Första (beg.) MTB känns lite för stor. Värt att byta?

Inte menat som att klanka ner på hojen du har, men denna är mycket tänkvärd. Trailcyklar är bättre som allround-mtb, och i synnerhet när man håller på att utforska sin nya hobby. Och man kan bli förvånad hur trevlig en modern stighoj är att pedala på platten.

Senast ändrad:
Sprang ut i regnet i strumplästen och tog några bilder på en gång. Är de till någon hjälp? Tog en när jag står bredvid cykeln också.

Sadeln är sänkt så mycket det går.Visa bilaga 487785Visa bilaga 487786

Visa bilaga 487784
I de första bilderna ser det ut som att din tyngdpunkt är bakom vevpartiet, vilket i så fall betyder att du måste hålla i styret för att inte trilla bakåt. Du bör sträva efter att ha tyngdpunkten centrerad över vevpartiet. Då kommer du varken behöva hålla emot eller dra med armarna, annat än för att hålla upp överkroppen om inte ryggmusklerna ska göra det på egen hand.

När cykeln sen lutar nedåt roteras din vikt bakåt för att bibehålla tyngpunkten över vevpartiet. Då kommer din position likna den i bilderna, eller förstås vara ännu längre bak när det är brantare.
Utöver detta är det precis som "s" skriver; att man får flytta kroppen dynamiskt för att inte fastna i hål och på stenar. Detta blir lättare om tyngdpunkten hålls låg, så att man får stort rörelseutrymme på cykeln från grundpositionen. Man kan alltså "rycka fronten uppåt" endast om kroppen utgår från låg position och flyttar sig till hög, till exempel. Observera att detta ryck inte sker genom att dra cykeln mot sig, utan att flytta vikten bakåt/uppåt så att cykeln följer med. Du är nämligen väldigt mycket tyngre än cykeln.

Jag tycker att cykeln ser ganska lagom ut. Den kunde ha varit större men då hade sadelröret behövt vara brantare för att det ska gå att sitta ner och cykla också. Hur man vinklar styre och bromsreglage är en smaksak men gör stor skillnad, så det kan vara värt att experimentera med.

Edit: Men när jag ser de sista bilderna så håller jag med om att bromsgreppen ser galet nedåtvinklade ut. ~45° är en bra utgångspunkt innan man vet vad som funkar. Styret kan nog rullas en skvätt bakåt också även om jag själv föredrar betydligt mer uppåtpekande ändar än de flesta andra.

Edit 2: Sadelstolpen är antagligen aplång. Du kan såga av den för att kunna sänka mer, men kolla först så du har marginal till "minimum insert" när den är vid den höjd du vill ha när du sitter ner och cyklar (edit 3: strecket för minsta instick flyttas ju inte när du sågar av stolpen, så det gäller att hålla koll på det måttet så du inte har mindre marginal än så efteråt). Det skulle också kunna vara flaskställskruvarna som tar i på insidan. Väck med dem och kolla om det går att sänka mer.

Det här är rätt kul finurlande om hur bromshandtag osv kan påverka.
Sett att det finns vissa åkare som nästan kör sina handtag horisontella också 🤷🏻‍♂️

Bilagor

• CC73162F-6235-45E6-9035-E454A06B88A6.png
    CC73162F-6235-45E6-9035-E454A06B88A6.png
    292.8 KB · Besök: 61
  • D0CC01BC-6C13-4AAC-943F-FB91ABA00121.png
    D0CC01BC-6C13-4AAC-943F-FB91ABA00121.png
    396.1 KB · Besök: 63
  • FC3F6A5A-99E9-454F-BD1D-96CF413DB5F4.png
    FC3F6A5A-99E9-454F-BD1D-96CF413DB5F4.png
    139.3 KB · Besök: 47
Det här är rätt kul finurlande om hur bromshandtag osv kan påverka.
Sett att det finns vissa åkare som nästan kör sina handtag horisontella också 🤷🏻‍♂️
Jag har tidigare haft mina reglage pekande väldigt mycket nedåt, men på sistone har jag vinklat upp dem så de snarare är högre än vad de flesta brukar köra. Vet inte riktigt vad logiken är, bara att det känns jäkligt bra när man vant sig. Eventuellt påverkar det hela ens kroppsposition. Det blir på nåt sätt naturligare att "attackera" med reglagen framåt. 🤔 Man får plikta lite med egenskaperna vid klättring och knixande vid nästan stillastående, fast ändå förvånansvärt lite.

Provade för några dagar sen såna där grepp med en liten "paddel" för handflatan och då ville jag plötsligt vinkla upp reglagen ännu mer, nästan rakt fram. :oops: Tyvärr var greppen (som vanligt) alldeles för smala trots XL, vilket ger mig valkar mellan fingrar och handflata på nolltid, så de har åkt av igen.
Med paddelgreppen blev det i alla fall mer av "luta sig på styret" snarare än att greppa runt det. Låter helt knäppt men kändes skitbra.

Jag kör inte heller bromshandtagen i linje med underarmarna, utan lite mer uppvinklade. Ger mer stöd, föreställer mig att det avlastar tummarna. Gäller dock att hitta lagom vinkel som känns bra både sittande och stående.

Yoann Barelli kör dem i princip horisontellt, funkar inte för mig.

Här tycker jag också reachjusteringen spelar in, och att man har bromshandtagen så långt in att enbart pekfingrarna hamnar på bromshandtagen. Reach så kort att yttersta pekfingerleden landar på bromshandtaget i avslappnat läge, alltså lite böjt pekfinger - inte utsträckt!

Jag har tidigare haft mina reglage pekande väldigt mycket nedåt, men på sistone har jag vinklat upp dem så de snarare är högre än vad de flesta brukar köra. Vet inte riktigt vad logiken är, bara att det känns jäkligt bra när man vant sig. Eventuellt påverkar det hela ens kroppsposition. Det blir på nåt sätt naturligare att "attackera" med reglagen framåt. 🤔 Man får plikta lite med egenskaperna vid klättring och knixande vid nästan stillastående, fast ändå förvånansvärt lite.

Provade för några dagar sen såna där grepp med en liten "paddel" för handflatan och då ville jag plötsligt vinkla upp reglagen ännu mer, nästan rakt fram. :oops: Tyvärr var greppen (som vanligt) alldeles för smala trots XL, vilket ger mig valkar mellan fingrar och handflata på nolltid, så de har åkt av igen.
Med paddelgreppen blev det i alla fall mer av "luta sig på styret" snarare än att greppa runt det. Låter helt knäppt men kändes skitbra.
Jag har bara strl 9 i handskar och tycker ergons tjockare handtag känns okej. Så kan förstå att allt känns för tunnt ifall man har större händer :)
Jag känner igen det med att man lutar sig på händerna mer än att man håller i det och tycker greppet liknar det man har i tyngre pressar. Ex

Bilagor

• 71A4C4F3-0205-4E1B-9C4A-4A4C517E303D.jpeg
    71A4C4F3-0205-4E1B-9C4A-4A4C517E303D.jpeg
    61.3 KB · Besök: 42
Bra! Tack för alla goda råd!

Justerade vinkeln på styret och flyttade in bromshandtagen något, vilket gjorde mer skillnad än jag väntat mig. Har även kollat på teknikvideos och annat som man tipsat om här och har försökt ta det lite lugnare vissa partier så att jag kunnat positionera mig på cykeln mer medvetet. Efter lite övning trillar eller fastnar jag inte på samma sätt - även om jag förstås fortfarande inte alltid får grepp vid mer ojämna partier - och med nämnda justeringar känns det mindre avigt på cykeln. Tror det hjälpt att jag försökt få in mer stretch och smidighetsövningar också. 😊

Nästa cykel tänker jag ska vara anpassad för något stökigare förhållanden, men att jag väntar tills jag har tillräckligt bra teknik för att vara betjänt av den. Har fortfarande riktigt kul på den jag har!

Återigen, stort tack för hjälpen!

Tillbaka
Topp