Försäkringar och skador.

Rumpel

Ny medlem
Försäkringar och skador.
Hej!

Idag när vi körde hem från badplatsen såg vi en cyklist som ramlat och slagit sig rätt illa. Det såg ut som att han hade åkt in i ett broräcke utan hjälm. Vi stannade inte då det redan var bilar som stannat så jag vet inte precis detaljerna. Iaf började jag och frugan spekulera i om han kan få ut något på en försäkring om han nu smällt UTAN hjälm? Brukar ju komma trådar för diverse cyklar då och då som råkar ut för saker. Men vilken försäkring bör man själv ha som cyklist?

simson

Aktiv medlem
Försäkringar och skador.
Godmorgon !
Så länge det inte finns en lag som
kräver cykelhjälm så borde väl försäkringen
gälla.
Hoppas det gick bra för cyklisten.

Vernersson

Aktiv medlem
Försäkringar och skador.
Det hela beror ju enbart på vad försäkringsbolaget har ställt för villkor.
Så länge hjälmanvändadnde inte är ett villkor är det inget som borde påverka utfallet.

Tommi87

Medlem
Försäkringar och skador.
Det finns ingen lag som säger att du måste ha godkända kläder när du kör mc. Enda lag kravet är hjälm.
Försäkringsbolagen har dock som villkor att heltäckande godkända kläder ska användas.

Så tyvärr spelar det ingen roll om det finns någon hjälmlag.
Har ditt försäkringsbolag det som krav så ja...

Aliide

Ny medlem
Försäkringar och skador.
Tommi87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns ingen lag som säger att du måste ha
> godkända kläder när du kör mc. Enda lag kravet
> är hjälm.
> Försäkringsbolagen har dock som villkor att
> heltäckande godkända kläder ska användas.
>
> Så tyvärr spelar det ingen roll om det finns
> någon hjälmlag.
> Har ditt försäkringsbolag det som krav så ja...

Vet inget försäkringsbolag som har en sådan klausul. Än igen, cykel finns inte heller med i risksporter som inte omfattas. Vissa kampsporter och om du tjänar pengar på din sport är det vanliga.

Men är ju dumt att cykla utan hjälm av andra orsaker.

rizzlan

Ny medlem
Försäkringar och skador.
Det står ofta något om oaktsamhet i villkoren. Huruvida att inte bära hjälm faller under oaktsamhet är högst oklart.

Mr Orange

Aktiv medlem
Försäkringar och skador.
Mmmm... Folksam kommer uppdatera sina försäkringsvillkor med detta som minimumutrustning. Har jag hört.

cykelolycka5_0.jpg

Rumpel

Ny medlem
Försäkringar och skador.
Ojoj ser ju inte precis bekvämt ut.

Hur är ni försäkrade då? Jag har en extra försäkring via hemförsäkringen som heter privatolycksfall i Länsförsäkringar.
Någon från missärtråden här som kan ge lite tips och gärna dela erfarenhet. Blev nog lite skrämd av förra vurpan.

Aliide

Ny medlem
Försäkringar och skador.
Till skillnad mot andra försäkringar kan man ha hur många olycksfallsförsäkringar som helst (brukar ingå i typ allt). Men en privat är ju den viktigaste. Kompis bröt nacken i gymnastolycka (T4-T5) och fick ut rätt bra med kosing, kunde bygga nytt hus (enplansvilla) och köpa ny bil. De utan noll och intet.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer