Förhållande mellan bredd på däck och fälg

Jay Jay

Medlem
Jag har lite funderingar kring vilken fälgbredd som är bäst för olika däcksbredder. Spelar typ av åkning in för svaret? Jag ska hur som helst mest cykla på stigar. Det spannet jag själv mest är intresserad av är däckbredd på 2,2-2,5”. Vad är då optimal fälgbredd och var ligger brytgränserna upp och ner i storlek?

Antracith

Ny medlem
Jag håller själv på och klurar på detta. Kommer att köra på 30 mm innerbredd i mina fälgar och har då fått rådet att sikta mot 2,4" i däckbredd. Också inne på stigcykling.
Läste lite i detta test också https://www.ambmag.com.au/feature/whats-the-best-mtb-rim-width-484569/page0

Ju fetare däck - ju lägre lufttryck kan du ha utan att riskera fälgarna och ändå behålla bra grepp. Dock vill du inte ha för breda däck i jämförelse med fälgen, då kan det bli rätt instabilt och däcken vill nästan kränga av fälgen när du svänger - ingen kul känsla

MatteXC

Ny medlem
25 och 2.35 funkar fint det med, bästa kombon jag har är 24 mm och 2.35 Magic Mary, men det beror ju säkert på däcket också...

Senast ändrad:

Jay Jay

Medlem
MatteXC sa:
25 och 2.35 funkar fint det med, bästa kombon jag har är 24 mm och 2.35 Magic Mary, men det beror ju säkert på däcket också...
Har 25mm nu och vet att 2,25 fungerar där. Mer fundersam om de fungerar bra på 30 eller om profilen då blir dålig? Men det sa du ju att det gjorde... är 30mm m a o sweet spot?

liveforthis

Aktiv medlem
Kört nobby nic 2.35 på i30 fälg och tyckte iaf då att casingen blev bredare än dubbarna hade sen samma däck på i24 fälg och blev mycket bättre profil. Dock är väl nobby nic det enda däcket jag fått det "problemet" med. Kör annars allt från 2.25-2.6 på i30 utan några problem, och kör i41 till 2.6-3.0 däck.

Smedfan

Medlem
Har testat Specialized Ground Control 2,3"
på lite olika fälgar.

ID. Dubb. Casing.
19. 57. 54
25 58. 56
29. 58. 57
40. 58. 61

Allt mätt på använda däck som suttit på ett bra tag och körts med.
Tryck vet i sjutton, men lagom......

19mm kändes sådär.
Profilen var oxså sådär.
Goast var 40mm, kunde gå ner rejält i tryck där. Men casingen stack ut lite väl mycket.

Tycker personligen att 25-29mm blev bäst.
På 40mm satte jag på GC 2,6" blev 65mm utvändigt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer