Förbudsskyltar på Fornstigen

Speedskejtarn

Ny medlem
Åkte förbi starten på Fornstigen idag vid ca kl 13. Då satt de hemmagjorda förbudsskyltarna uppe. Vid passage på väg hemåt någon timme senare var åtminstone skylten vid starten bortplockad.

För övrigt tycker jag det är fullständigt trams att tala om slitage. Bygget av Förbifarten kan vi kalla slitage samt avverkning av skog. Det som cyklister lyckas förstöra läker på några veckor. Det andra däremot... Ha lite perspektiv tack.

Vad gäller vandrare kan jag förstå om de kan bli störda om cyklister kör ordentligt fort. Strava bidrar inte positivt i detta sammanhang. Det vore väldigt synd om cykling på Fornstigen blev förbjudet. Absolut en av de trevligaste slingorna i Västerort.
 

ForesterGuy

Aktiv medlem
freddag sa:
det är som med snowboard på 90-talet, när skidåkare tyckte snowboards var osmakligt och därför letade argument för varför det skulle förbjudas i backarna. vi gjorde t ex backarna isiga genom att åka och hasa på hälkant. vi satt och gömde oss bakom krönen.

jag tror att det är en oframkomlig väg att argumentera på den nivån, att cyklar inte sliter mer eller till och med mindre på stigen. även om det är sant. för även om vi sliter mer på stigen än den genomsnittliga vandraren/stiglöparen så tycker jag att linjen bör vara att det är det ett acceptabelt slitage. för att det är kul att folk kommer ut i naturen och cyklar.

slitagefrågan är sekundär. det handlar främst om äckel och God Smak (neuroser hos surgubbar som hela livet brutits ner av manligheten och lönearbetet och blivit fascister in i själen) och i viss mån om folk som blir rädda (för att de är ovana och inte beredda på att möta cyklister).
Annars beskriver det där vissa cyklisters reaktion på emtb rätt bra... ;-D
 

Eveningstar

Aktiv medlem
Speedskejtarn sa:
För övrigt tycker jag det är fullständigt trams att tala om slitage. Bygget av Förbifarten kan vi kalla slitage samt avverkning av skog. Det som cyklister lyckas förstöra läker på några veckor. Det andra däremot... Ha lite perspektiv tack.
Håller med!

Här är en bild på Lovön så som hembygdsföreningen troligen minns den:
before.png


Här har man byggt en 10-20 meter bred grus-autostrada för förbifarten samt börjat jämnat skogen och snott en hel åker för någon form av anläggning och börjat spränga/borra en ned/uppfart till/från tunneln:
morecurrent.png


Utifrån den här planen så ser det ut som att typ hela den skogsbiten kommer behöva jämnas med marken för att alla upp/nerfarter ska få plats:
future.png


Tur att det finns lite cyklister som cyklar på en stig att klaga på.
 

ooms

Aktiv medlem
Det är svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt... Hur man ens kan komma på tanken att likställa markägarens bruk av marken eller samhällsbyggnad med rent nöjesutnyttjande övergår mitt förstånd. Det är två helt skilda saker.
 
Senast ändrad:

freddag

Medlem
ooms sa:
Det är svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt... Hur man ens kan komma på tanken att likställa markägarens bruk av marken eller samhällsbyggnad med rent nöjesutnyttjande övergår mitt förstånd. Det är två helt skilda saker.
statens fastighetsverks mänskliga rättighet äganderätten känner sig kränkt! :))
 

Skogling

Aktiv medlem
ooms sa:
Det är svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt... Hur man ens kan komma på tanken att likställa markägarens bruk av marken eller samhällsbyggnad med rent nöjesutnyttjande övergår mitt förstånd. Det är två helt skilda saker.
Absolut.

Jag tycker det är trist med förbud med skogscyklister tar ofta sin aktivitet på för stort allvar i mitt tycke.
Många stigcyklister beter sig dessutom direkt illa i skogen.

Sedan vill jag påstå att under de 15 år som jag cyklat Fornstigen så har markslitaget ökat markant.
 

H.

Aktiv medlem
Skogling sa:
ooms sa:
Det är svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt... Hur man ens kan komma på tanken att likställa markägarens bruk av marken eller samhällsbyggnad med rent nöjesutnyttjande övergår mitt förstånd. Det är två helt skilda saker.
Absolut.

Jag tycker det är trist med förbud med skogscyklister tar ofta sin aktivitet på för stort allvar i mitt tycke.
Många stigcyklister beter sig dessutom direkt illa i skogen.

Sedan vill jag påstå att under de 15 år som jag cyklat Fornstigen så har markslitaget ökat markant.
Fast det beror väl på ökt besökstryck i allmänhet? Klart slitaget ökar om besöksantalet ökar.

Jag är precis hemkommen från en veckas vandring i alperna. Sverige har lite att lära när det kommer till att hantera högt besökstryck på stigar kan man väl lugnt säga.
 

Skogling

Aktiv medlem
H. sa:
Skogling sa:
ooms sa:
Det är svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt... Hur man ens kan komma på tanken att likställa markägarens bruk av marken eller samhällsbyggnad med rent nöjesutnyttjande övergår mitt förstånd. Det är två helt skilda saker.
Absolut.

Jag tycker det är trist med förbud med skogscyklister tar ofta sin aktivitet på för stort allvar i mitt tycke.
Många stigcyklister beter sig dessutom direkt illa i skogen.

Sedan vill jag påstå att under de 15 år som jag cyklat Fornstigen så har markslitaget ökat markant.
Fast det beror väl på ökt besökstryck i allmänhet? Klart slitaget ökar om besöksantalet ökar.

Jag är precis hemkommen från en veckas vandring i alperna. Sverige har lite att lära när det kommer till att hantera högt besökstryck på stigar kan man väl lugnt säga.

Nä. Det är från cyklister.
 

H.

Aktiv medlem
Skogling sa:
H. sa:
Skogling sa:
ooms sa:
Det är svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt... Hur man ens kan komma på tanken att likställa markägarens bruk av marken eller samhällsbyggnad med rent nöjesutnyttjande övergår mitt förstånd. Det är två helt skilda saker.
Absolut.

Jag tycker det är trist med förbud med skogscyklister tar ofta sin aktivitet på för stort allvar i mitt tycke.
Många stigcyklister beter sig dessutom direkt illa i skogen.

Sedan vill jag påstå att under de 15 år som jag cyklat Fornstigen så har markslitaget ökat markant.
Fast det beror väl på ökt besökstryck i allmänhet? Klart slitaget ökar om besöksantalet ökar.

Jag är precis hemkommen från en veckas vandring i alperna. Sverige har lite att lära när det kommer till att hantera högt besökstryck på stigar kan man väl lugnt säga.

Nä. Det är från cyklister.
Cyklister är väl också besökare?
 

görveln

Ny medlem
Jag vet inte hur det är på fornstigen men med tanke på att vi hade samma diskussion angående blanktjärnsrundan där det finns data som visar en väldigt stor ökning av både vandrare och cyklister (och många skylde allt slitage på cyklisterna som vanligt) så litar jag inte på de som säger att problemet är cyklisterna.

Problemet kan vara cyklisterna och det är ju möjligt att det är cyklister som har ökat mest. Det blir ju dock en intressant frågeställning om en ökning av antal cyklister ska medföra förbjud för cykling medan en ökning av antal gående knappast skulle medföra ett förbjud för gående trots att resultatet på stigen kan vara det samma.

Förövrigt tycker jag att eventuella konflikter mellan gående och cyklister är mycket viktigare än slitasj på stigar. Det är inte så roligt och avslappande att gå i skogen om man faktiskt är rädd för att bli överkörd av en cyklist eller att man måste flytta på sig väldigt många gånger.
 

Lejon

Aktiv medlem
görveln sa:
Jag vet inte hur det är på fornstigen men med tanke på att vi hade samma diskussion angående blanktjärnsrundan där det finns data som visar en väldigt stor ökning av både vandrare och cyklister (och många skylde allt slitage på cyklisterna som vanligt) så litar jag inte på de som säger att problemet är cyklisterna.

Problemet kan vara cyklisterna och det är ju möjligt att det är cyklister som har ökat mest. Det blir ju dock en intressant frågeställning om en ökning av antal cyklister ska medföra förbjud för cykling medan en ökning av antal gående knappast skulle medföra ett förbjud för gående trots att resultatet på stigen kan vara det samma.

Förövrigt tycker jag att eventuella konflikter mellan gående och cyklister är mycket viktigare än slitasj på stigar. Det är inte så roligt och avslappande att gå i skogen om man faktiskt är rädd för att bli överkörd av en cyklist eller att man måste flytta på sig väldigt många gånger.
+1
 
Man blir så trött. Fan, bara cykla på. Och träffar du på någon från föreningen så upplys honom om att han får gå in en bit i skogen när han skall tömma katetern.
 

jesperC

Aktiv medlem
görveln sa:
Jag vet inte hur det är på fornstigen men med tanke på att vi hade samma diskussion angående blanktjärnsrundan där det finns data som visar en väldigt stor ökning av både vandrare och cyklister (och många skylde allt slitage på cyklisterna som vanligt) så litar jag inte på de som säger att problemet är cyklisterna.

Problemet kan vara cyklisterna och det är ju möjligt att det är cyklister som har ökat mest. Det blir ju dock en intressant frågeställning om en ökning av antal cyklister ska medföra förbjud för cykling medan en ökning av antal gående knappast skulle medföra ett förbjud för gående trots att resultatet på stigen kan vara det samma.

Förövrigt tycker jag att eventuella konflikter mellan gående och cyklister är mycket viktigare än slitasj på stigar. Det är inte så roligt och avslappande att gå i skogen om man faktiskt är rädd för att bli överkörd av en cyklist eller att man måste flytta på sig väldigt många gånger.
Man kan ju titta på hur problematiken med den ökade fordonstrafiken i området har hanterats.
(Jag är dock tveksamma till om det är en bra ide att gräva ner Fornstigen i tunnlar)

//j
 

ooms

Aktiv medlem
Ja, det är faktiskt jättesvårt att se skillnad i leran på spår från cykeldäck och spår från vandringskängor. Därför skriker vi "källa på deeeet?" till de ögonvittnen som hävdar motsatsen...
 

Makten

Aktiv medlem
H. sa:
Cyklister är väl också besökare?
Det verkar vara många som inte ens tänker tanken att det kanske till och med är fler cyklister än fotgängare på fornstigen (och många andra stigar). I så fall kan man fråga sig varför fotgängarna ska ha tolkningsföreträde och bestämmanderätt.

Någon som nånsin hört talas om en cyklist som klagar på ett det är för många fotgängare på "deras" stig? Inte? :)
 

JPL

Ny medlem
Makten sa:
H. sa:
Cyklister är väl också besökare?
Det verkar vara många som inte ens tänker tanken att det kanske till och med är fler cyklister än fotgängare på fornstigen (och många andra stigar). I så fall kan man fråga sig varför fotgängarna ska ha tolkningsföreträde och bestämmanderätt.

Någon som nånsin hört talas om en cyklist som klagar på ett det är för många fotgängare på "deras" stig? Inte? :)
Det är väl inte fråga om vem som är flest, utan det handlar väl om att tänka till och inte vara så jävla teoretiskt obstinat utan agera i praktiken för att undvika friktion i mesta möjliga mån. Man måste ju inte utgå ifrån att ta strid så fort det finns olika sidor som kanske går att foga samman?
 

ooms

Aktiv medlem
JPL sa:
Makten sa:
H. sa:
Cyklister är väl också besökare?
Det verkar vara många som inte ens tänker tanken att det kanske till och med är fler cyklister än fotgängare på fornstigen (och många andra stigar). I så fall kan man fråga sig varför fotgängarna ska ha tolkningsföreträde och bestämmanderätt.

Någon som nånsin hört talas om en cyklist som klagar på ett det är för många fotgängare på "deras" stig? Inte? :)
Det är väl inte fråga om vem som är flest, utan det handlar väl om att tänka till och inte vara så jävla teoretiskt obstinat utan agera i praktiken för att undvika friktion i mesta möjliga mån. Man måste ju inte utgå ifrån att ta strid så fort det finns olika sidor som kanske går att foga samman?
+1
Och lite empati, att kunna sätta sig in i "motpartens" situation/upplevelse, skadar ju inte heller. Jag kan tänka mig att många som i åratal till fots sökt sig ut i naturen för tystnaden och lugnet upplever en plötslig "invasion" av strava-hetsande cyklister på "sin" stig på samma sätt som vi cyklister skulle uppleva ett gäng motocross-cyklister som dag ut och dag in körde sönder "våra" stigar. Exemplet haltar naturligtvis pga terrängkörningslagen, men ger förhoppningsvis lite perspektiv.
 

Makten

Aktiv medlem
JPL sa:
Det är väl inte fråga om vem som är flest, utan det handlar väl om att tänka till och inte vara så jävla teoretiskt obstinat utan agera i praktiken för att undvika friktion i mesta möjliga mån. Man måste ju inte utgå ifrån att ta strid så fort det finns olika sidor som kanske går att foga samman?
Det är just detta fotgängarna bör försöka förstå. Det är de som tar strid, inte cyklisterna.
 

ooms

Aktiv medlem
Hm...
Att lyfta nåt man upplever som ett problem till diskussion = att ta strid?
Att direkt gå i försvarsställning, visa noll förståelse för "motparten" = att inte ta strid?
 
Det där med besökstryck är ju direkt avgörande för slitaget i fråga. Bara att ta en tur i Vättlefjäll kontra t.ex Delsjön eller Hellas så ser man ju klart och tydligt hur det skiljer sig. Andelen besökare är ju primärt för hur mycket slitage det blir.

Dessutom kan man klart urskilja vad som är en cykelstig mot vad som är en vandringsstig i t.ex Delsjöområdet. Cykelstigarna är generellt sett smala och tenderar att vara raka medans vandringsstigarna tenderar att slingra sig mer, inte gå runt stenar och fallna stockar och är bredare eftersom vandrare gärna går på mjukare partier. Dvs, när dom trampat fram rötter och småsten så börjar dom gå på kanterna av stigen och då breddas densamma.
Cykelstigar som svänger har ofta små vallar som naturligt blir när cykeln trycker upp jord mot bortsidan av stigen.

Jag kan tyvärr inte säga något direkt om frekvensen av cyklister kontra fotgängare på en viss stig i Delsjön, men senast jag var i Delsjön så tyckte jag de primära gångstigarna var i mycket sämre skick än de stigarna som var skapade för cyklister.
Så om det beror på att det cyklas lite i Delsjön eller om det vandras mycket kan jag inte svara på.

Men i Vättlefjäll så vandras det överlag mest och det syns väl på de mest frekventerade stigarna.
Och de stigar som cyklisterna använder allra mest tenderar oftast vara mycket jämnare med undantag för blöthålen.
När det är delat gång och cykelstig i samma frekvens av besökare så brukar det bli en vagga, cyklisterna håller sig i mitten av stigen och kör genom blöthålen medans vandrarna går runt blöthålen och uppe på stenarna istället.

Så eftersom det är ett sådant tjafs om slitage från cyklister så kan dom väl göra ett vetenskapligt test runt Fornstigen istället. Bygg en separat cykelstig och förbjud fotgängare från att gå nära den och tillika förbjud cyklar från Fornstigen då det finns en bättre stig för dom parallellt med Fornstigen.
Om förbuden efterlevs och det räknas antalet besökare på respektive stig så får vi ju sedan vetenskapligt underlag för vem som sliter mest på stigarna. Innan dess kan ni väl dämpa er med påhoppen?
 
Dom som kör med påhopp sa jag. Om det är du eller någon annan får var och en stå för eftersom jag inte syftar på någon specifik utan generellt från vad som skrivits i tråden.
 

olle/frost

Ny medlem
Fått svar från Örjan Hallnäs på länsstyrelsen:

Mitt mail:
"Hej.

Det har satts upp cykelförbudsskyltar längs Fornstigen på Lovön. Vet inte om ni är informerade om det, men undrar lite hur ni ser på detta. Vi i Stockholms Stigcyklister och Cykelfrämjandet ser ju detta som en mycket trist utveckling. Vi har ju haft bra kontakt och samsyn med er på både länsstyrelsen och SFV. Vi vet att hembygdsföreningen vill ha ett cykelförbud, vilket vi naturligtvis inte vill. Vi vill dock göra vad vi kan för att hitta gemensamma lösningar. Att sätta upp skyltar, på det sätt som hembygdsföreningen nu gjort, visar inte bara tydligt att de inte är lika öppna för samtal, utan är ju också ett direkt brott mot reglerna för reservatet och allemansrätten.

Olle Svensk Strand, ordförande Stockholms stigcyklister"

Örjans svar:
"Tack för upplysningen. Jag har vidarebefordrat detta till Länsstyrelsens enhet för natur- och viltärenden som hanterar tillsynsärenden, vilket torde vara fallet här.



Vänligen

Örjan Hallnäs"
 

Speedskejtarn

Ny medlem
Nu har någon plockat ner flertalet (Kanske alla?) förbudsskyltarna. Det riskerar att göra den som satt upp skyltarna desto mer upprörd. Tråkig utveckling. Sedan har jag otroligt svårt att se varför "slitage" skall vara så i fokus. Låter man bli att gå eller cykla på Fornstigen under en vecka under sommaren kommer stigen nära nog växa igen. Efter en månad hittar ni den inte längre. Under några veckor i mars och april och i oktober och november kan det bli lerigt. Jag kan inte se problemet med det men uppenbarligen är vissa enormt fixerade vid detta.

Däremot är det uppenbart att om vi kör fort och hänsynslöst mot vandrare, svampplockare, ryttare och andra cyklister DÅ blir det problem på riktigt. Alla kommer väl inte att älska cyklister men saktar man ner och hälsar brukar de flesta vara trevliga tillbaka.
 

ooms

Aktiv medlem
olle/frost sa:
Fått svar från Örjan Hallnäs på länsstyrelsen:

Mitt mail:
"Hej.

Det har satts upp cykelförbudsskyltar längs Fornstigen på Lovön. Vet inte om ni är informerade om det, men undrar lite hur ni ser på detta. Vi i Stockholms Stigcyklister och Cykelfrämjandet ser ju detta som en mycket trist utveckling. Vi har ju haft bra kontakt och samsyn med er på både länsstyrelsen och SFV. Vi vet att hembygdsföreningen vill ha ett cykelförbud, vilket vi naturligtvis inte vill. Vi vill dock göra vad vi kan för att hitta gemensamma lösningar. Att sätta upp skyltar, på det sätt som hembygdsföreningen nu gjort, visar inte bara tydligt att de inte är lika öppna för samtal, utan är ju också ett direkt brott mot reglerna för reservatet och allemansrätten.

Olle Svensk Strand, ordförande Stockholms stigcyklister"

Örjans svar:
"Tack för upplysningen. Jag har vidarebefordrat detta till Länsstyrelsens enhet för natur- och viltärenden som hanterar tillsynsärenden, vilket torde vara fallet här.



Vänligen

Örjan Hallnäs"
Hur vet du att det är hembygdsföreningen som satt upp skyltarna?
 

mmmrrrr

Ny medlem
ooms sa:
Det är svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt... Hur man ens kan komma på tanken att likställa markägarens bruk av marken eller samhällsbyggnad med rent nöjesutnyttjande övergår mitt förstånd. Det är två helt skilda saker.
På vilket sätt menar du att det är nöjesutnyttjande? Menar du att det inte är ett samhällsintresse att genom motion och kontakt med natur hålla ned talen för psykisk ohälsa samt diverse välfärdssjukdomar?

/Dagens Sandblommare - men ärligt talat, jag tror som så att allemansrätten inte bara finns till för lek och nöje utan även för att vistelse i naturen gör själen gott.
 

sovdags

Ny medlem
Var ute och kollade läget nu ikväll. Några av skyltarna har plockats bort, men minst 80% sitter kvar. Tror också det är bäst att låta dom sitta tills vidare. Blir intressant att se om Länstyrelsen agerar på detta.
 

Skogling

Aktiv medlem
Rasken sa:
VättleBökaren sa:
ooms sa:
+1
Emtb-nissarna bryter ju mot allemansrätten redan genom att köra i skogen...
Nej det gör dom inte. Dom bryter enbart mot en tolkningsfråga som inte är fastställd ännu.
Uhm, jo? Elcykel går fortfarande under motorfordon i terräng.
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
Tolkningsfråga sa jag.
 

ooms

Aktiv medlem
VättleBökaren sa:
Rasken sa:
VättleBökaren sa:
ooms sa:
+1
Emtb-nissarna bryter ju mot allemansrätten redan genom att köra i skogen...
Nej det gör dom inte. Dom bryter enbart mot en tolkningsfråga som inte är fastställd ännu.
Uhm, jo? Elcykel går fortfarande under motorfordon i terräng.
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
Tolkningsfråga sa jag.
Normala människor litar mer på myndigheten Naturvårdsverkets professionella jurister än på diverse rättshavererade amatörjurister som letar halmstrån och kryphål för att desperat legitimera sin elmtb-kriminalitet.
 
Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
ooms sa:
VättleBökaren sa:
Rasken sa:
VättleBökaren sa:
ooms sa:
+1
Emtb-nissarna bryter ju mot allemansrätten redan genom att köra i skogen...
Nej det gör dom inte. Dom bryter enbart mot en tolkningsfråga som inte är fastställd ännu.
Uhm, jo? Elcykel går fortfarande under motorfordon i terräng.
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
Tolkningsfråga sa jag.
Normala människor litar mer på myndigheten Naturvårdsverkets professionella jurister än på diverse rättshavererade amatörjurister som letar halmstrån och kryphål för att desperat legitimera sin elmtb-kriminalitet.
I en av de första sökträffarna jag får upp säger en jurist på just Naturvårdsverket att frågan är ”knepig” och bör utredas närmare, men jag är helt säker på att varken det eller något annat i hela världen någonsin kommer få dig att ändra din cementerade uppfattning. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=7232366
 

Makten

Aktiv medlem
Vad ska vi göra åt elcykelhatarnas slitage på forumet? Överallt är de och hatar och förstör, hela tiden. Usch.
 

ooms

Aktiv medlem
Lejon sa:
ooms sa:
VättleBökaren sa:
Rasken sa:
VättleBökaren sa:
ooms sa:
+1
Emtb-nissarna bryter ju mot allemansrätten redan genom att köra i skogen...
Nej det gör dom inte. Dom bryter enbart mot en tolkningsfråga som inte är fastställd ännu.
Uhm, jo? Elcykel går fortfarande under motorfordon i terräng.
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
Tolkningsfråga sa jag.
Normala människor litar mer på myndigheten Naturvårdsverkets professionella jurister än på diverse rättshavererade amatörjurister som letar halmstrån och kryphål för att desperat legitimera sin elmtb-kriminalitet.
I en av de första sökträffarna jag får upp säger en jurist på just Naturvårdsverket att frågan är ”knepig” och bör utredas närmare, men jag är helt säker på att varken det eller något annat i hela världen någonsin kommer få dig att ändra din cementerade uppfattning. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=7232366
Jag ser inget motsatsförhållande till vad han säger i intervjun och Naturvårdsverkets officiella tolkning av elcyklar och allemansrätten:
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
Han efterlyser helt enkelt att de inkluderas i den utredning av terrängkörningslagen som precis pågår, vilket även flera andra intressenter som LRF och Skogsägarna gjort. Och det är ju fullt rimligt att det förtydligas i lagtext när Naturvårdsverkets tolkning uppenbarligen inte är nog för vissa.
 

ForesterGuy

Aktiv medlem
ooms sa:
Lejon sa:
ooms sa:
VättleBökaren sa:
Rasken sa:
VättleBökaren sa:
ooms sa:
+1
Emtb-nissarna bryter ju mot allemansrätten redan genom att köra i skogen...
Nej det gör dom inte. Dom bryter enbart mot en tolkningsfråga som inte är fastställd ännu.
Uhm, jo? Elcykel går fortfarande under motorfordon i terräng.
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
Tolkningsfråga sa jag.
Normala människor litar mer på myndigheten Naturvårdsverkets professionella jurister än på diverse rättshavererade amatörjurister som letar halmstrån och kryphål för att desperat legitimera sin elmtb-kriminalitet.
I en av de första sökträffarna jag får upp säger en jurist på just Naturvårdsverket att frågan är ”knepig” och bör utredas närmare, men jag är helt säker på att varken det eller något annat i hela världen någonsin kommer få dig att ändra din cementerade uppfattning. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=7232366
Jag ser inget motsatsförhållande till vad han säger i intervjun och Naturvårdsverkets officiella tolkning av elcyklar och allemansrätten:
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
Han efterlyser helt enkelt att de inkluderas i den utredning av terrängkörningslagen som precis pågår, vilket även flera andra intressenter som LRF och Skogsägarna gjort. Och det är ju fullt rimligt att det förtydligas i lagtext när Naturvårdsverkets tolkning uppenbarligen inte är nog för vissa.
Så då blir jag snart outlaw på riktigt?
Bra det, halkar ju snart ur brottsregistret...
 
ooms sa:
VättleBökaren sa:
Rasken sa:
VättleBökaren sa:
ooms sa:
+1
Emtb-nissarna bryter ju mot allemansrätten redan genom att köra i skogen...
Nej det gör dom inte. Dom bryter enbart mot en tolkningsfråga som inte är fastställd ännu.
Uhm, jo? Elcykel går fortfarande under motorfordon i terräng.
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
Tolkningsfråga sa jag.
Normala människor litar mer på myndigheten Naturvårdsverkets professionella jurister än på diverse rättshavererade amatörjurister som letar halmstrån och kryphål för att desperat legitimera sin elmtb-kriminalitet.
Där kommer personangreppen igen ja.
Du kan prova att läsa definitionen på cykel istället för att hacka på andra.
 

Lejon

Aktiv medlem
ooms sa:
Lejon sa:
ooms sa:
VättleBökaren sa:
Rasken sa:
VättleBökaren sa:
ooms sa:
+1
Emtb-nissarna bryter ju mot allemansrätten redan genom att köra i skogen...
Nej det gör dom inte. Dom bryter enbart mot en tolkningsfråga som inte är fastställd ännu.
Uhm, jo? Elcykel går fortfarande under motorfordon i terräng.
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
Tolkningsfråga sa jag.
Normala människor litar mer på myndigheten Naturvårdsverkets professionella jurister än på diverse rättshavererade amatörjurister som letar halmstrån och kryphål för att desperat legitimera sin elmtb-kriminalitet.
I en av de första sökträffarna jag får upp säger en jurist på just Naturvårdsverket att frågan är ”knepig” och bör utredas närmare, men jag är helt säker på att varken det eller något annat i hela världen någonsin kommer få dig att ändra din cementerade uppfattning. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=7232366
Jag ser inget motsatsförhållande till vad han säger i intervjun och Naturvårdsverkets officiella tolkning av elcyklar och allemansrätten:
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
Han efterlyser helt enkelt att de inkluderas i den utredning av terrängkörningslagen som precis pågår, vilket även flera andra intressenter som LRF och Skogsägarna gjort. Och det är ju fullt rimligt att det förtydligas i lagtext när Naturvårdsverkets tolkning uppenbarligen inte är nog för vissa.
”– När det gäller elcyklarna och den legala definition som finns i dag blir det knepigt att avgöra om man ska kunna använda en elcykel med stöd av allemansrätten eller inte.” säger alltså Naturvårdsverkets jurist.
Jag håller med dig om att det därmed inte måste vara så att Naturvårdsverkets tolkning visar sig bli felaktig - det har åtminstone inte jag hävdat - men det är ju bara fånigt av dig att försöka få det till som att frågan är enkel och definitivt avgjord och att alla som inte tycker frågan är lika enkel definitivt har fel.
Men nu har jag sagt mitt sista i elcykelfrågan frågan i denna tråd.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer