Förslag på cykelresa -Stigcykling i Europa

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Fick en väldigt ospecificerad 40-årspresent av mina släktingar. ”Åk iväg en vecka och cykla så sköter vi resten”. Resten är barn och bondgård.

Drömmen är:
- Bra väder (varmt).
- Stigcykling, inget enduro eller bikeparks.
- God mat.
- ”Normala” priser.
- Vacker natur.

Övrigt
- Tycker om att bli trött när jag cyklar så det får gärna vara lite uppförsbackar.
- Har svårt för guidad cykling så som det bedrivs inom ramen för att tjäna pengar. Att ta rygg på ett lokalt cykelgäng är en annan sak, det är kul.
- Vill använda min egen moderna XC-hoj.

Några tips?

GoranS

Aktiv medlem
När tänker du åka? Nu? I vår? I sommar? Påverkar lite vad som är rimligt vädermässigt.

Länkar till RR:ar från diverse ställen finns här. Klicka på landet du är intresserad av i första inlägget i tråden så kommer du till ett inlägg med RR-länkar för det landet. Titta på de som har ett M (=Mtb) först på raden.

Senast ändrad:

Olmo

Aktiv medlem
Lägger till två förslag från mina trakter:

https://bikepacking.com/routes/lunigiana-trail/

Båda uppfyller dina krav

Skogling

Aktiv medlem
Har kollat lite på ES.

Typ random ort verkar funka. Flyg å taxi en stund. Finns hur myckt grus/stig/natur som helst vekar det som!

Rattnalle

Aktiv medlem
Har kollat lite på ES.

Typ random ort verkar funka. Flyg å taxi en stund. Finns hur myckt grus/stig/natur som helst vekar det som!
Ja om man gillar lite lagom kuperad terräng och också vill cykla uppför tror jag faktiskt det är ett utmärkt koncept att göra så.

Vill man ha lite mer ordnat verkar Sintra i Portugal ha en hel del lite mer ordnad cykling men som ändå är tacksam höjdmässigt att trampa runt på egen hand.

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Har kollat lite på ES.

Ser fint ut. Hur är det rent juridiskt med rätten att cykla på alla dessa stigar och småvägar?
Finns väl ingen allemansrätt eller motsvarande att luta sig emot när ranchägaren hytter sin .308 mot en och ryter något på spanska tänker jag.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Ser fint ut. Hur är det rent juridiskt med rätten att cykla på alla dessa stigar och småvägar?
Finns väl ingen allemansrätt eller motsvarande att luta sig emot när ranchägaren hytter sin .308 mot en och ryter något på spanska tänker jag.
Kan inte svara för hela Spanien men jag har bott runt Alicante-trakten o cyklat på en massa ställen och har aldrig stött på ngn som inte tycker jag borde cykla där jag gör. Det är väl mest hundar runt bondgårdar man får akta sig för.

Även om det inte finns ngn allemansrätt formellt så är det fritt fram ändå (finns väl naturligtvis undantag men jag har inte hittat några). Vi är inte så jäkla unika i Sverige.

GoranS

Aktiv medlem
Är det inte s.a. markägare i Spanien har rätt att förbjuda andra att vistas på dennes mark och att sätta upp skyltar för detta? Har stött på skyltar där det stått något i stil med "Propiedad privada. Prohibido el paso." och där känns det som man inte ska gå.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Är det inte s.a. markägare i Spanien har rätt att förbjuda andra att vistas på dennes mark och att sätta upp skyltar för detta? Har stött på skyltar där det stått något i stil med "Propiedad privada. Prohibido el paso." och där känns det som man inte ska gå.
Så är det. Det är dock sällan man ser dessa skyltar tycker jag, i varje fall där jag har åkt. Och dessutom verkar de mest sitta på infarter liksom där man ändå inte vill åka?

Överlag upplever jag att "vildmarken" i Spanien är väldigt öppen och det är ganska många som vandrar o cyklar där.

Samtidigt finns det många återvändsgränder å andra sidan. D v s man cyklar på ngn grusstig i 10 min och plötsligt kommer ett stängsel eller nå't. Det är ju lite trist att behöva vända om o leta nya stigar då.

mv70

Aktiv medlem
Finns en hel del grusväg och stig också. Free Motion har en del turer av xc-typ, även om de ofta börjar med bilshuttle till högre terräng.
Ja grusvägar finns i mängder. Singeltrack lite mindre. Men väder och utsikter kompenserar. Typ dammrundan idag

Bilagor

• 22546CFA-7D2D-4270-9492-71AE3EB55DF6.jpeg
    22546CFA-7D2D-4270-9492-71AE3EB55DF6.jpeg
    1.2 MB · Besök: 18
  • 7272703F-9F5B-4564-B844-202094E399EC.jpeg
    7272703F-9F5B-4564-B844-202094E399EC.jpeg
    971.3 KB · Besök: 20
  • 51ADBBEE-102E-4A82-96B5-537E33CD734B.jpeg
    51ADBBEE-102E-4A82-96B5-537E33CD734B.jpeg
    72.6 KB · Besök: 20
  • F53FBF27-74E9-4147-A516-858A96AFB155.jpeg
    F53FBF27-74E9-4147-A516-858A96AFB155.jpeg
    1.2 MB · Besök: 18

stenmark

Aktiv medlem
Seven staines i Skottland eller liknande trail centers är kanske vad du är ute efter?

Faller dock helt på god mat....

Köp & Sälj

Topp