(Försök till) cykelstöld från uteplats, Gbg/Kungsladugård (& bild på ryggtavlan på försök till stöld-mannen)

zinkpasta

Aktiv medlem
(Försök till) cykelstöld från uteplats, Gbg/Kungsladugård (& bild på ryggtavlan på försök till stöld-mannen)
Tidigare idag höll jag på att få min Ripmo stulen! Hade den på uteplatsen efter att ha cyklat nån timme tidigare, jag var inne och underhöll vår nio veckor gamla son (i bärsele) medans min sambo var ute och fixade på uteplatsen. Jag hade sett en snubbe halta av och an o snacka i telefon på gatan utanför, men tänkte inte mer på det. När sambon gick in en kort stund så hade han tagit sig över staketet in på vår uteplats och lyft med sig cykeln ut på gatan igen. Just då kom min sambo dit igen, såg vad som hände, och började skrika. Han försökte då cykla iväg, men som tur är hade jag låst ihop bakhjulet och ramen med en kedja så han kom inte iväg.. sen närmade det sig fler personer som hört det hela, jag kom precis ut men kunde inte hetsa då jag fortfarande hade sonen i bärsele, min sambo kastade en (tom) hink i ryggen på honom, snubben försökte fortfarande bära iväg cykeln men när fler närmade sig så släppte han den och haltade iväg. En person följde efter en liten bit, ringde polisen och fotade, men sen flydde nästan-cykeltjuven på pakethållaren på en kompanjons hoj (troligtvis inte den heller lagligt införskaffad)..

Här är en bild på hans ryggtavla och kala hjässa. Förutom detta kännetecken så haltar han rejält, typ som Keyzer Soze. (Om han gjorde en Keyzer Soze och bara fejkade så har han min fulla respekt!) Om ni ser honom bör/får ni givetvis inte göra något alls.

Redigerat // moderator

1620496415809.png

Hur som helst slutade det lyckligt - jag har kvar cykeln, ingen kom till skada, och min son vaknade inte ens av ståhejet. Det var nog både bra och dåligt att jag inte hade möjlighet att försöka mig på ett envarsgripande.

Senast redigerad av en moderator:

Manurhin2

Aktiv medlem
Skönt med både cykeln och att du slapp få tag i idioten👍

Berk

Aktiv medlem
Tur att det slutade bra!

Intressant duo där: en helt i svart (förutom sulorna) och en helt i vit.

Också verkar han har valt felt stödvara om han har ett stelt ben ...

Manurhin2

Aktiv medlem
Ställ aldrig mer cykeln ute, nu vet asen vart den finns.
Hoppas benet beror på en gammal brännbollsskada från tidigare stöldförsök🪓

SthlmJ

Aktiv medlem
Känns inte jätte svårt att få han identifierad med det benet och bakhuvud men att ta det vidare därifrån är ju en annan sak. Trist att man inte ska få ha sakerna ifred..

Karl-Luis

Aktiv medlem
Skönt att du fått behålla din cykel! Lika mycket som man vill gå in handgripande är det tyvärr bara till din olycka om det finns ögonvittnen.
Jag hittade farsans stulna hoj med min väldigt udda dnm vulcano upp side down gaffel på en yosmite sa helt skralt till killen antigen ger du mej cykeln eller skyller dej själv. Han backade och fick tillbaka cykeln, problemet blev att han anmälde mej som tur var hade vi alla kvitton och ägarbevis på att cykeln ifråga var min och att den blivit anmäld stulen.
Det kunde gått mycket sämmre för mej tyvärr och med tanke på din son, jag har själv en dotter på 1.5 och inget i världen är värt att någon tar mej ifrån henne pga av mitt agerande.

Manurhin2

Aktiv medlem
Skönt att du fått behålla din cykel! Lika mycket som man vill gå in handgripande är det tyvärr bara till din olycka om det finns ögonvittnen.
Jag hittade farsans stulna hoj med min väldigt udda dnm vulcano upp side down gaffel på en yosmite sa helt skralt till killen antigen ger du mej cykeln eller skyller dej själv. Han backade och fick tillbaka cykeln, problemet blev att han anmälde mej som tur var hade vi alla kvitton och ägarbevis på att cykeln ifråga var min och att den blivit anmäld stulen.
Det kunde gått mycket sämmre för mej tyvärr och med tanke på din son, jag har själv en dotter på 1.5 och inget i världen är värt att någon tar mej ifrån henne pga av mitt agerande.
Precis, själslig frid är inte lika mycket värt om man är internerad.

Larsifer

Aktiv medlem
Helstelt alltså.. Fullgung är ju väldigt lyxigt och förlåtande men helstelt brukar föredras av de som besitter äkta skill!

zinkpasta

Aktiv medlem
Tack för kommentarer osv. Jag trodde som sagt ändå att mitt på dagen, när folk är på sina uteplatser osv, skulle man få ha saker i fred. Men uppenbarligen inte, så nu kommer jag att låsa och försåtsminera allt jag äger. Oklart vad min son tycker om detta, men det är väl även oklart om jag egentligen äger honom.

I övrigt håller jag helt med @Karl-Luis.

@Larsifer Helt klart tuffast med helstelt. Ska strax iväg till Vallåsen, tar väl min Haro Steel Reserve 1.1 istf Ripmon dårå, man vill ju vara tuffast i backen. (Svårt att slå danskarna i jeans dock.. men om man kör helstel cykel med helstela ben så ..kanske?)

SocialGimp

Aktiv medlem
Hade personligen gärna velat behandlat hans andra ben i samma anda som det halta.

Det går inte att ställa sin cykel (oavsett om den är låst) någonstans i ens 5 minuter i Gbg. Jag har hört alltför många historier om cyklar som blir stulna på nolltid. Senast en Stumpjumper som blev stulen när ägaren gjorde ett kort ärende vid Scandinavium.

Det finns så mkt drägg i Gbg så det går 13 på dussinet, det är en ganska obehaglig stad som jag inte gillar speciellt mkt numera. Goa gubbar - jo tjena!

Hasse#7

Aktiv medlem
En juridisk fråga. Om man hämtar en cykel i en trädgård och släpper den en bit bort är det då försök till stöld eller stöld? Jag vill nog ha det till att brottet är fullbordat även om idioten inte får med sig cykeln.

NickPick

Aktiv medlem
Jag förundras över att Göteborg verkar vara särskilt drabbat. Vad hände med Glenn-gemenskapen?
Tur det gick bra.

ponx

Aktiv medlem
Vilken tur i oturen! Några minuter till så hade din hoj legat bak i en lastbil med en enkel till Bulgarien.

Atlas

Aktiv medlem
En juridisk fråga. Om man hämtar en cykel i en trädgård och släpper den en bit bort är det då försök till stöld eller stöld? Jag vill nog ha det till att brottet är fullbordat även om idioten inte får med sig cykeln.
Ja, det skulle jag oxå säga.

Laan84

Aktiv medlem
Frågan är vad som är lämpligt att ha liggande i trädgården att kasta, en tom hink var väll bättre än inget. Men gatsten är ju inte så smart. Tänker att tex äpplen vore perfekt, ont men inte allvarliga skador. Hmmm..

storfiskarn

Aktiv medlem
Frågan är vad som är lämpligt att ha liggande i trädgården att kasta, en tom hink var väll bättre än inget. Men gatsten är ju inte så smart. Tänker att tex äpplen vore perfekt, ont men inte allvarliga skador. Hmmm..
När tjuvar försökte sno min gamla 30-talscykel här utanför för många år sedan så va det väldigt effektivt att ta största potatisen jag hade hemma o skicka i nacken på tjuven.
Blev ju en rejäl smäll i nacken på drägget när jag skickade iväg potatisen från femte våningen.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Förstår inte alla inlägg om att misshandla tjuven (vilket för övrigt är ett allvarligare brott än stöld).

Ifall förutsättningar är rätt* kan man ju hålla i/brotta ner aset o invänta polis. Envarsgripande=försvarligt våld får användas. Mer våld ifall du möts av motsånd. Tex vrida på smärtsamt grepp.

Annars så milt som situationen medger, tex brotta ned o koppla skuldergrepp tills polis kommer.

Med bebis i bärsele hade jag hållt mig på avstånd, skrikit, ringt 112 ungefär som TS.
I grunden är cykeln inget att riskera livet för.

*Rätt förutsättningar: Man bedömer att det är rimligt säkert med hänsyn till fysisk styrka vs gm/risk att motparten har kniv/ man kan ingripa ihop m en granne tex.

SocialGimp

Aktiv medlem
Förstår inte alla inlägg om att misshandla tjuven (vilket för övrigt är ett allvarligare brott än stöld).

Ifall förutsättningar är rätt* kan man ju hålla i/brotta ner aset o invänta polis. Envarsgripande=försvarligt våld får användas. Mer våld ifall du möts av motsånd. Tex vrida på smärtsamt grepp.

Annars så milt som situationen medger, tex brotta ned o koppla skuldergrepp tills polis kommer.

Med bebis i bärsele hade jag hållt mig på avstånd, skrikit, ringt 112 ungefär som TS.
I grunden är cykeln inget att riskera livet för.

*Rätt förutsättningar: Man bedömer att det är rimligt säkert med hänsyn till fysisk styrka vs gm/risk att motparten har kniv/ man kan ingripa ihop m en granne tex.
Detta är naturligtvis det politiskt korrekta svaret men man måste ju ha förståelse för att folk blir förbannade, särskilt när sån't här får fortgå till synes utan konsekvenser.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Detta är naturligtvis det politiskt korrekta svaret men man måste ju ha förståelse för att folk blir förbannade, särskilt när sån't här får fortgå till synes utan konsekvenser.
Ja ingen av grannarna vågade ju gripa honom så då blir det inga konsekvenser för tjuven. Att bli utsatt för försvarligt våld brukar inte uppfattas som angenämt förresten (det våld polisen har rätt att använda när de griper=samma som envar kan använda vid envarsgripande av tjuv som ertappas på bar gärning).

ooms

Aktiv medlem
Ja ingen av grannarna vågade ju gripa honom så då blir det inga konsekvenser för tjuven. Att bli utsatt för försvarligt våld brukar inte uppfattas som angenämt förresten (det våld polisen har rätt att använda när de griper=samma som envar kan använda vid envarsgripande av tjuv som ertappas på bar gärning).
Problemet är nog snarare att det inte blivit några konsekvenser för tjuven tidigare. Nånting säger mig att det var långt ifrån första gången.
Kom polisen dit öht förresten?

Havoc 5

Aktiv medlem
Haha, störtskönt skrivet.
Älskar pilen mot det stela benet.
Tur att du har kvar hojen.

Beagleboy

Aktiv medlem
Namn och bild gör sitt till lokalt, såklart.
Fast det står ju oftast " tjuv" skrivet över hela de här existenserna. Mörka kläder, hoodie och keps för att skugga ansiktet.
Smutsiga, spattiga händer med nedbitna naglar. En cigarett ingår gärna och ofta i rekvisitan.

Man kan störa och skrämma dem men de åker bara vidare nån annanstans i stan där de möter mindre eller inget motstånd.

Ibland önskar jag att filmkaraktären Paul Kersey från Death Wish existerade i verkligheten. Är innerligt trött på att behöva rätta mig efter drägg, böss och slödder i vardagen!

Min kollega slog ned en cykeltjuv häromåret men det drägget drog kniv och det som räddade T. där var att han blev genuint ursinnig och var beredd att döda för att själv klara sig. Där dröp drägget av efter en omgång stryk men det är inte givet att det alltid går så.

Ganska ofta multimissbrukare av allehanda slag. Mediciner och psykiska åkommor. Oberäkneliga, allt att vinna, inget att förlora, isht under rus. Utanför, ratade, osynliga. Vandrande bomber.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Problemet är nog snarare att det inte blivit några konsekvenser för tjuven tidigare. Nånting säger mig att det var långt ifrån första gången.
Kom polisen dit öht förresten?
Det är mer en kriminalpolitisk fråga som man får påverka genom de politiker som väljs. Högst troligt är att detta är en stöld av ”normalgraden”. Min erfarenhet är att det ger andra påföljder än fängelse t ex villkorlig dom/skyddstillsyn. I vissa fall kan enklare stölder som denna leda till kortare fängelsestraff (tex vid återfall i brott). Sen kan man nog tänka sig att denna tjuv är en typisk amfetaminist/pundare/återfallsförbrytare. Då är risken stor att ärendet förundersökningsbegränsas mot andra grövre brott han döms för. Vi har just nu i Sverige ett ”tag 3 betala för 1-system” där man får mer rabatt ju mer stygg man varit. Enklare brottsmisstankarna läggs ned ifall mt tas för något grövre.

Detta gäller för övrigt även Svenssonbrott såsom trafikbrott. Ifall polisen bötfäller dig får du hel bot på dyraste förseelsen. Halv bot på resten.

Om detta är bra eller dåligt kan man såklart ha olika åsikter om men så ser det ut.

Att misshandla en pundare för att ”läxa upp” honom tycker jag är en riktigt dålig idé. Ungefär lika modigt som att sparka en hundvalp. Vik ihop tjuven o invänta polis istället. Själva ihopvikningen ska ske med rimligt våld.

Ifall du brottar omkull en motsträvig tjuv o kopplar skuldergrepp (enligt regelboken) får du tillochmed då räkna med att omgivande grannar/vittnen filmar m mobilen och kan anse att bara det är för våldsamt. Folk har olika tolerans kring våld.

Bele

Aktiv medlem

Det är fel. Som redan har nämnts i tråden har man rätt till envarsgripande. Kriterierna är uppfyllda i det aktuella fallet. Det är dock viktigt att all våldsanvändning ska vara försvarlig (i förhållande till brottet).

Mer info finns tex här:

Karl-Luis

Aktiv medlem

Manurhin2

Aktiv medlem
I verkligheten är det otroligt dumt att gå fram till tjuven och koppla ett grepp utan att ha uniform eller pansardräkt.
Det fungerar bara bakom skrivbordet.
Släpp det eller åtgärda problemet.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
I verkligheten är det otroligt dumt att gå fram till tjuven och koppla ett grepp utan att ha uniform eller pansardräkt.
Det fungerar bara bakom skrivbordet.
Släpp det eller åtgärda problemet.
Tyvärr har du nog rätt avseende de flesta situationerna. Under rätt förutsättningar funkar det dock utmärkt.

T ex ifall man är två mot en o fysiskt kapabel i förhållande till tjuven. Ensam mot en tjuv riskerar det hela att utvecklas till ett slagsmål o det är ingen höjdare. Tjuvar har dessutom alltsom oftast en kniv/mejsel/kanyl på sig. Alla tre föremålen gör hål på en. Dessutom kan man inte räkna med att få hjälp av någon, bedömer man att man inte klarar det själv ska man såklart inte gå på.

Senast ändrad:

SIE

Aktiv medlem
Men var det gött på Vallåsen då??

sdx

Aktiv medlem
Tyvärr har du nog rätt avseende de flesta situationerna. Under rätt förutsättningar funkar det dock utmärkt.

T ex ifall man är två mot en o fysiskt kapabel i förhållande till tjuven. Ensam mot en tjuv riskerar det hela att utvecklas till ett slagsmål o det är ingen höjdare. Tjuvar har dessutom alltsom oftast en kniv/mejsel/kanyl på sig. Alla tre föremålen gör hål på en. Dessutom kan man inte räkna med att få hjälp av någon, bedömer man att man inte klarar det själv ska msn inte gå på (är min erfarenhet).
Vad då en motorsågskedja ryms i fickan.

Manurhin2

Aktiv medlem

T ex ifall man är två mot en o fysiskt kapabel i förhållande till tjuven. Ensam mot en tjuv riskerar det hela att utvecklas till ett slagsmål o det är ingen höjdare. Tjuvar har dessutom alltsom oftast en kniv/mejsel/kanyl på sig. Alla tre föremålen gör hål på en. Dessutom kan man inte räkna med att få hjälp av någon, bedömer man att man inte klarar det själv ska msn inte gå på (är min erfarenhet).
Just kniv och desperat är ingen bra kombo.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Grannen som följde efter och larmade gjorde ju en bra insats. Så har jag själv gjort.

En missbrukare misshandlade sin kvinna en bit bort från mig i centrala Södertälje. Han sparkade henne två ggr i rumpan, skrek att han skulle knivhugga henne och sen skiljdes de åt. Det var över väldigt fort, ca 50m från mig. Jag började ringa 112 o följde efter honom. Hann inte ens bli framkopplad förrän han vek in på centrumgatan där två ordningsvakter hade rökpaus. Då kändes det säkert att ingripa. Jag sprang in i missbrukaren bakifrån, omfamnade honom hårt och pressade upp honom mot en vägg i höjd med vakterna. Bad dem hjälpa o sa att han just misshandlat en kvinna. Ena vakten bojjade busen för han stretade emot lite halvhjärtat och sa att han skulle döda oss.

Polisen kom och övertog mitt envarsgripande. Ena vakten gick efter brottsoffret så polisen kunde höra henne. Busen blev häktad under utredningstiden. Jag fick vittna och domen blev fyra månaders fängelse för misshandel. Kändes jäkligt bra. Detta hände för ca 10 år sen.

Jag hade inte gått på ifall vakterna inte stått där utan hade bara tänkt föllja efter o leda polisen rätt.

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Men var det gött på Vallåsen då??
Grymt gött, tackar som frågar. Nästan så jag tror att jag hade trivts även utan cykel, men med några bärs. Varmt och soligt som fan, väldigt lite folk (troligtvis pga regn överallt runtomkring? iaf hela vägen från Götet), och bra grepp på de flesta ställena när leran hade körts/torkat bort. Jag ger det fem stela ben (av fem möjliga)!

1620584259263.png

(OBS, personerna på bilden är ej råbarkade cykeltjuvpundare utan innehar samhällsbärande arbeten och förtjänar ej att släpas utför betongtrappor, något jag eventuellt kan ha önskat wannabe-cykeltjuven i första inlägget, som dock numera är redigerat så man vet inte riktigt vad det stod, egentligen. Mest av allt önskar jag honom givetvis lycka och väl.. gång.)

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Grymt gött, tackar som frågar. Nästan så jag tror att jag hade trivts även utan cykel, men med några bärs. Varmt och soligt som fan, väldigt lite folk (troligtvis pga regn överallt runtomkring? iaf hela vägen från Götet), och bra grepp på de flesta ställena när leran hade körts/torkat bort. Jag ger det fem stela ben (av fem möjliga)!

Visa bilaga 487840

(OBS, personerna på bilden är ej råbarkade cykeltjuvpundare utan innehar samhällsbärande arbeten och förtjänar ej att släpas utför betongtrappor, något jag eventuellt kan ha önskat wannabe-cykeltjuven i första inlägget, som dock numera är redigerat så man vet inte riktigt vad det stod, egentligen.)
Dom liknar i alla fall cykeltjuvar😉

zinkpasta

Aktiv medlem
Dom liknar i alla fall cykeltjuvar😉
Haha ja, kände att det krävdes en disclaimer så ingen skulle tro att detta var nån slags sinnrik försäkringsbedrägerikupp jag höll på med.

Ska be dem raka sig och ta på sig anständiga kläder inför nästa foto.

revben

Aktiv medlem
Vilket jävla drägg, hoppas han används som kräftbete till hösten.

Tomcat1

Aktiv medlem
Mitt råd är ta ett kliv tillbaka och ring in de polisiära resurserna.

Man ångrar sig själv väldigt snabbt upptäcker man när man kommer för nära buset.

Om ett par månader har jag rättegång mot ett trafik-fyllo som jag fyllde i de saknade bitarna till och det är bara en asjobbig känsla när man måste vittna för att ha varit med om något som kunde slutat i blodfärgat övergångsställe.

Många människor som agerat mot buset har ju behövt byta id, flytta annan ort, kanske sluta jobba tom.

Tro mig det är inte värt det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer