Första (beg.) MTB känns lite för stor. Värt att byta?

PompeHoj

Medlem
Hej!

Detta blir mitt första inlägg i forumet, från ännu en glad nybörjare. Känner inte så många cykelveteraner i verkliga livet, så jag tar gärna emot lite input på mina tankar, om ni orkar med ytterligare en "hej-jag-är-nybörjare-tråd". 😊

Tidigare i våras köpte jag min (som vuxen) första mtb, en begagnad Trek X Caliber 8 (storlek L). Den kändes på gränsen till för stor, men det var ingen dyr historia och cykeln var i fint skick, så jag chansade på att den kunde funka för att prova på sporten. Försäljaren i butiken tyckte att storleken såg okej ut, och min längd (179cm) gör att jag hamnar mellan M-L i de flesta storlekstabellerna, så jag kände mig hyfsat trygg i mitt beslut.

Nu har jag använt cykeln ett par månader och jag tycker dessvärre fortfarande att den känns lite stor, även om jag är glad att jag kom igång. Jag har jag testat att sätta på en kortare styrstam, och bytet har gjort stor skillnad till det bättre, men inte tillräckligt. Finns det mer jag kan göra? Mina ben är ganska långa i förhållande till min överkropp, vilket kanske påverkar? Armarna blir i princip helt utsträckta om jag försöker stå lite närmare bakdrevet, och kroppen tycks vanemässigt söka sig närmare styret för att det känns bekvämare. Känner också att sadeln, som är maxsänkt, hamnar (lite) i vägen när jag försöker fördela tyngdpunkten längre bak på cykeln. Är detta som sig bör, och en vanesak/tekniksak som blir bättre med tiden, tror ni?

Hur som helst har jag roligt på min cykel, men jag tror att jag kommer byta ut den så småningom. Jag undrar därför också hur mycket jag bör ha cyklat innan det är rimligt att veta vad jag vill ha, för en lite större investering, utifrån er erfarenhet? Jag har mestadels cyklat lite enklare mtb-spår (Lida är säkert bekant för er i Stockholm med omnejd), men jag har märkt att det är de något mer tekniska partierna av banan som känns roligast, så på sikt skulle jag gärna vilja lära mig att cykla där det är lite stökigare och jag gissar att heldämpat kan underlätta, även om övning säkert är det viktigaste?

Jag undrar också hur inflödet av cyklar på marknaden kan tänkas se ut? Är det exempelvis rimligt att hitta något i slutet av säsongen, då efterfrågan kanske minskat något, eller är det bättre att vänta till nästa år? Finns det populära modeller som det kan vara värt att lägga in produktbevakning på, för att få möjlighet att provsitta när de kommer ut i butik? Har ni tips isf? Jag tänker mig populära, prisvärda modeller som många verkar vara nöjda med.

Mitt inlägg är ganska rörigt och jag kanske borde vara mer specifik i mina frågor, men all input välkomnas!

Tack på förhand!

Tja ! Vet inte vad du har för längd på styrstammen men en kortare kanske du kan prova även flytta in greppen , testa innan du eventuellt kapar styret.
Dropper om du inte har det redan.
mange

Troligen är du van med MTB's från den forna tiden. Numera är geometrin aggresiv, cyklarna långa och mycket fokus med vikt på framhjulet.

Så nej, du har troligen inte en för stor cykel. Men däremot kan du såga styret så du får det kortare, jag kör 750mm och är 1.77lång. Eller prova ett riser-styre eller om möjligt höj styret så det kommer högre. Samt flytta fram sadeln om du känner dig utsträckt när du trampar.

Tycker personligen sällan att cyklar blir alltför stora. Körde på en Spesh Enduro i storlek S6 / XL förra helgen o det var nog den största hoj jag provat men det fungerade ändå förvånansvärt bra (är 185 cm). Vanesak kanske?

Kolla att du har sadeln lite framskjuten. Men jag skulle alla gånger byta, 175 själv och anser att jag ligger mellan S/M.

Sen så är det positivt att du söker dig närmre styret, det är helt rätt position "attack" böjda armar armbågarna utåt.
Raka armar, kroppen långt ifrån styret är nybörjarposition helt utan kontroll på cykeln.

Hittade ingen kortare styrstam, men ska spana lite på styren. Tack för tipset! 😊

Standard kommer den med 80 mm stam, som är kanske inte lång för en XC cykel, men till stig har man 40 eller 50 mm nuförtiden. Du kan byta till 50 eller 60 mm stam, det gör cyklen märkbart "mindre".

Stämmer in i svaren ovan. Medium med riktigt kort stam är lagom strax norr om 160cm, så Large låter rätt, åtminstone med kort stam.

Ja det borde funka men om hen har korta armar så får hen väl motsatt problem mot vad jag har.

Som ovan, man köper inte smalare styre. Prova först att flytta in handtag och/eller reglage se hur det känns. Sen

Hej!

Tack för alla svar!

Jag har bytt styrstam till en som är 40mm. Det var den kortaste jag kunde hitta för rimligt pris då jag beställde.

Sadeln är ingen dropper. Skulle det möjliggöra att ha den ännu längre ner? Jag har satt den i botten för att det ska vara lättare att röra sig när jag står. Cyklar inte särskilt långa sträckor och jag står mer än jag sitter. Att mina ben är långa baserar jag egentligen på att jag har i princip samma byxlängd som min bror, trots att han är en bit över 190 cm. Kanske är det hans ben som är extemt korta...

Ska testa reglera handtag och sadel och försöka ordna bild under morgondagen. Uppskattar att ni tagit er tid att svara!

Standard kommer den med 80 mm stam, som är kanske inte lång för en XC cykel, men till stig har man 40 eller 50 mm nuförtiden. Du kan byta till 50 eller 60 mm stam, det gör cyklen märkbart "mindre"

Standard kommer den med 80 mm stam, som är kanske inte lång för en XC cykel, men till stig har man 40 eller 50 mm nuförtiden. Du kan byta till 50 eller 60 mm stam, det gör cyklen märkbart "mindre".
Tack!

Ursprungsstammen var 80-någonting, men jag hittade ingen kortare än 40mm när jag bytte. Det gjorde dock stor skillnad, även om det känns som att jag skulle vilja ha ännu kortare avstånd. Ska som sagt testa flytta fram sadeln också...

Tack!

Ursprungsstammen var 80-någonting, men jag hittade ingen kortare än 40mm när jag bytte. Det gjorde dock stor skillnad, även om det känns som att jag skulle vilja ha ännu kortare avstånd. Ska som sagt testa flytta fram sadeln också...

Missade att du redan hade bytt stam. Med 40 mm skulle jag tycka att cykeln inte kan vara för stor för dig. Det kan dock tar tid att vänja sig med moderna, längre geometrien.

Borde vara helt omöjligt att den är för lång med 40mm kortare till styret än storleksguide.

Knäböj och situps?

Tack! Det låter som att det är tekniken/styrkan det är fel på då. 😊 Jag har gjort knäböj mer eller mindre regelbundet de senaste 10-15 åren, så det kanske är mer psykologiskt att jag skulle vilja stå längre bak och ha armarna något mer böjda då jag försöker mig på ett "drop" eller åker nerför.

Tack! Det låter som att det är tekniken/styrkan det är fel på då. 😊 Jag har gjort knäböj mer eller mindre regelbundet de senaste 10-15 åren, så det kanske är mer psykologiskt att jag skulle vilja stå längre bak och ha armarna något mer böjda då jag försöker mig på ett "drop" eller åker nerför.
Det låter snarare som att det är fel cykel för vad du vill göra med den, för jag antar att du vill stå längre bak för att framhjulet annars är rakt under hakan på dig? Storleken på cykeln som ska anpassas till dig är (bland annat) det horisontella avståndet mellan vevpartiet och styret. Sen kan massa andra egenskaper göra att hjulbasen är stor eller liten.
Om du har sadeln verkligen i botten så antar jag att sadelstolpen är så sabla lång att den bottnar mot något ganska tidigt, men den borde ändå vara såpass lågt att den inte är ivägen när du ståcyklar (vilket är helt rätt när det är tekniskt). Om framhjulet är längre framför styret så behöver man inte flytta kroppsvikten lika långt bakåt, vilket är bra i många fall när man cyklar i skogen.

Som någon annan sa, en bild på cykeln gör antagligen saken lättare att utreda. Den borde verkligen inte kunna vara för stor, men som sagt inte en cykeltyp lämpad för det du vill göra (om man inte är en snidare på att cykla redan).

Jag köpte ett nummer förstor cykel för ca 2 månader sedan. Min lösning var kort uppvinklad styrstam och riserstyre. Hjälpte väldigt mycket i mitt fall och var inte hutlöst. Om du tror att få upp styret en cm eller två hjälper i ditt fall kan jag rekommendera det.
DSC_0990.JPG

Jag är 179 cm lång och hade jag köpt en Trek X Caliber av nuvarande årsmodell hade jag valt storlek L. Om nu detta kan vara till någon hjälp… :-)

Jag undrar därför också hur mycket jag bör ha cyklat innan det är rimligt att veta vad jag vill ha, för en lite större investering, utifrån er erfarenhet? Jag har mestadels cyklat lite enklare mtb-spår (Lida är säkert bekant för er i Stockholm med omnejd), men jag har märkt att det är de något mer tekniska partierna av banan som känns roligast, så på sikt skulle jag gärna vilja lära mig att cykla där det är lite stökigare och jag gissar att heldämpat kan underlätta, även om övning säkert är det viktigaste?

Jag började cykla mtb på en lite för liten cykel med rel. brant HTA.

Jag kände redan efter några rundor att en längre cykel med flackare HTA borde ge mig mer trygghet där jag tyckte det var som läskigast, dvs lite brantare nedförs eller vid "större" hinder.

De flesta i sthlms-trakten verkar ju cykla på heldämpat, men det är nog i första hand tekniken det hänger på vad man klarar av. Att repetera sträckor man tycker är svåra samt skaffa dropper om man inte redan har det är bra tips. Dock är det mer skonsamt både för kroppen och flåset med heldämpat då det är lite mer förlåtande.

Borde gå att testa en mindre cykel om intresset är så pass stort.
Ja flackare vinklar gör stor skillnad. Cyklade på en gammal HT fram till 2018

Jag är lika lång som dig och har haft en relativt modern trailcykel i strl large som jag tyckte var lite för stor. Nu kör jag medium igen och trivs bättre med det så det är nog lite individuellt. Har haft en xc-cykel i large tidigare också som jag alltid tyckte var för stor. Det bästa är nog att testa olika cyklar och se vad du gillar.

Tack för alla svar!

Frugan tog ett par bilder där jag står på cykeln mot förrådsväggen, innan vi gav oss iväg ut o skogen i förmiddags. Är lite väl inte helt autentiska cykelpositioner, ser rätt avigt ut, men eftersom jag lovade foton så... Kan tillägga att jag inte tycker att styret ser för långt borta ut när jag tittar, utan att jag kanske borde försöka vara mer framåtlutad?

Hur som helst ska jag försöka passa på att hyra en annan typ av cykel lite senare under säsongen, mest för att få känsla för skillnaden.

Stort tack för all hjälp!
IMG-20210509-WA0005.jpg
IMG-20210509-WA0007.jpg

Tack för alla svar!

Frugan tog ett par bilder där jag står på cykeln mot förrådsväggen, innan vi gav oss iväg ut o skogen i förmiddags. Är lite väl inte helt autentiska cykelpositioner, ser rätt avigt ut, men eftersom jag lovade foton så... Kan tillägga att jag inte tycker att styret ser för långt borta ut när jag tittar, utan att jag kanske borde försöka vara mer framåtlutad?

Hur som helst ska jag försöka passa på att hyra en annan typ av cykel lite senare under säsongen, mest för att få känsla för skillnaden.

Stort tack för all hjälp! Visa bilaga 487767Visa bilaga 487769
Inte fan ser den stor ut. Den ser liten ut! 😂

0441D606-0A13-4CA3-B57E-7CB9BC6DFBD5.jpeg

Om du tar ett foto när du sitter ner med sadeln lågt och ena pedalen framåt så ser man lite lättare hur långt fram du har till styret med armarna och hur långt avstånd du har mellan styre och knä.

😂
Inte fan ser den stor ut. Den ser liten ut! 😂
😂

Min fru påtalade dock att vinkeln på bilderna är lite lustig, tagna snett ovanifrån, men jag håller med om att den ser liten ut. 😊

Gällande läslighet och utför så har det huvudsakliga problemet varit att jag vid några tillfällen "fastnat" och även fallit över cykeln vid stenar/ojämnheter som jag tror att jag borde tagit mig över om mindre vikt varit fördelad på framhjulet. Har även svårt att "droppa" och känner generellt att jag skulle vilja kunna hänga längre bak på cykeln utan att ha armarna alltför utsträckta. Däremot känns det väldigt lätt att komma långt fram och cykla kontrollerat om jag ska upp för något lite brantare.

Ska fortsätta öva så får vi se om jag trivs bättre med ergonomin. Kommer även gå en nybörjarkurs i mtb i juni och får säkert lite bra tips då. Uppskattar att få ha bollat med er iaf!

Vänligen,
Pompe

😂

😂

Gällande läslighet och utför så har det huvudsakliga problemet varit att jag vid några tillfällen "fastnat" och även fallit över cykeln vid stenar/ojämnheter som jag tror att jag borde tagit mig över om mindre vikt varit fördelad på framhjulet. Har även svårt att "droppa" och känner generellt att jag skulle vilja kunna hänga längre bak på cykeln utan att ha armarna alltför utsträckta. Däremot känns det väldigt lätt att komma långt fram och cykla kontrollerat om jag ska upp för något lite brantare.
Som sagt, testa vrida bak styret. Dina bromshandtag är också extremt framåtvridna, de pekar ju nästan rakt ner. Testa vrida bak dem också. Då får du en position lite längre bak på cykeln vilket oftast är bra utför.

Visa bilaga 487779
Om du tar ett foto när du sitter ner med sadeln lågt och ena pedalen framåt så ser man lite lättare hur långt fram du har till styret med armarna och hur långt avstånd du har mellan styre och knä.

Sprang ut i regnet i strumplästen och tog några bilder på en gång. Är de till någon hjälp? Tog en när jag står bredvid cykeln också.

Sadeln är sänkt så mycket det går.
IMG_20210509_160226.jpg
IMG_20210509_160215.jpg

IMG_20210509_160250.jpg

Kollade upp geometrin. Du är 179cm, jag är 183cm. Din cykel i XXL har lika lång ram som min cykel i L.

Jag har väldigt svårt att tro att den är för stor för dig, tror snarare det du upplever är väldigt framvridet styre och reglage i kombination med brant gaffelvinkel på 69.5*. En HT dyker ju dessutom framåt när gaffeln komprimeras vilket ger ännu brantare gaffelvinkel.

Cykeln är verkligen inte för stor. Det kan inte vara den som begränsar dig.

...
Gällande läslighet och utför så har det huvudsakliga problemet varit att jag vid några tillfällen "fastnat" och även fallit över cykeln vid stenar/ojämnheter som jag tror att jag borde tagit mig över om mindre vikt varit fördelad på framhjulet. Har även svårt att "droppa" och känner generellt att jag skulle vilja kunna hänga längre bak på cykeln utan att ha armarna alltför utsträckta.
...

Det handlar uteslutande om teknik här. Om man skulle ha en statisk position där framhjulet blir i det närmaste viktlöst så skulle rumpan hamna bakom hjulaxeln och det ekipaget bli väldigt väldigt svårcyklat.
Tyngdpunkten behöver väldigt sällan flyttas långt från centrum utan det handlar om att skapa en dynamisk rörelse där framhjulet lyfts utan att kroppen flyttar sig nämnvärt. Viss förskjutning behövs givetvis men det handlar om att göra en liten kroppsförflyttning och sedan omsätta den till en större rörelse av cykeln. En liten framflyttning av vikten innan hindret skapar dels utrymme för en större rörelse utan att man behöver hänga med raka armar men ger också extra effekt genom att den komprimerar gaffeln vilken sedan ger lite extra skjuts i lyftet. Man kan även jobba med pedalkraft.
Det och ta hjälp av ojämnheterna på stigen. En ojämnhet om än så liten kan användas som språngbräda för att klara en större.
Timing och rutin är a och o, ut och öva så skall de se att det löser sig.

Prova att vrida upp styret 30-45 grader. Dina bromshandtag är för vertikala just nu för att bli bekvämt när du lutar långt bak på cykeln. Och styret ska gärna vara lite svept bakåt, så prova att vrida styre och bromshandtag som en enhet.

Sedan handlar det också om förväntningar. Att hänga bak på cykeln och droppa i låg hastighet är mycket svårare än det ser ut på youtube. Öva öva öva.

Men prova gärna så mycket olika cyklar som du hittar. Det är en bra idé för att hitta vad man gillar och inte gillar.

I de första bilderna ser det ut som att din tyngdpunkt är bakom vevpartiet, vilket i så fall betyder att du måste hålla i styret för att inte trilla bakåt. Du bör sträva efter att ha tyngdpunkten centrerad över vevpartiet. Då kommer du varken behöva hålla emot eller dra med armarna, annat än för att hålla upp överkroppen om inte ryggmusklerna ska göra det på egen hand.

När cykeln sen lutar nedåt roteras din vikt bakåt för att bibehålla tyngpunkten över vevpartiet. Då kommer din position likna den i bilderna, eller förstås vara ännu längre bak när det är brantare.
Utöver detta är det precis som "s" skriver; att man får flytta kroppen dynamiskt för att inte fastna i hål och på stenar. Detta blir lättare om tyngdpunkten hålls låg, så att man får stort rörelseutrymme på cykeln från grundpositionen. Man kan alltså "rycka fronten uppåt" endast om kroppen utgår från låg position och flyttar sig till hög, till exempel. Observera att detta ryck inte sker genom att dra cykeln mot sig, utan att flytta vikten bakåt/uppåt så att cykeln följer med. Du är nämligen väldigt mycket tyngre än cykeln.

Jag tycker att cykeln ser ganska lagom ut. Den kunde ha varit större men då hade sadelröret behövt vara brantare för att det ska gå att sitta ner och cykla också. Hur man vinklar styre och bromsreglage är en smaksak men gör stor skillnad, så det kan vara värt att experimentera med.

Edit: Men när jag ser de sista bilderna så håller jag med om att bromsgreppen ser galet nedåtvinklade ut. ~45° är en bra utgångspunkt innan man vet vad som funkar. Styret kan nog rullas en skvätt bakåt också även om jag själv föredrar betydligt mer uppåtpekande ändar än de flesta andra.

Edit 2: Sadelstolpen är antagligen aplång. Du kan såga av den för att kunna sänka mer, men kolla först så du har marginal till "minimum insert" när den är vid den höjd du vill ha när du sitter ner och cyklar (edit 3: strecket för minsta instick flyttas ju inte när du sågar av stolpen, så det gäller att hålla koll på det måttet så du inte har mindre marginal än så efteråt). Det skulle också kunna vara flaskställskruvarna som tar i på insidan. Väck med dem och kolla om det går att sänka mer.

Senast ändrad:
Som sagt, testa vrida bak styret. Dina bromshandtag är också extremt framåtvridna, de pekar ju nästan rakt ner. Testa vrida bak dem också. Då får du en position lite längre bak på cykeln vilket oftast är bra utför.
Ja jävlar, nu ser jag. Det är inte omöjligt att bara just den (lite tokiga) bromshandtagsvinkeln kan få cykeln att kännas stor. Börja med att vrida hela styret. :-)

Detta tror jag kommer hjälpa dig massor:

Din cykel ser spontant rätt lagom ut i storlek. Dock kanske en mer stigorienterad cykel hade passat dig bättre. De är mer allround än XC, tycker jag. T ex Roscoe, om du vill hålla dig till Trek.

Tillbaka
Topp