Förslag på heldämpad 40-60000

UprightCitizen

Aktiv medlem
MTB-bok-2-Hellas-Ormossen-_7D_8307-1800x1200.jpg

Knixig skogsstig?

original.png

Eller knixig skogsstig?

Den första kör jag gärna med min cykel med 130mm. Känns perfekt. Den andra kör jag helst inte alls, men om jag blev tvingad har jag helst nåt mjukare att sitta på innan det är dags att åka helikopter.

vet ej hur jag ska tolka knixiga skogsstigar men gissar på att nått sånt här skulle funka:
Trek top fuel 9.7
Santa cruz tallboy carbon C
Canyon Neuron CF ltd
Scott spark 920/930
Specialized Epic comp carbon
??

Larsifer

Aktiv medlem
Nej, med den budgeten får man inte köpa något utan att ha en egen uppfattning.. Se till att hyra eller demo:a lite olika hojar och köp sen.
Eller är det så illa att det inte finns små storlekar att testa?

clara

Aktiv medlem
Blir så trött på att folk bara slänger ut sig sina standardförslag utan att öht kolla om den ens säljs i den storleken. Är skitsvårt att hitta bra cykel för korta. Geometrin designas för strl L och sen blir XS typ slumässigt med för hög standover oftast. Recensioner är bara av L cyklar trots att XS/S ofta blir en helt annan cykel.

Har själv tyvärr inga bra förslag annat än att leta efter låg standover. Tyvärr mäter tillverkarna detta på lite olika ställen så det kan vara svårt att jämföra siffrorna 😢

Berk

Aktiv medlem
Bird Aether 7 i XS har låg standover men/och lång reach, som några tycker om, andra inte:

EDIT: missade att det ska vara 29". Det blir svårt.

Senast ändrad:

Fundadores

Aktiv medlem
Blir så trött på att folk bara slänger ut sig sina standardförslag utan att öht kolla om den ens säljs i den storleken. Är skitsvårt att hitta bra cykel för korta. Geometrin designas för strl L och sen blir XS typ slumässigt med för hög standover oftast. Recensioner är bara av L cyklar trots att XS/S ofta blir en helt annan cykel.

Har själv tyvärr inga bra förslag annat än att leta efter låg standover. Tyvärr mäter tillverkarna detta på lite olika ställen så det kan vara svårt att jämföra siffrorna 😢

Därför tipset om Julianas cyklar, anpassade för kvinnor där XS-storleken är för någon mellan 142-155 cm och anpassad till kvinnlig fysik. Älskar det här forumet ibland...

Berk

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
En annan variant är ju att faktiskt gå på vad TS skriver?:sneaky:
Av det jag snabbgooglat så verkar det som ganska normala mått.

Det var bara en fråga. Men nu jag tänker lite mer tror jag att det finns mycket variation i propositioner hos kortare kvinnor.

Hursomhelst verkar TS inte intresserad ;)

rouster

Aktiv medlem
Det var bara en fråga. Men nu jag tänker lite mer tror jag att det finns mycket variation i propositioner hos kortare kvinnor.

Hursomhelst verkar TS inte intresserad ;)

Typiskt kvinnor att ha olika propositioner och ändra ståndpunkt hela tiden. Tur det mest är män här inne.

Dricko

Aktiv medlem
Det är också bästa cykel till svensk stig enligt Westmans tests.

Norco Optic har mycket liknande geometri, men lite mer slag, med samma låg standover i strlk S och som bonus 425 mm kedjestag.
Ja en Norco optic ser också ut att fungera. Marin rift zone har en standover på drygt 677 och 425 kedjestag och skulle nog också fungera bra.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Ett 29" hjul med ett däck passande för knixig stig är mer än 73cm i diameter (med rätt god marginal). Kan vara värt att fundera över, gummiblästrat skrev är nog inte kul oavsett uppsättning i skrev.

Krompa

Aktiv medlem

64,8 cm standover och rejält med slaglängd.

Frenchy

Aktiv medlem
Googled a bit and apparently Ibis designer Roxy Lo is very short herself so their smallest size can probably be good as she runs it herself 😊. Ibis Ripley probably then https://www.boutiquemtb.se/products/2020-ibis-ripley-4
Ibis owners (Roxy is one of them) look like the Dalton brothers and bikes are designed for Roxy on one end and Tom on the other but... the earliest I could get one in-country if ordered now is July (maybe) so if you need a bike to ride summer 2021, I would suggest looking for something else.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer