Förlorad bromsverkan efter okbyte

pontare

Ny medlem
Hej!
Jag är ganska ny till cykelreparation, så ha gärna överseende med att detta kanske egentligen har en uppenbar lösning.

Jag har haft problem med att min cykels hydrauliska skivbromsar varit väldigt skrikande och haft försvagad bromsverkan. Läckande bromsok gissade jag, varpå jag köpte ett nytt. Det som satt var ett Shimano BR-M447 och det jag ersatte det med var ett Shimano BR-MT500. Efter att luftat bromsarna och provat bromsen visar det sig att den inte fungerar alls. Spaken når sitt ändläge och bromsen tar inte överhuvudtaget. Om jag försöker bromsa med fingret på bromskolven så känner jag att den rör på sig litegrann, men långt ifrån så mycket som den borde.

Vad tror ni det kan bero på? Har jag köpt fel bromsok? Har jag en läcka i bromssystemet? Hur hittar jag den isånafall? Har jag totalt misslyckats med luftningen?

Tacksam för svar!

JohanRR4

Aktiv medlem
Jag tror du behöver lufta om bromsarna. Du bör nog även köra igenom hela systemet från oket och inte bara med en tratt från bromshandtaget (om det är det du har gjort)

pontare

Ny medlem
Köpte ett luftningskit som inte innehöll någon tratt, utan istället en 30 cm slang som jag ledde till en plastpåse. Vid oket körde jag med spruta. Vad kan ha gått fel?

Herr Thomas

Aktiv medlem
Du måste ha en tratt uppe vid bromshandtaget, annars blir det väldigt svårt att få in olja utan att det samtidigt kommer in luft i systemet. Det finns gott om videos på YouTube som visar hur det fungerar

Topp