Första cykelbygge!

Ustzeust

Aktiv medlem
Första cykelbygge!
Hej, håller på att handla till mitt första bygge, en Sonder Transmitter.

Körde fast på det där med stylagret, IS42/28.6 | IS52/40 är det headset-et som sitter på transmittern när man köper hel cykel. Antar att man ska gå efter det. Nämnligen https://www.alpkit.com/products/love-mud-rumour.

Ska beställa hjul också, ska köra 2,6 hjul i vinter och troligtvis 2,8 till våren. Är ingen lättviktare, pendlar mellan 85 och 90 kg, och gillar att cykla där det är brötigt. Läst på lite och kommit fram till följande konfig.

aos.png

Sixten Fors

Aktiv medlem
Första cykelbygge!
XM521 är en jättebra fälg, bra val!

Det är mest troligt att det är DT 350 Classic J-Bend 32 hål och IS. Alltså DT's tyngsta (=sämsta) version av DT 350 naven, där framnavet väger 179 gram, vilket är upp till 30-40 gram tyngre än de tre andra alternativen (Classic CL, SP CL, SP IS). Samma sak med Classic IS baknavet, ca 30 tyngre än de andra tre alternativen. Jag skulle absolut inte välja DT 350 Classic IS.

64 jmf med 56 st DT Comp ekrar ger en viktskillnad på 50 gram. Onödigt.

Jag skulle inte bygga XM521 med några andra nipplar än DT Squorx Alu Silver och obligatoriska PHR-brickor som ingår gratis när man köper fälgen. 64 st nipplar i mässing är också onödigt tungt jmf med 56 st i alu. Väger ca 40 gram mer.

Det går alltså att bygga dina DT350 + XM521 boost hjul ca 200 gram lättare än det du har från WP ovan, till ungefär samma kostnad. Genom att välja smartare.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Första cykelbygge!
Bra val av ram :) och även att inte köra med original-hjul!

Styrlagret:
Riktigt. Är lätt att hitta motsvarande på andra webshoppar också om Alpkit har slut.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer