummigt (vilket är helt okej), men ju fler vi är som höjer våra röster mot begränsning och liknande, desto svårare blir det för enskilda intressen att hävda sin rätt till något som egentligen inte är någons.

Givetvis ska känsliga områden skyddas. Men att tala om att skydda områden från cyklister och samtidigt tycka att det är helt okej att stora skogsmaskiner drar runt i skogarna rimmar illa. Då är det kanske inte naturen som skyddas i första hand, utan något helt annat. Som en ulv i fårakläder.

freddag

Aktiv medlem
istället för förbud och separering kunde kommunen och föreningarna sätta upp anslag längs stigen om en mysig stigfixardag med korvgrillning och spångsnickeri. jag tror sådana åtgärder bygger mer långsiktig förståelse mellan s k grupper än sopa konflikten under mattan genom separering. jag tror separering bara föder konflikter, det triggar minipolisen i folk.

edit: "bara föder" kan tolkas fel. det kan vara bra, tror jag, att göra en cykelslinga för att öka ett områdes besökskapacitet. men det är dumt att förbjuda vandring på den, och cykling på övriga stigar.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Har du? Var attans händer det?
Det är ett ganska vanligt problem där det anläggs skidspår, tyvärr verkar det vara ökande, har varit en del i media senaste tiden. Här ett exempel fr Riksskidstadion:

Bikzz

Aktiv medlem
havet, du har nog för mkt fantasi, och oroar dig för mkt. 😆 Det du beskriver kanske eller kanske inte händer 100 år in i framtiden, var inte så pessimistisk, Enjoy our world now istället. Allemansrätten gäller nu och i många år framöver, det kommer att ta mkt lång tid om någon vill ändra. :cool:
Jag försvarar allemansrätten alla dar i veckan, det spelar ingen roll att folk ogillar den, jag kan vandra och cykla var jag vill i naturen ! :cool: 😀

H.

Aktiv medlem
havet, du har nog för mkt fantasi, och oroar dig för mkt. 😆 Det du beskriver kanske eller kanske inte händer 100 år in i framtiden, var inte så pessimistisk, Enjoy our world now istället. Allemansrätten gäller nu och i många år framöver, det kommer att ta mkt lång tid om någon vill ändra. :cool:
Jag försvarar allemansrätten alla dar i veckan, det spelar ingen roll att folk ogillar den, jag kan vandra och cykla var jag vill i naturen ! :cool: 😀
Jag tänker tvärtom. Det är en omvälvande tid vi lever i med AI och autonoma maskiner. Bolagen får allt större makt över vårt samhälle och i bekvämlighetens lögn låter vi oss anpassa oss till att besöka allt mer tillrättalagda platser. Är det inte skyltat, spångat, säkerhetsklassat och med ett trevligt lunchhak så låter vi bli. Och därigenom raserar vi vår egen möjlighet att uppleva det som allt fler tycks uppskatta. För corona är bara en katalysator, naturvurmen har pågått länge, men man ser också att den tar sig uttryck just i att besöka det tillrättalagda.

Hasse#7

Aktiv medlem
@havet det var väldigt vackert skrivet, oavsett om det är sant eller inte, förhoppningsvis inte, kan man ta med sig att man är i skogen för att uppleva, inte för att vinna. Är man på vandringsled och inte ensam kanske man skall se det som transport, upplevelse eller intervallträning utan tidsmål. Kan man stanna och njuta eller bara visa samförstånd med övriga så minskar nog trycket.

mb5

Aktiv medlem
Jag undrar om den verkliga konfliktsytan ligger mellan cyklister och vandrare eller snarare mellan dem som vill ta en långsam lugnt skogspromenad och dem som tänker mer sportig aktivitet. Antagligen finns det stor korrelation mellan andra gruppen och cyklister, men kanske skulle t.ex. löpare upplevas lika störande om de varit flera och klart finns också MTB cyklister som vill bara ta en promenad utan att tänka på hastigheten. Men stor korrelation finns, så cykling är en behaglig svepskäl till hands. Dock den verkliga konflikten kan vara faktiskt svårt att lösa isf utan separering eller stora kompromisser.
Det finns ju båda som vill bara promenera och slippa att tita över axeln hela tiden och de som behöver tidstävling (i en bredd mening) som motivation för motionera. Tråkig att förstöra "deras" upplevelse för ena eller andra, men samtidigt är möjligen en kompromiss för att samsas på samma led är egentligen det sämsta ... ?
Bara en fundering, jag vet tyvärr ingen bra lösning på problemet.

BFS

Aktiv medlem
I mina dystopiska stunder ser jag en framtid där det inte längre finns skogar som vi känner dem, utan de har förändrats så mycket så att två alternativ återstår:

1. Massiva odlingar där det är tillträdesförbud och träd står i snörräta rader. Där sköter drönare och liknande automatiserade system om sådant som gödsling, hydrering, eventuella skadedjursangrepp osv. Detta motiveras med ekonomiska och miljömässiga argument, att maximera utvinning av biologiskt material och samtidigt bland annat binda kol. (Och detta är inte någon fantasi, utan något de redan experimenterar med.)

2. Små, instängslade områden likt våra naturreservat dit framtidens människor kan åka för att uppleva ”riktig natur”. Men så är det inget riktigt med den eftersom det sker en omfattande ”naturvård” för att uppnå en ”genuin” känsla. (Likt det gör i många naturreservat i dag, fast mer extremt.) Det skulle alltså vara mer som ett uppstyrt naturmuseum än vad vi känner som skog.

Det skulle då inte finnas några platser kvar att lufsa runt och bara vältra sig i skogens varande. Det är svårt att förklara den inneboende känslan av förlust i mig som skulle drabba mänskligheten om detta dystopiska scenario, eller något ens i närheten, skulle bli verklighet, och jag vet inte om andra också känner så. Men när tillträde begränsas, användargrupper förbjuds, skogsbolagen och andra skogsägare får mer makt och allemansrätten tummas på mer och mer, så rör vi oss mot en plats där något dylikt skulle kunna ske. Ägarintressen trumfar allmänintressen, kapital går före humanism, intresseorganisationer kapar delar av skogen och gör den till ”sin”.

Det är därför det är viktigt att fortsätta strida för allemansrätten och allt vad den innebär. En skog som är tillgänglig för alla omotoriserade når också ut till fler människor så att de får uppleva vad som är viktigt att bevara. Så att de känner den där känslan av samhörighet med allt liv där och vill kämpa för att bevara den.

Därför tycker jag också att det är så viktigt att alla cyklister i möjligaste mån inte bara bevakar sin rätt att röra sig på olika platser, utan också försöker vara ambassadörer för skogen (och resten av naturen) och allt liv den innehåller. Det kanske låter väldigt hippie och flummigt (vilket är helt okej), men ju fler vi är som höjer våra röster mot begränsning och liknande, desto svårare blir det för enskilda intressen att hävda sin rätt till något som egentligen inte är någons.

Givetvis ska känsliga områden skyddas. Men att tala om att skydda områden från cyklister och samtidigt tycka att det är helt okej att stora skogsmaskiner drar runt i skogarna rimmar illa. Då är det kanske inte naturen som skyddas i första hand, utan något helt annat. Som en ulv i fårakläder.
Det första scenariot existerar ju redan. Det är ingen skog som planteras efter kalhuggningen och markberedningen (total förstörelse). Det planteras träd, av EN art (som anses vara den mest fördelaktiga ekonomiskt). Produktionsskogen är mycket artfattig. Riktig skog är ovanlig i Sverige redan idag. Träden står inte i räta linjer än (iaf inte överallt). Produktionsskogen kommer nog inte att beläggas med besöksförbud (förutom första åren efter plantering). Den har dessutom ett lågt naturvärde.
Det andra scenariot kan vi hamna i om vi inte ser till att skydda naturområden från kortsiktiga ekonomiska intressen. Är de tillräckligt stora (helst sammanhängande med andra skyddade områden) kan de klara sig utan att bli naturmuseum. Det förutsätter att vi vårdar dem. Och för att vårda dem måste vi känna nåt för dem. För att känna nåt för skogen måste vi ha tillgång till den, som du skriver. Det är en symbios (det är liksom så det funkar med naturen). Och när trailern med skördaren kommer, borde både vandraren och cyklisten kunna se var hotet egentligen kommer ifrån. Men ska det grävas skyttegravar dem emellan, så kommer markberedaren utan att tveka köra över bägge två.

Berk

Aktiv medlem

Det här är ingen (eller kanske är det riktigt en) dystopi, det är precis som odling och natur ser ut i Nederländarna! Det finns just nu mycket diskussion kring "riktigt" natur i Nederländerna. Jag är fortfarande nöjd att jag har flyttat till Sverige, även om det finns diskussion kring cykling på Sörmlandsleden.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det här är ingen (eller kanske är det riktigt en) dystopi, det är precis som odling och natur ser ut i Nederländarna! Det finns just nu mycket diskussion kring "riktigt" natur i Nederländerna. Jag är fortfarande nöjd att jag har flyttat till Sverige, även om det finns diskussion kring cykling på Sörmlandsleden.
Jag håller med. Har gått promenader kring Almere där skogen varit exakt som ett koordinatsystem. Då är svensk urskog betydligt mer livfull.

Berk

Aktiv medlem
Jag håller med. Har gått promenader kring Almere där skogen varit exakt som ett koordinatsystem. Då är svensk urskog betydligt mer livfull.
Skog som den är inte precis som 1. i Havets inlägg, då far man fortfarande promenera i. Och inte bara skog är som ett koordinatsystem, också alla vägar genom skogen. Om man har tur följer stigarna inte koordinatsystemet. Åt andra sidan är produktionsskog, som täcker största delen av norra hälften av Sverige, inte så rolig heller.

Och många naturreservat i Nederländerna är som en dålig skämt: micromanagement av varje kvadratmeter, precis som hela resten av Nederländerna (förutom de Waddenzee som är otroligt vackert).

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Var är de stora cykelorganisationerna i frågan?
SCF, Cykelfrämjandet, Stockholms Stigcyklister mfl. De som ska stå upp för cyklingen.

BFS

Aktiv medlem
Skog som den är inte precis som 1. i Havets inlägg, då far man fortfarande promenera i. Och inte bara skog är som ett koordinatsystem, också alla vägar genom skogen. Om man har tur följer stigarna inte koordinatsystemet. Åt andra sidan är produktionsskog, som täcker största delen av norra hälften av Sverige, inte så rolig heller.

Och många naturreservat i Nederländerna är som en dålig skämt: micromanagement av varje kvadratmeter, precis som hela resten av Nederländerna (förutom de Waddenzee som är otroligt vackert).
Det folkliga minnet förändras. Har man inte sett naturen vet man inte vad natur är. Träd = skog? Fåglar bygger ju bon i parker. Produktionsskog är produktionsskog, även om den är gammal och klar för avverkning. Men om man inte vet nåt annat så är ju produktionsskogen den enda skog som finns. Och då har man tappat ett värde.

marr

Moderator
Forumvärd
Well du har fel. Du får inte cykla och vandra var du vill. Det är reglerat i bland annat allemansrätten. Sen finns det även andra undantag. Det är folk med din inställning som kommer vara slutet för allemansrätten tyvärr.

detvanligavartaget

Aktiv medlem
OK, det är flera intressanta diskussioner pågående här, mer eller mindre direkt relaterade till den ursprungliga frågan. Jag tycker dock att det vore bra med lite fokus på vad som kan göras.

En del här menar att det är svårt att få föreningen Sörmlandsleden att ändra inställning; är det någon som har diskuterat med dem? Vad sades i så fall? Har någon försökt samarbeta med dem kring stigunderhåll mm? Det vore intressant att höra eventuella erfarenheter.

Jag tänker att det finns risk att fler leder går samma väg som Sörmlandsleden. Det är viktigt att vi cyklister inte bara försöker vara försiktiga med leder och stigar, men även att vi försöker samarbeta kring underhåll mm.

För inställningen hos icke-stigcyklister är det nog även viktigt hur vi beter oss på stigar/leder; att stanna, hälsa, tacka för att man blir framsläppt osv spelar nog större roll än vad man kan tro. Jag tror att det är extra viktigt att vi är trevliga, även mot folk som är tjuriga, för att få ha kvar våra möjligheter att cykla i naturen i framtiden.

BFS

Aktiv medlem
Tack. Fel ordval. Blandskog/mysskog/någorlunda orörd på längeskog.
Det är enkelt att gränserna flyttas över generationerna. Vi har redan glömt urskogen och ser gammal någorlunda orörd produktionsskog som mysig och naturlig. Det är den inte. Utdikningar och planerad skog har funnits länge. Det är på senaste decennierna effektiviteten accelererat synbart (med skogsmaskinernas intåg). Men det naturliga är satt ur spel sen länge. Spelar det nån roll? Absolut. Hur? Svårt att (förut)säga, men många arter minskar då de behöver vissa miljöer. Skogen förlorar liv. Vad är nästa steg? Hur kommer framtida generationers "mysskog" att se ut? Det bestämmer vi idag.

jonte987

Aktiv medlem
Jag tycker det förbättrats/förändrats åt andra hållet de senaste åren. Mycket gamla träd och döda stammar som får står kvar. Dessutom självsådd av bokskog och gradvis föryngring. Gissar EU bidrag snarare än några insikter.
Visserligen en väldigt liten bit skog som jag har lite koll på.

Apropå skador i skogen så ansågs det hemmavid smidigt att markbereda inför självsådden mha av bulldozer.

frippegubben

Aktiv medlem
På stigar får man cykla (allemansrätten). I de fall man bildat en led genom att "annektera" befintliga stigar så borde stig+allemansrätt gå före ledens äganderätt. De ställen där man genom avtal med markägare satt upp vindskydd och anlagt stig är det lite annorlunda. Avtalet gäller väl förmodligen rätten att just anlägga såna här saker, och kan knappast reglera vem som rör sig i marken och på vilket sätt (fortfarande allemansrätten). När en stig väl är anlagd får man cykla där.
Jag tror inte heller att de flesta cyklister är beroende av vindskydd och bajamajor, så om ledens avtal sägs upp så försvinner kanske vindskydden, men stigen finns kvar och man får fortsätta cykla i alla fall. Möjligen minskar risken att möta griniga gubbar som vandrar ...
Jag tror att den äldre (vandrande) generationen har svårt att acceptera att cykling i skog blir det nya normala. Snart kanske det är fler cyklister än vandrare på stigarna och då kan man kanske ställa sig frågan om vem som ska ha tolkningsföreträde. Det går inte att med automatik bara hävda att "de var först", i så fall skulle vägar fortfarande regleras med häst&vagn som norm, inte bilism.
För övrigt tyckte jag bilden med "beviset" att cyklister förstör var urbota dum. Ett spår i snön, det är väl inte en förstörd led? Klart som korvspad att det blir spår i snö, och de försvinner så fort det tinar, så även fotspår och skidspår.

KOLOSS

Aktiv medlem
På stigar får man cykla (allemansrätten). I de fall man bildat en led genom att "annektera" befintliga stigar så borde stig+allemansrätt gå före ledens äganderätt. De ställen där man genom avtal med markägare satt upp vindskydd och anlagt stig är det lite annorlunda. Avtalet gäller väl förmodligen rätten att just anlägga såna här saker, och kan knappast reglera vem som rör sig i marken och på vilket sätt (fortfarande allemansrätten). När en stig väl är anlagd får man cykla där.
Jag tror inte heller att de flesta cyklister är beroende av vindskydd och bajamajor, så om ledens avtal sägs upp så försvinner kanske vindskydden, men stigen finns kvar och man får fortsätta cykla i alla fall. Möjligen minskar risken att möta griniga gubbar som vandrar ...
Jag tror att den äldre (vandrande) generationen har svårt att acceptera att cykling i skog blir det nya normala. Snart kanske det är fler cyklister än vandrare på stigarna och då kan man kanske ställa sig frågan om vem som ska ha tolkningsföreträde. Det går inte att med automatik bara hävda att "de var först", i så fall skulle vägar fortfarande regleras med häst&vagn som norm, inte bilism.
För övrigt tyckte jag bilden med "beviset" att cyklister förstör var urbota dum. Ett spår i snön, det är väl inte en förstörd led? Klart som korvspad att det blir spår i snö, och de försvinner så fort det tinar, så även fotspår och skidspå
Det är inte så lätt som "På stigar får man cykla (allemansrätten)". Det finns speciella regler i skyddade områden, sportanläggningar, naturskyddsområden och områden som klassas som arbetsplats. Du får till exempel inte cykla i de flesta cykelparker utanför öppettider.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag anser att ledhuvudmannen, dvs den som tagit initiativ till att leden kommer till, dvs ordnat markägartillstånd, kartor, skyltning, vindskydd, dass/toaletter, eldstäder, sköter städning och underhåll, etc, bör ha något att säga till om ang vilken/vilka brukargrupper man primärt vill se.
Jag ser ingen större skillnad på jämförelsen skidspår resp skoterspår, det är också ”anläggningar” som man måste ha tillstånd för och kräver en massa underhåll. Det går utmärkt att begagna resp färdsätt på ”fel” led utan att begå nåt brott, men man gör det inte av sunt förnuft och av respekt för varandra (förutom vissa rövhattar då som bara tänker på sig själva och sin ”rätt”).
Rent principiellt eller vad man ska säga kan man ju argumentera för att det är "samma sak": I praktiken tycker jag det är en enorm skillnad på att sätta ut några skyltar och ett par vindskydd och kalla det för en led jämfört med att anlägga ett konstsnöspår t.ex. Och nej, jag skulle inte bli glad om de skulle börja köra skotercross i mitt konstsnöspår (Skulle det alltså va tillåtet :) )

IM

Aktiv medlem
För övrigt tyckte jag bilden med "beviset" att cyklister förstör var urbota dum. Ett spår i snön, det är väl inte en förstörd led? Klart som korvspad att det blir spår i snö, och de försvinner så fort det tinar, så även fotspår och skidspår.
De frågeställningar kring tolkningsföreträde och normer är onekligen mycket intressanta. Jag har svårt att se några enkla svar, inte minst efter att ha lyssnat på gårdagens Filosofiska rummet. Vad jag däremot är övertygad om skulle vara ett fall framåt är en viss ödmjukhet och acceptans. Från båda hållen. Är det här verkligen så svårt? Det förefaller mig som att det inte borde vara det...

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tycker det är djupt problematiskt med den norm där myndigheter och politiker godtyckligt får inskränka Allemansrätten för användare som är inkluderade i samma lag. När forskningen inte kan visa på cyklingens ökade markslitage handlar det om att surgubbar och surtanter ges företräde i regleringen. Förbudet av stigcykling i Nackareservatet är ett praktexempel. Speciellt som IMHO konflikterna uppstår där fartskillnaderna är som störst, dvs på de anlagda "stigar" och grusvägar dit cyklisterna hänvisas. Här behövs en normförskjutning i led med tiden.

poqa

Aktiv medlem
Är det stigen i sig som är vandringsled, eller är vandringeleden en rutt på stigar i skogen?

Jag kan tycka att bara för att man befinner sig på en stig som ingår i en vandringsled, så följer man inte per automatik den leden/rutten!

Sen hur det påverkar någonting vet jag inte...

__jp

Aktiv medlem
Ett klantigt och osakligt cykelförbud i reservstsföreskrifterna.
Fast det finns väl inte kvar längre?

Kan iaf inte hitta något i de senaste föreskrifterna.

EDIT:

Eller det här tvetydiga finns ju kvar med "anlagd stig" kanske var det du syftade på?
"C6.cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår, "

Men det står inget om det in informationsbladen iaf, vilket är bra.

Senast ändrad:

__jp

Aktiv medlem
Nu är Sörmlandsleden större än just Stockholm men tidigare har ju Stockholms Stigcyklister (där jag är medlem) varit bra på att föra dialog med liknande organisationer. Tycker dock att det har varit väldans tyst från dom på senaste?

Finns det någon engagerad medlem som har kontakter med Sörmlandsleden och kan iaf föra Stockholm Stigcyklisters talan?

ooms

Aktiv medlem
Fast det finns väl inte kvar längre?

Kan iaf inte hitta något i de senaste föreskrifterna.

EDIT:

Eller det här tvetydiga finns ju kvar med "anlagd stig" kanske var det du syftade på?
"C6.cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår, "

Men det står inget om det in informationsbladen iaf, vilket är bra.

I Stockholmsdelen är det väl totalförbud, medan det i orten är ok på de anlagda stigarna precis som du hittat.

frippegubben

Aktiv medlem
Det är inte så lätt som "På stigar får man cykla (allemansrätten)". Det finns speciella regler i skyddade områden, sportanläggningar, naturskyddsområden och områden som klassas som arbetsplats. Du får till exempel inte cykla i de flesta cykelparker utanför öppettider.
Nej, naturligtvis är det inte så lätt, det fattar jag också. Men generellt är inte en vandringsled nåt annat än en stig (naturlig eller anlagd). Om den råkar gå genom att naturskyddsområde eller liknande så inser jag också att andra regler kan gälla.

ooms

Aktiv medlem
En lösning är ju att göra som med Vasaloppsspåret, dvs göra hela leden till naturreservat och förbjuda cykling i föreskrifterna.

__jp

Aktiv medlem
En lösning är ju att göra som med Vasaloppsspåret, dvs göra hela leden till naturreservat och förbjuda cykling i föreskrifterna.
ja, att separera majoriteten av cyklister och vandrare på olika dedikerade uppmärkta leder är nog inte så dumt..

personligen tror jag att det skulle få majoriteten av stigcyklisterna att välja de uppmärkta och underhållna (?) lederna. Därmed minska slitage och konfrontation på andra delar där allemansrätten gäller.

Problemetför oss stigcyklister är väl att det skulle krävas en hel del lobbyverksamhet för att få till mtb-slingor.

Något som Stockholms Stigcyklister höll på med förut iaf?

motionisten

Aktiv medlem
Jag anser att ledhuvudmannen, dvs den som tagit initiativ till att leden kommer till, dvs ordnat markägartillstånd, kartor, skyltning, vindskydd, dass/toaletter, eldstäder, sköter städning och underhåll, etc, bör ha något att säga till om ang vilken/vilka brukargrupper man primärt vill se.
Jag ser ingen större skillnad på jämförelsen skidspår resp skoterspår, det är också ”anläggningar” som man måste ha tillstånd för och kräver en massa underhåll. Det går utmärkt att begagna resp färdsätt på ”fel” led utan att begå nåt brott, men man gör det inte av sunt förnuft och av respekt för varandra (förutom vissa rövhattar då som bara tänker på sig själva och sin ”rätt”).
Jag brukar cykla i anlagda skoterspår vid lämplig skare, med bra lysen så jag syns och har sett en del förvånade men mest glada skoteråkare när man möts långt ute i skogen. Flera trevliga möten med människor som undrar hur det går! Ingen har någonsin frågat om jag betalt skoterpass!
Om ingen känner sig på något sätt hindrad och man inte skapar skador så tror jag de flesta ledhuvudmän eller nyttjare av leder inte bryr sig så mycket. Men att stå på sig och börja tjata om allemansrätt när man är i anlagda leder och upplevs som störande är nog ganska kontraproduktivt.

Wingqvist

Aktiv medlem

Fjärdebrunn

Aktiv medlem

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer