Fördelen med SPD?

Rattnalle

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Jag har kört cykel sedan barnsben. Jag kom i kontakt med föregångaren till SPD pedaler på 80-90 talet någon gång = livsfarliga med läderrem =). Körde därefter helt utan klips =). Körde utan SPD tills jag började med Spinning. Kört MTB utan SPD större delen av livet. 2017 skaffade jag mig min första MTB cykel med just SPD pedaler som man kan använda med och utan SPD beroende på pedalsida. Bästa investeringen jag någonsin genomfört. Den energibesparingen man vinner i uppförsbacke med just SPD är helt otrolig. Man kör dessutom bättre i tuff terräng då man inte tappar fotfästet från pedalerna, då fötterna sitter fast. Visst det tar ett tag innan man vänjer sig vid SPD pedaler när man ramlar osv, då man i början glömmer att fötterna sitter fast, men 8-10 ggr därefter förstår man och gör rätt vid fall per automatik =). Kan varmt rekommendera SPD pedaler. Köp dock sådana SPD pedaler som man kan använda med vanliga skor också beroende på pedalsida, så att du vänjer dig i just din takt. I början körde jag exempelvis aldrig med SPD skor när det var halt & blött & äckligt i skogen, just för att jag visste att jag skulle ramla och ville vänja mig i min takt utan att slå ihjäl mig vid fall, det vill säga när det var torrt och ej halt. När det är torrt ute i skogen med fastlåsta fötter i SPD är det riktigt skönt i tuff terräng.
Pedaler med spd på bara ena sidan är ju ungefär det läskigaste som finns i skogen.

Sam00

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Rekomendrar Time eller Crank brothers pedaler. De har några graders "float" , alltså att du kan vrida foten åt bägge hållen några grader utan de löser ut.Detta sparar knä och fotleder ganska rejält. Jag har bara "eggvispar" och candy 3 pedaler.Fördelen med dom är att du ändra floatet/ urvridningvinkeln genom att flytta höger kloss till vänster och tvärtom. Denna konstruktion av pedal är också överlägsen i lera, snö, och annan i skogen förekommande skit. Det är också enklare att klicka in och ur denna pedaltyp.. Jag har kört nästan 30 år med denna typ av pedaler förutom jag testat spd-pedaler några gånger men avskytt dom som pesten.
Har haft problem med höger knä ett tag. Det har blivit mycket bättre sen jag bytte till Speedplay Zero på lvg cykeln. Nu har jag köpt Time Ataq till min mtb, och de känns också bättre för knät än platta som jag haft hittils. Gissar på att man kan hamna med foten i fel position med plattta och då sitter den fast ganska bra med Stealth sulor på skruvar, vilket förmodligen är vad som gör att man kan få ont om man har problem med knäna. Men det beror ju såklart vad man har för typ av knäproblem också.

Fördelen med SPD?
Haha. Skämtare där. Eller menar du till spinningen?
skämtar aldrig, spd pedaler som passar både spd skor och vanliga är det bästa för nybörjare som aldrig använt spd innan, tro det eller ej alla är inte proffs på happyride, som du verkar vara. Alla är inte heller finniga 20 åringar med bra balans som du verkar inneha. Börjar man sent med SPD på MTB i skogen och då över plus 40 så har man också sämre balans och då är det också bra att ha både och. Balansinnet tar längre tid att vänja vid något nytt när man blir äldre. När man sedan är van kan man köra med ren SPD.

Senast ändrad:

FredriCX

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
skämtar aldrig, spd pedaler som passar både spd skor och vanliga är det bästa för nybörjare som aldrig använt spd innan, tor det eller ej alla är inte proffs på happyride, som du verkar vara. Alla är inte heller finniga 20 åringar med bra balans som du verkar inneha. Börjar man sent med SPD på MTB i skogen och då över plus 40 så har man också sämre balans och då är det också bra att ha både och. Balansinnet tar längre tid att vänja vid något nytt när man blir äldre. När man sedan är van kan man köra med ren SPD.
🤣😂😉👍

kais01

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Pedaler med spd på bara ena sidan är ju ungefär det läskigaste som finns i skogen.
ja! då är det enligt mig bättre att när man önskar platttisar sätta på en låtsaspedal-plastplatta med spd-fäste under, säljs på välsorterade ställen. går väl förresten lätt att tillverka själv.

eller köpa pedaler med bajonettfäste, då byter man efter önskemål pedal efter dagsform. tar väl ett tiotal sekunder.

s

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Here we go again...
Detta har avhandlats tidigare.
För ett par år sedan presenterades följande, i mitt tycke mycket gedigna, undersökning med en väldigt genomarbetad tabell:

...
He he.

Kan väl passa på att inflika att jag inte blivit särskilt klokare med åren. Satt just och funderade på om jag skall skruva av plattisarna och testa spd (= Time för min del) igen. Har lite problem med ett knä som jag misstänker kan bero på att jag emellanåt kör med foten i knasig vinkel på grund av den fria placeringen på plattisarna. Med iklickat så blir spelrummet betydligt mindre. D.v.s. fördel, man sitter fast...

Pfaff

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Here we go again...
Detta har avhandlats tidigare.
För ett par år sedan presenterades följande, i mitt tycke mycket gedigna, undersökning med en väldigt genomarbetad tabell:

😂
Finns det nåt ämne som inte avhandlats på Happy tidigare?
Vilken räser skall jag köpa?
Är denn hybrid lämplig?
Däck med grepp i skogen?

samt ett par nya ämnen till jag inte just kan komma på... 😊

Rattnalle

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
ja! då är det enligt mig bättre att när man önskar platttisar sätta på en låtsaspedal-plastplatta med spd-fäste under, säljs på välsorterade ställen. går väl förresten lätt att tillverka själv.

eller köpa pedaler med bajonettfäste, då byter man efter önskemål pedal efter dagsform. tar väl ett tiotal sekunder.
Det tar ju också säkert en halv minut att byta vanliga pedaler med en insexnyckel.

GoranS

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
😂
Finns det nåt ämne som inte avhandlats på Happy tidigare?
Vilken räser skall jag köpa?
Är denn hybrid lämplig?
Däck med grepp i skogen?

samt ett par nya ämnen till jag inte just kan komma på... 😊
Tror inte den ytterst relevanta frågeställningen ”Vilken enhjuling är lämplig att köra downhill nedför Mont Blanc med och bör jag äta prinsesstårta eller rotmos och fläsk när jag gör det?” har avhandlats.

jonte987

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Kanske inte men "vilken dödsenduro är bäst för vasan?" Är frekvent. Ovan kommer nog också för eller senare

Örjan Lax

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Tror inte den ytterst relevanta frågeställningen ”Vilken enhjuling är lämplig att köra downhill nedför Mont Blanc med och bör jag äta prinsesstårta eller rotmos och fläsk när jag gör det?” har avhandlats.
På A svarar jag Nimbus Oracle och på B gissar jag prinsesstårta. Med kungsgelé! 👑

ejma

Aktiv medlem
Fördelen med SPD?
Shimano SPD har två olika cleats. SH-SM51 (standard) och SH-SM56 (multi directional release).
SH-SM51 frigörs genom att vrida hälen utåt. Skon sitter stadigare.
SH-SM56 kan frigöras genom att vrida foten eller dra den åt sidan. Nackdelen är att skon kan hoppa loss om skon slår mot en sten eller rot. Känslan är lite sladdrigare än SH-SM51.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer