Förlänga styrrör till gaffel?

DarthVidar

Aktiv medlem
Hej!

Hur förlänger man ett styrrör till en framgaffel på bästa sätt? Behöver förlänga det ca 2-3cm. BBB har ju någon lösning men finns det flera sätt och vilket är bäst? Någon som har koll?

Ha det fint!

/Markus

Senast ändrad:

dabac

Aktiv medlem
På 1 1/8" styrrör i metall så kan du antingen använda en quill stem adapter som fäster invändigt eller en steerer tube extender som nyper om utsidan.
För kolfiber så är det nog bara den utvändiga som kan komma på tal.
En quill stem adapter kan i teorin användas även om skarven mellan styrrör och extender hamnar i/under det övre styrlagret.
Notera att många ifrågasätter det lämpliga i att förlänga styrrör ÖHT, och särskilt för cyklar som förväntas användas hårt/energiskt/ofta/länge.

DarthVidar

Aktiv medlem
Bra att du påminde mig dabac, det är ett 1 1/8" styrrör i metall som skall förlängas (känns ju som en något relevant detalj)!

Vilken metod är bäst att använda sig av? Quill adapter eller en utanpåliggande adapter (om det nu går att säga)? Styrröret sticker upp 2 centimeter ovanför övre styrlagret (+tätbrickan).

/Markus

Senast ändrad:

dabac

Aktiv medlem
DarthVidar skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra att du påminde mig dabac, det är ett 1 1/8"
> styrrör i metall som skall förlängas (känns ju
> som en något relevant detalj)!
>
> Vilken metod är bäst att använda sig av? Quill
> adapter eller en utanpåliggande adapter (om det
> nu går att säga)? Styrröret sticker upp 2
> centimeter ovanför övre styrlagret
> (+tätbrickan).
>
> /Markus

I så fall röstar jag på en quill stem.
2 cm är betydligt mindre instick än vad som rekommenderas för de som nyper om utsidan.
Se till så att du får rätt storlek bara. De finns både för 1" och 1 1/8" styrrör.
Och det kan vara lite svårt att hålla reda på vad som är inner- och yttermått.
Måttet som anges för extendern är oftast måttet på styrröret den ska in i, och inte på delen du köper.
Alltså, ett 1 1/8" styrrör är som regel 1" i innerdiameter. Till en sån ska du (antagligen) ha en 1 1/8" quill, som inte alls är 1 1/8", utan 1" i ytterdiameter på insticket.

En 1" quill brukar vara 7/8" i ytterdiameter för att passa inuti ett 1" styrrör.

dabac

Aktiv medlem
Just precis!

BBB-varianten var ju trevligt tydlig i vilka diametrar det handlade om. Tror att det är exakt en sån som jag har på pendlaren. Vill du inte ha det fulla utsticket så plockar du av några av ringarna och trycker ner den lite till. Funkar fint om bara styrröret är tillräckligt långt.
(sen lagom tills dess du vill prova sätta styret lite högre har du förstås ohjälpligt slarvat bort dem, och så får du skaffa en riserstam istället...)

Origin är kanske lite prydligare, men ger mindre justermån.

Blev du nöjd Markus? Har precis köpt en gaffel som passar perfekt för det hjul och den ram jag tänkt den till. Dock hade jag glömt detaljen att man bör ha ett styre på cykeln..

DarthVidar

Aktiv medlem
Blev du nöjd Markus? Har precis köpt en gaffel som passar perfekt för det hjul och den ram jag tänkt den till. Dock hade jag glömt detaljen att man bör ha ett styre på cykeln..

Det beror lite på hur man ser på det!

Det sket sig beträffande gaffeln jag köpte förläggaren till och det slutade med att jag sålde gaffeln! Innerdiametern på styrröret var för liten på fox-gaffeln.

Dock fick jag användning för den till en annan gaffel! Den hade styrrör av stål medan fox-gaffeln hade ett styrrör av aluminium vilka, som jag förstått det, generellt sett har tjockare gods och därmed mindre inre diameter. Båda gafflarna hade rakt 11/8” styrrör!

Det beror lite på hur man ser på det!

Det sket sig beträffande gaffeln jag köpte förläggaren till och det slutade med att jag sålde gaffeln! Innerdiametern på styrröret var för liten på fox-gaffeln.

Dock fick jag användning för den till en annan gaffel! Den hade styrrör av stål medan fox-gaffeln hade ett styrrör av aluminium vilka, som jag förstått det, generellt sett har tjockare gods och därmed mindre inre diameter. Båda gafflarna hade rakt 11/8” styrrör!
Tack för svar. Foxgaffel jag har så då blir det fram med skjutmåttet!

Hälsingland

Aktiv medlem
Det visste jag inte. Måste kolla om det finns nån butik med motsvarande skills här uppe i nordligaste norr.
jbp löser det också om jag inte minns fel, och post har ni väl uppe i norr också? Jag skickade min bakdämp till GBG det gick alla tiders. Men det kostar ju en slant, beror ju på hur mycket du vill lägga på din dämpare. 1500:- vill jag minnas att det gick på om den inte skulle servas samtidigt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har pressat ut ett styrrör ur en Foxgaffel och fått ett nytt tillverkat och ipressat. Funkar hur bra som helst. Men jag har lovat att aldrig sälja gaffeln. Nu är det nog inget problem, är 26". 🤣 Har för mig att jag beskrivit detta tidigare

EpicEra

Ny medlem
Jag har pressat ut ett styrrör ur en Foxgaffel och fått ett nytt tillverkat och ipressat. Funkar hur bra som helst. Men jag har lovat att aldrig sälja gaffeln. Nu är det nog inget problem, är 26". 🤣 Har för mig att jag beskrivit detta tidigare
Pressat ut det själv? Hur gick du till väga, och vart löste du ett nytt styrrör?
Har en gaffel med 2cm kvar, vill gärna också byta ut mitt rör :')

Berk

Aktiv medlem
Om man inte vill ha styret högre ger kombon nedan ästan 2 cm vinst.

78f039f4-b290-4565-8810-a72e00a63f5d_1000x1000.jpg

cane-creek-slamset-premium-zs44-28.6mm-headset-top-assembly-CKG-HSTSLMZSS8K.jpg

Zebb

Aktiv medlem
Du behöver svarva lite verktyg och sedan behöver du en hydraulisk press. Var man hittar ett nytt rör som man dessutom kan lita på vet jag inte...

Kolla angrybikemechanic på instagram. Han är en svensk och åtar sig det jobbet. Sist jag frågade skulle det kosta 1500kr inkl nytt rör.

Berk; bra tips! Har själv en sådan stam av samma anledning! 👍

EpicEra

Ny medlem
Du behöver svarva lite verktyg och sedan behöver du en hydraulisk press. Var man hittar ett nytt rör som man dessutom kan lita på vet jag inte...

Kolla angrybikemechanic på instagram. Han är en svensk och åtar sig det jobbet. Sist jag frågade skulle det kosta 1500kr inkl nytt rör.

Berk; bra tips! Har själv en sådan stam av samma anledning! 👍
Låter som en omständig process, så jag ska testa tipset från Berk :)
Tror kanske till och med det räcker med toppen för min del så.

Berk

Aktiv medlem
Nice! Tror detta kan vara lösningen för mig faktiskt.
Tror dock jag lär köra lite rise på styret men det är jag ok med :)
Tack för tipset!

Styret behöver inte kommer mycket lägre med den här kombon. Infästningen för styret hamnar lite högre på Defy stammen än på de flesta andra.

EpicEra

Ny medlem
Styret behöver inte kommer mycket lägre med den här kombon. Infästningen för styret hamnar lite högre på Defy stammen än på de flesta andra.
Kanske det, men jag har styret rätt högt redan så skulle tippa på att det behövs.
Men det märks :) Börjar med kombon och ser vad jag tycker.

Topp