Försäkring gällde inte för MTB i skog

Carl A

Aktiv medlem
happyride är väl ngra nivåer över Red Bull Rampage; så handläggaren kanske - helt rimligt - antog det hela inträffat på en happyride.

---
Vi skall nog ligga lite lågt; annars kommer alla bolag i sina villkor undanta happyrides och i nästa steg alla som har konto på happy o slutligen alla som ngn gång varit inne på happy.

oxr

Aktiv medlem
Det är ju ganska uppenbart att LF helt saknar respekt för sporten. De kan uppenbarligen inte skilja på MTB och cykelcross.

Bengt-re

Aktiv medlem
Carl A sa:
happyride är väl ngra nivåer över Red Bull Rampage; så handläggaren kanske - helt rimligt - antog det hela inträffat på en happyride.

---
Vi skall nog ligga lite lågt; annars kommer alla bolag i sina villkor undanta happyrides och i nästa steg alla som har konto på happy o slutligen alla som ngn gång varit inne på happy.
Jag föreslog det för mitt försäkringsbolag.

Edarion

Aktiv medlem
Har också LF... Känner att jag bör se över vad det egentligen gäller. Har haft problem med dem en gång vid bilskada redan.

Sospikey

Medlem
Konstigt. Jag gick över styret och satte min hoj i ett träd så att överröret sprack. Har lf och efter att jag fått ett intyg från en cykelhandlare och kunde visa priset på en ny motsvarande hoj så fick jag ersättning med avdrag för ålder och självrisk. Stå på dig, det är inte säkert att handläggaren har koll. Så var det för mig, jag hade koll på deras villkor och så vidare och var korrekt men hård...

Vernersson

Aktiv medlem
Även jag har LF och utan knotande fick jag ersättning för både sjukvårdskostnader & personlig utrustning som gick sönder när jag klotade vid DH åkning.
Hojen klarade sig däremot.

Niklasbeckman

Ny medlem
ething sa:
Kan bara instämma med flera andra här, löjligt agerande.

Problemet för LF är att de ingått ett avtal där du betalar för en tjänst. I sina egna villkor framgår det tydligt att normal cykling i skog täcks av försäkringen, normalt finns klaosuler som generellt avskriver träning och tävling men de har själva valt att snäva av det till professionellt utövande. Du har därmed en handläggare som vill att du skall acceptera ett nekande som innebär att de gör ett avsteg från ingånget avtal. Mitt råd är att kommunicera med dem med rakt "juristspråk" kring vad som står i avtalet och vilken del i avtalet som ni gemensamt ingått som de hänvisar till. Du har dessutom alltid rätt att få en överprövning inom LF och gå annars vidare till ARN.

Det du troligen råkat ut för är en handläggare som tror att MTB är samma sak som Red Bull Rampage och inte har en aning om vad det handlar om, därav är överprövning det rimliga första steget.
Den handläggaren jag haft gick på semester idag så jag kommer att ta kontakt med en ny person på måndag och sedan överklaga om så krävs. Kommer då att ha stor hjälp av alla som skrivit i denna tråd. Verkar finnas hopp om att det ska lösa sig.
Jag återkommer.

-Andy-

Aktiv medlem
Niklasbeckman sa:
ething sa:
Kan bara instämma med flera andra här, löjligt agerande.

Problemet för LF är att de ingått ett avtal där du betalar för en tjänst. I sina egna villkor framgår det tydligt att normal cykling i skog täcks av försäkringen, normalt finns klaosuler som generellt avskriver träning och tävling men de har själva valt att snäva av det till professionellt utövande. Du har därmed en handläggare som vill att du skall acceptera ett nekande som innebär att de gör ett avsteg från ingånget avtal. Mitt råd är att kommunicera med dem med rakt "juristspråk" kring vad som står i avtalet och vilken del i avtalet som ni gemensamt ingått som de hänvisar till. Du har dessutom alltid rätt att få en överprövning inom LF och gå annars vidare till ARN.

Det du troligen råkat ut för är en handläggare som tror att MTB är samma sak som Red Bull Rampage och inte har en aning om vad det handlar om, därav är överprövning det rimliga första steget.
Den handläggaren jag haft gick på semester idag så jag kommer att ta kontakt med en ny person på måndag och sedan överklaga om så krävs. Kommer då att ha stor hjälp av alla som skrivit i denna tråd. Verkar finnas hopp om att det ska lösa sig.
Jag återkommer.
Ska bli spännande och följa. Vi får se hur lång tid det tar innan villkoren ändras.

Lingon

Aktiv medlem
Tror inte länsförsäkringars grundskydd täcker krasch med MTB i skogen. Cyklar är även undantagna i deras allriskförsäkring, som normalt ersätter lösöre vid "plötslig oförutsedd händelse".
Skulle gissa att enda möjligheten att få ersättning för MTB-vurpa från LF är om du lyckats teckna en speciell tilläggsförsäkring för cykeln.

Jörgen_A

Aktiv medlem
De har blandat ihop cykelcross och mtb tror jag. De ville undanta mtb tillsammans med downhill och bmx men trodde att cykelcross var mtb.

Du får förklara vad cykelcross är och att det inte är vad du höll på med.

Niklasbeckman

Ny medlem
Jörgen_A sa:
De har blandat ihop cykelcross och mtb tror jag. De ville undanta mtb tillsammans med downhill och bmx men trodde att cykelcross var mtb.

Du får förklara vad cykelcross är och att det inte är vad du höll på med.
Det jag tror, utan att få klarhet i än, är att de anser att skogen inte räknas till trafik samt att MTB kan likställas med cykelkross och BMX.

Niklasbeckman

Ny medlem
Lingon sa:
Tror inte länsförsäkringars grundskydd täcker krasch med MTB i skogen. Cyklar är även undantagna i deras allriskförsäkring, som normalt ersätter lösöre vid "plötslig oförutsedd händelse".
Skulle gissa att enda möjligheten att få ersättning för MTB-vurpa från LF är om du lyckats teckna en speciell tilläggsförsäkring för cykeln.
Det är som du skriver detta som de hävdar men problemet är att jag anser att skogsvägar räknas till trafik då man är trafikant även i terräng.

knight22

Ny medlem
Tänk på att Länsförsäkringar inte är ett bolag, utan 23 regionala företag. Man kan därför inte prata om Länsförsäkringars villkor / priser utan det kan skilja sig lika mycket mellan de olika bolagen som mellan IF och Trygg Hansa.

Niklasbeckman

Ny medlem
knight22 sa:
Tänk på att Länsförsäkringar inte är ett bolag, utan 23 regionala företag. Man kan därför inte prata om Länsförsäkringars villkor / priser utan det kan skilja sig lika mycket mellan de olika bolagen som mellan IF och Trygg Hansa.
Det stämmer, dock så har de samma villkor för hem och villaförsäkringen.

geologen

Aktiv medlem
KarlHelmer sa:
Pratade med Folksam nyss som jag har. Så länge man inte tävlar för en klubb med licens så täcker deras hemförsäkring värde på cykel upp till 20 000 om man vurpar i skogen. Har man deras allrisk-försäkring täcker det upp till 40 000 kr om man vurpar i skogen, backar över den med bilen, stulen o s v
Lita inte på det. I deras villkor står nämligen att inga skador på cykeln täcks vid olyckor. Enbart stöld täcks av försäkringen.

Edarion

Aktiv medlem
Måste säga att cykelcross är det märkligt undantag. Knappast en vidare spridd gren eller särskilt känt begrepp. Varför har man valt det utan att kolla vad det betyder?

KarlHelmer

Ny medlem
geologen sa:
Lita inte på det. I deras villkor står nämligen att inga skador på cykeln täcks vid olyckor. Enbart stöld täcks av försäkringen.

Vart har du läst det? Kan nänligen inte se det någonstanns i deras villkor som jag precis läste

geologen

Aktiv medlem
KarlHelmer sa:
geologen sa:

Vart har du läst det? Kan nänligen inte se det någonstanns i deras villkor som jag precis läste
"
Trafikskador
Vi ersätter skada på medförd egendom orsakad av trafikolycka med bil, båt, buss, tåg, flygplan, cykel eller
annat fordon.

Begränsning
Skada på själva fordonet ersätts inte.
"

KarlHelmer

Ny medlem
Trafikskador
Vi ersätter skada på medförd egendom orsakad av trafikolycka med bil, båt, buss, tåg, flygplan, cykel eller
annat fordon.

Begränsning
"[/quote]

Det där gäller lösöre som är med i t ex bilen när man krockar, ryggsäcken när man cyklar o s v.

geologen

Aktiv medlem
KarlHelmer sa:
Trafikskador
annat fordon.

Begränsning
"
Det där gäller lösöre som är med i t ex bilen när man krockar, ryggsäcken när man cyklar o s v.[/quote]

Räkna med att om det går att tolka som jag tolkar det, så kommer även de tolka det så. Försäkringsbolag är inga välgörenhetsorganisationer: deras affärsidé är att ta så mycket betalt som möjligt och betala ut så lite som möjligt.

julgus

Aktiv medlem
Nu har jag varit i kontakt med LF i Södermanland och fått det bekräftat att skador på cyklar vid cykling i terräng omfattas av hemförsäkringen. Så ingen ändring har skett, dvs att jag blev fullt kompenserad (ny ram) då jag kraschade min MTB vid cykling i terräng är hur LF Södermanland hanterar dylik skada.

e120guru

Ny medlem
geologen sa:
KarlHelmer sa:
geologen sa:

Trafikskador
annat fordon.

Begränsning
Ja, det där är ju ganska tydligt...

Däremot undrar jag (rättshaverist som man är) vad händer om olyckan sker medans man leder cykeln och cykeln går sönder, då torde ju cykeln inte klassas som fordonet utan som medförd egendom....

Niklasbeckman

Ny medlem
julgus sa:
Nu har jag varit i kontakt med LF i Södermanland och fått det bekräftat att skador på cyklar vid cykling i terräng omfattas av hemförsäkringen. Så ingen ändring har skett, dvs att jag blev fullt kompenserad (ny ram) då jag kraschade min MTB vid cykling i terräng är hur LF Södermanland hanterar dylik skada.
Intressant, har du fått det svaret skriftligt eller muntligt?

Lainen

Medlem
geologen sa:
KarlHelmer sa:
Trafikskador
annat fordon.

Begränsning
"
Det där gäller lösöre som är med i t ex bilen när man krockar, ryggsäcken när man cyklar o s v.

SLUTA SPRIDA DINA OSANNINGAR NU!!!

Vi har ju redan klarlagt det i en annan tråd att det gäller själva hemförsäkringen!!!
I Allriskdelen ingår CYKELN!!!!!!!!

Senast ändrad:

julgus

Aktiv medlem
Idag muntligt per telefon. Dessutom har jag gjort anspråk på och fått ersättning för krasch av mtb-cykel i terräng. Det torde därmed stå klart att LF Södermanland ersätter för skada på mtb-cykel vid cykling i terräng. Inga ändringar har skett av villkoren enligt försäkringsbolaget. Dessutom sa hon att hemförsäkringen gäller för detta, dvs allrisk som tillägg behövs ej.

Var o en får kontrollera och förvissa sig om hur just ditt f-bolag ställer sig men detta gäller för mig och mina försäkringar och LF Södermanland.

Niklasbeckman sa:
julgus sa:
Intressant, har du fått det svaret skriftligt eller muntligt?

geologen

Aktiv medlem
Lainen sa:
geologen sa:
KarlHelmer sa:
Trafikskador
annat fordon.

Begränsning
"

Vi har ju redan klarlagt det i en annan tråd att det gäller själva hemförsäkringen!!!
Nej, det är inte alls klarlagt. Om man har ett väldigt dyrt tillägg, så verkar det stämma, men grundförsäkringen, den flest kan antas ha, gäller det inte.

Lainen

Medlem
geologen sa:
Lainen sa:
geologen sa:
KarlHelmer sa:
Trafikskador
annat fordon.

Begränsning
"

Nej, det är inte alls klarlagt. Om man har ett väldigt dyrt tillägg, så verkar det stämma, men grundförsäkringen, den flest kan antas ha, gäller det inte.
Jag tror snarare att du är en av få som inte har allrisk......

Och den täcker även alla skador om min hund skulle springa ikapp dig och bita dig i röven....

Senast ändrad:

geologen

Aktiv medlem
Jag har den vanliga som ingår i standardutbudet, men inte den extradyra som nämndes i den andra tråden. Då får man vara rätt förmögen.

Seglarn

Medlem
geologen sa:
Jag har den vanliga som ingår i standardutbudet, men inte den extradyra som nämndes i den andra tråden. Då får man vara rätt förmögen.
Tvärtom, är du "oförmögen" behöver du bra försäkringar. Är du förmögen behövs inga alls, du har råd att köpa nytt ändå...

KarlHelmer

Ny medlem
geologen sa:
Lainen sa:
geologen sa:
KarlHelmer sa:
Trafikskador
annat fordon.

Begränsning
"

Hos folksam utan "dyra" eller för mig självklart tillägg i form av allrisk så täcker deras bas hemförsäkring krasch i skogen med MTB upp till 20 000 kr. Det har 2 st olika anställda på folksam sagt till mig. Jag har även allrisk så då täcker det upp till 40 000 kr.

geologen

Aktiv medlem
Som sagt, det är inte vad de säger som gäller, utan det som står i villkoren, och där står det att det inte gäller.
Jag har jobbat med telefonsupport, och många kollegor där var komplett odugliga. Jag skulle inte bli förvånad om det ser likadant ut hos försäkringsbolagens telefonister.

Jensen

Aktiv medlem
geologen sa:
Vet inte om ett tillägg på typ 160kr i månaden som jag betalar kan förknippas med att man är förmögen.

Carl A

Aktiv medlem
är det internetgenerationen detta; klarar bara av att ta till sig korta brottstycken som man klickar fram, alternativt vad ngn på telefon sagt; hit o dit olikn.

Varför inte läsa innantill i villkoren. Har man gått ut grundskolan borde man klara det.

Så; nu kan vi stänga tråden. - annars kommer jag börja diskutera vad som hänt med grundskolan, läsförståelse och att det är invandringens o lille Fridolfs fel.

perzzon

Aktiv medlem
Seglarn sa:
geologen sa:
Tvärtom, är du "oförmögen" behöver du bra försäkringar. Är du förmögen behövs inga alls, du har råd att köpa nytt ändå...
+1
Försäkring har man på saker man inte själv klarar att ersätta om det går på röven.

Men: Med den logiken borde min bil bara ha trafikförsäkring, men min fru blir så nervig när hon kör den då...

geologen

Aktiv medlem
Och om man inte har råd med försäkringen då? 2000 spänn extra om året, om vi nu går på prisuppgiften ovan, är jävligt mycket pengar för mig. Jag är riktigt fattig.

eketjall

Ny medlem
Carl A sa:
är det internetgenerationen detta; klarar bara av att ta till sig korta brottstycken som man klickar fram, alternativt vad ngn på telefon sagt; hit o dit olikn.

Varför inte läsa innantill i villkoren. Har man gått ut grundskolan borde man klara det.

Så; nu kan vi stänga tråden. - annars kommer jag börja diskutera vad som hänt med grundskolan, läsförståelse och att det är invandringens o lille Fridolfs fel.
Att läsa villkor är jävligt lätt tills skada inträffar och man får reda på att ord som "trafik" och "tävling" inte alls tolkas på samma sätt av en själv som av försäkringsbolaget.
Jag ställde frågan till IF; Hur dom definierar tävling. Först tyckte dom att även motionslopp var tävling, sen tyckte dom att det faktiskt bara var tävling om det var tävlingsklass.Till sist var svaret i princip "Det där bedömer en skadereglerare när det hänt något".
Känns ju tryggt...

KarlHelmer

Ny medlem
eketjall sa:
Carl A sa:

Att läsa villkor är jävligt lätt tills skada inträffar och man får reda på att ord som "trafik" och "tävling" inte alls tolkas på samma sätt av en själv som av försäkringsbolaget.
Jag ställde frågan till IF; Hur dom definierar tävling. Först tyckte dom att även motionslopp var tävling, sen tyckte dom att det faktiskt bara var tävling om det var tävlingsklass.Till sist var svaret i princip "Det där bedömer en skadereglerare när det hänt något".
Känns ju tryggt...

Folksams definition på tävling efter att talat både med försäkringsrådgivare och en skadereglerare där är när man tävlar i ett sammanhang där det krävs licens. Detta när det gäller trampcyklar.

Ska man gå in på motorcyklar så dras gränsen så fort det finns tidtagning på banan och då klassas körning som träning inför tävling oavsett om man aldrig kört en tävling i hela sitt liv.

Aliide

Ny medlem
"Träning inför tävling", hur skutton bevisar de att träning är inför tävling???

Vid stöld, hur bevisar de att cykeln var låst och det med godkänt lås?

Känns som kunder ibland är lite onödigt ärliga och sedan klagar på villkoren. Eller så är att utelämna information i skadeanmälan försäkringsbedrägeri...

Men just det där med att vissa grejer är upp till skadereglerare att avgöra känns sisådär. Att vissa tex kan få 100% av värdet på lösöre i biutrymme och vissa får 50% på allt utöver hela cyklar. Blev jag varse efter inbrottet i förrådet (och allt som hade med cykel att göra blev stulet, det reella värdet på det översteg nog värdet på cykeln som stod där, och som renderade 100% men allt annat hälften). Andra fått 100% av allt.

KarlHelmer

Ny medlem
När det kommer till roadracing så är det ganska enkelt då all form av tidtagning räknas som träning inför tävling. För att ta tiden behöver det sitta en laptimer på motorcykeln, men monterar man bort den så är det ju ord mot ord.

Aliide

Ny medlem
e120guru sa:
Aliide sa:
Vid stöld, hur bevisar de att cykeln var låst och det med godkänt lås?
När jag fått en cykel stulen en gång så fick jag skicka in nycklarna till låset till försäkringsbolaget... Det var det enda de krävde...
Oj, är det mao bara Folksam som går helt på vad försäkringstagaren säger i telefon och inte kräver något mer än ärendenumret på polisanmälan (när sådan är adekvat)? Nu är mina ärenden alltså endast sådana där grejer stulits, tex två cyklar inom ett halvår. Inget krashande där cykel behövts repareras/skrotas, då antar jag att de kräver intyg från verkstad el dyl.

Att inte kräva kvitton är ju för övrigt rätt bra vid brand då även kvitton brunnit upp, vet att Länsförsäkringar har varit skitjobbiga vid just brand.

Niklasbeckman

Ny medlem
Tänkte bara meddela att Länsförsäkringar gick med på att ersätta skadan (ny cykel) efter att jag har skickat in en överklagan. Såååååå skönt!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer