Första barncykeln låt höra era erfarenheter.

Sinen

Ny medlem
Jag har en son som är snart 3 år.
Jag vill ge en riktigt cool present och det kommer bli en grym cykel.
idag lärde han sig att cykla med stödhjul då var mamma ståldt. Innan dess grymt bra på balanscykel och spark cykel.
vi bor nära en skateparken i Rålis Stockholm.
Min son är 96 cm lång väger 16 kg

vad har ni för tips på lätta coola cyklar?
Och vad rekomendera ni för tum?

jag har sett en som jag gillar men hittar inga som säljer dem. Vet ni likvärdiga? Eller ver ni vem som kan sälja den.
Det är Early Rider modell Belter

tack på förhand och hoppas med massor mer tips.

Bilagor

• 357B09E1-2E51-479C-BBDF-2EA04C99504B.png
    357B09E1-2E51-479C-BBDF-2EA04C99504B.png
    57.8 KB · Besök: 92
  • 0732A963-E710-4DED-B4FD-97AA1816A169.jpeg
    0732A963-E710-4DED-B4FD-97AA1816A169.jpeg
    77.7 KB · Besök: 86

BJS

Aktiv medlem

Där finns mycket matnyttigt att läsa.

Berk

Aktiv medlem
Early Rider är coolaste och bästa som finns till små barn. Belter är bra. Om det passar tar 16", annars 14". Finns t.ex. här:

simson

Aktiv medlem
idag lärde han sig att cykla med stödhjul då var mamma ståldt. Innan dess grymt bra på balanscykel och spark cykel.

jag har sett en som jag gillar men hittar inga som säljer dem. Vet ni likvärdiga? Eller ver ni vem som kan sälja den.

Min lillpojk gick från sparkcykel direkt till beltern å då hade han precis fyllt tre , den är bra.

jonte987

Aktiv medlem
Gissar att det är 14 som gäller vid 96. Vitus 14 finns också men är kanske inte prisvärd efter brexit

Edit . Lite billigare men mycket dyrare än 2019

SafeSurfer

Aktiv medlem
Islabike och Woom är nog bra. För mig är bra handbromsar ett krav.
Jag tycker stödhjul kan vara bra ett kort tag. På balanscykel/springcykel lär man sig balansera men det kan vara bra med stödhjul någon vecka för att lära sig hur pedaler funkar i lugn och ro. Så snart de kan trampa så tar man bort dem.

mzi

Aktiv medlem
För att förtydliga: ett tvåhjuligt fordon svänger (alltså balanserar, kan man också säga) genom motstyrning. Du svänger höger/lutar vänster så svänger fordonet vänster. Så fungerar inget fordon med fler eller färre hjul. Så när du sätter stödhjul på cykeln så tar man bort allt man lärt sig om balans från balanscykeln.

jonte987

Aktiv medlem
Inga problem med bromsverkan när man väger 15kg.
Tycker det fungerar bra med en sån pinne man sätter på hojen istället för stödhjul. Kan vara lite svårt att fästa på annat än sadelstolpen bara med fälgbromsen ivägen.

Qr till sadeln är också en bra investering.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
För min grabb tog det inte mer än någon halvtimme innan han hade fattat hur pedaler+cykelbalans funkar. Sen så kunde jag springa bredvid istället för med en hand på sadeln. Efter två timslånga pass lör+söndag så hade han lärt sig alla moment på riktig cykel; på- och avstigning, broms, trampa, balans. +1 på skit i stödhjul alltså.

För en treåring på 96 cm är det 14" som gäller. Bättre att växa ur en cykel än att växa i. För ovan nämnda grabb gick det inte få på honom på cykeln förrän ca 3,5 års ålder pga för korta ben (vill nå ner i marken). Samma sak med lillasyster som nu har passerat 3-årsstrecket - hon kör vidare på balanscykeln än så länge. Viktigt: trots att vi föräldrar tycker att det är jävligt roligt att cykla, så ska man inte tvinga dem. Bättre att låta dem hitta glädjen på det fordon de väljer.

Bra märken är Woom, IslaBikes, Early Rider och säkert någon till. Jag föredrar handbroms fram och bak, samt frihjul pga säkerheten. Ett barn kommer sätta fötterna i backen om det går för snabbt eller om något hinder kommer för nära; då vill man inte ha bromsen på bakåttramp.

En färsk bild från i fredags när föris var stängd:
IMG_1875.png

slice me nice

Aktiv medlem
Jag skaffade en Frog 14-tum när min dotter var tre. Känns som bra kvalitet och upplevs mycket lättare att cykla med jämfört med kompisars bojsänken från billiga märken.
Bara handbroms precis som de andra fina barncyklarna som nämnts ovan.
+1 på att inte sätta stödhjul. Övergången från balanscykel gick på några dagar. Man kan få sätta sadeln lägre än man själv hade gjort så de når ner ordentligt med fötterna.

Finns/fanns på Sportson om du vill klämma och känna.

jonte987

Aktiv medlem
Sen tror jag kanske inte alla lär sig cykla vid 3 bara för att de får en vettig (dyr) cykel.
Mina hade kass 12'' som de inte lärde sig cykla på. Andra barn har så klart lärt sig cykla på samma hoj. Grabben kunde egentlig cykla men blev arg när jag släppte pinnen och började luta sig så att det inte gick att släppa...
Mognad/ vilja krävs också

jonte987

Aktiv medlem
Sen rullar 16'' betydligt bättre 12'' så när de är stora nog så blir det en helt annan grej än 12''. 14'' är nog perfekt om man har möjlighet att lägga pengar på en extra cykel eller struntar i 12''.

Skogling

Aktiv medlem
Vi köpte bara något rosa. Känns att det inte är så viktigt VILKEN cykel man köper. Ungarna blir i extas vilken hoj dom än får.

Satsa på att hjälmen inte hänger i nacken istället. Jag ser dagligen ungar med hjälm, med pannan helt oskyddad.

freddes

Aktiv medlem
Körde en massa olika typer av metoder för att få igång men äldsta påg men en film på youtube var skitbra och allt med pinne och stödhjul blev blaha.
Har köpt cyklarna från XXL av deras White, vilket funkar bra. Kör just nu på en White XC 24 tror jag den heter med sram x7 bak, ingen trigger dock utan vred för att växla.

Har nog sen innan en White 20 eller 16 hemma också :) till den andra pågen som är yngre.

Ser inte riktigt funktionen i dämpare i den åldern/storleken så det får vänta om det behövs framöver. Känns som det bara kommer bli problem ändå :)

Ridley

Aktiv medlem

Vi har 4st Early Rider i olika storlekar i familjen, helt överlägsna de flesta andra barncyklar upp till ca 7-8 år (Enligt mig). Lillgrabben kommer att gå upp från 14" till 16" om två veckor och då finns hans 7 månader gamla 14" Seeker till salu om du är intresserad. Skicka PM i så fall.

simson

Aktiv medlem
Sen tror jag kanske inte alla lär sig cykla vid 3 bara för att de får en vettig (dyr) cykel.
Mina hade kass 12'' som de inte lärde sig cykla på. Andra barn har så klart lärt sig cykla på samma hoj. Grabben kunde egentlig cykla men blev arg när jag släppte pinnen och började luta sig så att det inte gick att släppa...
Mognad/ vilja krävs också
Det där med pinne minns jag mycket väl när lillebrorsan lärde sig cykla , jag höll inte i pinnen men gick bredvid han cyklade galant tills han SÅG att jag inte höll i , då stöp han direkt 😜, 35 år sen han är nog fortfarande lite tjurig för det…
Mange

Per76

Medlem
Vad är detta med stödhjul eller inte? Detta är ju ett beslut som inte har någon som helst betydelse för slutresultatet, barn lär sig cykla hur man än bär sig åt.
Så när det var dags för min son att ta steget från balanscykel till pedalcykel så var det han som bestämde om det skulle vara stödhjul eller inte. Jag tror han är mycket nöjd över sitt beslut eftersom det ledde till att han nu kan cykla.

mzi

Aktiv medlem
Alla sätt är bra utom de dåliga. Men som sagt att hålla balansen/styra är med stödhjul är tvärt om än utan. Så då måste barnet lära om två gånger.

Jag lägger till lite mera:

Ett barn som cyklat på en balanscykel kan ju redan hålla balansen. Så vad man måste öva på är att koordinera trampandet med balansen. Sätter man på stödhjul så kan man öva på trampandet, men balansen (för tvåhjuliga fordon, som är annorlunda än flerhjuliga) lär man bort. Så när man sedan tar bort stödhjulen igen så måste barnet lära sig hålla balansen igen. Och koordinera trampandet med balansen. Så det är bara ett onödigt steg. De barn som jag lärt att cykla har aldrig fått alternativet, eller ens vetat om att det var ett alternativ.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Man kan lära sig trampa med stödhjul, men man kan inte lära sig att håla balans. Så jag skulle tänka att det är bättre att tar bort stödhjul när barnet kan trampa utan problem.

Min son har aldrig cyklat med stödhjul. Två år balanscykel och trampa på trehjulingen räckte för att kunna cykla efter några minuter när han fick en cykel (16").

jonte987

Aktiv medlem
min flicka cyklade på de jävla stödhjulen på 12'' tills hon blev så lång att hon slog över om asfalten lutade lite...

glitch

Aktiv medlem
Anekdotisk bevisföring - de ungarna i bekantskapskretsen (inklusive vår son) - som kört balanscykel och sen barnspecifik trampcykel utan varken stödhjul eller pinne har lärt sig cykla på nolltid.
De barnen där man gett "skyddsnät" har det tagit mycket längre tid och en och annan förälder har svurit över ryggsmärtor ;-)
Vår son började med 12" balancykel och gick sen direkt på Islabikes CNOC 16 på fyraårsdagen. Då hade han bra balans på balanshojen. Han fick knä- och armbågsskyd och hjälm så klart och börja prova trampa på lämplig fordonsfri plätt med jämnt underlag (i vårt fall lokala skolan).
Första halvtimmen hjälpte vi med att hålla cykeln still när han skulle börja trampa iväg, sen lärde han sig starten också. Alla gör som de vill så klart :)
Men jag tror att en bra barncykel som är lätt och har bromsar som små barnhänder lätt kan manövrera, korta vevar osv. är en förutsättning för att det ska gå så smidigt.
Sen behöver det inte betyda att de blir cykelfrälsta men det gör lärandet lättare, roligare och tryggare.

velman

Aktiv medlem
När våra barn behövde extra stöttning i övergången mellan balanscykel och trampcykel har jag haft ett lätt grepp i nacken på jackan. Då slipper de det obehagliga momentet att någon annan drar i din cykel när de trampar. Samtidigt kan man hjälpa barnet med den sista extra balansen som krävs när man börjar trampa.

…och för övrigt så är det vintertid man skall lära (de skall lära sig) att cykla. Tjock overall på - inga blåmärken eller skrapsår.

Laan84

Aktiv medlem
När våra barn behövde extra stöttning i övergången mellan balanscykel och trampcykel har jag haft ett lätt grepp i nacken på jackan. Då slipper de det obehagliga momentet att någon annan drar i din cykel när de trampar. Samtidigt kan man hjälpa barnet med den sista extra balansen som krävs när man börjar trampa.

…och för övrigt så är det vintertid man skall lära (de skall lära sig) att cykla. Tjock overall på - inga blåmärken eller skrapsår.
Jag brukar hålla en hand kring vänster övre arm istället. Håller i övrigt med.

jonte987

Aktiv medlem
Sen är det kanske inte avgörande om de börjar cykla vid 3 eller 4.5. Gäller att inte hets upp sig om man nu lagt en massa pengar på en cykel.
Jag tycker det är värre nu när de kan cykla att få dem att hoppa på och av på rätt sätt.

Berk

Aktiv medlem
Sen är det kanske inte avgörande om de börjar cykla vid 3 eller 4.5. Gäller att inte hets upp sig om man nu lagt en massa pengar på en cykel.
Jag tycker det är värre nu när de kan cykla att få dem att hoppa på och av på rätt sätt.

Bättre att vänta lite om man har lagt en massa pengar på en karbånspringcykel!

mzi

Aktiv medlem
Det där vore ju en bra investering! Alla barncyklar ska vara aslätta, inte för att barnen är svaga (för det är de!) utan för att man måste bära den där förbannade cykeln mer än i alla fall jag räknat med! Visst är det kul att cykla till lekplatsen, cykla på lekplatsen, cykla i skogen vid lekplatsen, men inte cykla hem. Då blir det åka på axlarna och "någon" får bära hem cykeln.

Berk

Aktiv medlem
Det där vore ju en bra investering! Alla barncyklar ska vara aslätta, inte för att barnen är svaga (för det är de!) utan för att man måste bära den där förbannade cykeln mer än i alla fall jag räknat med! Visst är det kul att cykla till lekplatsen, cykla på lekplatsen, cykla i skogen vid lekplatsen, men inte cykla hem. Då blir det åka på axlarna och "någon" får bära hem cykeln.

johan44

Aktiv medlem
Vad är detta med stödhjul eller inte? Detta är ju ett beslut som inte har någon som helst betydelse för slutresultatet, barn lär sig cykla hur man än bär sig åt.
Så när det var dags för min son att ta steget från balanscykel till pedalcykel så var det han som bestämde om det skulle vara stödhjul eller inte. Jag tror han är mycket nöjd över sitt beslut eftersom det ledde till att han nu kan cykla.
Min egna anekdotiska erfarenhet är att stödhjul är ett hinder för att lära sig cykla. Kan vi inte komma överens om att utrota stödhjul?

Sinen

Ny medlem
Vi har 4st Early Rider i olika storlekar i familjen, helt överlägsna de flesta andra barncyklar upp till ca 7-8 år (Enligt mig). Lillgrabben kommer att gå upp från 14" till 16" om två veckor och då finns hans 7 månader gamla 14" Seeker till salu om du är intresserad. Skicka PM i så fall.

johan44

Aktiv medlem
Fast till sist lär de sig cykla. Det är väl få som inte reder ut det vid 4.5.
Frågan är väl i så fall om man kan härleda någon koppling mellan tidig cykling och proffskontrakt. Pappa vill köra van genom europa.
Alltså tidigt födda på året blir oftare ishockeyproffs. Finns säkert en koppling mellan att cykla vid 2 och köra touren!

Berk

Aktiv medlem
Fast till sist lär de sig cykla. Det är väl få som inte reder ut det vid 4.5.
Frågan är väl i så fall om man kan härleda någon koppling mellan tidig cykling och proffskontrakt. Pappa vill köra van genom europa.

Förstår det inte riktigt. Cyklar hellre med sonen genom Hellasgården (som jag gör).

Berk

Aktiv medlem
Han blir större. Då kan pappa bli manager och mekaniker.
Har du inte tid så tipsa grabben om att jag gärna söker jobbet.

Det hade jag förstod, men jag cyklar hellre (vill hela tiden skriva "Hällre", som är en jättefin stig i Hellas). Ska tipsa när det händer, då kan jag fortsätta med cykla.

Topp