Förklara det där med navväxlar

h-man

Medlem
Förklara det där med navväxlar
Nån som kan hjälpa en idiot lite på vägen?

Varför är inte navväxlar mer populärt på framför allt vinterpendlare? För tungt? Är det nån skillnad i t.ex driftsäkerhet osv mellan 3,5,7,8 växlat? Nåt annat man bör tänka på vad gäller det här när man mentalt börjar bygga en slitvarg som ska rulla 10km*2 ett par dagar i veckan under den mörka delen av året?
 

dabac

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
Växelnav är tyngre. När de väl behöver servas är det pyssligare. Växelnav funkar bara med vissa växelväljare. De är ofta begränsade i spann och steg i utväxling. Så var det det där med gaffeländar/kedjespänning också.

Kan kombineras med heltäckande kedjeskydd. Tjock kedja och tjocka kuggar ger lång livslängd. Visst finns det en del nöjda användare ändå.
 

Brando

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
Lathet: Navväxel ,tungkörd o underhållsfri.

Pedanten: Öppna växlar,lättkörd men krävande underhåll.

Föredrar det sistnämnda att ha lägst Deorekomponenter m. rejäla skärmar och hålla rent veckovis särskilt kedjan o drivorna. :)
 

h-man

Medlem
Förklara det där med navväxlar
Jämfört med SS så måste det väl ändå betraktas som ett en fördel med navväxlar med möjligheten att variera utväxling (om än begränsad jämfört med öppna växlar)?

Hur mkt borde jag rengjort veckovis i vintras för att hållt mina 105komponenter på gott humör? En sväng med ljummet vatten och diskborste ibland hade kanske gjort mirakel?

Gaffeländar? Kedjespänning? känns som om det är mer pyssel än jag trodde. Kan det vara ett alternativ att ha typ nåt 9 delat bak och bara en klinga fram? Vad använder cykelbuden på vintern?
 

DIRAVI

Ny medlem
Förklara det där med navväxlar
h-man skrev:
-------------------------------------------------------
> Jämfört med SS så måste det väl ändå
> betraktas som ett en fördel med navväxlar med
> möjligheten att variera utväxling (om än
> begränsad jämfört med öppna växlar)?

Joviss, men jämfört med SS är det åkså mer underhållskrävande, och mycket tyngre.


>
> Gaffeländar? Kedjespänning? känns som om det
> är mer pyssel än jag trodde. Kan det vara ett
> alternativ att ha typ nåt 9 delat bak och bara en
> klinga fram? Vad använder cykelbuden på vintern?

Min sambo kör 8X1 på sin cykel, fungerar klockrent.

Cykelbuden kör fastväxel, men de har betydligt starkare ben än mig ;)
 

toshiba

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
Brando nämnde det väl redan, men det är större effektförlust i en navväxel, ca 8%. Det ska väl inte spela nån roll egentligen, men bara att man vet om det gör att det känns jobbigt.
 

CathastrophiX

Ny medlem
Förklara det där med navväxlar
Jag har kört navväxlat i två år nu, Nishiki 307:a med navdynamo.
Ingen räser kanske, man jag är helnöjd och pendlar 42 km om dan.
Nött ut en kedja, men annars har det varit helt bekymmersfritt.
Busch & Müller IQ Cyo framlampa med 2 batteridrivna XM-L lampor som komplement.
Visst skulle man vilja ha en snabbare cykel, men det är så j-la praktisk med skärmar, pakethållare, rullbroms, stöd och lås.
 

Brando

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
h-man skrev:
-------------------------------------------------------

> Hur mkt borde jag rengjort veckovis i vintras för
> att hållt mina 105komponenter på gott humör? En
> sväng med ljummet vatten och diskborste ibland
> hade kanske gjort mirakel?

Ta av kedjan med snabblänk o snabbspola försiktigt rent hela cykeln,gör rent o smörj kedjan ordentligt sen sätta på igen är väl inte så jobbigt annars är navväxel bättre val mer tid till annat. :)
 

pavement

Medlem
Förklara det där med navväxlar
Jag åretruntpendlade ett par år med 8vxl nexusnav. Det fungerade bra i början men trots service känns det allt mer som ett gammalt tröskverk. Verkningsgraden är nu 50% på de lägre växlarna skulle jag tro. Inget jag skulle välja igen..

Shimanos navväxlar är nog främst designade för stadscykling på sommarhalvåret, alternativt användas på sydligare breddgrader.
 

Rock

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
SRAMs 5 och 7-växlade system har bra kvalitet på naven men reglage och klickboxar är katastrofalt dåliga, framför allt under vintern.

Shimano Nexus fungerar bra förutsatt att navet fettas om invändigt 1-2ggr per år. Det gäller framför allt på de naven med fotbroms, de naven med rullbroms håller mycket bättre/längre utan service.
 

Kneecap

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> SRAMs 5 och 7-växlade system har bra kvalitet på
> naven men reglage och klickboxar är katastrofalt
> dåliga, framför allt under vintern.

Dessutom är reglage/klickboxarna hutlöst dyra..

>
> Shimano Nexus fungerar bra förutsatt att navet
> fettas om invändigt 1-2ggr per år. Det gäller
> framför allt på de naven med fotbroms, de naven
> med rullbroms håller mycket bättre/längre utan
> service.

7 Delade nexus har ju haft sin beskärda del av frysta wirar.. även med nordicspec..
 

Martina

Medlem
Förklara det där med navväxlar
Har ett 7-växlat Nexusnav med fotbroms på en av mina cyklar och det har fungerat bra sen 1997, men nu har det packat ihop. Tänkte att jag skulle öppna och se om jag kunde fixa det, men det var många delar därinne. En vanlig växel hade jag kunnat fixa själv men den här får jag nog lämna in.
 

DIRAVI

Ny medlem
Förklara det där med navväxlar
Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, men dom brukar inte haverera av det som SRAM
> ofta gör. Testa att ha lite glykol i höljet

Själv brukar jag, i alla virehöljen vintertid, använda såndär olja man har i låsen på bilen för att förhindra att de fryser.

Altså inte lås-sprej som man har för att tina dem, utan lås-olja som man har i förebyggande syfte, det har fungerat klockrent de senaste 20 åren eller så.
 

bengt

Ny medlem
Förklara det där med navväxlar
En kedjeväxeln från 97. sjudelad kanske 8 minns inte.
Hur många kedjor kassetter och drev och vajrar, hade du inte gjort av med på 14 år.


Martina skrev:
-------------------------------------------------------
> Har ett 7-växlat Nexusnav med fotbroms på en av
> mina cyklar och det har fungerat bra sen 1997, men
> nu har det packat ihop. Tänkte att jag skulle
> öppna och se om jag kunde fixa det, men det var
> många delar därinne. En vanlig växel hade jag
> kunnat fixa själv men den här får jag nog
> lämna in.
 

bengt

Ny medlem
Förklara det där med navväxlar
Jag har kört med min dotter 7-delade Nexus.

En av växlarna är väl något slags direktväxel och känns rätt rapp, de övriga känns som tramissionen var gjord av tuggummi, alltså för mej som är van vid kedjeväxlar.
 

Martina

Medlem
Förklara det där med navväxlar
Så sant. Jag har varit nöjd med mitt Nexusnav på cykeln jag använt till affären, tågstationen och puben. Har oljat den nån gång ibland men annars har den varit underhållsfri.

bengt skrev:
-------------------------------------------------------
> En kedjeväxeln från 97. sjudelad kanske 8 minns
> inte.
> Hur många kedjor kassetter och drev och vajrar,
> hade du inte gjort av med på 14 år.
>
>
> Martina skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har ett 7-växlat Nexusnav med fotbroms på en
> av
> > mina cyklar och det har fungerat bra sen 1997,
> men
> > nu har det packat ihop. Tänkte att jag skulle
> > öppna och se om jag kunde fixa det, men det var
>
> > många delar därinne. En vanlig växel hade
> jag
> > kunnat fixa själv men den här får jag nog
> > lämna in.
 

Gurra

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
på en Nexus 8 eller Alfine 8 är 5an direktväxel.
Ett Alfinenav har något högre friktionsförluster än en REN utanpåliggande växel. Sköter du inte om och tvättar dina kransar och kedja så sjunker verkningsgraden en hel del och du får inte ut särskillt många mil. som sagt: Latmasken vs pedanten, eller hur bråttom har man egentligen?

Har kört Alfine i två år snart. Helnöjd!
 

rikard

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
Det är stor skillnad på olika nav. alfine är klart trevligare än nexus, och rohloff spelar i en liga helt för sig själv.
 

Frolicc

Ny medlem
Förklara det där med navväxlar
Förstår inte hur ni lyckas slita så på grejerna. Till förra jobbet cyklade jag året om på en gammal 7 växlad hoj. Tvättad blev den aldrig men en gång på våren fick den nya biltema bromsbelägg. Knappast jobbigt med underhållet.

När jag körde cykelbud hade vi också utanpåliggande växlar. Niodelat, en eller två klingor fram. Kan inte minnas några direkta slitage eller underhållsproblem.
 

John Blaze

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
Det är stor skillnad på olika navväxlar. Nav med 2 och 3 växlar har ungefär samma verkningsgrad som utanpåliggande växelsystem. SRAM T3 är kanon om man vill ha en lättrampad cykel som kräver minimalt underhåll. Kör man med den klassiska friliggande växelwiren får man ett system med 100% driftsäkerhet vid minusgrader.
 

Lasse

Medlem
Förklara det där med navväxlar
Jag har en billig helstel enväxlad 29" som jag funderar på om den skulle kunna bli roligare, främst på transportsträckorna. Vilka 2-3-växlade skivbromsnav borde jag kolla upp?
 

Gurra

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
Kan tillägga att Alfine navet (wh-s501) rullar fan bättre än det mesta där ute. Plus för att det är knäpptyst när man rullar, det är ett nållager som sköter grepp/rull och inte "klicketiklack"-klackar
 

DIRAVI

Ny medlem
Förklara det där med navväxlar
John Blaze skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är stor skillnad på olika navväxlar. Nav
> med 2 och 3 växlar har ungefär samma
> verkningsgrad som utanpåliggande växelsystem.
> SRAM T3 är kanon om man vill ha en lättrampad
> cykel som kräver minimalt underhåll. Kör man
> med den klassiska friliggande växelwiren får man
> ett system med 100% driftsäkerhet vid
> minusgrader.

Förutom när det bildas kondens i dem, som fryser.
Och förståss att fettet åldras och tappar sin temperaturstabilitet på några år, och då tål de inte heller kyla.
 

Tant_Trek

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
pavement skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag åretruntpendlade ett par år med 8vxl
> nexusnav. Det fungerade bra i början men trots
> service känns det allt mer som ett gammalt
> tröskverk. Verkningsgraden är nu 50% på de
> lägre växlarna skulle jag tro.

Några frågor från en okunnig men nyfiken:

1. Hur märker man att verkningsgraden på växlarna minskar, och vad beror det på? Slitage inne i växeln?

Jag har kört Nishiki 608 med Nexus 8-växlat i tre år, har ganska kort väg till/från jobbet, bara 6 km enkel. Cykeln är ju tung och trög, men på så kort sträcka är det väl OK. Underhållet som krävts har knappt varit mer än att pumpa däcken och olja kedjan, nån pliktskyldig tvätt emellanåt också.
Men, för ett tag sedan började kedjan hoppa av, såg att den blivit duktigt lång så jag kortade en länk för ca 2 månader sen. Men nu igår hoppade den igen. Inte hela världen, men det är ju duktigt skitigt att lägga på den igen, särskilt när man cyklar i kläder som man inte vill skita ner för mycket.
2. Vad beror "avhoppen" på?
 

John Blaze

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
DIRAVI skrev:
-------------------------------------------------------
> John Blaze skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är stor skillnad på olika navväxlar. Nav
> > med 2 och 3 växlar har ungefär samma
> > verkningsgrad som utanpåliggande växelsystem.
> > SRAM T3 är kanon om man vill ha en lättrampad
> > cykel som kräver minimalt underhåll. Kör man
> > med den klassiska friliggande växelwiren får
> man
> > ett system med 100% driftsäkerhet vid
> > minusgrader.
>
> Förutom när det bildas kondens i dem, som
> fryser.
> Och förståss att fettet åldras och tappar sin
> temperaturstabilitet på några år, och då tål
> de inte heller kyla.

De detaljer som kan frysa fast (klackar m.m.) smörjs med olja.
 

John Blaze

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
Tant_Trek skrev:
-------------------------------------------------------
> pavement skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag åretruntpendlade ett par år med 8vxl
> > nexusnav. Det fungerade bra i början men trots
> > service känns det allt mer som ett gammalt
> > tröskverk. Verkningsgraden är nu 50% på de
> > lägre växlarna skulle jag tro.
>
> Några frågor från en okunnig men nyfiken:
>
> 1. Hur märker man att verkningsgraden på
> växlarna minskar, och vad beror det på? Slitage
> inne i växeln?

Verkningsgraden sjunker vanligtvis inte.

> Jag har kört Nishiki 608 med Nexus 8-växlat i
> tre år, har ganska kort väg till/från jobbet,
> bara 6 km enkel. Cykeln är ju tung och trög, men
> på så kort sträcka är det väl OK.
> Underhållet som krävts har knappt varit mer än
> att pumpa däcken och olja kedjan, nån
> pliktskyldig tvätt emellanåt också.
> Men, för ett tag sedan började kedjan hoppa av,
> såg att den blivit duktigt lång så jag kortade
> en länk för ca 2 månader sen. Men nu igår
> hoppade den igen. Inte hela världen, men det är
> ju duktigt skitigt att lägga på den igen,
> särskilt när man cyklar i kläder som man inte
> vill skita ner för mycket.
> 2. Vad beror "avhoppen" på?

Troligtvis behöver du en ny kedja. Behöver man korta den är den utsliten.
 

Perra-G

Medlem
Förklara det där med navväxlar
+1 på 3-växlade SRAM T3 / Torpedo 3vxl.

Kör dessa till vardags i ur och skur. Reglaget är väldränerat och fryser därför inte. Vajern löper maximal sträcka utan hölje och kläggar/fryser inte ihop. Systemet är lätt att justera, högre verkningsgrad och lägre vikt än naven med fler växlar.

Dagens fråga: När får vi se ett tredelat nav utan fotbroms men med skivbromsfäste? - Vill ha i skogen!!
 

Rooskilj

Medlem
Förklara det där med navväxlar
Kastar in en navväxelfråga. Jag har fått låna min mors cykel för att köra runt barnet i typ ett år nu. Problem har dock uppstått eftersom cykeln (tantcrescent med 4växlad nexus) inte riktigt håller för att trampa på nåt annat sätt än damförsiktigt. För nån månad sen lossnade växelknappen (den som sitter på växelväljaren och växlar ner) något som gjort min sambo lite irriterad då växeln som är i är fjärde... Hur i hela hellsefyr växlar man ner manuellt utan att använda väljaren? Skulle behöva lite hjälp då jag väntar på ny väljare, men det verkar ta lite tid att få tag i en ny.


Snälla bullen hjälp mig.
 

h-man

Medlem
Förklara det där med navväxlar
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Sedan finns såklart Sturmey-Archers treväxlade
> fastnav. Det måste ju vara optimalt för
> fixiependling eller -randonnee!

Jag fattar inte. Hur kan det vara både treväxlat OCH fixed? Växlar man genom att bromsa lätt som på såna där tvåväxlade nav från 70talet?
 

leloy

Medlem
Förklara det där med navväxlar
h-man skrev:
-------------------------------------------------------
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sedan finns såklart Sturmey-Archers
> treväxlade
> > fastnav. Det måste ju vara optimalt för
> > fixiependling eller -randonnee!
>
> Jag fattar inte. Hur kan det vara både treväxlat
> OCH fixed? Växlar man genom att bromsa lätt som
> på såna där tvåväxlade nav från 70talet?

vadå? det är ju inget konstigt?.. bara för att det är fixed behöver det inte betyda växellöst. precis som att det inte behöver vara bromslöst :) de fixerade SA-naven uppfanns på typ 50-talet. växlar gör man med en liten spak.
 
Förklara det där med navväxlar
Jag vet inte exakt hur de 4-växlade ser ut, men om de som de 3-växlade har en liten "klickbox" på högeraxeln brukar det finnas en justerskruv som vajern går genom. Den kan du skruva ut, så kan du kanske få ner växeln ett steg. Annars kan du öppna boxen (går iaf på SRAMs klickboxar) och spänna vajern mer, sen finjustera med justerskruven.

Om det är som på Nexus-nav, att vajern fästs inne på navet bredvid bakkransen, borde det gå att ta loss vajern från navet genom att haka ur en liten mutter med fläns ur en arm på navet (kolla hur allt sitter så du får dit det rätt igen) och flytta muttern lagom längre upp på vajern.

Antar att målet är att lägga växeln i ett enda fast men lagom läge.
 

pirx

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
Över 2 år sedan senaste inlägget, och ngt har säkert hänt under tiden.

Så, någon som vet hur verkningseffektiva navväxlar är nuförtiden?
Vilka modeller är bäst, och hur bra är de då jämfört med vanliga växlar?

Är det fortfarande mest effektivt om man väljer ett nav med så få växlar
som möjligt, och utan fotbroms?

/ alex

Lite OT men, varför har räsers och mtbs olika sorters växlar?
Är MTBväxlar hållbarare?
Är räserväxlar mer "effektiva"?
 

heklamama

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
Torpedo triplex (Dreigang) är fina grejjor.
(Federico brukar köra med dessa)
Har en direktväxel om jag inte minns fel.

Dessvärre ej längre i produktion.
Men det borde finnas tjogvis med kvarglömda cyklar utrustade med sådana.
Brukar ligga i containrar när bostadsrättsföreningar har städdagar....
 

pirx

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
heklamama skrev:
-------------------------------------------------------
> Torpedo triplex (Dreigang) är fina grejjor.
> ...
> Dessvärre ej längre i produktion.
> ...
> Brukar ligga i containrar när
> bostadsrättsföreningar har städdagar....

Googlade lite på det. Ser supergammalt ut.
Då borde det finnas moderna i produktion som är bättre tycker man?
Eller tycker man fel då?

Blir det, som vissa påstår, bara sämre och sämre med alla nymodigheter? :)

Har inte riktigt tid att leta i containrar heller hehe.
 

jlehtinen

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
Har pendlat med shimano Alfine8 nu 3 år (kanske 4000-5000km totalt) och den har funkat bra året om. Servat en gång (öppnade navet och badade hela växelvärket i ATF). Tycker att verkningsgraden är samma som 3 år sen... man känner att navet är lite trögare jämfört till väll smörjat och tunad kedjeväxeln.

Här kan man läsa mer om IHGs: http://hubstripping.wordpress.com/geared-hubs-vs-derailleur/
 

dabac

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
pirx skrev:
-------------------------------------------------------
> Över 2 år sedan senaste inlägget, och ngt har
> säkert hänt under tiden.
>
> Så, någon som vet hur verkningseffektiva
> navväxlar är nuförtiden?
> Vilka modeller är bäst, och hur bra är de då
> jämfört med vanliga växlar?
>
> Är det fortfarande mest effektivt om man väljer
> ett nav med så få växlar
> som möjligt, och utan fotbroms?
>
> / alex
>
> Lite OT men, varför har räsers och mtbs olika
> sorters växlar?
> Är MTBväxlar hållbarare?
> Är räserväxlar mer "effektiva"?

Ju fler växlar i en navväxel desto fler rörliga delar går det åt. ju mer delar som ska röra på sig desto större förluster. Visserligen kan man minska förlusterna genom att införa bättre lager, finare toleranser och andra smörjsystem. Men för samma grad av mekanisk nivå så kommer färre = bättre (ur effektivitetssynpunkt) fortsätta vinna.

Jämförelsen navväxlar och utanpåliggande växlar blir alltid jobbig eftersom den varierar med driftstillståndet.
Utanpåliggande - när den är som bäst - bör slå navväxlat förutom på direktväxeln.
ÅAS kanske idealfallet inte är så himla många procent av det normala brukandet att det faktiskt spelar ngn roll. Och om matchen står mellan en lagom skitig kedja som löper lite sådär halvsnett och ett växelnav så är det nog inte så lätt att tippa vinnaren längre.
Eller så kanske växelnavet är överfyllt med fett eller en olja som blir riktigt trög vid kyla. Då är det bara att riva tipskupongen igen.

Räser kontra MTB är väl främst det att inom MTB så kan förhållandena ändras fortare än för lvg,så man föredrar att ha ett större spann lätt tillgängligt på kassetten.
Och det gör inte så mycket om kadensen hamnar lite fel för 20 m längre fram på stigen är det nåt annat som stör ut rytmen ändå.
På lvg har man många fler tillfällen att ligga och mala en stund, så det finns mer att vinna på att ha tillgång till precis "rätt" kadens. Och vägar går som regel inte lika snabbt från platt till brant som stigar kan göra.

Men det finns gott om folk som har blandat friskt genom åren. Touringcyklister som vill ha bockstyren och MTB-drivlinor för att kunna veva tungt lastade hojar över höga bergspass. DH-cyklister som körde med räserbakväxel för att den blev lite stummare...
 

Graj

Ny medlem
Förklara det där med navväxlar
Jag tycker min deor drivlina (förutom vevpartiet) på pendlaren håller sig utan problem i ganska många vintrar i stadstrafik.
Cykeln står inomhus på grund av stöldrisken och brukar grovtvättas/ sköljas av en till två gånger om månaden under vintern. Det är sällan oavsett väglag som drivlinan är orsak till problem. Vanligaste problemet för mig vid vinterpendling är frusna vajrar, oftast orsakade av vatten efter månadens tvätt...
i det stora hela så har jag aldrig bytt till navväxlar eftersom jag inte tycker det är några problem med mina utanpåliggande.
 

Prästbol

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
Körde cykelvasan med min sambos MTB med Nexus 7 och imponerades av den klockrena funktionen. Jag bygger därför om min MTB till Nexus 7 till nästa säsong. Jag behöver inte större växelspann och hittar i övrigt inga nackdelar av betydelse med att ha navväxel på MTB. Fördelarna överväger enligt mitt sätt att se det.

Sedan återstår att se om det begagnade navet jag köpt håller.
 

pirx

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
Prästbol skrev:

> Sedan återstår att se om det begagnade navet jag
> köpt håller.

Var letade du nav och var köpte du det?

Kan du kort berätta hur du tänker bygga om MTBn? Alltså momenten.
Typ:
1: bygga ett hjul med navet
2: byta vevpartiet från X till Y
3: fixa kedjesträckare

Så enkelt eller? (guess not?)

@dabac, tack för det uttömmande svaret! :)
 

Prästbol

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
> Var letade du nav och var köpte du det?

Komplett begagnat hjul med rätt kraftig fälg, från Cykelmästaren.

> Kan du kort berätta hur du tänker bygga

Enkelt. Har en äldre stålram med horisontella dropouts. Jag ska böja till ramen så att bakgaffeln passar navet och sedan är det bara att montera bakhjulet. Sedan ska vevpartiet bytas till ett nytt avsett för navväxlade cyklar (från biltema).

(Kedjespännare kan inte användas med fotbroms, så har man annan ram får man fila upp dropouten lite och ev använda halvlänk för att få till kedjespänningen)
 
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer