Försäkring cykel

Anapet

Medlem
Försäkring cykel
Jag har köpt ny cykel, en dyr en: 67500kr plus att jag har två cyklar till så cyklar till ett värde av ca 80000kr. Mitt dilemma är att jag har hemförsäkring i Trygg Hansa och där ersätts man bara för högst 50000kr (för samtliga cyklar, inte per styck). Cyklarna räknas inte heller som lösöre om man har dem hemma utan det är max 50000kr som gäller. Det går inte att köpa tilläggsförsäkring hos TH och jag kan inte byta bolag förrän 1/2 2023 (hffd). Har mailat Folksam, Dina, IF, LF, Gjensidige och TH, men det går inte försäkra en cykel hos någon av dem utan att ha hemförsäkring där.
Någon som har tips på försäkring?

Skåning

Medlem
Försäkring cykel
Är det möjligt att ha hemförsäkring via 2 bolag samtidigt?
Isåfall hade ett alternativ varit att ta billigast möjliga hemförsäkring där man vill försäkra cykeln och sedan teckna specialförsäkring för cyklarna. När sedan din nuvarande hemförsäkring går ut så ökar du på till passande nivå på den nya hemförsäkringen.

TobiasLj

Aktiv medlem
Försäkring cykel
Köper du en BikeFinder så finns det möjlighet att försäkra cykeln genom Moderna:
Vet ej om Moderna säljer försäkringar löst men kan vara värt slå dem en signal.

Anapet

Medlem
Försäkring cykel
Är det möjligt att ha hemförsäkring via 2 bolag samtidigt?
Isåfall hade ett alternativ varit att ta billigast möjliga hemförsäkring där man vill försäkra cykeln och sedan teckna specialförsäkring för cyklarna. När sedan din nuvarande hemförsäkring går ut så ökar du på till passande nivå på den nya hemförsäkringen.
Tack för svar! Det är värt att kolla upp! Vore smidigt om det gick.

Anapet

Medlem
Försäkring cykel
Köper du en BikeFinder så finns det möjlighet att försäkra cykeln genom Moderna:
Vet ej om Moderna säljer försäkringar löst men kan vara värt slå dem en signal.
Tack! Det ska jag undersöka!

Luzen

Aktiv medlem
Försäkring cykel
Ringt Moderna och tyvärr ska de gå ihop med Trygg Hansa (där jag har min försäkring) så det gick inte.
För att förtydliga lite även om innebörden blir densamma.
Tryg Forsikring A/S i Danmark har köpt Moderna. Tryg Forsikring äger Trygg Hansa. Moderna blir fortsatt ett eget bolag men då de ligger i samma koncern (med samma återförsäkringsbolag) kan de inte ta den dubbla risken i samma koncern.

Anapet

Medlem
Försäkring cykel
För att förtydliga lite även om innebörden blir densamma.
Tryg Forsikring A/S i Danmark har köpt Moderna. Tryg Forsikring äger Trygg Hansa. Moderna blir fortsatt ett eget bolag men då de ligger i samma koncern (med samma återförsäkringsbolag) kan de inte ta den dubbla risken i samma koncern.
Ja, vet inte riktigt detaljerna, men det gick inte försäkra där plus att även om det skulle gå så har de samma maxtak.

Anapet

Medlem
Försäkring cykel
Efter att ha suttit i telefon med sex olika försäkringsbolag så löste det sig till det bästa. Fick av den sista försäkringsrådgivaren (Gjensidige) veta att jag har möjlighet att avsluta min befintliga försäkring i förtid eftersom jag har ett förändrat försäkringsbehov och det visade sig gå jättebra! Av de bolag jag ringde så var Dina (max 30000), Länsförsäkringar (självrisk 25 %) och Gjensidige (självrisk 25 %) inte aktuella så kvar fanns Folksam och IF. Folksam var betydlig dyrare så jag valde att teckna hemförsäkring och cykelförsäkring i IF.
Tack för alla svar!

Anapet

Medlem
Försäkring cykel
Vad kostade cykelförsäkringen per år?
Hemförsäkring med allrisk och specialförsäkring cykel upp till 67000 kostar 1919 kr/år. Vet inte vad cykelförsäkringen kostar specifikt. Kan återkomma med det när jag får veta det. Fanns inga handlingar ännu på mäklardisken.
Övriga cyklar ingår i hemförsäkringen upp till 35000 kr.
Självrisk 1500 kr.
Folksam skulle ha ca 2271 kr/år bara för specialförsäkring cykel upp till 100 000. Självrisk 1800

Anapet

Medlem
Försäkring cykel
Hemförsäkring med allrisk och specialförsäkring cykel upp till 67000 kostar 1919 kr/år. Vet inte vad cykelförsäkringen kostar specifikt. Kan återkomma med det när jag får veta det. Fanns inga handlingar ännu på mäklardisken.
Övriga cyklar ingår i hemförsäkringen upp till 35000 kr.
Självrisk 1500 kr.
Folksam skulle ha ca 2271 kr/år bara för specialförsäkring cykel upp till 100 000. Självrisk 1800
1232kr kostar cykelförsäkringen

Fransosen

Aktiv medlem
Försäkring cykel
Varför försäkrar man för sådant som ändå inte gör att blir "totalt bortblåst"? Skulle det löna sig med försäkring skulle bolagen gå i konkurs... Nu är detta inte något svar till TS men kanske detta kan vara värt att tänka på? :-)

Manurhin2

Aktiv medlem
Försäkring cykel
Det hade visst försvunnit ett "man" i meningen. Exempelvis menar jag att om man inte försäkrar sitt hus så kan man faktiskt bli totalt ruinerad om huset skulle brinna ner. En cykel, mobiltelefon o.s.v. kanske inte är särskilt nödvändigt att försäkra.
All försäkring bygger ju på att kollektivet betalar till dom få som har otur.
Att försäkra en ägodel oavsett vad som är dyr tycker jag är smart.
1500/år har alla råd med men att snyta fram 100000 till en cykel tror jag är värre för dom flesta.

ooms

Aktiv medlem
Försäkring cykel
All försäkring bygger ju på att kollektivet betalar till dom få som har otur.
Att försäkra en ägodel oavsett vad som är dyr tycker jag är smart.
1500/år har alla råd med men att snyta fram 100000 till en cykel tror jag är värre för dom flesta.
Äh, en hundring är ju bara 3-4 månaders sparpengar 😉

ooms

Aktiv medlem
Försäkring cykel
använder själv denna cykelförsäkring: https://www.solidab.se/produktgrupper/cykelforsakring/
blev dessutom erbjuden cykel invaliditetsförsäkring från dessa. det vill säga blir jag skadad från cykeln eller vid fall osv så ingår det också. Har dock aldrig behövt nyttja försäkringen.
Men den betalar ju bara självrisken på din hemförsäkring (och enbart vid stöld). Dvs du måste fortf se till att ha en hemförsäkring som verkligen täcker din cykel och de situationer du vill ha skydd för.

ooms

Aktiv medlem
Försäkring cykel
Svarar ja på första frågan, osäker på den andra, men du kan läsa mer i villkoren:
Cykel är undantaget i Otur (drulle) hos If sedan ett par år tillbaka, vilket framgår i de länkade villkoren (framgår av O. Otur, 2). Däremot bör vurpa på landsväg kunna täckas av trafikolycka-delen i hemförsäkringen (framgår av L. Andra skador, 1 och 2). Mtb (vurpor i terräng) är nog svårare, och det var nog också anledningen att cykel togs bort ur Otur, dvs för många sönderkörda/hoppade mtb-ramar det söktes ersättning för. Inte mig emot, har ingen lust att betala högre premie pga det.
Vad som gäller specialförsäkring för cykel framgår dock inte i de där villkoren, om det är samma eller andra villkor.

Senast ändrad:

Anapet

Medlem
Försäkring cykel
Cykel är undantaget i Otur (drulle) hos If sedan ett par år tillbaka, vilket framgår i de länkade villkoren (framgår av O. Otur, 2). Däremot bör vurpa på landsväg kunna täckas av trafikolycka-delen i hemförsäkringen (framgår av L. Andra skador, 1 och 2). Mtb (vurpor i terräng) är nog svårare, och det var nog också anledningen att cykel togs bort ur Otur, dvs för många sönderkörda/hoppade mtb-ramar det söktes ersättning för. Inte mig emot, har ingen lust att betala högre premie pga det.
Vad som gäller specialförsäkring för cykel framgår dock inte i de där villkoren, om det är samma eller andra villkor.
Fast jag har specialförsäkring cykel så tar för givet att krasch täcks i den försäkringen och då behövs inte drulle. Skulle vara konstigt om det inte var så, men har ju blivit förvånad förr

ooms

Aktiv medlem
Försäkring cykel
Jag tecknar aldrig en försäkring utan att få läsa villkoren först. Vad de som sitter i kundtjänst säger sätter jag inte mycket tilltro till, och i skarpt läge betyder vad de har sagt ingenting. Om det inte finns några speciella villkor för sakförsäkringen, så är det ju bara en utvidgning av maxbeloppet för cykel i hemförsäkringen.

Edit: enligt detta verkar det som att specialförsäkringen omfattar mer än den vanliga hemförsäkringen. Dock finns inga villkor att läsa.

Anapet

Medlem
Försäkring cykel
Bilder ur villkoren för specialförsäkring hos IF.

Bilagor

• 48EFF5CE-9E25-4329-83E4-EE8146CAB54B.png
    48EFF5CE-9E25-4329-83E4-EE8146CAB54B.png
    163.6 KB · Besök: 53
  • DF8626D5-626C-433D-8DF1-592FA939D85A.png
    DF8626D5-626C-433D-8DF1-592FA939D85A.png
    95.8 KB · Besök: 45

cubefritzz

Aktiv medlem
Försäkring cykel
Men den betalar ju bara självrisken på din hemförsäkring (och enbart vid stöld). Dvs du måste fortf se till att ha en hemförsäkring som verkligen täcker din cykel och de situationer du vill ha skydd för.
bästa stöldförsäkringen är fortfarande att förvara cykeln i delar när den inte används =).

Earlslick

Aktiv medlem
Försäkring cykel
Jag tecknar aldrig en försäkring utan att få läsa villkoren först. Vad de som sitter i kundtjänst säger sätter jag inte mycket tilltro till, och i skarpt läge betyder vad de har sagt ingenting. Om det inte finns några speciella villkor för sakförsäkringen, så är det ju bara en utvidgning av maxbeloppet för cykel i hemförsäkringen.

Edit: enligt detta verkar det som att specialförsäkringen omfattar mer än den vanliga hemförsäkringen. Dock finns inga villkor att läsa.
Schysst, cykeln måste vara låst för att få ut något om den skadas i en trafikolycka.

*Hemförsäkringen gäller om cykeln blir stulen, vid skadegörelse eller om cykeln skadas vid en trafikolycka.
*Cykeln ska vara låst för att försäkringen ska gälla.
Ser framför mig:
Jag kom cyklandes på min låsta cykel och blev påkörd.

SIE

Aktiv medlem
Försäkring cykel
Schysst, cykeln måste vara låst för att få ut något om den skadas i en trafikolycka.

*Hemförsäkringen gäller om cykeln blir stulen, vid skadegörelse eller om cykeln skadas vid en trafikolycka.
Ser framför mig:
Frånsett en förmodad felformulering vad gäller låset så är jag nyfiken på hur långt trafiken sträcker sig ut i skogen, om alls.

Bengt-re

Aktiv medlem
Försäkring cykel

Ser framför mig:
Syftet med villkoren är att inte behöva betala ersättning.

ooms

Aktiv medlem
Försäkring cykel

Ser framför mig:
Läser man villkoren som länkades tidigare i tråden framgår att låskravet gäller stöldmomentet. Ytterligare en anledning att läsa villkoren, och inte vad nån marknadsföringsmupp skrivit på webben eller vad kundtjänst hasplar ur sig på telefon/mail.

Anapet

Medlem
Försäkring cykel
Frågor till IF ang specialförsäkring cykel:

1. Om jag kraschar med min cykel i skogen och t.ex. spräcker ett hjul, får jag ersättning från specialförsäkringen med avdrag för ålder och självrisk? 2. Om jag är med i ett motionslopp för cykel (mountainbike) och kraschar, får jag ersättning för skadorna?

Svar från IF:

Om du skulle ramla med din cykel och den går sönder eller om du är med i ett motionslopp utan vinstpengar eller sponsring av något slag ingår även detta.
Är du med i en tävling och du får ersättning, ingår inte skador på cykeln under loppet.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp