Förbjuden cykling på Sörmlandsleden?

freddag

Aktiv medlem
Ahem, är det inte du som cyklar som ska ta steget åt sidan? Det är min förståelse i alla fall.
det finns ingen regel och behövs ingen. det är bara anpassa sig till situationen, hälsa, säga ett par ord, le, vara trevlig. ibland är det lättare för den ena att ta klivet, ibland den andra. men bättre att väja en gång för mycket, det kan bli ett fniss och bryta isen.

trafikregler är det sista vi behöver i skogen i min mening. då skapar vi saker att bråka om.

MrSthlm

Aktiv medlem
Kanske vore lika bra att bryta mot eventuella skumma påhittade regler av diverse föreningar så att det kan bli en rättsfråga så småningom? Ska de börja inskränka mot allemansrätten så går det för långt, att allemansrätten gäller för alla förutom cyklister, klart att vi inte ska ge oss utan kamp.

Sedan skadar det så klart inte med mera renodlade MTB leder (det är helt toppen) men kommer krävas en hel massa engagemang. Vore dock lite trist om man enbart måste cykla på renodlade MTB leder (kanske med staket runt omkring också eftersom vi är så farliga).

Rent generellt håller jag med vad @Foxis skrev i sitt inlägg:

Senast ändrad:

freddag

Aktiv medlem
Kanske vore lika bra att bryta mot eventuella skumma påhittade regler av diverse föreningar så att det kan bli en rättsfråga så småningom? Ska de börja inskränka mot allemansrätten så går det för långt, att allemansrätten gäller för alla förutom cyklister, klart att vi inte ska ge oss utan kamp.

Sedan skadar det så klart inte med mera renodlade MTB leder (det är helt toppen) men kommer krävas en hel massa engagemang.

Rent generellt håller jag med vad @Foxis skrev i sitt inlägg:
jag tycker vi ska fokusera på samarbete istället för att utmana grupp mot grupp. det behöver vara vi omotoriserade frilufsare tillsammans som inte ska ge oss utan en kamp.

en kamp för fler leder, förstärkta stigar, ökad tillgänglighet, mer friluftsliv och naturturism, bättre folkhälsa och att få ut så många som möjligt i naturen. då får vi inte börja bråka internt.

Maroyu

Medlem
det finns ingen regel och behövs ingen. det är bara anpassa sig till situationen, hälsa, säga ett par ord, le, vara trevlig. ibland är det lättare för den ena att ta klivet, ibland den andra. men bättre att väja en gång för mycket, det kan bli ett fniss och bryta isen.

trafikregler är det sista vi behöver i skogen i min mening. då skapar vi saker att bråka om.
Jag går bara på naturverkets information om cykling på vandringsleder.
”Men de är anlagda för dem som går eller springer. Därför måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde.”

Jag läser det som det är cyklister som ska ta steget åt sidan om leden är smala

-Andy-

Aktiv medlem
Jag går bara på naturverkets information om cykling på vandringsleder.
”Men de är anlagda för dem som går eller springer. Därför måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde.”

Jag läser det som det är cyklister som ska ta steget åt sidan om leden är smala
Håller med. Samma lika som gäller på kombinerad gång- och cykelväg. Varför hittar på någon annan regel i skogen som bara skapar irritation.

grondahl

Aktiv medlem
Jag har varit med om att vandrare har släppt fram mig först när jag är i slutet av en hög spång istället för att propsa på att jag ska hoppa ner med cykeln i djupt vatten. Skulle @Maroyu alltid hoppa ner först i vattnet istället för att acceptera att vandrarens välvilja (det sinkar ju säkert vandringstiden med 10-15 sekunder)?

Maroyu

Medlem
Jag har varit med om att vandrare har släppt fram mig först när jag är i slutet av en hög spång istället för att propsa på att jag ska hoppa ner med cykeln i djupt vatten. Skulle @Maroyu alltid hoppa ner först i vattnet istället för att acceptera att vandrarens välvilja (det sinkar ju säkert vandringstiden med 10-15 sekunder)?
Nej. Jag skulle inte tacka nej till deras välvilja. Men om de skulle sätta en fot på spången, då hoppar jag ner i vattnet.
På samma sättet som jag gör på stan när jag cyklar på gc-väg.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Varför problematisera så mycket.

Jag har cyklat MTB sen tidigt 90-tal (jag tänker inte räkna efter hur många år det blir..) och antalet gånger det varit ett problem med vem som ska lämna företräde kan jag räkna på ena handens fingrar. Om ens det, jag kommer inte på något faktiskt. Självklart håller man undan som cyklist, men allt som oftast så flyttar gående på sig först och då är jag inte den som tackar nej. Jag säger hej glatt istället och passerar, försiktigt. Inga konstigheter.

Precis som när jag var ute och sprang (på en vandringsled!!) idag på lunchen. Mötte lite hundägare på promenad. Alla klev åt sidan och höll hänsynsfullt sina hundar kort i kopplet. Inga problem, men däremot hänsyn.

Det är MYCKET sällan ett problem att mötas på stigen, i verkligheten. Men om man vill leta problem så är det klart att det också kan vara något att gnälla om.

Bikzz

Aktiv medlem

Jag har cyklat MTB sen tidigt 90-tal (jag tänker inte räkna efter hur många år det blir..) och antalet gånger det varit ett problem med vem som ska lämna företräde kan jag räkna på ena handens fingrar. Om ens det, jag kommer inte på något faktiskt. Självklart håller man undan som cyklist, men allt som oftast så flyttar gående på sig först och då är jag inte den som tackar nej. Jag säger hej glatt istället och passerar, försiktigt. Inga konstigheter.

Precis som när jag var ute och sprang (på en vandringsled!!) idag på lunchen. Mötte lite hundägare på promenad. Alla klev åt sidan och höll hänsynsfullt sina hundar kort i kopplet. Inga problem, men däremot hänsyn.

Det är MYCKET sällan ett problem att mötas på stigen, i verkligheten. Men om man vill leta problem så är det klart att det också kan vara något att gnälla om.
Ja precis. Folk blir väldigt ilskna när dom tar fram tangentbordet och skriver anonyma inlägg, men det avspeglar inte verkligheten ---

__jp

Aktiv medlem

Det är ju tyvärr uppenbart att det finns många som upplever stigcyklister som ett problem. Tror vi måste möta dom och ha en dialog istället för att bara avfärda dom som att dom bara problematiserar..

Sen tror jag det beror på var man cyklar. På de örtiåtta år jag har cyklat i Nackareservatet och andra ställen i Stockholmsområdet har jag aldrig sett så många cyklister (och andra friluftsare) som 2020.

Och jag upplever tyvärr att det inte alltid är trevliga möten med andra besökare .. och då försöker jag alltid vara både trevlig och hänsynsfull.

Men det kanske är där du cyklar också?

Med det sagt så kommer jag såklart fortsätta att cykla, bidra till de organisationer som vill föra vår talan och låta andra problematisera.

Utopin hade varit att inte ha otrevliga möten när man är ute och cyklar och känna sig 100% välkommen där man cyklar.

Bikzz

Aktiv medlem
Ja precis. Folk blir väldigt ilskna när dom tar fram tangentbordet och skriver anonyma inlägg, men det avspeglar inte verkligheten ---
HeHe, en storm i ett vattenglas, som lätt växer till en orkan, påhejad av media, orsakad av att det är så lätt för alla att jaga upp sig och få ut ilskna kommentarer om allt möjligt. Moderna tiders fenomen tyvärr ---- Jag är så trött på alla som gnäller ! SL verkar vara ett praktexempel på gamla tråkiga & insnöade dinos.

Alltså, nu har vi många tusen inlägg om ett cykelspår i leran, eller om någon som inte säger Hej. WTF ?

Vad är det för fel på folk ? Är det bara här i Swe som folk är så knäppa ? Kan inte alla hjälpas åt att ha kul och utveckla sina intressen istället ??

__jp

Aktiv medlem
HeHe, en storm i ett vattenglas, som lätt växer till en orkan, påhejad av media, orsakad av att det är så lätt för alla att jaga upp sig och få ut ilskna kommentarer om allt möjligt. Moderna tiders fenomen tyvärr ---- Jag är så trött på alla som gnäller ! SL verkar vara ett praktexempel på gamla tråkiga & insnöade dinos.

Alltså, nu har vi många tusen inlägg om ett cykelspår i leran, eller om någon som inte säger Hej. WTF ?

Vad är det för fel på folk ? Är det bara här i Swe som folk är så knäppa ? Kan inte alla hjälpas åt att ha kul och utveckla sina intressen istället ??
Ja, visst hade det varit skönt? 😄

Valhalla_

Aktiv medlem
Det är MYCKET sällan ett problem att mötas på stigen
Också min erfarenhet. Ytterst ytterst sällan. Så sällan att man i princip kan kalla det "aldrig". Så de som påstår att det är ett problem talar i min erfarenhet ej för "sin grupp" utan endast för sig själva och en mindre klick. Tyvärr är det dock ofta de som hörs och syns....

H.

Aktiv medlem
Eller en praktexempel på en föreningen som har lagt ner oberäkneliga många obetalda timmer att skapa en 1000 km lång led som underhålls i toppskick året runt.
Eller både och. Eller mittemellan. Man måste inte polarisera allt. Även en god förening kan göra något dumt.

Vad det handlar om här verkar ju dock vara en allmänt cykelfientlig inställning hos styrelsen, som avspeglas i deras propagandaoffensiv mot cykling. Det förtar inte allt bra föreningen också gjort, och gör. Men det gagnar troligen varken dem själva eller friluftslivet i stort.

Tobbe A

Aktiv medlem

Tidigt -90 tal samma här😀.

Kneecap

Aktiv medlem
Eller en praktexempel på en föreningen som har lagt ner oberäkneliga många obetalda timmer att skapa en 1000 km lång led som underhålls i toppskick året runt.
Tjena!

Fortfarande mestadels på stigar som dom själva inte skapat.

Så fort cyklister kontaktat dom och vill hjälpa till så är det direkt kalla handen. Allt på deras FB som nämner MTB tas bort direkt.
Dom skulle på markägare men det lyser igenom, nått så vansinnigt, att det handlar om deras eget agg mot cyklister.
Se mitt inlägg tidigare i tråden som handlar om det senaste uttalandet från SL, det visar sig att Nyköpings kommun (som är väldigt positiva till cykling på sin hemsida) är markägaren, tvivlar starkt på att dom kommer säga upp avtalet med SL för att folk cyklar där.

Maroyu

Medlem
Tjena!

Fortfarande mestadels på stigar som dom själva inte skapat.

Så fort cyklister kontaktat dom och vill hjälpa till så är det direkt kalla handen. Allt på deras FB som nämner MTB tas bort direkt.
Dom skulle på markägare men det lyser igenom, nått så vansinnigt, att det handlar om deras eget agg mot cyklister.
Se mitt inlägg tidigare i tråden som handlar om det senaste uttalandet från SL, det visar sig att Nyköpings kommun (som är väldigt positiva till cykling på sin hemsida) är markägaren, tvivlar starkt på att dom kommer säga upp avtalet med SL för att folk cyklar där.
Av den 14 km sträcka av SL som jag känner bäst ägs 1,2km av Nyköping kommun, i ett område där de redan har ordningslagt cykelstigar, ca 1 km går genom en golfklubb som förmodligen är inte lika positivt inställt till cyklister men vad vet jag, en del går på mark som ägs av en stiftelse, 1km är en naturreservat förvaltad av länsstyrelsen och resten är privat skogsmark. Häng inte upp dig på en enskild markägare. Det är många aktör inblandad i en 100 mil lång led.

Kneecap

Aktiv medlem
Av den 14 km sträcka av SL som jag känner bäst ägs 1,2km av Nyköping kommun, i ett område där de redan har ordningslagt cykelstigar, ca 1 km går genom en golfklubb som förmodligen är inte lika positivt inställt till cyklister men vad vet jag, en del går på mark som ägs av en stiftelse, 1km är en naturreservat förvaltad av länsstyrelsen och resten är privat skogsmark. Häng inte upp dig på en enskild markägare. Det är många aktör inblandad i en 100 mil lång led.
Tjena!

Men nu handlar ju inslaget om Arnö, där går ju leden enbart på kommunens mark vad jag kan se. Möjligt att jag har fel, men en stor del av den är jag helt säker på att den går på kommunens mark.

Minst fem kilometer går på kommunens mark när jag mäter.

Senast ändrad:
Tjena!

Men nu handlar ju inslaget om Arnö, där går ju leden enbart på kommunens mark vad jag kan se. Möjligt att jag har fel, men en stor del av den är jag helt säker på att den går på kommunens mark.

Minst fem kilometer går på kommunens mark när jag mäter.
Gick in på https://kso.etjanster.lantmateriet.se/ för att kolla och du har helt rätt. Typ 99% av leden på Arnö går på kommunens mark.

Föreningen Sörmlandsleden verkar bestå av knepigt folk.

Inte för att bajsa på ditt kalas, men det verkar ju som om ganska många etapper eller åtminstone delar av etapper inte anses vara i toppskick då det finns trasiga spänger, leden har nästan växt igen och så vidare. Visst gör föreningen mkt som är bra, men man behöver ju inte helgonförklara deras gärningar mer än nödvändigt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det vore intressant att veta om det finns någon intern diskussion. De etappansvariga jag varit i kontakt med tidigare har inte alls delat sin nuvarande ordförandes bild av verkligheten utan välkomnat mig som cyklist.

Just nu, i skrivande stund pågår en intensiv, men konstruktiv, debatt/tråd på deras FB om stigcykling, undrar hur länge den tråden får vara kvar...
Läser man den diskussionen, och den är representativ för de flesta medlemmarna, känns det ju som att det mediala utspelet av styrelsen kan komma att slå tillbaka på dem själva.

nieves

Aktiv medlem
Just nu, i skrivande stund pågår en intensiv, men konstruktiv, debatt/tråd på deras FB om stigcykling, undrar hur länge den tråden får vara kvar...
Där stängdes den möjligheten haha. Satt och läste i tråden som enligt mig var konstruktiv men den togs bort samtidigt som flera andra låstes mot kommentarer.

Det verkar vara jobbigt att diskutera sakfrågor i den gruppen.

Å andra sidan så står det i gruppens beskrivning
"Om
En grupp för oss som gillar att vandra längs sörmlandsleden"

Då vill dom väl inte ha andra diskussioner där helt enkelt. Det var en som skrev att det var alldeles för mycket folk på leden som inte hade ngt där att göra😀

Senast ändrad:

KOLOSS

Aktiv medlem
Det verkar hetta till lite i deras facebookgrupp. Vill påminna alla att vi inte får ut något av att gå med där och sprö bensin på elden.

Kneecap

Aktiv medlem
Det verkar hetta till lite i deras facebookgrupp. Vill påminna alla att vi inte får ut något av att gå med där och sprö bensin på elden.
Tjena!

Verkar ju har varit en del saklig diskussion iofs. Men det är bra att det börjar röras om i grytan, även vandrare som är negativa till motståndet mot MTB

havet

Aktiv medlem
Det trillade in ett magert svar från SVT i mejlkorgen:

8A309A49-86FF-4BB3-B31F-9302DC5B3119.jpeg

Men nä, det har jag inte sett, för eländet ligger fortfarande kvar (vilket jag självklart också meddelade Eva).

A2D8F8F4-84CA-47AA-B0CA-1550750F6746.jpeg

Det är ganska hårresande att rena osanningar får ligga kvar, och att de dessutom inte har koll på sitt eget innehåll.

Oskar

Aktiv medlem

Visa bilaga 466840

Men nä, det har jag inte sett, för eländet ligger fortfarande kvar (vilket jag självklart också meddelade Eva).

Visa bilaga 466841

Det är ganska hårresande att rena osanningar får ligga kvar, och att de dessutom inte har koll på sitt eget innehåll.
Jamen de e krånglit de här me internett.

nieves

Aktiv medlem

Visa bilaga 466840

Visa bilaga 466841

"Utan tror man ändrat" en perfekt mening utan vi eller jag så att det blir luddigt och bra. Kommunikatör 🤣😂
SvT är som Youtube idag, en massa videos bara som omemotstådda sprider sanningen.

freddag

Aktiv medlem

Visa bilaga 466840

Visa bilaga 466841

tror man ändrat från cyklister förstör sörmlandsleden till cyklister förstör leden :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer