Förslag på 140mm gaffel (29) som även är lättservad?

implor

Aktiv medlem
Har ett HT bygge på gång men behöver en gaffel.

ska vara en 140mm för 29” och mera trail/enduro stuket.

gillar testa lite udda saker så helst inte fox eller RS.

Vad har vi kvar då? DVO? Budget 4-7k

Elfsberg

Medlem
Marzocchi? De gör ju även en variant med fjäder vilket gissningsvis minskar eventuella behov av service något.

manneblask

Aktiv medlem
De jag kommer på är: SR Suntour Auron, DVO Diamond/Onyx, Manitou Mattoc/Mezzer, MRP Ribbon, Marzocchi Bomber Z1/Z2

Velocipeden

Aktiv medlem
Jag säger att RS och DVO är lika lätta att serva, båda bra. RS mer "konstanta" (för samma känsla efter service på DVO tycker jag att jag behöver ändra inställningar) och DVO lite mer "italienska" och inte så mycket fin-meck. men funkis.

Velocipeden

Aktiv medlem
Fördel DVO (mfl.) att det går att ställa slaglängd internt, vilket jag med en bukett RS luftskaft på hyllan kan tycka är bra.

manneblask

Aktiv medlem
Någon personlig erfarenhet av dom?

Formula Selva är ytterligare modell.
Jag kör DVO Onyx, väldigt nöjd med den. Lättservad, går att byta slag mellan 160-180 med spacers. OTT är en schysst grej. Diamond är samma men lite lättare och mindre slag. Kan bara rekommendera DVO.

Jag har kört Bomber Z2. Den funkar men inte så kul. De tenderar att få glapp i bussningarna så det känns som att styrlagret är löst hela tiden (av egen erfarenhet och internet). Men de är ju ganska billiga.

SR Suntours gafflar tror jag är underskattade (de som är bra då). De gör ju trots allt dämpare åt DVO 😛

Amazonic

Medlem
Cane Creek
DT Swiss
DVO Suspension
Formula
Intend Blackline
Manitou
Marzocchi
MRP
RST
SR Suntour
ÖHLINS

sdx

Aktiv medlem
Suntour Aeron där behövs inga special verktyg för att serva gaffeln även en stor service med olja i dämp enheten så behövs det inga special verktyg.
Dvo skall också vara lätt servad

Octagon

Aktiv medlem
Jag har erfarenhet av Manitou Mezzer och RS Pike och Lyrik. Ingen av dom är speciellt svår att skruva med. Mezzer är lite pillrigare att ställa in.
Mezzer är bra om man kör fort på lite större grejor, pumpa, landa större hopp osv men inte bäst på att ta bort skak från rötter, i alla fall då som jag har fått till det. Man kan enkelt ändra slaglängd 140-180 utan att köpa nya delar och den är ganska lätt för 180, men tung för 140. Så beroende på hur du ska köra kan det vara en bra gaffel, eliminera rot-skak eller hålla emot när du pumpar och så. Tyvärr finns bara svart att få tag i.

Jag hade nog köpt en DVO Diamond, mest för att den har så frän färg. Sån där OTT verkar trevligt om man ska köra mycket småstenig stig.

mtbloaf

Medlem
Har kört rockshox pike, lyrik, och kör nu DVO Diamond.

Skulle säga att Diamond har mer support än lyrik och pike. Tycker också dämparen har mer användbara inställningar, HSC har stort omfång och gör helt rätt saker för mig iaf. OTT är natt och dag jämfört med en fast negativ luftkammare.

Dock har jag behövt byta till tunnare olja i nederben på vinterhalvåret eftersom den rekommenderade 7,5w motorex blir riktigt seg när det närmar sig nollan. Lätt gjort med en 18mm hylsa.

implor

Aktiv medlem
Lutar starkt åt en DVO Diamond. Lite över budget men den är fullt möjlig att ha på en annan hoj vid framtida ram byte.

mtbloaf

Medlem
Lutar starkt åt en DVO Diamond. Lite över budget men den är fullt möjlig att ha på en annan hoj vid framtida ram byte.
Har kört min i både 140mm utförande och nu 155mm (man kan kapa travel spacers till vilken längd man vill). Funkar på stig men också att blåsa på i bikepark, betydligt mer förtroendeingivande än tex Pike.
Skulle säga att den är mer åt det köttiga hållet, men den väger också typ 250g mer än pike.

Topp