Förnuft eller fåfänga?

Förnuft eller fåfänga?
Ärade Happy,

Jag behöver hjälp.

Sitter och överlägger mina alternativ inför nästa års stora investering för pendling och äventyr och har fastnat för två alternativ. Olika material, olika prisklass. Titan vs. Kolfiber. Jag har läst samtliga recensioner jag hittat och jämfört specarna i detalj. De är helt klart olika, men i min vågskål väger deras respektive egenheter lika tungt. Nu hoppas jag att er samlade expertis och erfarenhet kan knuffa mig mer åt det ena eller andra hållet.

Cykel #1: Orro Terra C Adventure, ca 25 000 kr.

Kolfiberram med innegra-förstärkning som ska göra känsliga partier mer stryktåliga. Verkar enligt recensionerna vara mer av en biffig landsvägshoj som gör sig bra på gruset än tvärt om. Snabb som tusan på asfalt och hårdpackat, men något vinglig i lösa kurvor. Jag har läst att den ska funka bra på single track, men gissar att den inte mäter sig med varianter med större däckutrymme. Då jag själv gärna tar den minst vandrade vägen är det ett minus, samtidigt få jag villigt erkänna att det inte blir särskilt ofta. Mina dagliga rutter är mestadels asfalt, med inslag av hårt grus. Gör jag avkall på de värsta skogsäventyren skulle Orro Terra vara en perfekt pendlare för en överkomlig peng.

Cykel #2: Reilly Gradient, ca 40 000 kr.

Vacker och tuff titanram med kolfibergaffel. Här finns egentligen inget negativt att skriva mer än att den kostar skjortan. Allt-i-allo-maskin med stora variationsmöjligheter och livstids garanti. Tar sig an både asfalt och MTB-spår som en dröm. En vän för livet helt enkelt. Frågan för mig är om jag är redo för något så stadigt, eller om man borde leka runt lite mer med olika modeller innan man slår sig till ro? Jag är trots allt en rätt nybakad, om än entusiastisk cyklist.

Med den sista raden i åtanke finns förstås även alternativet att bara uppgradera min Cannondale Topstone Sora till GRX, nytt hjulpar, däck och sadelstolpe. Billigast och säkert mest förståndigt givet att jag köpte den för inte mer än tre månader sedan. Men så är jag otroligt fåfäng också.

Hjälp mig Happyride, ni är mitt enda hopp.

SIE

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
Mitt högst osakliga svar är att det är coolt med titanium och att prisskillnaden är snudd på oväsentlig när du slår ut den över cykelns livslängd. Detta är lätt för mig att säga då det inte är jag som betalar 🙂

Spacekitty

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
Om du är sådan som kommer vira in hela kolfibercykeln i skyddtejp för att slippa stenskott och "fula märken", välj då titan istället.

mzi

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
Jag har bara hojar i titan eller stål, så jag kan vara lite jävig... Men självklart ska du ha en titanhoj. Det är det mest förnuftiga.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
En pendelcykel ska vara så billig som möjligt, punkt.
Även om den står 100% tryggt både hemma och på jobbet ska man kunna ställa den (fastlåst) utanför affären e.d. i några minuter utan att veta att den försvinner.
Den ska ha fästen för skärmar för att skydda både cykeln och ryttaren för regn, modd och snöstänk. Den ska ha komponenter som inte kostar en månadslön att byta ut när saltslasket har dödat dem och man ska kunna låta saltslasket döda komponenter och inte behöva spendera en timme varje kväll på att rengöra allt.
Vikten är inte så viktig.... För skärmar väger, likaså de kraftigare bredare däck som är vettiga för att slippa massa punkor, kunna klanta sig upp för trottoarkanter och ha en behaglig resa över spontana grusvägsomvägar eller genvägar, eller vinterdäcken, dessutom är billigare hjul med kraftigare fälgar också tyngre.
Så. Byt inte cykel, en topstone bör vara utmärkt som vardags och pendelcykel. Sora funkar t o m i sin gamla 8 delade version, den allra nyaste är definitivt god nog för allt bruk, dess enda nackdel att den saknar reglage för hydrauliska bromsar.
Du har en nästan perfekt livskamrat för vått och torrt, le(v) med den!

Kneecap

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
Även om den står 100% tryggt både hemma och på jobbet ska man kunna ställa den (fastlåst) utanför affären e.d. i några minuter utan att veta att den försvinner.
Den ska ha fästen för skärmar för att skydda både cykeln och ryttaren för regn, modd och snöstänk. Den ska ha komponenter som inte kostar en månadslön att byta ut när saltslasket har dödat dem och man ska kunna låta saltslasket döda komponenter och inte behöva spendera en timme varje kväll på att rengöra allt.
Vikten är inte så viktig.... För skärmar väger, likaså de kraftigare bredare däck som är vettiga för att slippa massa punkor, kunna klanta sig upp för trottoarkanter och ha en behaglig resa över spontana grusvägsomvägar eller genvägar, eller vinterdäcken, dessutom är billigare hjul med kraftigare fälgar också tyngre.
Så. Byt inte cykel, en topstone bör vara utmärkt som vardags och pendelcykel. Sora funkar t o m i sin gamla 8 delade version, den allra nyaste är definitivt god nog för allt bruk, dess enda nackdel att den saknar reglage för hydrauliska bromsar.
Tjena!

Det lät förbaskat tråkigt att tänka så.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
Alla har inte samma förutsättningar. Vissa har inte ens 5 dagar med salt på vintern, stannar aldrig och handlar på vägen och cykeln står bredvid skrivbordet på eget kontor och hemma i cykelrummet i huset.

Jag har mest pendlat med BMC aeroracer, året runt.

tuta

Medlem
Förnuft eller fåfänga?
Tjena!

Det lät förbaskat tråkigt att tänka så.
Medhåll.
Jag åretruntpendlar i Stockholm på di2-cx utan skärmar, sedan sex år tror jag. tio år sedan jag slutade med skärmar. Försöker inte att övertala andra om att göra på samma sätt men det funkar alldeles utmärkt för mig.

TS: köp det du tycker är kul (om du har råd).

mkallstrom

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
Jag har några halvförnuftiga cyklar sedan tidigare och har byggt ihop en Gradient nyligen. Det började med ett hjulbygge och med några halvrisiga argument lyckades jag övertyga mig själv om att jag behövde en till cykel. Den känns trevlig på grusväg och funkar på lättare stig, men det är ingen MTB. Min tanke är att jag ska kunna använda den för vissa randolopp också. Jag kommer kanske att köra den till jobbet ibland där jag kan parkera i garage och cykelbur, men den kommer inte att användas för ärenden på stan. Om jag ska vara ärlig så hade jag klarat mig alldeles utmärkt med dom cyklarna jag redan hade, men som redan sagts, hur kul är det att tänka så?
015ECFAF-FDD2-41C9-821B-2C4D547F863C.jpeg

Förnuft eller fåfänga?
Härligt att läsa så många olika perspektiv! I synnerhet från fåfängans vänner. Det verkar dock som att Team Kolfiber inte har mycket att komma med i diskussionen. Istället står det mellan att investera i titan eller behålla insteget. Vilket borde göra det lättare för mig att välja! Samtidigt...

Köper jag titan blir det min enda cykeln. Är ingen n+1 kille och har inga ambitioner att bli det heller. Sånt ger mig bara beslutsångest. Visst kommer det krävas mycket jobb för att hålla henne i topptrim, men det kan jag tycka det är värt för en sån pärla. Kommer troligtvis inte att pendla mina 60+ km mer än en kanske två dagar i veckan och då kan jag ju välja de torrare dagarna. Det är dock möjligt att det kommer verka hämmande på min cykling om jag blir mer kyckling.

Om jag däremot köper kolfiber kan det vara en mer dedikerad sporthoj för soliga dagar på grusvägarna, medan jag då kan behålla min Topstone som slit-och-släng-hoj i alla väder. Köper jag titan säljer jag skrället till högstbjudande.

Min fru håller förstås med Der Kaiser om att jag bara borde behålla min Topstone och investera pengarna i hushållet istället. Jag förstår henne, men... Ja, ni förstår. Däremot skulle jag kunna tänka mig att uppgradera den. Kostnaden för det kommer efter mina uträkningar då landa närmare om inte över det jag gav för henne. Alltså, cykeln. Inte min fru. Om det skulle vara oklart. I vilket fall... Är det värt det? Eller ska jag bara lyssna på min fru och behålla cykelfan som den är och nöja mig med det?

Ack, dessa val!

Senast ändrad:

Fundadores

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
Härligt att läsa så många olika perspektiv! I synnerhet från fåfängans vänner. Det verkar dock som att Team Kolfiber inte har mycket att komma med i diskussionen. Istället står det mellan att investera i titan eller behålla insteget. Vilket borde göra det lättare för mig att välja! Samtidigt...

Köper jag titan blir det min enda cykeln. Är ingen n+1 kille och har inga ambitioner att bli det heller. Sånt ger mig bara beslutsångest. Visst kommer det krävas mycket jobb för att hålla henne i topptrim, men det kan jag tycka det är värt för en sån pärla. Kommer troligtvis inte att pendla mina 60+ km mer än en kanske två dagar i veckan och då kan jag ju välja de torrare dagarna. Det är dock möjligt att det kommer verka hämmande på min cykling om jag blir mer kyckling.

Om jag däremot köper kolfiber kan det vara en mer dedikerad sporthoj för soliga dagar på grusvägarna, medan jag då kan behålla min Topstone som slit-och-släng-hoj i alla väder. Köper jag titan säljer jag skrället till högstbjudande.

Min fru håller förstås med Der Kaiser om att jag bara borde behålla min Topstone och investera pengarna i hushållet istället. Jag förstår henne, men... Ja, ni förstår. Däremot skulle jag kunna tänka mig att uppgradera den. Kostnaden för det kommer efter mina uträkningar då landa närmare om inte över det jag gav för henne. Alltså, cykeln. Inte min fru. Om det skulle vara oklart. I vilket fall... Är det värt det? Eller ska jag bara lyssna på min fru och behålla cykelfan som den är och nöja mig med det?

Ack, dessa val!
skulle du lyssna på din fru skulle du cykla runt på en hybrid från XXL...

BFS

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
Att bara ha en cykel har sina begränsningar. Har man flera kan man ha både förnuft och känsla.

Masjevel

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?

Ack, dessa val!
Har ni det så tight med pengar att ni får välja bort saker i hushållet för att du vill ha en cykel till så ska du såklart avstå. Annars är det ju bara ett tråkdåligt argument från frun.

Crocko

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?

Ack, dessa val!
Jag vet inte om det är denna typ av hjälp du behöver men,

När jag skulle bygga min första den där enda cykeln man kan använda till allt så hittade jag Mark Reilly och hans byggen, i månader kämpade jag för att motstå frestelsen och övertyga mig om att det fanns andra alternativ. När ramen väl var beställd så höll jag på och försökte spara på komponenter in absurdum tills jag kom fram till att om jag ändå bygger en cykel att trivas med skall jag inte snåla bort den upplevelsen.

Till slut hade jag den cykel jag faktiskt suktat över och när jag nyligen ”tvingades” göra mig av med en del cyklar så var detta den annons som gladde mig mest när det inte ringde på, jag sålde andra cyklar med större ekonomiska tapp på men är otroligt glad att min Gradient fortfarande är i min ägo.

Så om du verkligen hittat en cykel som får dig att bli varm i bröstet, så skulle jag satsa på den och motivera merkostnaden genom att cykla mer. Vet inte om det hjälpte men så tänker jag när det gäller cyklar, förnuftet kan man spara till andra beslut :)

mzi

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
Och du ska nog ändå ha mer än en cykel. Du kan ju möta frugan halvvägs och köpa en Gradient och en hybrid från XXL, om du prompt ska sälja topstonen.

Det är trevligt att hänga på cykelkärran på touringhojen när det bara skas iväg. Men å andra sidan kom jag just hem med cykelkärran efter en titanräser, så allt går.

Förnuft eller fåfänga?
Har ni det så tight med pengar att ni får välja bort saker i hushållet för att du vill ha en cykel till så ska du såklart avstå. Annars är det ju bara ett tråkdåligt argument från frun.
Nåja, har precis sålt en lägenhet med vinst så pengar finns, men vi ska även investera i nytt hus med tillhörande möblemang. Prioriteringar. 😉

Jag vet inte om det är denna typ av hjälp du behöver men,

När jag skulle bygga min första den där enda cykeln man kan använda till allt så hittade jag Mark Reilly och hans byggen, i månader kämpade jag för att motstå frestelsen och övertyga mig om att det fanns andra alternativ. När ramen väl var beställd så höll jag på och försökte spara på komponenter in absurdum tills jag kom fram till att om jag ändå bygger en cykel att trivas med skall jag inte snåla bort den upplevelsen.

Till slut hade jag den cykel jag faktiskt suktat över och när jag nyligen ”tvingades” göra mig av med en del cyklar så var detta den annons som gladde mig mest när det inte ringde på, jag sålde andra cyklar med större ekonomiska tapp på men är otroligt glad att min Gradient fortfarande är i min ägo.

Så om du verkligen hittat en cykel som får dig att bli varm i bröstet, så skulle jag satsa på den och motivera merkostnaden genom att cykla mer. Vet inte om det hjälpte men så tänker jag när det gäller cyklar, förnuftet kan man spara till andra beslut :)
Uppskattar verkligen anekdoten eftersom den bekräftar det jag vill ska vara det rätta valet. 😂

Nå. Jag tror det lutar åt Gradienten ändå. Men jag låter beslutet sjunka in under resten av säsongen och känner efter igen fram till våren igen. Lägger lite stålar på verkstadsprylar under tiden.

Berk

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
Den här typ av tråden är bra för att jag inser hur bra jag har det att jag kan har 5 cyklar utan problem (och också för bilderna av jättefina cyklar!). Också glad att jag tycker om relativt billiga alu och stål ram, så jag behöver inte lägga mycket pengar på all denna cyklar och inte vara så rädd för skador när jag cyklar på dom eller när jag ställer några av dom i stan.

Förnuft eller fåfänga?
Kidnappar min egen tråd för att fråga om någon har erfarenhet av den här verktygslådan? Är det lönt eller är det fåfängan igen?

I dagsläget äger jag ett ensamt multi tool och tjuvlånar verktyg i grannens verkstad. Känner att det vore trevligt att ha egna och för ändamålet anpassade verktyg att meka med. Sållar mig till skaran som nästan tycker att det är lika roligt att serva som att rulla. Än så länge. En ordentligt verktygslåda kan förhoppningsvis hålla igång intresset, tänker jag.

Om en färdigpaketerad låda är att elda för kråkorna, vilka verktyg är bäst att satsa på? Ja, jag har läst Cyklistens verktygslåda och ser det som ett rimligt (och klart billigare) alternativ, men vill ändå kolla med mina fåfänga medcyklister.

kais01

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
rätt fina diskreta cyklar, ändå lite sömniga?

båda är fåfänga, ingen är förnuft:)

förnuft har du redan. och varför nedgradera till singelklinga? pendling för mig ojämn fart, ofta hög fart, därför att man orkar de kortare sträckor det är frågan om, och för att det är kul.

okul är att pendla med en för liten framklinga och snabbt förinta kedja och drivlina pga för mycket användning av mikrodrev på kassetten. grusåka och för den delen landsvägsåkning kräver enligt mina ben inte lika hög utväxling som pendling.

Bengt-re

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
rätt fina diskreta cyklar, ändå lite sömniga?

båda är fåfänga, ingen är förnuft:)

förnuft har du redan. och varför nedgradera till singelklinga? pendling för mig ojämn fart, ofta hög fart, därför att man orkar de kortare sträckor det är frågan om, och för att det är kul.

okul är att pendla med en för liten framklinga och snabbt förinta kedja och drivlina pga för mycket användning av mikrodrev på kassetten. grusåka och för den delen landsvägsåkning kräver enligt mina ben inte lika hög utväxling som pendling.
Jag har landat i att 12-25 9delat med 50/34 fram är perfekt för stockholmspendling. Dock fungerar solskenspendlaren med oval 42t fram och 11-32 11delat bak också rätt bra. Fundar dock på 11-28 när befintlig kassett är slut - går ju bryta de få ställen där man får för sig att annars köra på 32an.

IMG_20200719_151053_081.jpg

EW200

Medlem
Förnuft eller fåfänga?
Kidnappar min egen tråd för att fråga om någon har erfarenhet av den här verktygslådan? Är det lönt eller är det fåfängan igen?

I dagsläget äger jag ett ensamt multi tool och tjuvlånar verktyg i grannens verkstad. Känner att det vore trevligt att ha egna och för ändamålet anpassade verktyg att meka med. Sållar mig till skaran som nästan tycker att det är lika roligt att serva som att rulla. Än så länge. En ordentligt verktygslåda kan förhoppningsvis hålla igång intresset, tänker jag.

Om en färdigpaketerad låda är att elda för kråkorna, vilka verktyg är bäst att satsa på? Ja, jag har läst Cyklistens verktygslåda och ser det som ett rimligt (och klart billigare) alternativ, men vill ändå kolla med mina fåfänga medcyklister.
köp verktyg efter vad du känner att du behöver. Färdiga kit med massa verktyg som aldrig kommer användas är onödigt. Jag själv har mest hela väggen med verktyg från park tool tex. Men unior elle kanske pedros är minst lika bra. Handlar om tycke och smak som alltid. 😂

GoranS

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
Jag har landat i att 12-25 9delat med 50/34 fram är perfekt för stockholmspendling. Dock fungerar solskenspendlaren med oval 42t fram och 11-32 11delat bak också rätt bra. Fundar dock på 11-28 när befintlig kassett är slut - går ju bryta de få ställen där man får för sig att annars köra på 32an.

Visa bilaga 433024
42!? Tror fortfarande inte jag varit nere på lila klingan under årets Stockholmslokaliserade cykling vilket innebär 50-21 som lättaste växel. Har ett par större saker på kassetten men de används bara i kombination med lilla fram, d.v.s. ytterst sällan i Sverige. I ärlighetens namn har det väl några gånger blivit ganska låg kadens som resultat och absolut inget som är optimalt för att komma upp enkelt. Jag brukar dock (bort)förklara det med att det är träning för bergscykling.

Berk

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
Undrade också till vilken backar kring Stockholm man behöver en så låg utväxling. Jag kör gärna hög kadens och använda lättaste växel 38/27 bara när jag drog cykelkärran med sonen uppför brantaste backe jag har hittat inom 10 km. 50/21 är lite för mycket för mig. Har 40/21 som lätta växel på min 2-speed pendlare.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
Eftersom du i din andra tråd frågade om bikefit så hade jag gjort ett besök på Beijers. Där kan du förutom att få en bikefit också få en handbyggd cykel i titan från Legend eller i annat material från Daccordi. Då byggs den efter din kropp, din kravspec och vad du tänkt använda den till.

Konvalj

Medlem
Förnuft eller fåfänga?
Jag skulle vilja slå ett slag för en annan sorts förnuft. Du säger att du är en ganska nybakad cyklist, och då är min erfarenhet att man inte riktigt vet exakt vad man vill ha. Visst är titanramen fin, men är det dina drömmars cykel även om 5 år?

Eftersom att det till stor del handlar om fåfänga så tycker jag du istället ska bygga ihop en solskensstålracer. Jaga rätt på en ram som är fin och i rätt storlek och bygg ihop den. Dels får du mekarerfarenhet, dels gör du något eget och dels kan du få en jäkligt snygg hoj. Som inte alls är förnuftig rent ekonomiskt, men om du inte går bananas på nos-delar eller kolfiberhjul så kommer du hamna långt ifrån 40'.

Förnuft eller fåfänga?
Jag skulle vilja slå ett slag för en annan sorts förnuft. Du säger att du är en ganska nybakad cyklist, och då är min erfarenhet att man inte riktigt vet exakt vad man vill ha. Visst är titanramen fin, men är det dina drömmars cykel även om 5 år?

Eftersom att det till stor del handlar om fåfänga så tycker jag du istället ska bygga ihop en solskensstålracer. Jaga rätt på en ram som är fin och i rätt storlek och bygg ihop den. Dels får du mekarerfarenhet, dels gör du något eget och dels kan du få en jäkligt snygg hoj. Som inte alls är förnuftig rent ekonomiskt, men om du inte går bananas på nos-delar eller kolfiberhjul så kommer du hamna långt ifrån 40'.
Jag har faktiskt överlagt om jag skulle bygga ihop Gradient en själv, just för att få den upplevelsen, men inser att det kan vara lite väl vågat att ge sig på en ram på 25k som första bygge. Dessutom har du helt rätt om att jag faktiskt inte har den blekaste om var jag är i den här hobbyn om fem år.

Men stål säger du? Har du några rekommendationer? Tänker du då en LVG eller innefattas även grusmangel i solskensracer-begreppet? Om det senare är ju stål vad jag förstått inte optimalt. I dagsläget plöjer jag asfalt mest för att jag måste. Är det en sol- och nöjestur tar jag mig till hellre till första bästa grusväg.

Skulle en kolfiberram funka lika väl till ett första bygge, eller är jag på lika tunn is där?

Konvalj

Medlem
Förnuft eller fåfänga?
Jag har faktiskt överlagt om jag skulle bygga ihop Gradient en själv, just för att få den upplevelsen, men inser att det kan vara lite väl vågat att ge sig på en ram på 25k som första bygge. Dessutom har du helt rätt om att jag faktiskt inte har den blekaste om var jag är i den här hobbyn om fem år.

Men stål säger du? Har du några rekommendationer? Tänker du då en LVG eller innefattas även grusmangel i solskensracer-begreppet? Om det senare är ju stål vad jag förstått inte optimalt. I dagsläget plöjer jag asfalt mest för att jag måste. Är det en sol- och nöjestur tar jag mig till hellre till första bästa grusväg.

Skulle en kolfiberram funka lika väl till ett första bygge, eller är jag på lika tunn is där?
Jag menar en racer, men det har cyklats en del grus och kullersten med racer långt innan gravelbegreppet kom till.

Inspiration: http://www.classicsteelbikes.com/wp-content/uploads/2016/01/Eddy-Merckx-Corsa-Extra-.jpg

Exotiska stålramar från 80/90 är rätt dyra, men mindre exotiska (men fortfarande fina) hittar du för 1000-3000kr.

Klart det funkar med kolfiber också, men då får du betala mer för ramen. Det finns också moderna stålramar med skivbromsar, gott om däckutrymme etc. Men nya prylar kostar ju så räkna med upp till 10' för en ny ram.

yonsson

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
F67BA919-30CC-443B-9122-C8B3B91F65AE.gif

Crocko

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?

Jag har väl inte tummen helt mitt i handen men någon cykelbyggare var jag definitivt inte innan, vad jag dock kan säga med säkerhet är att vare sig material eller modell kommer ha speciellt stor inverkan på hur väl du lyckas med ett bygge om du väljer att gå den vägen.
Jag skulle säga snarare tvärt om, för bygger man en cykel som man tänker sig ha i många år så är man nog med val av komponenter och ser till att skruva ihop det med omsorg eftersom man inte har kunskapen att slarva ihop det och sen tar man sig tid att göra saker så att det blir bra. Jag hade på sin höjd riktat ett hjul och renoverat en cykel när jag valde att bygga min Gradient helt efter eget huvud och med en del udda val och att bygga ett hjul var verkligen inget som jag trodde skulle bli ett av mina signum på cykelbyggen från den dagen och framåt.

Läs mycket, lyssna på råd, alla behöver man inte lyda men bra med åsikter, låt det ta tid och sen får man ordentligt med belöning tillbaka. Nu har det hunnit bli 7st cyklar och ramen till den 8:e står och väntar på mig när jag kommer hem.

yonsson

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
Att bygga ihop en cykel till sig själv med egenvalda dela är sjukt kul! Jag byggde ihop min första cykel (mtb) i vintras och med snabba råd från Happy var det busenkelt.

kais01

Aktiv medlem
Förnuft eller fåfänga?
jag för min del prioriterar tillgång till hög utväxling mer än låg just vid pendling. man är sällan trött i benen då, och det är kul att kunna dra på nedför tranebergsbron och liknande platser.

är cykeln dessutom ett understatement skänker det lite extra glädje.

utväxling, sittställning, och lättrullande däck är viktigare än titan eller kolfiber. för att inte tala om växelgrupper, närmast oväsentligt för en snabb framfart.

roligast i mitt cykelstall är denna sleeper-pendlare. endast två snabba landsvägsväxlar. visserligen titandopad ner till 9,4 kg, men det syns ju inte.
.
5CEDC05A-453A-490A-814D-D0F626715320.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer