Förmånscykel Crescent Rask R50/Bianchi MTB Nitron 9.4 nått att ha?

cederbusch

Ny medlem
Lånade grannens stigcykel några gånger i somras och tyckte det var ett roligt sätt att röra på mig. Så jag är sugen på att köpa en cykel. Just nu kan jag ta en förmånscykel via jobbet och prismässigt tittar jag på
  • Crescent Rask R50
  • Bianchi Nitron 9.4
Jag kommer sannolikt mest cykla hemifrån och mest på grus/skogsväg och lättare skogsstig. Har MBT-trails några minuter bort, men det är inga avancerade spår (bedömt med min högst novisa erfarenhet). Men visst är det stenigt på vissa ställen. Jag kommer mest cykla för motionens skull, har inga ambitioner om att bli tekniskt avancerad och susa utför berg.

Är någon av dessa nått att satsa på alls? Fattar att de antagligen inte är den allra senaste modellen.

Sneglade lite på en Grand Canyon AL SL 8.0 oxå, men den får jag köpa själv isf.

Skärmklipp.PNG

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Bruttolöneavdrag är sjukt smidigt, och hyfsat ekonomiskt fördelaktigt. MEN ibland blir det en slutsumma kvar att betala. Inte så kul när det är två tusen kvar att betala på en tre år gammal cykel trots att de dragit trehundra i månaden de senaste åren. Kolla villkoren noga.

cederbusch

Ny medlem
Bruttolöneavdrag är sjukt smidigt, och hyfsat ekonomiskt fördelaktigt. MEN ibland blir det en slutsumma kvar att betala. Inte så kul när det är två tusen kvar att betala på en tre år gammal cykel trots att de dragit trehundra i månaden de senaste åren. Kolla villkoren noga.
Jo det vet jag, men man kan ju helt enkelt bara lämna tillbaka hojen då.

Frågan är ju om det är värt pengarna för nån av cyklarna jag nämner.

NickPick

Aktiv medlem
Är det inte bättre att köpa cykeln för dina egna pengar istället för att hyra den? Då kan du ju köpa exakt vad du vill.

cederbusch

Ny medlem
Är det inte bättre att köpa cykeln för dina egna pengar istället för att hyra den? Då kan du ju köpa exakt vad du vill.
Jovisst, men nu hoppas jag på lite feedback på de hojjarna jag angett.
Och jag vet inte exakt vilken cykel jag vill ha. Alla tipsar om olika cyklar hela tiden så nått slags konsensus verkar inte finnas.

eb6991

Ny medlem
Jag har förmånscykel, fick dock välja helt fritt så jag valde precis vilken tillverkare jag ville och specade cykeln själv. Ett jättebra upplägg för mig. Generellt tycker jag att Crescent har en del att jobba på vad gäller MTB och Bianchi är dyra, man får ganska lite cykel för pengarna. Båda dessa är ganska medium-bra specade, Bianchi verkar ha carbonram så du sparar säkerligen en del vikt, även om jag nu inte hittat någon vikt på dem... Men den är också dyrare än Crescent. Låg vikt är alltid trevligt, så jag hade valt den lättaste. I övrigt är de nog ganska jämförbara om man ser till växlar, bromsar osv.

cederbusch

Ny medlem
Jag har förmånscykel, fick dock välja helt fritt så jag valde precis vilken tillverkare jag ville och specade cykeln själv. Ett jättebra upplägg för mig. Generellt tycker jag att Crescent har en del att jobba på vad gäller MTB och Bianchi är dyra, man får ganska lite cykel för pengarna. Båda dessa är ganska medium-bra specade, Bianchi verkar ha carbonram så du sparar säkerligen en del vikt, även om jag nu inte hittat någon vikt på dem... Men den är också dyrare än Crescent. Låg vikt är alltid trevligt, så jag hade valt den lättaste. I övrigt är de nog ganska jämförbara om man ser till växlar, bromsar osv.
12 kg tror jag Bianchin ligger på. 120 mm slaglängd på gaffeln oxå jämfört med Crescents 100.

eb6991

Ny medlem
Verkar vara lite olika spec beroende på årsmodeller också så kolla exakt vilka modeller det handlar om.

moros

Aktiv medlem
Cykeln är väl inte dålig, men i slutändan tycker jag det handlar om priset, jag skulle inte betalt 22000 för en kolfiberhardtail med Judy Silver gaffel och NX/SX växlar MT200 bromsar etc. Det är väl personliga preferenser men jag skulle tagit en bättre utrustad alu-cykel eller en motsvarande utrustad heldämpad alucykel för samma pengar. Hade det inte stått Bianchi på den och den sålts i Sverige så gissar jag på att den nog går att hitta motsvarande spec för 3-5000 mindre. Då skulle jag hellre pyntat själv om du inte blir väldigt förmånligt kompenserad i leasingavtalet.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Tänk på att bruttolöneavdrag ger lägre pensionsavsättningar också.

glitch

Aktiv medlem
Vad kostar den i månaden under hur lång tid?
Hojarna du nämmer känns sjukt ovärda.
För 25 k får du grymt mycket bättre och heldämpat t.ex. https://m.bikester.se/orbea-oiz-h30-29-blueorange-1043024.html
Finns hur mycket som helst som är sjukt mycket bättre än de du nämner. Och när du äger cykeln har du ett restvärde och kan sälja den om 3 år så först då har du din faktiska kostnad. Har dålig koll på vad man exakt betalar per månad men några 22k är inte Bianchin värd.

cederbusch

Ny medlem
Vad kostar den i månaden under hur lång tid?
Hojarna du nämmer känns sjukt ovärda.
För 25 k får du grymt mycket bättre och heldämpat t.ex. https://m.bikester.se/orbea-oiz-h30-29-blueorange-1043024.html
Finns hur mycket som helst som är sjukt mycket bättre än de du nämner. Och när du äger cykeln har du ett restvärde och kan sälja den om 3 år så först då har du din faktiska kostnad. Har dålig koll på vad man exakt betalar per månad men några 22k är inte Bianchin värd.
Du har säkert rätt. För en som är nybörjare på området är denna uppsjö av cyklar förvirrande. Jag har knappt en susning om hur jag ska skilja på en bra cykel och inte. Den du länkar till tex har jag aldrig hört talas om. Så frågar man vilken cykel man ska köpa för x kr så får man ju en stor bredd på svaren, kanske mest färgade av personlig preferens? Svårt att bedöma vad man borde satsa på.

SGS

Aktiv medlem
Både Bianchi och Crescent lever på namnet och har ingen egentlig credd överhuvudtaget när det gäller MTB. Det är billiga no name-ramar med fin logga och "märkesskatt". Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är dåliga cyklar, men prisvärda brukar de aldrig vara. Crescent vill locka till sig kunder som fortfarande minns gamla orangea stålcyklar med stolthet och Bianchi vill sälja skogscyklar till landsvägsfolket med turkos styrlinda.

Orbea är däremot ett märke som gör det mesta rätt just nu. Egenutvecklade ramar (vad jag vet), testvinnare i pressen och dessutom ofta både prisvärda och snygga...

Helt lätt är det inte nej :-)

moros

Aktiv medlem
Just där besvarar man frågan på varför man betalar överpris på cykeln. Cyklisten vet inte vad den vill ha och är inte insatt. Handlaren säljer en cykel av "känt" märke där månadskostnad kanske inte är så blodig men priset den baseras på är rätt off.

moros

Aktiv medlem

Ungefär samma cykel som bianchi sett till specen fast jag tar nästan för givet (utan att ha jämfört detaljer) att orbeas ram är bättre. Och vill nog påstå att nya slx är bättre än nx/sx men de ligger ändå i samma nivå. Man kan nästan alltid räkna ner 10% rabatt på Bikester. Det skiljer alltså 5-6000 i pris. Nej, det är inte alltid rättvist att jämföra internet mot butik, men undrar om man inte kan få orbean för samma pris i butik i Sverige

Fundadores

Aktiv medlem
Vilka märken har du tillgång till som förmånscykel? Kanske enklast att börja där.

Skogsgubben

Aktiv medlem
Ingår service? Att slippa lära sig plocka isär sin framgaffel kan vara ganska skönt.
Det skulle kunna uppväga en del av prisskillnaden.

cederbusch

Ny medlem
Både Bianchi och Crescent lever på namnet och har ingen egentlig credd överhuvudtaget när det gäller MTB. Det är billiga no name-ramar med fin logga och "märkesskatt". Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är dåliga cyklar, men prisvärda brukar de aldrig vara. Crescent vill locka till sig kunder som fortfarande minns gamla orangea stålcyklar med stolthet och Bianchi vill sälja skogscyklar till landsvägsfolket med turkos styrlinda.

Orbea är däremot ett märke som gör det mesta rätt just nu. Egenutvecklade ramar (vad jag vet), testvinnare i pressen och dessutom ofta både prisvärda och snygga...

Helt lätt är det inte nej :-)
Tycker dessutom att jag ser "testvinnare" lite varstans. Verkar finnas många tester som kan vinnas

cederbusch

Ny medlem
Vilka märken har du tillgång till som förmånscykel? Kanske enklast att börja där.
Precis, och då är det de två cyklar jag nämnt. Jag har inte bestämt ATT jag ska ta förmånscykel, vill bara utesluta dessa två om de inte är prisvärda. Något jag förstått nu :)

Men jag förstår fortfarande inte vilken jag borde köpa istället

cederbusch

Ny medlem
Ingår service? Att slippa lära sig plocka isär sin framgaffel kan vara ganska skönt.
Det skulle kunna uppväga en del av prisskillnaden.
Nej. Enda jag egentligen ser som riktig förmån är om den blir stulen. Då får man en ny, oavsett om försäkringsbolag har skrivit ner värdet

superdea

Medlem
Har en Rask r60 som förmånscykel sen i oktober. Funkat utmärkt till den cykling jag utsatt den för, dvs rätt lugn och fin stigcykling i skogarna kring Göteborg

Fundadores

Aktiv medlem
Precis, och då är det de två cyklar jag nämnt. Jag har inte bestämt ATT jag ska ta förmånscykel, vill bara utesluta dessa två om de inte är prisvärda. Något jag förstått nu :)

Men jag förstår fortfarande inte vilken jag borde köpa istället
Märket är ju Crescent, sen har de ju flera modeller som tex Rask. Om du bara kan välja mellan dessa två märken och Två modeller så är Crescenten bättre och kommer funka till det du ska använda den till. Om du tänker lägga 20 ur egen ficka finns ju massor att välja på tex Grand Canyon AL SL 9.0.

cederbusch

Ny medlem
Märket är ju Crescent, sen har de ju flera modeller som tex Rask. Om du bara kan välja mellan dessa två märken och Två modeller så är Crescenten bättre och kommer funka till det du ska använda den till. Om du tänker lägga 20 ur egen ficka finns ju massor att välja på tex Grand Canyon AL SL 9.0.
I mitt inledande inlägg står det ganska tydligt tycker jag att det är Crescent Rask R50 jag tittar på. De har R60 också. Men som sagt så är det de cyklar och modeller jag nämnde in första inlägget jag jämför med.

Har sneglat på den där Grand Canyon. Den är intressant. Men eftersom "alla" kommer med sin variant av bästa val så blir det rätt förvirrande. Det jag har kommit fram till so far är att dessa skulle kunna vara likvärdiga och bra, men med lite olika egenskaper. Tar tacksamt emot råd om dessa.
  • Grand Canyon AL SL 9.0 (20 000 kr)
  • Vitus Sentier 29 VRX Mountainbike (XT/SLX 1x12, 2020) (20 000 kr)
  • ORBEA Alma M50 29 (17 800 kr)

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Det avgör väl bara vilken pension som påverkas (allmänna eller tjänste) och hur mycket. Men påverkas gör den (oftast, finns väl vissa undantag). Men det är ju bara desto större anledning att kolla upp det.
Beror på lönenivå och vilken eventuell tjänstepensionsplan du omfattas av....

mir

Medlem
I mitt inledande inlägg står det ganska tydligt tycker jag att det är Crescent Rask R50 jag tittar på. De har R60 också. Men som sagt så är det de cyklar och modeller jag nämnde in första inlägget jag jämför med.

Har sneglat på den där Grand Canyon. Den är intressant. Men eftersom "alla" kommer med sin variant av bästa val så blir det rätt förvirrande. Det jag har kommit fram till so far är att dessa skulle kunna vara likvärdiga och bra, men med lite olika egenskaper. Tar tacksamt emot råd om dessa.

Har ni inte tecknat avtal med t ex Sportson etc och kan välja i deras sortiment upp till viss summa? Tänkte mest när du nämnde Canyon o Vitus.
Hos min arbetsgivare skrevs avtal med Sportson och vi kunde välja valfri cykel med tillbehör upp till 46500.

Spacekitty

Aktiv medlem
Det avgör väl bara vilken pension som påverkas (allmänna eller tjänste) och hur mycket. Men påverkas gör den (oftast, finns väl vissa undantag).
Avgiftstak den högsta inkomst som utgör underlag för allmän pension är i år 44 892 kr, lön över det ger ingen högre pension. Tjänstepension räknas är utöver detta och påverkas inte.

cederbusch

Ny medlem
Har ni inte tecknat avtal med t ex Sportson etc och kan välja i deras sortiment upp till viss summa? Tänkte mest när du nämnde Canyon o Vitus.
Hos min arbetsgivare skrevs avtal med Sportson och vi kunde välja valfri cykel med tillbehör upp till 46500.
Nej dte är ett företag som bara håller på med förmånscyklar vad jag förstår

ooms

Aktiv medlem
Avgiftstak den högsta inkomst som utgör underlag för allmän pension är i år 44 892 kr, lön över det ger ingen högre pension. Tjänstepension räknas är utöver detta och påverkas inte.
Min tjänstepension (ITP1) görs avsättningar till beroende på hur mycket jag tjänar (rapporteras månadsvis), rimligtvis påverkas det av bruttolöneavdrag. Förmånscykel borde väl vara analogt med tjänste/förmånsbil (om än mindre summor)?

Senast ändrad:

Seglarn

Medlem
Det avgör väl bara vilken pension som påverkas (allmänna eller tjänste) och hur mycket. Men påverkas gör den (oftast, finns väl vissa undantag). Men det är ju bara desto större anledning att kolla upp det.
Vissa kollektivavtalade tjänstepensionsplaner påverkas, andra i princip inte (som t.ex. ITP2). Utan kollektivavtal är det upp till arbetsgivare och anställd att komma överens...

jonte987

Aktiv medlem
Va? Finns det nån här mer än Rattnalle som är ung nog för annat än ITP2? Borde nästan räknas som OT

ooms

Aktiv medlem
Va? Finns det nån här mer än Rattnalle som är ung nog för annat än ITP2? Borde nästan räknas som OT
Man kan alltid välja ITP1 istf ITP2. När jag bytte jobb fanns inget val, det var bara ITP1 som gällde. ITP1 är bra om du vill vara anställningsbar efter 50. Tänker man bli inventarie på jobbet är väl ITP2 bra, men förvänta dig inga löneförhöjningar mot slutet av karriären.

Seglarn

Medlem
Man kan alltid välja ITP1 istf ITP2. När jag bytte jobb fanns inget val, det var bara ITP1 som gällde. ITP1 är bra om du vill vara anställningsbar efter 50. Tänker man bli inventarie på jobbet är väl ITP2 bra, men förvänta dig inga löneförhöjningar mot slutet av karriären.
Delar inte den uppfattningen helt, även om det säkert stämmer i en del fall. Inom vissa områden är kriget om kompetenserna på den nivån att man inte bryr sig om lite högre pensionskostnad, bara man får in rätt person...

cederbusch

Ny medlem
Ni kanske kan starta en egen tråd och diskutera pensioner och annat. Här önskar jag få råd om cyklarna jag frågor om.

Bengt-re

Aktiv medlem
Delar inte den uppfattningen helt, även om det säkert stämmer i en del fall. Inom vissa områden är kriget om kompetenserna på den nivån att man inte bryr sig om lite högre pensionskostnad, bara man får in rätt person...
Jo. Det pension ju vara ett lockmedel precis som lön, parkering, semester och trevliga lokaler. För svårrekryterade förmågor är vissa arbetsgivare att gå långt.

jonte987

Aktiv medlem
Jo. Det pension ju vara ett lockmedel precis som lön, parkering, semester och trevliga lokaler. För svårrekryterade förmågor är vissa arbetsgivare att gå långt.
Jag tror även det kan vara lättare ibland att ge lite extra pension när löneläget är låst i övrigt. Jag tror ändå ooms har en poäng, jag känner att jag närmar mig sophögen. Jag tvekar på ett det enbart är itp2 som är problemet dock....

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag tror även det kan vara lättare ibland att ge lite extra pension när löneläget är låst i övrigt. Jag tror ändå ooms har en poäng, jag känner att jag närmar mig sophögen. Jag tvekar på ett det enbart är itp2 som är problemet dock....
Vi alla går åt det hållet... Dessutom läste jag nyligen att sverige var ett av de länder i världen som är mest ålderdiskriminerande på arbetsmarknaden. Trist.

SGS

Aktiv medlem
Du har listat de just nu, gissningsvis, vanligaste alternativen när det kommer till köpråd och hardtails kring 15-20k.

Har svårt att tro att du skulle bli missnöjd med någon av dem. De är alla bra speccade på papperet och bör vara ganska likvärdiga när det kommer körupplevelsen. Sentiern är den mest stökinriktade med sina något grövre däck och längre geometri. Alman, med sin avsaknad av dropper, mer traditionella geometri samt kortare slaglängd på gaffeln, är mest ämnad åt lite tekniskt enklare cykling med fokus på grusväg och lättcyklade stigar. Grand Canyon hamnar någonstans mittemellan de två. Ett lättviktsbygge fast med relativt flack geometri, dropper, samt något mer slaglängd än de flesta andra hardtails.

Hade jag varit i din situation hade jag trots allt valt bort Sentiern. För mycket cykel för tänkt ändamål. Alman är lockande, men förstahandsvalet för egen del hade varit Grand Canyon. Du riskerar fortfarande att då s as få något mer cykel än du faktiskt behöver, men den bör ändå upplevas som mycket rapp samtidigt som det mesta på den är dimensionerat för lite tuffare tag. Om nu andan skulle falla på och du blir fast i stigträsket.

Beroende på hur ditt avtal ser ut kan dock fortfarande både Bianchin och Crescent vara fullgoda alternativ, även om ingen av de hade lockat som ett renodlat nyköp.

cederbusch

Ny medlem
Du har listat de just nu, gissningsvis, vanligaste alternativen när det kommer till köpråd och hardtails kring 15-20k.

Har svårt att tro att du skulle bli missnöjd med någon av dem. De är alla bra speccade på papperet och bör vara ganska likvärdiga när det kommer körupplevelsen. Sentiern är den mest stökinriktade med sina något grövre däck och längre geometri. Alman, med sin avsaknad av dropper, mer traditionella geometri samt kortare slaglängd på gaffeln, är mest ämnad åt lite tekniskt enklare cykling med fokus på grusväg och lättcyklade stigar. Grand Canyon hamnar någonstans mittemellan de två. Ett lättviktsbygge fast med relativt flack geometri, dropper, samt något mer slaglängd än de flesta andra hardtails.

Hade jag varit i din situation hade jag trots allt valt bort Sentiern. För mycket cykel för tänkt ändamål. Alman är lockande, men förstahandsvalet för egen del hade varit Grand Canyon. Du riskerar fortfarande att då s as få något mer cykel än du faktiskt behöver, men den bör ändå upplevas som mycket rapp samtidigt som det mesta på den är dimensionerat för lite tuffare tag. Om nu andan skulle falla på och du blir fast i stigträsket.

Beroende på hur ditt avtal ser ut kan dock fortfarande både Bianchin och Crescent vara fullgoda alternativ, även om ingen av de hade lockat som ett renodlat nyköp.
Tack, jättebra feedback!

Erik O

Aktiv medlem
Kolla där SGS levererar lite genomtänkt konsumentupplysning :) Och till trådskaparen, det är nog bara att acceptera att trådar här drar iväg åt lite olika håll. Som du märker så får du trots allt massa fin hjälp.

ooms

Aktiv medlem
Här kommer ett exempel vad itp2 kan ställa till med. Att vara den siste arbetsgivaren för nån med itp2 kan bli väldigt dyrt, så har arbetsgivaren ett val väljer hen högst troligen nån med annat avtal. Det är ganska lätt att inse när man sätter sig in i hur itp2 fungerar.
Men ts verkar inte ha börjat bekymra sig över pensionen ännu, så jag lämnar tråden nu. Själv ångrar jag att jag inte satte mig in i det hela tidigare...

cederbusch

Ny medlem
Här kommer ett exempel vad itp2 kan ställa till med. Att vara den siste arbetsgivaren för nån med itp2 kan bli väldigt dyrt, så har arbetsgivaren ett val väljer hen högst troligen nån med annat avtal. Det är ganska lätt att inse när man sätter sig in i hur itp2 fungerar.
Men ts verkar inte ha börjat bekymra sig över pensionen ännu, så jag lämnar tråden nu. Själv ångrar jag att jag inte satte mig in i det hela tidigare...
Nä inte särskilt. Även om jag redan "gjort" halva arbetslivet. Men jag är inte en personlighetstyp som planerar långt framåt. Jag vill helst inte ens planera upp kommande helg, vem vet vad som kan dyka upp liksom. Pension? Jag vet ju inte ens om jag lever då. Köper jag en kass hojj är ju risken rätt stor dessutom att jag inte gör just det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer