Första intryck från Scott Spark 920 - Med sikte på långlopp 2013

Mr. Scott

Medlem
IMG_0106.JPG

Jag har kört helstel 29" i några år nu och var sugen på något nytt efter Cykelvasan. Som dom flesta som är cykelintresserade så spanar jag in cyklar hela tiden och jag hade samlat på mig några favoriter. Högst upp på önskelistan stod en Niner som skulle vara byggd för långlopp. Lätt, tvådelat vevparti och snygg skulle den vara.

Niners RIP ram låg I köpkorgen på flera siter men jag kom inte till skott. Dels skulle bygget bli dyrt och jag var inte heller så byggsugen då jag har ont om tid med alla barn, jobb och hus. Det kostar pengar och tar tid att bygga drömcykeln.

Men det var något mer. Att gå från helstel 29" till en ganska långslagig 29" kändes lite avigt och de cyklar jag tittat på blev också ganska dyra om de skulle göras lätta, vilket jag ville ha, så jag startade om letandet.

Jag vill ha något annorlunda än den helstela 29" jag hade idag. Användningsområdet är tänkt att vara några lopp i Långloppscupen och Cykelvasan. Jag är också mer lycrasvetto än baggypants. Vad jag menar med det är svårt att definera men ni som cyklar mtb förstår nog.

Nu började info om 2013 års cyklar komma på nätet och Scotts Genius verkade klockren. Dessutom är jag ju Scottfantast så pendeln svängde snabbt från Niner till Scott.

Men det var fortfarande svårt. Sparken passade mina behov bättre men när jag kollade runt så var intrycken lite blandade kring den modellen. De fanns två främst två saker som återkom nämligen vek framdel (där de flesta konkurrenter redan gått över till Maxel - genomgående axel - lösningar fram) och synpunkter på bakdämparen. Scotts bakdämparlösning var helt enkelt inte lika bra eller följsam som konkurrenternas lösningar tyckte många som uttalade sig om heldämpade cyklar.

IMG_0012_v1.JPG

Det som gjorde att jag till slut valde Sparken var två saker. Dels så har Scott gjort om med genomgående axel fram, vilket de flesta önskat och så läste jag flera inlägg från lycra grabbar som inte alls ansåg att dämparlösningen var dålig. Snarare tvärt om så tyckte man att Scott Spark var en mycket bra långloppscykel. Ingen halvmessyr som både skulle vara XC-racer och All-mountain.

Efter lite diskussioner med min cykelhandlare så blev det klart att pengarna räckte till en Spark 920 som uppfyllde min spec i alla avseenden utom ett, jag hade gärna sett att det varit tvådelat vevparti fram, vilket 910 har. Men är man fattig är det bara att bita i hop.

Nu har jag kört en månad snart och det är dags att skriva ner lite intryck.
Jag är 186 cm och large passar mig perfekt. Ja känslan av att sitta i en stor cykel är kanon och just geometri samt komfort är det som ger det första goda intrycket. Shimanos bromsar (SLX) och växlar (XT 10 delat) är också en fullträff. I synnerhet bromsarna överraskar trots att dom fått fina recensioner. Dom biter inte bättre än något annat men känslan är det bästa jag haft på cykelskivbromsar.

Framgaffeln är den för året nya Fox Float CDT och med tre lägen som väl matchar bakdämparens upplägg - åtminstone i teorin - så känns hela cykeln jäkligt genomtänkt. Däcksvalet riktigt bra och cykeln känns snygg.

IMG_0008_v1.jpg

Jag tror den svagaste punkten är hjulen, utan att direkt veta då dom fungerar utmärkt och känns styva. Men en uppgradering hjulmässigt kapar garanterat vikt.

Den lite dyrare 910 är cirka 10% dyrare men har baksving i kolfiber och lite mer XT-kompnenter i stället för SLX. Medan den lite billigare 930 främst har sämre komponenter. Så vitt jag kan läsa ut av web-sidorna på Scott så har de alla samma dämpare och gaffel. Min vägde med pedaler och flaskställ 12,35 kg.

Att cykla
Det är mycket att hålla reda på vad gäller tryck och returer för att få cykeln att fungera som jag vill. Det känns också att cykeln är stor och geometrin känns lite "slö". Båda är på gott och ont. Jag gillar känslan av att sitta i cykeln och den lugna geometrin är belönande på längre turer och i stök. Det här är en riktigt bra långloppshoj tror jag.

I snabba partier på smal stig så har jag lite problem att hålla spåret. Dels beror det på att jag inte är så tekniskt kunnig och att cykeln är ny för mig men blir inte bättre av att cykeln är ganska sävlig i sin framtoning.

Bakdämparen, som jag ställt in den nu, är inte så förlåtande att det bara är att sitta och trampa oavsett underlag. Det jag slås av i stället är greppet bak. Jag har aldrig haft så bra grepp i stökpartier uppför som jag har på den här cykeln. Jag har åkt i några riktigt tuffa uppförlöpor med mycket rötter och sten och genomgående så lyckas jag bättre än på min gamla On-One 29".

Fram har jag lite jobb kvar att göra. Som det är nu så ska jag minska trycket fram lite då jag inte riktigt hittat rätt där. Men jag har inte kört tio timmar ännu så det kommer nog lösa sig. Att jag inte lyckas med inställningarna på dämparen har också gjort att jag inte riktigt får det fäste fram som jag önskat när det är lite stökigt vilket förstärker bilden av att det är svårt att hålla valt spår.

De heldämpade cyklar jag provat har alla känts låga i vevpartiet och Sparken är inget undantag. Det är lite ovant.

Så här långt är jag mycket nöjd. Lite mindre luft i framgaffeln och mer tid på cykeln på stig så ...

Vill du läsa lite mer?
Den här länken på Happy är relevant fortfarande tycker jag: 120513 Intryck Scott Spark Expert 29er 2012 stl L
Från min blogg: Lite om komponenterna från Syncros.
När nykomlingen kom hem: Lite första pill på Sparken.

JPL

Aktiv medlem
Hmm det är väl inte kolfiberswing på 910 heller?, Utan skillnaden ligger primärt på framgaffeln? (Så är det med 6-serien, och dom följer väl varandra?)

Mr. Scott

Medlem
Du har rätt. Jag snurrade till det rejält. Jag kollade nog 900 som har karbonswing.

900 och 910 har Factory spec på gaffeln medan 920 och 930 har samma Evolution. Nu kanske det är rätt.

fredrick

Aktiv medlem
Mr Scott.
Tanka hem appen Fox - Intelligent Ride Dynamics = dina inställningar kommer förhoppningsvis bli grymma. :)

fredrick

Aktiv medlem
Mr. Scott skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har den men inte fixat så mycket. Ska pilla i
> helgen.

Gick jäkligt smidigt på min och blev riktigt lyckat.
Lycka till och skriv gärna här sen om du också blir nöjd.

Kristoffer R

Aktiv medlem
+1 på SweBender, läste texten med nöje trots att jag övergått helt till baggy-cykling. TAck!

Mr. Scott

Medlem
Tack. Jag tog bort hjulen idag och vägde dom iom att jag bytte till dubbat. Original hjul med original däck ligger med genomgående axel på cirka 3,5 kg. Som jag trodde, ganska tunga alltså.

glitch

Aktiv medlem
Mr. Scott skrev:
> Tack. Jag tog bort hjulen idag och vägde dom iom
> att jag bytte till dubbat. Original hjul med
> original däck ligger med genomgående axel på
> cirka 3,5 kg. Som jag trodde, ganska tunga
> alltså.

Det var väl inte så tungt? Höftar lite vikter. Satt bromsskivorna kvar när du vägde? Snabbkopplingar?

däck 750x2=1500g
fälgbang =10g
slang 150gx2 = 300g
Eventuella bromsskivor

Standardhjul på 1,6-1,7kg är ju rätt okej. Inte superlätt direkt men inga superbojsänken heller för 29er hjul.

johrn

Aktiv medlem
Mr. Scott skrev:

> De heldämpade cyklar jag provat har alla känts
> låga i vevpartiet och Sparken är inget undantag.

Har du provat att höja vevpartiet genom att vända brickan vid dämparfästet
http://www.scott-sports.com/se/sv/technology/bike/Adjustable_BB_Height/
Då blir det också lite mindre sävlig.

Senast ändrad:

Tallrot

Ny medlem
Bra skrivet!
Riktigt kul att läsa, nu gjorde du mitt val av ny cykel lite lättare med =)

Mr. Scott

Medlem
johrn skrev:
> Mr. Scott skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > De heldämpade cyklar jag provat har alla
> känts
> > låga i vevpartiet och Sparken är inget
> undantag.
>
>
> Har du provat att höja vevpartiet genom att
> vända brickan vid dämparfästet
> http://www.scott-sports.com/se/sv/technology/bike/
> Adjustable_BB_Height/
> Då blir det också lite mindre sävlig.

Ja man får annan gaffelvinkel om man ökar markfrigången så cykeln blir lite mindre slö. Men jag ligger lågt med den ändringen lite. Det är ganska bra som det är för långlopp.

Mr. Scott

Medlem
Tallrot skrev:
> Bra skrivet!
> Riktigt kul att läsa, nu gjorde du mitt val av ny
> cykel lite lättare med =)

Får man fresta med en Scott? :)

Topp