Första landsvägshojen - skivbromsar eller inte?

perperub

Medlem
Hej,

Har precis börjat med Zwift och tänkte köpa en landsvägscykel, har spanat in en tillverkares modeller.

I nuläget oklart hur mycket jag kommer cykla ute. Kan bli något/några motionslopp i sommar, vi får se. Jag trivs kanonbra med att bara Zwifta än så länge.

Frågan är ju om en hoj med skivbromsar är det enda rätta och framtiden för cykling ute, eller om fälgbromsar duger. Sämre andrahandsvärde med fälgbromsar antar jag. Fälgbromsar har ju funkat hittills för alla, även om skivor lär vara bättre. 4000 kr extra får en lägga för skivbromsar.

Mvh
Pär

-Andy-

Aktiv medlem
Utomhus är skivbromsar överlägset så fort det inte är optimala förutsättningar, t.ex. när det är lite blött eller om fälgen blir smutsig. Jag skulle hellre spara pengar en månad till än att snåla in och köpa fälgbromsar.

Pfaff

Aktiv medlem
Fundera först över var du skall cykla. Tar du med hojen till alperna, GC, Mallis eller kanske Norge kan skivor kännas tryggt. I Sverige är det rätt meningslöst - om du inte cyklar vintertid.
En fälgbromsat cykel är lättare, åtminstone om du håller dig till instegs- eller mellansegmentet. Och billigare att underhålla.
Nästa fråga blir om du ska cykla eller bromsa 😉

OlofSx

Aktiv medlem
Jag köpte min första racer i våras, billigt, med fälgbroms. Efter att cyklat bara MTB typ hela vuxenlivet, innan dess BMX, och vara van att kunna stanna på extremt kort distans, så var det lite läskigt. Speciellt om man gnetat på vid blött och lite löv och skit på fälgsidorna och inte bromsat på en 30 minuter och sen behöver dem, då finns det liksom ingen bromsverkan alls!

Det är funkis vid fint väder, där är problemet istället att med 28mm däck så har jag så lite kontakt med vägytan. En varm sommardag på fin asfalt så kan jag även med fälgbroms ganska lätt låsa hjul så däcken bara surfar uppepå asfalten på ett rätt så sketchy och nervöst sätt minst sagt. Såklart man inte ska bromsa så kraftigt, men min instinkt från MTB har gjort att jag råkat hamna där, bara glad att jag inte kraschat i de lägena.

Vad vill jag komma till? Jo, jag skulle idag nog försöka hitta en cykel med åtminstone mekaniska skivbromsar för att inte påverkas så av vädret. Hydrauliska bromsar till MTB (flatbar) går att hitta för <200:-, men för racer ska tillverkarna råna en på $$$ för hydros, så då känns mekaniska som en fullgod kompromiss.

Jag skulle förutom det se till att det går in bredare däck, både för komfort och bromsverkan, speciellt eftersom man inte tappar nåt rullmotstånd på det som en del ansåg tidigare. 32 mm minst.

CW

Aktiv medlem
Rätt svårt att få tag på en riktig landsvägshoj numera med just fälgbroms. Så... skivbroms it is!

BJS

Aktiv medlem
Jag har fälgbromsar på mina två nyaste krullstyrecykel. Den äldsta har skivbromsar.... sommsrtid i sverige finns det inte någon finess med skivbromsar - speciellt inte om budgeten är skral och man vil ha så snabb cykel som möjligt för pengen. Köp begagnat vettja - går säkert hitta fina cyklar till rimliga pengar och racer slits inte på samma sätt som mtb eller pendlare.

Bry dig mer om geometri, pedaler, sittställning, kläder, drivlina och däck än bromsar.

nieves

Aktiv medlem
Då många proffs inte har skivbroms, fundera kring många ovanstående kommentarer.
Trots år av cykling, år med +850 mil lopp, i dom värsta väder, på grusvägar mm, så här jag aldrig någonsin behövt skivbroms.
Men jag har skivbroms på.mtb, vintercykeln, både hydraliska och mekaniska.
På racer finns inte behov och att det skulle vara svårt att hitta en cykel utan är nonsens.

glitch

Aktiv medlem
Köp en fin fälgbromsad begagnad racer och börja där. För Zwift behöver du inga bromsar alls. För att cykla ute i Sverige funkar fälgbromsar kanon, skivor är framförallt överlägsna vid dåligt väder och långa utförslöpor. Dåligt väder finns det massor av här men jag tror inte du kommer stå först för att ta dig medvetet ut i grisväder och långa utförslöpor är vi inte bortskämda med här.

Köper du en fin beg cykel kan du alltid sälja den sen utan att förlora mycket pengar och köpa nåt med skivor.

Vad har du för budget?

Manurhin2

Aktiv medlem
Om du är osäker på hur mkt du Kommer att cykla och ens ställer frågan så köp en begagnad med fälgbroms, då svider det inte lika mycket med kapitalförstöring om det inte var din grej att cykla ute. Många av dom cyklarna går runt på marknaden bland dom som är osäkra och sen byter, stabil prisnivå och pengar tillbaka.Tänk bara på att snart har den sista fälgbromsivraren dött på hemmet och den är ännu mer omodern ;-)
Osäker= retrobromsar
Gillar att cykla= skivbromsar

M

ooms

Aktiv medlem
Som många säger, det finns många fina beg racers med caliperbroms (modellen av fälgbroms som sitter på racer, helt överlägsen canti eller v-broms) nu då osäkra och nervösa människor byter till skivbromsar, pga oro över andrahandsvärdet. Så har du för avsikt att cykla på cykeln (inte primärt oroa dig för att sälja den), passa på att göra ett klipp!

Det du får över kan du lägga på öronproppar eller hörselskydd, för det behövs nu när det kommit in skivbromsade cyklar i klungan :-)

r72

Aktiv medlem
Samt värt att påminna igen - Touren, Girot och Vueltan vanns alla med fälgbromsar 2020. Så nog duger det fortfarande både i regn och alperna. Och vem vill inte ha samma utrustning som de bästa i världen?!

Singular

Aktiv medlem
Med ledning av det du säger - köp en enkel, billig(are) begagnad racer med fälgbroms och känn efter under säsongen vad du gillar. Bromsarna kommer inte att begränsa din finväderscykling i sommar.

Efter att ha gjort några hundra mil är till hösten läge att fråga sig själv; gillar jag att cykla landsväg ute? Kommer jag att fortsätta med det? Känner jag mig begränsad av materialet, och framförallt bromstypen? Då så, köp en skivbromsad maskin och sätt den fälgbromsade på Zwift.

Med det sagt - jag köpte precis en ny fälgbromsad landsvägscykel(ram). Anledningen till det är mycket enkel; jag har alla komponenter som behövs (och en hel-ve-tes massa hjul...) och det är väl mycket flis att byta ut både grupp, ramset och hjul för den i sammanhanget lilla förbättringen. Hade jag inte haft något skrot i källarn som belastade mig hade det varit fullständigt självklart; då hade det blivit skivbromsat och elväxlar.

kontorsråttan

Aktiv medlem
För mig beror det på var du skall cykla, om du nu tänker lämna Watopia överhuvudtaget. Pendla, eller bara cykla genom stadstrafik i halvdåligt väder? Hydraulisk skivbroms varje dag i veckan. Fincykla landsvägar på sommaren? Beg racer med fälgbroms duger jättebra!

nieves

Aktiv medlem
Jag är lite impad över att ingen har föreslagit en gravel än.
Särskilt med tanke på gruset i Watopias djungler.
Skämt åsido, skulle jag vela hårt så hade jag köpt en alu-rejser från XXL typ för runt 8kkr som duger fint 1 utesäsong och senare som dedikerad trainerhoj under kommande vintrar. I kronor räknat så är det där man förlorar minst pengar om man säljer vidare.

Ponera 1 års användning = 25-50% prisnedsättning ger 2000-4000kr "förlust". Jämför man det med en hoj på 30kkr så är det inte ett gymkorts-basbelopp längre.

glitch

Aktiv medlem
Skämt åsido, skulle jag vela hårt så hade jag köpt en alu-rejser från XXL typ för runt 8kkr som duger fint 1 utesäsong och senare som dedikerad trainerhoj under kommande vintrar. I kronor räknat så är det där man förlorar minst pengar om man säljer vidare.

Ponera 1 års användning = 25-50% prisnedsättning ger 2000-4000kr "förlust". Jämför man det med en hoj på 30kkr så är det inte ett gymkorts-basbelopp längre.

Eller en lite äldre kolfinracer för 10-12.000 som hen kan sälja utan nåt större värdetapp om hen vill uppgradera till nåt värre.

jonte987

Aktiv medlem
Är det inte skit med skiva om man ska ha direkt driven trainer? Jag frågar för jag har inte så fina grejor själv.
Kan man inte hålla fingrarna i styr får man klödda med block varje gång den ska på/av?

Pfaff

Aktiv medlem

Glöm inte Decathon

Hep

Aktiv medlem
Ni som tycker skivbroms är onödigt - har ni ens testat Zwift? Gör det innan ni kommer med en massa tvärsäkra uttalanden. Det finns faktiskt rätt brutala backar där.

1611316669810.png

Fulkinesen

Aktiv medlem
Det finns många som är passionerat för skivbromsar och kanske, några få, för fälgbromsar. I praktiken, när du väl är ute och cyklar, så kommer du märka liten skillnad. Jag pendlar året runt på en Bianchi Oltre XR2 med fälgbromsar och jag har inte kraschat än :) Visst, ibland, om det regnar, så har jag kanske lite längre stoppsträcka just i första inbromsningen. Men det är inte så dramatiskt som vissa får det att verka. Om det finns andra argument för att du ska välja en viss cykel över en annan, t.ex. pris, så hade jag satt det högre än att en av dem hade skivbromsar.
Vad jag vet så har varje års Tour de France fortfarande vunnits av cyklister som använt fälgbromsar, även om det funnits skivbromsar i startfältet. Fungerar det för proffsen så lär det fungera för dig :)

Pfaff

Aktiv medlem
Ni som tycker skivbroms är onödigt - har ni ens testat Zwift? Gör det innan ni kommer med en massa tvärsäkra uttalanden. Det finns faktiskt rätt brutala backar där.

Visa bilaga 465817

Och om man till äventyrs inte skulle kunna bromsa där, vad händer då? Slår man sig så illa att det blir benbrott och gips? 😂
Ja jävlar, kör utomhus vetja.
(ja, jag har skivbromsade cyklar men inte för att cykla i SE)

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Och om man till äventyrs inte skulle kunna bromsa där, vad händer då? Slår man sig så illa att det blir benbrott och gips? 😂
Ja jävlar, kör utomhus vetja.
(ja, jag har skivbromsade cyklar men inte för att cykla i SE)
Fast på riktigt så var det läskigt när jag satt väldigt nära 55"skärmen och körde +80 kph nerför i serpentiner, hjärnan vill luta kroppen. Numera tittar jag sällan då jag ofta inte ens sitter kvar på cykeln dom 12km nerför Alp d Zwift.

Manurhin2

Aktiv medlem
Det finns många som är passionerat för skivbromsar och kanske, några få, för fälgbromsar. I praktiken, när du väl är ute och cyklar, så kommer du märka liten skillnad. Jag pendlar året runt på en Bianchi Oltre XR2 med fälgbromsar och jag har inte kraschat än :) Visst, ibland, om det regnar, så har jag kanske lite längre stoppsträcka just i första inbromsningen. Men det är inte så dramatiskt som vissa får det att verka. Om det finns andra argument för att du ska välja en viss cykel över en annan, t.ex. pris, så hade jag satt det högre än att en av dem hade skivbromsar.
Vad jag vet så har varje års Tour de France fortfarande vunnits av cyklister som använt fälgbromsar, även om det funnits skivbromsar i startfältet. Fungerar det för proffsen så lär det fungera för dig :)
Bra balanserat inlägg.
Dom största fördelarna med skivor tycker jag är dels modulationen, dels våtegenskaperna( om man har öronproppar) men framförallt att jag slipper skifta hjul efter väderlek utan alltid kör finhjul.
Självklart funkar även fälgbromsar(fastän lite sämre🙂)

M

IM

Aktiv medlem
Bra balanserat inlägg.
Dom största fördelarna med skivor tycker jag är dels modulationen, dels våtegenskaperna( om man har öronproppar) men framförallt att jag slipper skifta hjul efter väderlek utan alltid kör finhjul.
Självklart funkar även fälgbromsar(fastän lite sämre🙂)

M
Äsch, det går finfint att köra finhjul alla väder. :giggle:

glitch

Aktiv medlem
Är det inte skit med skiva om man ska ha direkt driven trainer? Jag frågar för jag har inte så fina grejor själv.
Kan man inte hålla fingrarna i styr får man klödda med block varje gång den ska på/av?

Då frugan och jag delar trainer byts det cyklar frekvent. Hon har fälgbromsar, jag skivor. Oftast orkar jag inte montera blocket i bakoket. Inte ens varit i närheten av att nypa bakbromsen men nån gång kanske man får en tvångstanke och det slår slint haha

Manurhin2

Aktiv medlem
Äsch, det går finfint att köra finhjul alla väder. :giggle:
Absolut, om man gillar död 😘
Kommer aldrig glömma första ggn jag skulle bromsa i väta i skärpt läge med coolfälgar med fälgbroms, när jag tänker efter så är nog inte infarktrisken riktigt över ännu fast det gått 12-13 år
😄

OldBones

Aktiv medlem
"Jag söker en billig trainercykel som kanske ska gå ute nån gång. Är det värt med skivor?"
"Köp en hyfsad instegsgravel. De börjar vid ca 45000."

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen, det är bara på Happy något runt 15-45k kallas "insteg" 🤣🥳😇

Skall du fincykla på sommaren på landsvägar och inte bryr dig så mycket om att ha det dyraste eller snabbaste så funkar en gammal fälgbromsad stålracer lika bra.. Visst det är jobbigare dvs mer uppbyggnad av muskulaturen, men du kan få en hyfsad pjäs för 1,500 spänn + lite svett/svordomar när du rengör exakt allt på den samt smörjer in 👍

BFS

Aktiv medlem
Jag har sagt det förut, och jag säger det igen, det är bara på Happy något runt 15-45k kallas "insteg" 🤣🥳😇

Skall du fincykla på sommaren på landsvägar och inte bryr dig så mycket om att ha det dyraste eller snabbaste så funkar en gammal fälgbromsad stålracer lika bra.. Visst det är jobbigare dvs mer uppbyggnad av muskulaturen, men du kan få en hyfsad pjäs för 1,500 spänn + lite svett/svordomar när du rengör exakt allt på den samt smörjer in 👍
Men då kan man ju (förutom att få bättre träning) förlora flera sekunder på en Stravasträcka, jmf med en dyr cykel! Är det värt risken!?

BJS

Aktiv medlem

Viktigsre med att känna sina däck i vätan. Mångs racerdäck är lite.... lynniga i greppet när det är blött. Det påverkar bromsförmågan mer än vad som orsakar brlomskraften. Fast det var förr. Nu kör jag drylube och då regnar det inte på langsbögsrundorna längre. Winwin.

glitch

Aktiv medlem
Vi vet fortfarande inget om varken budget eller generell kunskapsnivå om cyklar (eller storlek).
Om TS kan meka själv ligger det en del fina ramar på K&S nu t.ex:

finns lite Spesh ramar mm. också.

BJS

Aktiv medlem
Våga vägra skivor! Jag har aldrig haft några som helst problem med mina fälgbromsar vått som torrt. Har kört 2x Siljan i pissväder de två senaste åren och inte fan hade det gått bättre med skivor! Fult e det oxå e min åsikt.

På pendlarcyklar och på mtb föredrar jag nog skivor av ekonomiska/slitagemässiga skäl. På racer är det en nobrainer - har kört racer sedan 80-talet med bara fälgbromsar och aldrig slitit ut någon fälg eller upplevt prestaproblem. Folk som gnäller över dagens utmärkt bromsar var nog inte med på tiden med rf-fälgar och usla flexande bromsar...

19mm däck med 12 bar var inte heller bra....

Topp