Förbjuden cykling på Sörmlandsleden?

tobo

Aktiv medlem
Det verkar hetta till lite i deras facebookgrupp. Vill påminna alla att vi inte får ut något av att gå med där och sprö bensin på elden.
Helt riktigt, ingen vinner på att öka hatet mellan grupper.

Dock, den aktuella tråden i förmiddags, som sedermera togs bort kännetecknades av respekt för varandra och en konstruktiv dialog.

Instämmer i att då den aktuella FB-gruppen för leden( som tydligen är ett privat initiativ utan koppling till S-leden-föreningen), endast vänder sig till vandrare, så vore det trevligt om "någon" startade en grupp för alla nyttjare av leden (dvs vandrare, cyklister, ryttare, löpare, skidåkare). Om alla nyttjare använde ett gemensamt forum med respekt för varandras särintressen, så skulle det bli tydligt att nuvarande styrelse inte har en majoritet av medlemmarna bakom sig för sina åsikter.

För övrigt: Cykelfrämjandets kampanj Folk:Hälsa passar extra bra på just Sörmlandsleden.

Folkhälsa | – ett sätt att göra Allemansrätten allmän (xn--folkhlsa-4za.com)

freddag

Aktiv medlem
folk: hälsa-kampanjen är verkligen bra!

men en förbättring tycker jag vore att inte köpa problemformuleringen om det där med de leriga stigarna. bättre tror jag att fokusera på att hjälpa till att underhålla och fixa leriga stigar så de håller för besöksantalet och gärna lockar ut ännu fler. tips för vem vi kan kontakta och samarbeta med för att hålla stigarna i skick. uppmuntra till ideellt engagemang, stigdugnad, spångtalko.

det är mycket mer inspirerande att berätta om vad vi kan göra för kontruktivt åt leriga stigar, än att ha uppfostrande ton.

freddag

Aktiv medlem
är det något som behövs när det är mörkt och jävligt är det ju att komma ut i naturen. då är det ofta risk för lera också. det är inte rymdraketsingenjörskonst att fixa stigarna så de håller. själva stigfixandet är också en kul aktivitet!

ooms

Aktiv medlem

men en förbättring tycker jag vore att inte köpa problemformuleringen om det där med de leriga stigarna. bättre tror jag att fokusera på att hjälpa till att underhålla och fixa leriga stigar så de håller för besöksantalet och gärna lockar ut ännu fler. tips för vem vi kan kontakta och samarbeta med för att hålla stigarna i skick. uppmuntra till ideellt engagemang, stigdugnad, spångtalko.

det är mycket mer inspirerande att berätta om vad vi kan göra för kontruktivt åt leriga stigar, än att ha uppfostrande ton.
Fördelen med ”den uppfostrande tonen”, dvs att ge fan i att köra när stigarna är blöta och risken för skador är hög, är att då håller man sig inom allemansrätten. Med ditt förslag, att ”underhålla och fixa” (jag antar köra ut grus och annat), så har du passerat vad som ryms inom allemansrätten och måste således ordna tillstånd från markägarna. Det är så klart bättre, men kräver ju mycket mer organiserat jobb. Som jag tolkar stämningarna i tråden, är man mer intresserad av att cykla enskilt med stöd av allemansrätten än att anlägga leder.

H.

Aktiv medlem
Fördelen med ”den uppfostrande tonen”, dvs att ge fan i att köra när stigarna är blöta och risken för skador är hög, är att då håller man sig inom allemansrätten. Med ditt förslag, att ”underhålla och fixa” (jag antar köra ut grus och annat), så har du passerat vad som ryms inom allemansrätten och måste således ordna tillstånd från markägarna. Det är så klart bättre, men kräver ju mycket mer organiserat jobb. Som jag tolkar stämningarna i tråden, är man mer intresserad av att cykla enskilt med stöd av allemansrätten än att anlägga leder.
Du menar att andelen som engagerar sig ideelt är lägre bland cyklister än andra intressegrupper? Har du stöd för det?

freddag

Aktiv medlem
här i norra östergötland och från min betraktningspunkt ser jag inget organiserat ideellt stigfix från vandrare. de går där kommunerna, länsstyrelsen, löpare (med tillstånd), cyklister (med tillstånd) och ryttare (med tillstånd) fixat. när jag nämnt på strava att jag behövt hjälp att fixa med någon stig har jag direkt fått hjälp av cyklister. nu vågar jag knappt nämna det, eftersom jag är lite enstörd.

jag tror det kan bli en folkrörelse om vi hittar en bra form och ett gememsamt språk för det ideella stigfixandet/ledtalko/friluftsdugnad. det skulle underlätta kommunikationen med markägare också.

H.

Aktiv medlem
Den är generellt låg i samhället, mycket lägre än vad den har varit.
Det var inte svar på frågan.

Men möjligen en förklaring varför gamla aktiviteter har ett övertag, förutom försprånget. Det är stor skillnad på förvaltning och nyskapande.

Cykelfrämjandet

Aktiv medlem
Vad roligt att folk: hälsan kampanjen uppskattas! Den finansieras med stöd av Naturvårdsverket för att kommunicera allemansrätten. Vi har andra projekt som är mer fokuserad på led planering, anläggning och underhåll.

Under våren kommer vi rekrytera ambassadörer som kan representera folk: hälsa lokalt runt om i landet. Det vore roligt om några härifrån skulle vara intresserade av att vara med. Skicka PM om du vill veta mera!

MtbIte

Aktiv medlem
Är det folk från happy som är inne och trollar på deras fb ? Mycket underhållande läsning.... dock så får deras admins jobba lite då stämningen i diskussionen inte är så bra .

20210128_191849.jpg

Maroyu

Medlem
Är det folk från happy som är inne och trollar på deras fb ? Mycket underhållande läsning.... dock så får deras admins jobba lite då stämningen i diskussionen inte är så bra .

Visa bilaga 466907
Förutom att det inte är Föreningen Sörmlandsledens facebookgrupp. Den är en oberoende grupp. Förmodligen finns en överlapp av folk, men trolla inte gruppen för du har ett bråk med föreningen

MtbIte

Aktiv medlem
Förutom att det inte är Föreningen Sörmlandsledens facebookgrupp. Den är en oberoende grupp. Förmodligen finns en överlapp av folk, men trolla inte gruppen för du har ett bråk med föreningen

Nä jag har inte skrivit ett skit där utan har bara läst , jag låter andra sitta och tjafsa i diskussioner som inte leder något stans.

Det kanske inte är deras officiella fb sida men skulle ändå säga att den tillhör föreningen då både folk i styrelsen och etappandvariga verkar ha skapat gruppen och skriver ut information på denna sida.

marr

Moderator
Forumvärd
Länken till facebook från sörmlandsledens webbsida går också direkt till gruppen. Så man får nog allt kalla den officiell, även om de inte verkar tycka det själv. Det är också medlemmar från styrelsen som modererar och skriver där.

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

"Förmodligen". Gå in på Sörmlandsledens hemsida och tryck på Facebookikonen.. Då hamnar man i den gruppen.

Edit: På nått sätt så missade jag diktatorns svar.

Rompa

Aktiv medlem
Det finns redan en ”Sörmlandsleden på Cykel” -grupp på fäjsbok sedan några år. Jag har skrivit några RR där om nån vill läsa oxå.
959A1BB4-A55E-4F2D-8DC1-E856C44E6580.png

frippegubben

Aktiv medlem
Snart lördag! Då ska jag ta min fatbike och cykla en sväng på nån vandringsled i närheten (inte SL) och heja glatt på alla jag möter! Med nuvarande väder så räknar jag dock inte med nåt stigslitage, och förmodligen inga möten heller. Men fint lär det bli!

Berk

Aktiv medlem
Snart lördag! Då ska jag ta min fatbike och cykla en sväng på nån vandringsled i närheten (inte SL) och heja glatt på alla jag möter! Med nuvarande väder så räknar jag dock inte med nåt stigslitage, och förmodligen inga möten heller. Men fint lär det bli!

Men du ska då lämna en lång och fet däckspår på leden, oi oi!
Håller med att glatt hälsa på stigen är bättre än att gnälla på nätet.

mamme1

Aktiv medlem
Ja, vi vill egentligen åka skridskor, men det finns tyvärr ännu ingen röjda banor kring Stockholm, så det blir längdåkning, som är också fint!
Längdåkning funkar ju det med, härligt!
För bra skridskoåkning så tycks det vara Vänern och andra värmlandsjöar som gäller just nu.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer