Fördelen med SPD?

izzianity

Medlem
Fördelen med SPD?
Ja, vad är egentligen fördelen? Drar man även uppåt och får således mer kraft?

Jag har aldrig provat, det verkar så jäddra läskigt att sitta fast.

sanfar

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Lättare att få till rundtramp med spd. Detta ger framförallt jämnare kraft och mindre ryck, dvs lättare att undvika att tappa grepp på sämre underlag.

Sen är ett även mindre risk att fötterna åker av pedalerna i bökig terräng. När man vant sig så är det nästan lika lätt att få av foten när man är iklickad som annars. Såklart, någon gång åker man ju dit på en spd-vurpa. Det har vi nog alla gjort. :)

Jag föredrar att sitta fast, men det finns betydligt bättre cyklister som föredrar plattispedaler.

bokaj

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Det här är en solklar smaken-är-som-baken-fråga! När jag började cykla för 15 år sen var det mycket mer av en självklarhet att använda spd eftersom man blev så mycket snabbare etc. Det har visat sig att det inte är så enkelt och flera studier visar att de inte tillför det som "alla" tog för sanning då.

Efter att ha kört de första åren med spd insåg jag att jag fått in fel teknik i vissa lägen (ffa hopp och bunny hop) pga pedalerna och har sen provat att köra med plattisar till och från efter det. För mig har det lett till insikten att spd är skönt för att man alltid sitter fast i cykeln vid stök, hopp och dropp. Men att det är skönt för mig beror snarare på att jag har dålig teknik med plattisar än att det är så kategoriskt för alla.

Att sitta fast har (hittills, ta i trä!) inte varit ett problem vid vurpor, det har satt sig i ryggmärgen att vrida loss fötterna så det är inget jag tänker på utan fötterna har alltid lossnat när det har behövts.

etnica

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Jag skulle säga att fördelen är när man behöver trampa. Gått över till plattisar nu och får inte alls samma bra rundtramp. Teknisk klättring över rotmattor Och liknande är också till fördel SPD.

Fördelen med plattisar är att man lär sig rätt teknik från början.

jonte987

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Jag skulle säga att fördelen är när man behöver trampa. Gått över till plattisar nu och får inte alls samma bra rundtramp. Teknisk klättring över rotmattor Och liknande är också till fördel SPD.

Fördelen med plattisar är att man lär sig rätt teknik från början.
En fördel utför är också att foten hamnar exakt rätt. Varje fall var det svårt när jag testade plattisar.

johfo

Medlem
Fördelen med SPD?
Here we go again...
Detta har avhandlats tidigare.
För ett par år sedan presenterades följande, i mitt tycke mycket gedigna, undersökning med en väldigt genomarbetad tabell:

Sen vad som är rätt och fel, fult och snyggt, beträffande såväl pedaler som teknik är väl ändå mest upp till utövaren och/eller betraktaren och det finns säkert nästan lika många åsikter som just utövare och betraktare.
Vissa tycker det ena eller det andra känns bäst och säkrast.

Båda delarna fungerar helt uppenbart och jag har träffat ungefär lika många med varje sort och de har alla sett ungefär lika glada och leriga ut.

IM

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Jag kör med klipps på alla mina cyklar. Jag cyklar till största del landsväg och grusväg med bockstyre, och det föll sig naturligt att skruva på spd-pedaler även på MTBn. Jag planerar att köra med plattisar på den BMX jag håller på att skruva ihop.

manneblask

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Jag kör plattisar på alla mina cyklar. Har provat clipless men blev aldrig van och fick sjukt ont i mina knän - men hade säkert gjort susen med en bättre fit och längre period att vänja sig. Helt klart lättare att få med sig cykeln uppför med clipless men det är som många skrivit en smaksak och svaret är oftast att testa båda och välja antingen någon av dem eller båda.

jonte987

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Och är "läskigt" en nackdel med spd så kan jag meddela att även plattisar är jävligt läskigt.

Har nyss börjat med spd med plattform. Ett lyft även om de är svårare att klicka i.

manneblask

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Och är "läskigt" en nackdel med spd så kan jag meddela att även plattisar är jävligt läskigt.

Har nyss börjat med spd med plattform. Ett lyft även om de är svårare att klicka i.
Tror det läskiga uppstår när man inte är van med att klicka ur helt enkelt och ska nedför något brötigt eller brant vilket leder till att man går ner istället. Med plattisar är det ju (som nybörjare) betydligt lättare att sätta ner foten. Jag ser mest nybörjare som ramlar med SPD när de är helt stillastående eller det går väldigt sakta, tror jag aldrig sett en krasch där det går snabbt där man inte hunnit eller automatiskt klickat ur.

Har intalat mig själv att ge SPD med plattform en chans igen...någon gång :)

etnica

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Att sätta ner foten är nått man skall hålla sig ifrån som nybörjare. Kommer bli en sån grej som blir svår att lära bort sen.

Idoru

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Precis skickat efter skor och pedaler. Ingen erfarenhet sen tidigare, så jag tog det säkra före det osäkra med en kompromiss av spd på ena sidan, utan på andra.

Hoppas det ger vad jag föreställer mig.

FredriCX

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Precis skickat efter skor och pedaler. Ingen erfarenhet sen tidigare, så jag tog det säkra före det osäkra med en kompromiss av spd på ena sidan, utan på andra.

Hoppas det ger vad jag föreställer mig.
Risk att det inte gör det, om du ska använda pedalerna i skogen. Du har en dålig SPD-pedal på ena sidan och en riktigt dålig plattis på andra. Den typen av pedaler kan ha visst värde på t ex en pendlarcykel, men inte för teknisk cykling i skog.

jonte987

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Tror det läskiga uppstår när man inte är van med att klicka ur helt enkelt och ska nedför något brötigt eller brant vilket leder till att man går ner istället. Med plattisar är det ju (som nybörjare) betydligt lättare att sätta ner foten. Jag ser mest nybörjare som ramlar med SPD när de är helt stillastående eller det går väldigt sakta, tror jag aldrig sett en krasch där det går snabbt där man inte hunnit eller automatiskt klickat ur.

Har intalat mig själv att ge SPD med plattform en chans igen...någon gång :)
Precis och jag ramlade också i början. Främst stillastående vill jag minnas. Nu är det främst stök med att klicka tillbaka som hindrar att man sätter ner foten. Behövs det upplever jag inget problem med att komma loss. Inte med mina gamla invanda M520 i alla fall.
Däremot har det hänt ett par ggr att jag dragit med mig hojen med pedalerna vid volt och fått ett ordentligt extra rapp.
Att hoppa jämfota över styret vid problem som Blake Samson går kanske inte, men jag tvekar på att det är en reflex man bör träna in om man inte jobbar med slopestyle.

FredriCX

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Efter typ 20 år med spd, varav 19 lvg och 1 MTB samt 1 år med plattisar är mina högst personliga erfarenheter följande:

SPD i skog
+ Tryggt när man sitter fast i stök och bröt.
+ Branta tekniska klättringar är lättare.
+ Något, inte mycket, bättre driv på trampastigar.
- Skitjobbigt om foten åker ur i stök och bröt alt. i en teknisk nerförslöpa. Får man inte snabbt i den igen blir det ganska okontrollerat och läskigt.
- Jag använde sämre teknik för kaninhopp mm. Jag ryckte upp cykeln istället för att trycka mm. Funkar 99 ggr av 100. Den gången det inte funkade körde jag med hög fart in i en 40 cm kant och höll på att bli kastrerad. Skulle SPD-rycka men skon klickade ur pedalen...

Plattisar
+ Teknikutvecklande och kul
+ Du sitter fast bättre än du tror, med rätt sko&pedal-kombo
- Satan vad ont det gör att drämma smalbenet i 6 mm asvassa piggar. Det gjorde jag två gånger på 10 min första rundan, fel skor mm. Körde smalbensskydd ett tag efter det.
- Riska att tappa pedalen speciellt i korta riktigt branta klättringar. Sådana där man går i samma fart som man cyklar.
- Förmodligen något långsammare på trampastigar

Idoru

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Risk att det inte gör det, om du ska använda pedalerna i skogen. Du har en dålig SPD-pedal på ena sidan och en riktigt dålig plattis på andra. Den typen av pedaler kan ha visst värde på t ex en pendlarcykel, men inte för teknisk cykling i skog.
Fortsätter hoppas på ett visst värde, på pendlarcykel (hybrid) de ska sitta.

Pfaff

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Ja, vad är egentligen fördelen? Drar man även uppåt och får således mer kraft?

Jag har aldrig provat, det verkar så jäddra läskigt att sitta fast.

Ser inte att TS specifikt frågar efter MTB.
Vi är några stycken som kör med SPD på landsväg också. ;-)
På den gamla onda tiden körde jag med klips och spurtkloss. Inte så läskigt som det låter men i stadstrafik gällde det att inte spänna remmen för hårt.

kais01

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
gillar rundtrampskänslan med spd, mest värdefullt vid igångdrag på (för) hög växel. trevligt att kunna växla till drag när benen känns trötta. man kan trampa runt i sväng utan pedalislag på ett helt annat sätt än med breda plattisar.

men vanlig cykling på landsväg rakt fram; vete tusan om det egentligen är någon skillnad i t ex uppmätt medelfart. tror hjärta-lungor begränsar mer, liksom en rad andra faktorer som sittposition och utväxling.

i skogen är det ju ofta aktuellt med igångdrag över stökiga och branta partier. stort plus på spd. och sedan bra att inte fötterna utan vidare halkar av vid kontakt med någon stubbe. och above all; att kunna undvika mordredskapen pedalnitar, som jag sett skära upp mer än ett underben dm-långt ner till ben.

spd är klart vanebildande, och det finns väl en troligen positiv orsak till det. bredde med självklarhet efterhand ut sig till nästan alla mina cyklar.

Rattnalle

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Ser inte att TS specifikt frågar efter MTB.
Vi är några stycken som kör med SPD på landsväg också. ;-)
På den gamla onda tiden körde jag med klips och spurtkloss. Inte så läskigt som det låter men i stadstrafik gällde det att inte spänna remmen för hårt.
Tänker att det inte är en fråga på landsväg på samma sätt.

mzi

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Bland de som cyklar med krullstyre så finns inte riktigt den här diskussionen. Då är det mer om det är OK med MTB-pedaler och -skor på landsväg eller inte.

Eller, jag tar tillbaka det. Kör man utan frihjul är det poppis med straps, även med bockstyre.

Stervelo

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Jag cyklar fixie med speedplay zero clipless. Det gäller att vara distinkt, men du sitter fast, ingen risk att fötterna hoppar loss när du bryter upp för en backe, det är största skräcken.

Just när det gäller bryta uppför på rejält låg kadens, där gör clipless rejäl skillnad.

nieves

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Bland de som cyklar med krullstyre så finns inte riktigt den här diskussionen. Då är det mer om det är OK med MTB-pedaler och -skor på landsväg eller inte.

Eller, jag tar tillbaka det. Kör man utan frihjul är det poppis med straps, även med bockstyre.
Bockstyrsentusiaster med spd finns i många kategorier. Från långåkaren till touringekipaget, fördelen för mig är mängden skomodeller.
Raciga styva till rejsiga lopp, sandaler till touringen och vardagsskor i neutrala färger till arbete och kortare transportstäckor.

FredriCX

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
För landsväg är det ingen fråga, bara sätta på spd och cykla. Första spd-vurpan brukar komma runt tur nr. 10. När du vant dig, men det inte sitter i ryggmärgen ännu. Ingen fara, alla gör dom.

Valhalla_

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
En fördel utför är också att foten hamnar exakt rätt.
Ja men missar man vid fel tillfälle är man helt rökt. Där är en fördel med plattfiskar att man åtminstone får foten nästan rätt och kan köra vidare. 😀

Edit: Autocorrect skrev plattfiskar verkar det som. Äh jag låter det stå:ROFLMAO:

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Ja men missar man vid fel tillfälle är man helt rökt. Där är en fördel med plattfiskar att man åtminstone får foten nästan rätt och kan köra vidare. 😀
Jag har börjat med Nukeproof CL spd pedaler och gravity skor (chamber II). Stor skillnad mot ME4 dojor på M520.
Det går rätt så bra att köra utan att klicka i.
Nackdelen är att jag ibland inte hör/känner klicket så jag vet inte om jag är i eller ur ibland.

Fördelen med SPD?
Rekomendrar Time eller Crank brothers pedaler. De har några graders "float" , alltså att du kan vrida foten åt bägge hållen några grader utan de löser ut.Detta sparar knä och fotleder ganska rejält. Jag har bara "eggvispar" och candy 3 pedaler.Fördelen med dom är att du ändra floatet/ urvridningvinkeln genom att flytta höger kloss till vänster och tvärtom. Denna konstruktion av pedal är också överlägsen i lera, snö, och annan i skogen förekommande skit. Det är också enklare att klicka in och ur denna pedaltyp.. Jag har kört nästan 30 år med denna typ av pedaler förutom jag testat spd-pedaler några gånger men avskytt dom som pesten.

Rattnalle

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Jag tycker det mycket oftare blir så fel att det stör med plattisar. Att inte lyckas klicka i så länge grejerna är fräscha och hela händer nästan aldrig. Men jag kör plattisar till cykling i stora berg och bikeparks ändå av andra skäl. Att kunna stå lite olika gör mig mindre trött i benen.

Foxis

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Jag tror det beror helt på var och hur man cyklar. Jag har kört båda varianterna, men som jag cyklar nu skulle jag aldrig köra annat än plattisar och fiveten. Mina smalben ser förvisso ut som skit, men det är smällar man får ta. :)

Oskar

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Är man rädd om smalbenen kan man testa Xpedo Spry XMX24MC: https://r2-bike.com/XPEDO-Pedals-SPRY-XMX24MC-Platform
Piggarna som sticker upp ur pedalen har lite större diameter än vanligt, så de är betytligt snällare mot smalbenen. I kombination med FiveTen Stealth-sula (eller va fan den nu heter) blir greppet ändå bra för stigcykling.

Dessutom är pedalerna riktigt lätta utan att för den skull kosta en förmögenhet (det var såklart egentligen därför jag köpte dem).

Rattnalle

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Jag tror det beror helt på var och hur man cyklar. Jag har kört båda varianterna, men som jag cyklar nu skulle jag aldrig köra annat än plattisar och fiveten. Mina smalben ser förvisso ut som skit, men det är smällar man får ta. :)
Jag skulle nog snarare säga att det beror på vad man är bekväm med var än hur och var man cyklar.

Fördelen med SPD?
Jag har kört cykel sedan barnsben. Jag kom i kontakt med föregångaren till SPD pedaler på 80-90 talet någon gång = livsfarliga med läderrem =). Körde därefter helt utan klips =). Körde utan SPD tills jag började med Spinning. Kört MTB utan SPD större delen av livet. 2017 skaffade jag mig min första MTB cykel med just SPD pedaler som man kan använda med och utan SPD beroende på pedalsida. Bästa investeringen jag någonsin genomfört. Den energibesparingen man vinner i uppförsbacke med just SPD är helt otrolig. Man kör dessutom bättre i tuff terräng då man inte tappar fotfästet från pedalerna, då fötterna sitter fast. Visst det tar ett tag innan man vänjer sig vid SPD pedaler när man ramlar osv, då man i början glömmer att fötterna sitter fast, men 8-10 ggr därefter förstår man och gör rätt vid fall per automatik =). Kan varmt rekommendera SPD pedaler. Köp dock sådana SPD pedaler som man kan använda med vanliga skor också beroende på pedalsida, så att du vänjer dig i just din takt. I början körde jag exempelvis aldrig med SPD skor när det var halt & blött & äckligt i skogen, just för att jag visste att jag skulle ramla och ville vänja mig i min takt utan att slå ihjäl mig vid fall, det vill säga när det var torrt och ej halt. När det är torrt ute i skogen med fastlåsta fötter i SPD är det riktigt skönt i tuff terräng.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer