Förlänga sadelstolpe istället för att byta den?

Hej!
Har en gammal mountainbike jag tänkte cykla lite skog med.
Sadeln är aningen för låg. Cykeln funkar bra, men sadelstolpen är fastrostad utanför räddning. Den kmmer inte gå att få loss.
Kan man sätta en adapter eller annan stolpe ovanpå på något sätt? Då kommer jag undan att byta den och jag får höjden jag vill ha.
Har dessvärre ingen svets så det får ordnas på annat sätt.

Tacksam för hjälp.

Mvh!

Salabaladala

Aktiv medlem
Låter inte... optimalt. Finns vissa våldsmetoder du kan testa, t.ex. sätta stolpen i ett skruvstäd och snurra på hela cykeln. Eller varför inte testa rörtång? Dom nyper ju rätt hårt.

darkforce

Aktiv medlem
allt går men att mickla med o få på en annan stolpe över den gamla är lika mycke trassel som att kapa befintliga stolpe 3-4 cm ovanför ramen nått stärkande i kroppen o sätta sig ner o fila alt ta ett järnsågblad o såga ett längsgående spår i stolpen så spänningen släpper i stolpen o sen rycka ur o montera ny stolpe med montagefett

NLC

Aktiv medlem
Är det alu-alu, alu-stål, stål-stål i ram och stolpe? Beroende på material är olika metoder lämpliga.

Låter inte... optimalt. Finns vissa våldsmetoder du kan testa, t.ex. sätta stolpen i ett skruvstäd och snurra på hela cykeln. Eller varför inte testa rörtång? Dom nyper ju rätt hårt.
Jag har redan läst om sådana lösningar. känns osannolikt. Tog bort själva sitsen och slog träbit med slägga. Inget hände.
allt går men att mickla med o få på en annan stolpe över den gamla är lika mycke trassel som att kapa befintliga stolpe 3-4 cm ovanför ramen nått stärkande i kroppen o sätta sig ner o fila alt ta ett järnsågblad o såga ett längsgående spår i stolpen så spänningen släpper i stolpen o sen rycka ur o montera ny stolpe med montagefett
Kan man köra vinkelslip lodrätt tror du? Med tungan rätt i mun.

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag har redan läst om sådana lösningar. känns osannolikt. Tog bort själva sitsen och slog träbit med slägga. Inget hände.
Dränk allt i wd40, vänta till nästa dag. Kläm åt stolpen i skruvstycket och vrid med hela cykeln. Du får en helt enorm hävarm. Det är den minst osannolika metoden..

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer