Försäkring gällde inte för MTB i skog

Niklasbeckman

Ny medlem
Ja så är det någon som har problem med länsförsäkringar att hemförsäkringen inte gäller vid cykling i skog utan att man måste ha en tilläggsförsäkring så hör av er.

eiskall

Aktiv medlem
Man kan ju vara ganska säker på att den delen av hemförsäkringspremien som avser skydd för cykel, inte motsvarar risken det innebär att cykla teknisk stig. I takt med att stigcyklingen ökar så är det inte osannolikt att vi får se undantag och/eller specifika cykelförsäkringar.

Samtidigt påminner det lite om diskussionen med att försäkra motocross. Dessa kostar som bekant ofta över 100000 nya och går sällan eller aldrig att försäkra. I synnerhet inte mot yttre skada, eftersom frågan är mer "när" och inte "om" något ska gå sönder.

Luzen

Aktiv medlem
Konkret sa:
eiskall sa:
I synnerhet inte mot yttre skada, eftersom frågan är mer "när" och inte "om" något ska gå sönder.
Är det inte därför man har en försäkring. Allting kommer för eller senare gå sönder.
Jo, men det är inte säkert att försäkringskollektivet vill vara med och betala motorcrosscyklar och annat som alltid går sönder.
Om allt som kommer att gå sönder skall ersättas kommer premierna attskjuta i höjden. När premierna skjuter i höjden kommer de som inte har dessa prylar att avsluta sina förskringar.
Kvar blir då bara ett mindre kollektiv med massa dyra prylar som alltid går sönder.
Och då kommer bolaget till slut inte erbjuda försärkingentypen.

Allt går väl att försäkra, premien är i paritet med risken och kostnaden. Betalar man så kan de sy ihop vilken försäkringslösning som helst. Minns ni det där bolaget som hade nån kampanj att om man köpte TV (eller nåt liknande) och Carola vann Eurovision så skulle man få pengarna tillbaka om man kom in med kvitto efter fem år? Har för mig det var nåt sånt. Det var väl ordnat genom nåt försäkringsbolag som sen räknat alldeles fel så när mängder av folk faktiskt höll reda på att fem år gått och ville ha pengar så ville de inte betala. Men de fick väl ge sig om jag minns rätt.
Ganska OT, men ändå. I princip kan man försäkra sig mot skoskav också, men premien kanske inte gör det värt det.

ceel

Aktiv medlem
frippegubben sa:
...
I princip kan man försäkra sig mot skoskav också, men premien kanske inte gör det värt det.
Om utbetalningen täcker kostnaden av två paket Compeed och självrisken ligger på en tusenlapp så hade nog de flesta bolag kunnat hålla premien "skälig". :)

bjorkkis

Aktiv medlem
Hej

Fått en skada på innerbenet på gaffeln, tänkte göra ett försäkringsärende på det, har if. Något speciellt att tänka på när det gäller dom?

Stervelo

Aktiv medlem
Jag kör ifs stora hemförsäkring, på drulle delen har jag fått två crash replacements betalade när ram skadats i skogen när jag vurpat.

Senast ändrad:

Maakus

Aktiv medlem
Stervelo sa:
Jag kör ifs stora hemförsäkring, på drulle delen har jag fått två crash replacements betalade när ram skadats i skogen när jag vurpat.
Har Folksams dito, där täckte drullen min knäckta ram :)

julgus

Aktiv medlem
Ringde idag till LF för att kontrollera vad som gäller avseende mina cyklar. Stöld o skadegörelse är de försäkrade för men med en hutlös självrisk 25% av värdet. Om jag kraschar min 920 Spark nu på söndag på MTB Adventure får jag inget alls liksom jag inte heller får något om jag kraschar min Oltre på söndagsrundan. Så har det inte varit på LF det vet jag då jag fått ersättning för en kraschad kolfiber ram tidigare. De har alltså gjort om villkoren. När jag frågade vad en försäkring skulle kosta som täcker mina cyklar så fick jag svaret att de har ingen dylik.

Har nu sett över alla mina försäkringar och kan konstatera att det borde jag gjort för länge sedan. Prisskillnaden mot IF är häpnadsväckande stor. De har dessutom en specialförsäkring man kan teckna för dyra cyklar.

Dåligt LF.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har också LF och har gjort samma analys. Tänkte byta nu när jag ändå ska flytta och eventuellt också köpa en cykel det är lönt att försäkra men inte kommit loss att kolla marknaden så noga än.

NickPick

Aktiv medlem
julgus sa:
Ringde idag till LF för att kontrollera vad som gäller avseende mina cyklar. Stöld o skadegörelse är de försäkrade för men med en hutlös självrisk 25% av värdet. Om jag kraschar min 920 Spark nu på söndag på MTB Adventure får jag inget alls liksom jag inte heller får något om jag kraschar min Oltre på söndagsrundan. Så har det inte varit på LF det vet jag då jag fått ersättning för en kraschad kolfiber ram tidigare. De har alltså gjort om villkoren. När jag frågade vad en försäkring skulle kosta som täcker mina cyklar så fick jag svaret att de har ingen dylik.

Har nu sett över alla mina försäkringar och kan konstatera att det borde jag gjort för länge sedan. Prisskillnaden mot IF är häpnadsväckande stor. De har dessutom en specialförsäkring man kan teckna för dyra cyklar.

Dåligt LF.
Problemet är ju alla farbröder som tar ut nya hutlöst dyra ramar efter den har vält i garaget, vurpat i skogen eller liknande. Det är ju ganska orimligt att en försäkring som kostar ett par tusen ska täcka cyklar för stora pengar. Det är ju en hemförsäkring och inte cykelförsäkring.

Försäkringsvillkoren revideras skapligt med alla försäkringsbedrägerier. Bilbränder, stulna ATVs och cyklar osv.

sandos

Medlem
Samma galenskap har nyttjats av folk som flyger RC-helikopter. Jag gissar att det är totalstopp för det idag, där en krasch kan komma bokstavligt talat hur ofta och lätt som helst, och kosta tiotusentals kronor. Ingår liksom lite i hobbyn.

Gushem

Aktiv medlem
så, vad ska man ha för hemförsäkring och vad kostar ett tillägg som täcker skogscykling? någon som sitter på tips?

fyrbåk

Medlem
sandos sa:
Samma galenskap har nyttjats av folk som flyger RC-helikopter. Jag gissar att det är totalstopp för det idag, där en krasch kan komma bokstavligt talat hur ofta och lätt som helst, och kosta tiotusentals kronor. Ingår liksom lite i hobbyn.
Ååååh fan! Och jag som kraschade bort hur många tusen som helst för drygt 10 år sen innan jag hade lärt mig att spaka de där hiskeliga visparna. Tänkte inte ens tanken att försöka claima det på drulleförsäkringen..... ?

Rattnalle

Aktiv medlem
NickPick sa:
julgus sa:

Dåligt LF.
Problemet är ju alla farbröder som tar ut nya hutlöst dyra ramar efter den har vält i garaget, vurpat i skogen eller liknande. Det är ju ganska orimligt att en försäkring som kostar ett par tusen ska täcka cyklar för stora pengar. Det är ju en hemförsäkring och inte cykelförsäkring.

Försäkringsvillkoren revideras skapligt med alla försäkringsbedrägerier. Bilbränder, stulna ATVs och cyklar osv.
Vill man behålla sina kunder då så tar man fram en tilläggsförsäkring tänker jag. Jag fattar ju också att en dryg tusenlapp om året som hemförsäkring kostar för mig som bor i hyreslägenhet inte kan täcka allt.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
LF består av olika bolag med olika regler. Jag hade LF för många år sedan och de hade sakförsäkring för cyklar.

kais01

Aktiv medlem
vad vi ser här med trasiga ramar i samband med skigsåkning är diskutabelt om det bör ingå i begreppet hemförsäkring. ungefär som den skulle ersätta att man kör på en sten i skidbacken. det ingår liksom i sakens natur.

bilden kompiceras dock av att det sas borde täckas förlust vid inbrott. men en cykel för säg 70 papp?

separat försäkring i det fallet kan jag tycka.

Tompelino

Ny medlem
Det sjukaste jag upptäckte när jag jämförde var att Länsförsäkringar inte hade någon separat cykelförsäkring (för att täcka tidigare nämnda händelser). Däremot hade de en golfförsäkring som bland annat täckte kostnaden av att bjuda alla på champagne ifall man slog hole-in-one. Fräscht.

Rattnalle

Aktiv medlem
Tompelino sa:
Det sjukaste jag upptäckte när jag jämförde var att Länsförsäkringar inte hade någon separat cykelförsäkring (för att täcka tidigare nämnda händelser). Däremot hade de en golfförsäkring som bland annat täckte kostnaden av att bjuda alla på champagne ifall man slog hole-in-one. Fräscht.
Det där har jag sett på fler ställen, funderar på om det inte ingår i reseförsäkringen på kreditkortet också.

ooms

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Tompelino sa:
Det där har jag sett på fler ställen, funderar på om det inte ingår i reseförsäkringen på kreditkortet också.
På mitt First Card gör det det. Dock är det inte del av reseförsäkringen utan en egen försäkring, precis som den 2-åriga allriskförsäkringen på allt över 1000kr jag köper med kortet. Hole-in-one-försäkringen skulle jag gärna slippa dock...

Rattnalle

Aktiv medlem
ooms sa:
Rattnalle sa:
Tompelino sa:
På mitt First Card gör det det. Dock är det inte del av reseförsäkringen utan en egen försäkring, precis som den 2-åriga allriskförsäkringen på allt över 1000kr jag köper med kortet. Hole-in-one-försäkringen skulle jag gärna slippa dock...
Mm jag har funderat på att byta till ett kreditkort med allrisk.

ooms

Aktiv medlem
Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
ooms sa:
C-dale sa:
I Happys gamla genomgång https://happyride.se/2009/01/24/forsakringsdjungeln-atererovrad/ var TH hemförsäkring med allrisk bäst o täckte det mesta utom pro DH.
TH är fortf bra, men det har hänt en hel del med övriga bolag sedan den där jämförelsen gjordes. Ex.vis ersätter If nu 35k per cykel till skillnad fr 8k som det var för bara några år sedan.
Problemet med TH är ju att de höjer avgiften med 20% per år.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Helt seriöst? Tro fan att våra försäkringspremier är så höga när dom täcker skador på ett innerben.

oxr

Aktiv medlem
Läste igenom LF Stockholms försäkringsvillkor, avsnitt F.2.9 Trafikskada
[...] Försäkringen gäller inte för [...]
Skada på egendom vid downhillåkning, cykelcross och BMX.

Så det är samma villkor som gällt i några år som fortfarande gäller, i alla fall i Stockholm. Om någon skulle påstå att jag ägnar mig åt downhill, cykelcross eller BMX skulle jag polisanmäla dem för förtal.

Senast ändrad:

Fältprästen

Ny medlem
Försäkringsbolagen skulle verkligen behöva dela upp försäkringarna så att särintressena stod för sina egna skador.
Men det är väl som med samhället i stort, det är alltid någon annans fel.

ooms

Aktiv medlem
H. sa:
ooms sa:
C-dale sa:
I Happys gamla genomgång https://happyride.se/2009/01/24/forsakringsdjungeln-atererovrad/ var TH hemförsäkring med allrisk bäst o täckte det mesta utom pro DH.
TH är fortf bra, men det har hänt en hel del med övriga bolag sedan den där jämförelsen gjordes. Ex.vis ersätter If nu 35k per cykel till skillnad fr 8k som det var för bara några år sedan.
Problemet med TH är ju att de höjer avgiften med 20% per år.
För mig var de ganska dyra fr början också. 1700kr/år för min bostadsrätt med drulle tror jag det var (och 1900kr tror jag de skulle ha i år), när jag bytte till If i våras var premien ca 1100kr/år för motsvarande försäkring (iofs med rabatt genom Sveriges ingenjörer, men det var inte många procent). Nu när cykeln är några år är If bättre även för den, då de har en flackare nedskrivningstrappa än TH.

ooms

Aktiv medlem
Fältprästen sa:
Försäkringsbolagen skulle verkligen behöva dela upp försäkringarna så att särintressena stod för sina egna skador.
Men det är väl som med samhället i stort, det är alltid någon annans fel.
Ja, allt är ditt fel :-)

Kneecap

Aktiv medlem
oxr sa:
Läste igenom LF Stockholms försäkringsvillkor, avsnitt F.2.9 Trafikskada
[...] Försäkringen gäller inte för [...]
Skada på egendom vid downhillåkning, cykelcross och BMX.

Så det är samma villkor som gällt i några år som fortfarande gäller, i alla fall i Stockholm. Om någon skulle påstå att jag ägnar mig åt downhill, cykelcross eller BMX skulle jag polisanmäla dem för förtal.
Tjena!

Jag sitter på rätt rejäla bevis på att du tävlat i cykelcross..

zanoii

Medlem
Jag kollade lite igår:

===== Folksam =====
Max 20 000 ersättning för cykel vid stöld och skadegörelse.
Värdeminskning:
Mindre än 6 mån 100%
6 mån -1 år 95%
1-2 år 85%
2-3 år 65%
3-4 år 45%
4-5 år 25%
5-6 år 20%
6-7 år 20%
7-9 år 20%
10 år eller mer 20%
Reglerna ovan tillämpas inte för föremål som inte var funktionsdugliga vid skadetillfället. Inte heller
tillämpas reglerna om de skulle leda till ett oskäligt resultat. Värdering sker då istället enligt vad som
gäller enligt punkt C34.
Övrig lös egendom
C34. Vi utgår från vad det kostar att i allmänna handeln köpa ny likvärdig egendom. Från den
kostnaden gör vi en värdeminskning på grund av ålder, slitage, omodernitet, minskad användbarhet och annan omständighet. Om detta dagsvärde inte kan fastställas eller ger ett oskäligt
resultat värderas egendomen till marknadsvärdet enligt C28 andra stycket.

===== If =====
Maxersättning 35 000
Cykelstöld och skadegörelse ersätts genom hemförsäkringen. Cykeln ska vara låst för att försäkringen ska gälla. Skulle cykeln bli skadad i en brand får du också ersättning. Försäkringen gäller även för skador på cykeln som uppstår vid tävlingar som exempelvis Vätternrundan. 
Åldersavdrag
<6 mån 100%
6 mån 100%
1 år 100%
2 år 70%
3 år 60%
4 år 50%
5 år 45%
6 år 40%
7 år 35%
8 år 30%
9 år 25%
10 år 20%
11 år< 20%

Gäller
– vid trafikolycka på egendom som du har med eller på dig
Gäller ej:
– på annat fordon än cykel
– som uppstått i samband med körning av fordon på tävlings- eller inhägnad bana

===== Trygg Hansa =====
Högsta ersättningsbelopp 50 000 kr.
Vid stöld av och skadegörelse på cykel är självrisken 25 % av skadebeloppet, dock lägst 1 500 kronor eller den avtalade självrisken. Den särskilda självrisken gäller inte vid stöld av cykel som förvarats i låst utrymme om någon bryter sig in med våld.

Övriga egendomsskador
Trafikolycka eller haveri
Försäkringen ersätter skada på eller förlust av lös egendom som direkt orsakas av olycka eller haveri med
• cykel

Värdeminskning Cykel
0–6 mån 90%
6–12 mån 80%
1–2 år 60%
2–3 år 40%
3–4 år 20%
4–5 år 20%
Därefter 20 %

Villkoren blir ju en tolkningsfråga pga formuleringarna. Har de skrivit trafikolycka så måste man definiera trafik. Trygg Hansas formulering "trafikolycka eller haveri" tolkar jag som att den gäller även på en skogsstig. Ifs formulering "gäller även för skador på cykeln som uppstår vid tävlingar som exempelvis Vätternrundan" väcker fler frågor än den besvarar. Gäller försäkringen då även på ett endurolopp eller täcker den VR för att den går på allmänna vägar? If har ju dessutom klart trevligast värdeminskningskurva.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det är väl minsta Folksam iof? Finns större "paket", Folksam har även sakförsäkring för cykel om än ganska dyr.

ooms

Aktiv medlem
Bra genomgång, och visar ungefär vad jag kom fram till när jag jämförde senast. If har skärpt upp sig rejält senaste åren, och framförallt deras flacka nedskrivningstrappa är ju bra för oss som tänker på miljön och behåller cyklarna 8-10 år. För slit-och-släng folket som köper nytt och dyrt var och varannat år kan TH vara bättre.

Sedan är ju Ifs skrivning ”tävlingar som Vätternrundan” lite fel eftersom VR inte är en tävling utan ett motionslopp. Men man kan ju då lugnt göra tolkningen att motionslopp är ok iaf, medan riktiga tävlingar kanske är mer tveksamt/otydligt.

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Att undanta CX, men inte t ex XC, låter ju helt befängt. Har de haft oproportionerligt många skadeärenden på CX?

bellasoda

Aktiv medlem
Stumpy sa:
Att undanta CX, men inte t ex XC, låter ju helt befängt. Har de haft oproportionerligt många skadeärenden på CX?
CX är kanske inte den största tävlingsformen i Sverige. Jag gissar att någon måste haft otur när de tänkte?

Mats65

Aktiv medlem
Jag gissar på att de med CX menar terräng-cykling. Dvs allt utanför anlagd väg oavsett cykeltyp.

zanoii

Medlem
Raggamuffin sa:
Det är väl minsta Folksam iof? Finns större "paket", Folksam har även sakförsäkring för cykel om än ganska dyr.
Mycket möjligt, jag förutsätter att man kollar noggrant själv om man tänker köpa försäkring. Ska kolla Folksam igen!

ooms sa:
Sedan är ju Ifs skrivning ”tävlingar som Vätternrundan” lite fel eftersom VR inte är en tävling utan ett motionslopp. Men man kan ju då lugnt göra tolkningen att motionslopp är ok iaf, medan riktiga tävlingar kanske är mer tveksamt/otydligt.
Frågan är vad de säger om skogscykling, lopp eller ej. Jag misstänker att VR är okej just för att den går på väg och som du säger är ett motionslopp. Skaderisken borde vara väldigt mycket större i skog.. eller? Jag kör inte landsväg.

bellasoda

Aktiv medlem
Mats65 sa:
Jag gissar på att de med CX menar terräng-cykling. Dvs allt utanför anlagd väg oavsett cykeltyp.
Antagligen menar de det.

Men cykelcross har till skillnad från många andra cykeltyper ett väldigt strikt reglemente. Bockstyre, max 33mm däck, form på huvudtriangeln, lutning på sadel, etc.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer