förslag på vettiga mtb vinterskor

Mickel Räv

Ny medlem
Precis inhandlat mtb (min första) och skulle gärna vija ha tips på vettiga vinterskor !
NW Celcius XC Artic GTX (ca 1800-2100) ? Kan det vara något..
Bor i Kalmar småland
Tack på förhand

BretD

Ny medlem
Köpte förra veckan ett par Shimano SH-MW701 för pendlingen. Har blivit ett par mil i och jag är jättenöjd. Temperaturen har legat kring nollan och dom verkar vara lagom varma. Med någon extra strumpa så lär jag klara många minusgrader. Brukar dock inte vara så frusen av mig. Smidigt med BOA-snörningen. Brukar ha strl 44 och det var även den storleken som passade mig bäst.
Jag ger tumme upp.

Pfaff

Aktiv medlem
NW är utmärkta.
Det finns en kilometerlång tråd om vinterskor hår på forum om du vill bli riktig rådvill. Sök på vinterskor.

AX3L

Aktiv medlem
Det svåra med skor är att alla fötter är olika och de flesta skorna likaså. Med det sagt tycker jag shimano MW501 eller MW5 (tror det är samma sko) dvs den utan gore-tex är helt fenomenal. Är nästan alltid typ torr hela passet igenom oavsett om det är 14 grader varmt och blött eller kallt. Relativt varma, inga arktiska skor men långt bättre än en vattentät europeisk vintersko.

freddag

Aktiv medlem
Det svåra med skor är att alla fötter är olika och de flesta skorna likaså. Med det sagt tycker jag shimano MW501 eller MW5 (tror det är samma sko) dvs den utan gore-tex är helt fenomenal. Är nästan alltid typ torr hela passet igenom oavsett om det är 14 grader varmt och blött eller kallt. Relativt varma, inga arktiska skor men långt bättre än en vattentät europeisk vintersko.
och allas erfarenheter är olika: mina mw5 är inte varma alls. ungefär samma som när jag kör med jättelöst knutna xc5. besvikelse! och kardborrarna slets ut och sulan började lossna på en säsong, så jag har sytt och kladdat med rubberfix och baltat.

Pfaff

Aktiv medlem
Tack 🙂
Ja så är det ju....
Lite jobbigt i börjar när man inte har en susning, det är ju inte helt gratis heller...
Kör själv med ett par 7-8 år gamla NW Artic.
Stora nog för en extra ullsula och bra ullstrumpor håller jag som har dålig cirkulation värmen ner till ett par minusgrader. Det där är mycket individuellt!
Vattentäta för skånsk klimat är dom fö också. Och hållbara som sagt.

Mickel Räv

Ny medlem
Stora nog för en extra ullsula och bra ullstrumpor håller jag som har dålig cirkulation värmen ner till ett par minusgrader. Det där är mycket individuellt!
Tack
Tack

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer