Förklara det där med navväxlar

Pqz

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
(Kedjespännare kan inte användas med fotbroms, så har man annan ram får man fila upp dropouten lite och ev använda halvlänk för att få till kedjespänningen)
Sanning med viss modifikation. Hade en DBS med Sachs 2*3 på 80-talet. Den hade fotbroms. Och kedjesträckare. Och trumbroms.
 

kais01

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
rätt udda lösning ändå på shimanos flerväxelnav att inte ha någon direktväxel, utan den växel som ligger närmast direkt innebär att minst två planetväxlar är seriekopplade.

när det gäller den antika trådfrågan är väl svaret att det är populärt med navväxlar på pendlare och vinterpendlare. helt begränsat underhåll är det stora plusset.

men när det väl skiter sig inne i navet är det jobbigt på riktigt. inget jag skulle använda på cykeltouring. och trögt går det.
 

MagerValp

Aktiv medlem
Förklara det där med navväxlar
Har haft Alfine 11 och Gates Carbon på pendlarcykeln de senaste fem åren. Underhållet har bestått av att byta bromsbelägg ett par gånger och att spola av remmen med vatten. Börjar bli dags att byta växelvajer så det får väl läggas till listan. Oslagbart smidigt, tror aldrig jag kommer vilja ha något annat till vardags.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer