Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar

Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Hur lång svarstid har ni haft i kontakten med slowbuild?

Har skickar två mail från olika adresser, men inget svar på över en vecka, då jag behöver en mix av boost och icke-boost (SL A.30 med dt240)

Allebike brukar svara inom en timme vanligtvis...
 

zinkpasta

Aktiv medlem
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Vanligtvis svar inom nån dag, men efter en lite utdragen diskussion så svarade han helt plötsligt inte trots påminnelse(r). Vet inte han tyckte jag var en jobbig kund, det är inte helt omöjligt. (Det var diskussion om ev. utbytesfälg efter krasch et.c.).
 

NickPick

Aktiv medlem
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Hur lång svarstid har ni haft i kontakten med slowbuild?

Har skickar två mail från olika adresser, men inget svar på över en vecka, då jag behöver en mix av boost och icke-boost (SL A.30 med dt240)

Allebike brukar svara inom en timme vanligtvis...
Fråga om allebike bygger hjul åt dig då 🤔😉
 

Swoop

Aktiv medlem
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Jag hade tänkt starta en Slowbuild-tråd får folk får rapportera... men det har inte blivit av.

Hursom. 7 april började jag tjöta med Stefan, hade idéer på custom hjul med 28 SP fram och 32 J bak, plus mixade DT fälgar... Han svarade på en dag att jag borde köpa 28 SP fram och bak på Newmen.

Vi mailade lite till under ett par veckor men han verkade tycka mina idéer var krångliga. 21 april tänkte jag att det var bättre att ha hjul än inte så då beställde jag DT 240 28 SP på Newmen SL A.30, de var på express - typ på 4 dagar.

Sen ville jag ha ventiler, extra ekrar och en extra fälg. Försökte beställa det, men han ville inte svara.

1 maj sa han att setet byggdes, och faktiskt med nya 240 EXP, nice! 11 maj skrev han att det skulle skickas, och jag fick ett trackingnr. 14 maj gick det iväg och 20 maj fick jag dem.

Bra packat, känns välbyggt även om jag inte provrullat än. Lite dåligt tejpat. Lättare än vad de borde vara, då jag tror han kanske ignorerade att jag ville ha mässingsnipplar och std DT Comp (ej race)... 579 EUR känns det ändå värt hittills.
 

Sam00

Aktiv medlem
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Så du tänker att svindyra lätta XC hjul men som ändå ska tåla enduro och vara breda så inte däcken kränger kommer hindra dig från att vurpa i framtiden ?

Jag är helt inne på din linje, återkom med vad du hittar för jag vill ha likadana :D
Vart står det att han vill ha dyra XC hjul?
 

Sam00

Aktiv medlem
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Hunt har bara bra recensioner och rykte. Jättebra support. Du har också 60 dagar på dig att prova och lämna tillbaka. Fri frakt. 3 graders engagement på Trail wide.

Hunt 30 trail wide, 4800kr, 1830g.


Hunt 25 xc wide, 4200kr, 1647g

 
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Fråga om allebike bygger hjul åt dig då 🤔😉
Hittar tyvärr ingen som har några jämförelser med Allebikes hjul (främst hållbarhet) så första spåret är newmen som ju alla verkar sjukt nöjda med.

Det lustiga är att jag pratade med någon (Stefan?) på slowbuild och fick ett bra intryck, och skickade andra mailet kort efteråt, men nu har det gått över en vecka och ännu ingen respons 😕.

Han skulle nog spara galet mycket tid (på att svara på mail), om han gjorde en bättre hemsida på engelska, med vikter på olika konfigurationer o.s.v...
 
Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Har två par dt350 xa25 med shimano hg body sp och boost. Bara att maila honom. Ena paret har jag haft ett drygt år nu som funkat kanon. Kan bara rekommendera
 
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Allebikes alu 30mm innerbredd för 5200kr och 1780gr är ju inte fy skam heller, men vore intressant om någon kunde dela med sig hur hållbara dom är för trail och light enduro (tänk spåren på ESS Falun men med mindre fart (men större tyngd😀).

Men om mina original M1900 med 22mm innerbredd klarat sig hittils under tre år på Jeffsyn så kanske man inte ska oroa sig över bucklade fälgar trots allt...
 
Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Allebikes alu 30mm innerbredd för 5200kr och 1780gr är ju inte fy skam heller, men vore intressant om någon kunde dela med sig hur hållbara dom är för trail och light enduro (tänk spåren på ESS Falun men med mindre fart (men större tyngd😀).

Men om mina original M1900 med 22mm innerbredd klarat sig hittils under tre år på Jeffsyn så kanske man inte ska oroa sig över bucklade fälgar trots allt...
Anekdotisk bevisning, de fälgar jag bucklat har alla varit bredare.
 

JPL

Aktiv medlem
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Så du tänker att svindyra lätta XC hjul men som ändå ska tåla enduro och vara breda så inte däcken kränger kommer hindra dig från att vurpa i framtiden ?

Jag är helt inne på din linje, återkom med vad du hittar för jag vill ha likadana :D
Näe, känner inte att dom måste vara dyra, men när jag funnit ett par så köper jag ett extra par till dig så att du får likadana. Och sedan betalar du en tiotusenlapp extra till mig så har du fått dom svindyra om det är ett krav för din del. Med tanke på din ironiska retorik i ditt inlägg, så undrar jag om du har någon koll på frågan öht eller om du bara hade svårt att läsa vad det stod i min kravlista?
 
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Skit, Newmens fälgar är helt slut överallt. Fick just ett mail från Stefan från Slowbuild, att leverans till honom är minst 3 veckor bort, och därefter tid för att bygga hjulen. Men efter alla lovord är det bara att vänta...
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Näe, känner inte att dom måste vara dyra, men när jag funnit ett par så köper jag ett extra par till dig så att du får likadana. Och sedan betalar du en tiotusenlapp extra till mig så har du fått dom svindyra om det är ett krav för din del. Med tanke på din ironiska retorik i ditt inlägg, så undrar jag om du har någon koll på frågan öht eller om du bara hade svårt att läsa vad det stod i min kravlista?
Jag tyckte det var en ganska rolig och träffsäker sammanfattning av din kravlista ;-)

Jag var nämligen på väg att fråga om det hjälpte med nya hjul för att slippa pumpa däcken.. 🙄😬
 

JPL

Aktiv medlem
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Jag tyckte det var en ganska rolig och träffsäker sammanfattning av din kravlista ;-)

Jag var nämligen på väg att fråga om det hjälpte med nya hjul för att slippa pumpa däcken.. 🙄😬
Jag måste nog utreda min dyslexi, för nu har jag läst min egen text 3 gånger och fattar fortfarande var man kan utläsa slutsatsen om att jag vill slippa pumpa däcken, eller tex ska vara dyra.

Och det må vara bara jag, men när man gjort ett par rejäla kraschlandningar ut i sidan av stigen pga däckkrängning så blir det en påtaglig osäkerhet i sadeln i utförslöporna i övrigt. (Och numer i ålder 50+, så är kroppen inte så förlåtande dagen efter, efter våldsamma samkväm med stenar och trädstammar, så varje vurpa sitter längre i minnet jämfört med förr.) Ska jag tolka det som att det är få som haft den obekväma erfarenheten av krängande däck i högre hastighet i kurvor på väg utför?
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Jag måste nog utreda min dyslexi, för nu har jag läst min egen text 3 gånger och fattar fortfarande var man kan utläsa slutsatsen om att jag vill slippa pumpa däcken, eller tex ska vara dyra.

Och det må vara bara jag, men när man gjort ett par rejäla kraschlandningar ut i sidan av stigen pga däckkrängning så blir det en påtaglig osäkerhet i sadeln i utförslöporna i övrigt. (Och numer i ålder 50+, så är kroppen inte så förlåtande dagen efter, efter våldsamma samkväm med stenar och trädstammar, så varje vurpa sitter längre i minnet jämfört med förr.) Ska jag tolka det som att det är få som haft den obekväma erfarenheten av krängande däck i högre hastighet i kurvor på väg utför?
Jodå den upplevelsen har jag också haft, tack och lov utan att vurpa än så länge. Tjockare sidoväggar och/eller högre tryck har varit min lösning.

Dyslexi behöver du nog inte oroa dig för men lite retas vi. Du klagade på att däcken krängde, någon frågade om du inte hade lite luft i men du ignorerade frågan vad jag såg. Det är ju annars den uppenbara lösningen. Sen gör lite bredare fälgar lite nytta men i fart räcker det förmodligen inte hela vägen att bara ta till det.
 

JPL

Aktiv medlem
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Jodå den upplevelsen har jag också haft, tack och lov utan att vurpa än så länge. Tjockare sidoväggar och/eller högre tryck har varit min lösning.

Dyslexi behöver du nog inte oroa dig för men lite retas vi. Du klagade på att däcken krängde, någon frågade om du inte hade lite luft i men du ignorerade frågan vad jag såg. Det är ju annars den uppenbara lösningen. Sen gör lite bredare fälgar lite nytta men i fart räcker det förmodligen inte hela vägen att bara ta till det.
Jag tyckte att det var en icke-fråga om man förstod vad jag frågade efter. För visst kan man trycka i 2 bar och studsa omkring som en j-a pingisboll i skogen men det var liksom det som var tanken att slippa, för jag tycker det är trist cykling, och ville då ha en bättre fälg för att kunna köra med hyfsat lågt tryck.
 

Naugas

Aktiv medlem
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Börja inte med några omskrivningar nu - du ville ha lätta, starka fälgar som hindrar dig från att vurpa, och du insåg själv också att sådana antagligen är riktigt dyra. Det var premisserna.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Jag tyckte att det var en icke-fråga om man förstod vad jag frågade efter. För visst kan man trycka i 2 bar och studsa omkring som en j-a pingisboll i skogen men det var liksom det som var tanken att slippa, för jag tycker det är trist cykling, och ville då ha en bättre fälg för att kunna köra med hyfsat lågt tryck.
Ja men en delmängd av svaren du fick är att ja det hjälper med bredare fälg men inte hur mycket som helst, du kan behöva överväga andra dellösningar också. Som tjockare sidoväggar, högre tryck eller någon variant av insert som trycker fast däcket lite bättre.
 

JPL

Aktiv medlem
Förslag hjul 29" boost så att däckskrällena sitter kvar
Ja men en delmängd av svaren du fick är att ja det hjälper med bredare fälg men inte hur mycket som helst, du kan behöva överväga andra dellösningar också. Som tjockare sidoväggar, högre tryck eller någon variant av insert som trycker fast däcket lite bättre.
Men om du läser mitt inlägg så var min fråga om förslag på hjul utifrån givna parametrar. Du får gärna citera ur mitt ursprungsinlägg där jag undrar hur jag ska slippa däckkrängning. Om jag frågar efter vilken typ av gurka jag ska köpa då är det inte säkert jag orkar bry mej om Ica-handlarens svar som handlar om hur man ska skära upp tomater.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer