Förslag på hjul med navdynamo

__jp

Aktiv medlem
Hej,

Var någon tjuv som tyckte det var rimligt att sno framhjulet på min pendlarhoj med hundratals-mil-i-alla-väder-skick.

Tänkte om det är smart att uppgradera till ett hjul med navdynamo? Gillar tanken att alltid ha lampor på och slippa ladda-processen. Iom enbart pendling och stadstransport gör det inget om det är lite mer tungrullat.

Tips på hjul som passar?

Vill inte bygga ett själv.

Skivbroms (SRAM), 28”, QR-axel.

Bifogar bild.

Bilagor

• 854A5ED0-C307-41AC-BA27-D654AC6AB9A7.jpeg
    854A5ED0-C307-41AC-BA27-D654AC6AB9A7.jpeg
    595.5 KB · Besök: 34

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Det är smart! :) riktigt skönt med navdynamo, har man dessutom en sådan lampa med ljussensor behöver man inte ens slå på/av. Bara att cykla :)
Jag köpte ett billigt och bra nav på Bikediscount. Med Shimano-dynamo, duger utmärkt. Brukar annars bygga hjul själv men det var så prisvärt så det var inte ens värt det. De har rea ibland på några modeller, håll ett öga där.
Sedan får du antagligen skaffa en lampa avsedd för dynamo också, det är ju växelström från dynamon så det kommer blinka hemskt om man har fel sort.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag är mycket nöjd med det DT-hjul med SP-dynamo jag köpte för flera år sedan. Sket i TL då det ändå alltid sitter dubbdäck på det hjulet.

SP har dynamos för QR. Jag kör så.

HåkanC

Aktiv medlem
Plus att du får kolla upp hur dynamons kontakter ser ut vs lampans tåtar
Shimanokontakten följer väl med dynamon? Och en sladd med passande kabelskor för lampans kontakter följer väl med lampan?
Så har det åtminstone varit med de Shimano navdynamo + B+M-lampor jag har köpt
Shimanokontakten är dessutom riktigt lätt att montera, det behövs bara en avbitare alt avbitare + kniv/kabelskalare
SP har dynamos för QR. Jag kör så.
Till min SP-dynamo för TA följde det med en TA=>QR-adapter
Typ en sådan här
shopping

Men trots att jag är en nöjd användare av SP-dynamo så skulle en sådan inte vara mitt 1a val till en pendlarcykel som skall gå i ur-och-skur pga deras rykte.

När jag för 7(8?)år sedan skaffade navdynamo till min pendlarcykel, med fälgbroms, valde jag därför hjul med Shimanos dynamonav, jag hade tur och det var just då rea på kompletta hjul så jag betalade lite mindre (~25 SEK) för hela hjulet istf endast navdynamon. Jag har därför två, ett med dubbdäck för att snabbt o enkelt kunna byta på morgonen.

perzzon

Aktiv medlem
Kommer det här att funka, tro?

Visa bilaga 519693
Jag köpte mer eller mindre exakt detta kittet till min fru (annan baklampa). Monterades i förrgår.
Allt var rätt smidigt och passade fint. Kablar följde med framlampan.
Jag är nu avundsjuk.
PS svårt att se att den fälgen skulle vara smal. Den är bredare än de flesta som levereras standard på sådana cyklar skulle jag tro.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag köpte mer eller mindre exakt detta kittet till min fru (annan baklampa). Monterades i förrgår.
Allt var rätt smidigt och passade fint. Kablar följde med framlampan.
Jag är nu avundsjuk.
PS svårt att se att den fälgen skulle vara smal. Den är bredare än de flesta som levereras standard på sådana cyklar skulle jag tro.
Det är bara en reflex hos vissa att säga att alla fälgar är för smala. Det kommer att fungera utmärkt!

Edit: hsr 466d med 42mm däck själv

LWB

Aktiv medlem
Kanske anekdotisk bevisföring men efter 5 vintrar med daglig pendling (35 km stockholmsslask) påstår jag att SP funkar. Andra nav har återkommande lagerras.
Skönt att höra. Har just ett SP utrustat hjul på väg hem - skall bli kul med dynamo igen efter många år med bara batteriljus.
Jag hörde Mr kLite, Kerry Staite, i en intervju där han visserligen sa att SON är närmast oslagbara men att SP med snabbkoppling inte har (hade?) samma problem med lagerras som deras TA-versioner har (hade?) och att de därför är (var?) oerhört prisvärda.

Några frågetecken som synes och inga förstahandsuppgifter, men om jag sprang på ett SP-nav med snabbfäste till bra pris så hade jag för egen del inte tvekat.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag hörde Mr kLite, Kerry Staite, i en intervju där han visserligen sa att SON är närmast oslagbara men att SP med snabbkoppling inte har (hade?) samma problem med lagerras som deras TA-versioner har (hade?) och att de därför är (var?) oerhört prisvärda.

Några frågetecken som synes och inga förstahandsuppgifter, men om jag sprang på ett SP-nav med snabbfäste till bra pris så hade jag för egen del inte tvekat.
Det är ungefär min story... och jag har QR....

SON är ju da shit, men lite dyrt tänker jag. Och jag har haft en SP nav förr, men sålde det hjulet som skrot efter att ha skrotat fälgen på det. Inte hjulets fel inte navets fel. Så mitt förtroende för SP är gott även vissa delar av internet hävdar att de har livslängdsproblem med lagren. Shimano navdynamo var jag däremot inte galet imponerad av. Hade det på fruns förrförra cykel och det glappade upp sig i lagret och slutade lämna ström efter ganska kort tids drift.

Pfaff

Aktiv medlem
Det är ungefär min story... och jag har QR....

SON är ju da shit, men lite dyrt tänker jag. Och jag har haft en SP nav förr, men sålde det hjulet som skrot efter att ha skrotat fälgen på det. Inte hjulets fel inte navets fel. Så mitt förtroende för SP är gott även vissa delar av internet hävdar att de har livslängdsproblem med lagren. Shimano navdynamo var jag däremot inte galet imponerad av. Hade det på fruns förrförra cykel och det glappade upp sig i lagret och slutade lämna ström efter ganska kort tids drift.

Fast nog finns de dära Shimanodynamoer i en mängd olika utföranden med gissningsvis olika kvalitetsnivåer.
Och SP inte (?) för 12 mm axel.

Nå, själv har jag SON. Funkar kanin.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Det var någonstans jag såg ett effekttest på några dynamos. SON och SP låg i topp. SON med något högre verkningsgrad så jag lutar åt den senare för ev randohjulbygge. Dock har väl SP enda dynamon på under 300 gram?

Edit: SP PD9 Ultra Slim väger 323g, viket dock är väsentligt lättare än competition.

Senast ändrad:

perzzon

Aktiv medlem
Kan man driva navdynamolampor med batterier på något rimligt enkelt sätt?
Jag är sugen på att ha dynamolampa på vinterhalvåret men sen på sommaren vill jag ha lätta sprättiga hjul helst.
Kan så klart skita i dynamolampan på sommaren men det känns inte helt rätt heller.

Jag tror mig veta att det är växelspänning från dynamon och så klart likström från batteriet. Men det kanske går att lösa på något enkelt sätt.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag är sugen på att ha dynamolampa på vinterhalvåret men sen på sommaren vill jag ha lätta sprättiga hjul helst.
För att hjulen skall kännas "sprättiga" är den laterala styvheten och den roterande vikten
viktigare(!) än totalvikten (inom rimliga gränser förstås).
Därför kan du med rätt val av däck, (slang?), fälg och antal ekrar även får ett hjul med "tungt" nav, åtminstone så tungt som det hos en navdynamo, att kännas "sprättigt".

uandt

Aktiv medlem
Kan så klart skita i dynamolampan på sommaren men det känns inte helt rätt heller.

Jag tror mig veta att det är växelspänning från dynamon och så klart likström från batteriet. Men det kanske går att lösa på något enkelt sätt.
Gick ner i källaren och tryckte tåtarna från en skräpig biltema-dynamo-lampa mot en laddad 18650 cell. Lyste fint! Luktade förvisso lite bränt men jag tror det var jag och inte lampan

Sambal Oelek

Aktiv medlem

det ska gå bra, spänningen från dynamon varier beroende på hastighet, det är normalt 6 volt, men lägre om du cyklar långsammare. Så har du 6 volt från batteri så ska det funka lika bra. (har du mer så kan det funka det med, kolla lampans spänningsområde).

(för info, tvärtom däremot funkar inte lika bra, driva en likspänningslampa med växelspänning, brukar bli stroboskop)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer